Strona 3 z 3 PierwszyPierwszy 123
Pokaż wyniki od 21 do 30 z 30

Temat: zamienniki opon

  1. #21
    Użytkownik Fachowiec
    Dołączył
    04 2011
    Auto
    916 i 955
    Postów
    2,267

    Domyślnie

    Zauważyłem dziwną tendencję na forum- "na zimę 15'' i tym samym wąskie opony". Akurat na śnieg czy lód szersze gumy spisują się lepiej.

  2. #22
    Użytkownik Maniak resoraków Avatar Sebek2442
    Dołączył
    04 2012
    Mieszka w
    Mistrzewice
    Auto
    147 1.9 JTD
    Postów
    807

    Domyślnie

    chyba odwrotnie na zimę mniejsze zeby lepiej sie przez snieg przecinały i mniejszy opór stwarzały

    Ja zakupiłem daytony 185/65/15 196 zł szt nowe na zimę

    A na lato założę też daytony tylko że 195/55/15

    Obecnie moja Ala stoi na 185/65/15 przód a tył 195/65/15 i wszystko jest oki

  3. #23
    Użytkownik Romeo
    Dołączył
    07 2011
    Mieszka w
    Wrocław
    Auto
    Jest: Skoda Superb 2.0 TDI. Było: 159 SW 1,9 JTD AR 147 1.9 JTD 16V 170 KM 2003 r. Passatto B5 1.8
    Postów
    1,268

    Domyślnie

    Cytat Napisał Sebek2442 Zobacz post
    chyba odwrotnie na zimę mniejsze zeby lepiej sie przez snieg przecinały i mniejszy opór stwarzały
    Wolisz mieć mniejszy opór czy lepszą przyczepność i krótsza drogę hamowania w zimie?

  4. #24
    Użytkownik Maniak resoraków Avatar Sebek2442
    Dołączył
    04 2012
    Mieszka w
    Mistrzewice
    Auto
    147 1.9 JTD
    Postów
    807

    Domyślnie

    Na lodzie to ona może mieć 240 i dużo to nie pomoże


    Jakie są konsekwencje używania węższych opon?
    PLUSY MINUSY
    lepsza przyczepność na śniegu dłuższa droga hamowania
    mniejsze ryzyko aquaplaningu gorsza przyczepność na zakrętach

  5. #25
    Użytkownik Fachowiec
    Dołączył
    04 2011
    Auto
    916 i 955
    Postów
    2,267

    Domyślnie

    aquaplaning- od tego jest bieżnik, jak jest zjechany to można i kolarką wyrżnąć się na mokrym,
    lepsza przyczepność na śniegu- bajka

  6. #26
    Użytkownik Ogier Avatar DonARello
    Dołączył
    02 2012
    Mieszka w
    łódzkie
    Auto
    147 JTD 8v Rosso
    Postów
    190

    Domyślnie

    Cytat Napisał mac!ek Zobacz post
    Chciałbym przypomnieć jedno: węższa opona to gorsza przyczepność.
    No właśnie nie zawsze tak jest Na szerszej oponie gdy będzie sucho, możesz szybciej pokonywać zakręty, prędzej przejedziesz przez głęboki śnieg niż na wąskich, bo się możesz zakopać. Można to myślę porównać, jakbyś założył narty na taki śnieg, a potem łyżwy...lub teraz na lód założyć łyżwy, a później narty, chyba dobrze to ująłem Węższa znowu lepiej przebija się przez błoto pośniegowe do asfaltu i lepiej odprowadza wodę. Na węższych szybciej ruszysz, bo mają większy nacisk jednostkowy, za to znowu droga hamowania się wydłuży, bo mają mniejszą powierzchnię styku. Generalnie imho, to trzeba dobrać takie gumy, w zależności od tego gdzie się mieszka i jakie warunki głównie panują w zimę w danym miejscu zamieszkania.

    Teraz czego nie jestem do końca pewny, to systemy typu ABS/ASR i ich zachowanie w zależności od zmiany opon/kół od tych zalecanych przez producenta. Jedni twierdzą, że profil/obwód koła ma wpływ na działanie w/w systemów, drudzy, że producentom chodzi o to, żeby prędkościomierz nie przekłamywał albo...może przytoczę cytat:" czujniki te nie mierzą sił i obciążeń między oponą a samochodem, a jedynie prędkość obrotową kazdego z kół i porównują te prędkości między sobą w relacji do położenia kierownicy i toru jazdy auta (bezwładność) " i "Generalnie wszystkie te systemy opierają się na zliczaniu obrotów kół (prędkości obrotowej) i rozmiar opony średnica/profil jest dla tych systemów zupełnie nieistotna". A jeśli jednak to ma wpływ, to czy dałoby się...przeprogramować(?) moduły ASR/ABS dla takiego rozmiaru opon jaki chcemy mieć ?

    W instrukcji mojej Belli nominalny rozmiar opon to 195/60/15, opon 185/65/15 jako zamiennik w ogóle nie uwzględniono dla tego silnika. Dalej, mamy 205/55/16 i tak się zastanawiam czemu nie podano 195/55/16, pierwsze mają średnicę większa o 2.67%, drugie zaś o 0.95%, a chyba chodzi o to, żeby zamiennik był jak najbliższy średnicy opony nominalnej...? To takie moje małe zamyślenia.
    Przy obecnej glebie, na dedykowanych może być za nisko jak na zimę, 205/55/16...no deczko za niski profil np. na te dziury, które później będą się pojawiać jak co roku ...,więc może w końcu wezmę te, na których teraz pociskam - 205/60/15... Dobrze, że do zimy jeszcze trochę jest, bo do tego czasu raczej znajdę odpowiedzi na kilka niejasności i wybiorę odpowiednią gumę

  7. #27
    Użytkownik Romeo Avatar Avari
    Dołączył
    03 2012
    Mieszka w
    Włodawa
    Auto
    AR 147 2003r 1,9JTD 115KM
    Postów
    610

    Domyślnie

    Cytat Napisał DonARello Zobacz post
    Teraz czego nie jestem do końca pewny, to systemy typu ABS/ASR i ich zachowanie w zależności od zmiany opon/kół od tych zalecanych przez producenta. Jedni twierdzą, że profil/obwód koła ma wpływ na działanie w/w systemów, drudzy, że producentom chodzi o to, żeby prędkościomierz nie przekłamywał albo...może przytoczę cytat:" czujniki te nie mierzą sił i obciążeń między oponą a samochodem, a jedynie prędkość obrotową kazdego z kół i porównują te prędkości między sobą w relacji do położenia kierownicy i toru jazdy auta (bezwładność) " i "Generalnie wszystkie te systemy opierają się na zliczaniu obrotów kół (prędkości obrotowej) i rozmiar opony średnica/profil jest dla tych systemów zupełnie nieistotna". A jeśli jednak to ma wpływ, to czy dałoby się...przeprogramować(?) moduły ASR/ABS dla takiego rozmiaru opon jaki chcemy mieć ?
    Te systemy same się programują w zależności od opony.
    Instrukcja zaleca po zmianie z dojazdówki na zwykłą oponę jazdę przez jakiś tam czas beż używania tych systemów aby zaprogramować rozmiar i inne dane koła.

    - - - Updated - - -

    Cytat Napisał Sebek2442 Zobacz post
    Na lodzie to ona może mieć 240 i dużo to nie pomoże


    Jakie są konsekwencje używania węższych opon?
    PLUSY MINUSY
    lepsza przyczepność na śniegu dłuższa droga hamowania
    mniejsze ryzyko aquaplaningu gorsza przyczepność na zakrętach
    Powtórzyłeś po mnie..... Oprócz śniegu.
    zimie jest lepsza cieńsza szybciej zgarnia śnieg i ściera do asfaltu. a szersza zanim odciągnie śnieg i dojdzie do asfaltu to trochę potrwa.
    Przypominam że w zimie nie jeżdzimy 150 czy 120 ale z mniejszymi prędkościami. Co do przyczepności w śniegu nie będziesz miał jej nigdy bieżnik powoduje że opona przy hamowaniu odprowadza śnieg i w wyniku tego szybciej dostaje się do asfaltu. Tak samo w czasie jazdy bieżnik wżyna się w śnieg powodując większe opory i lepsze prowadzenie. Zastanówcie się po co są łańcuchy i jak działają.
    Między innymi dlatego ABS jest często nie chwalony ponieważ przerywa moment w którym opona dociera do szorstkiej nawierzchni i uzyskuje tarcie bo w śniegu o takim czymś nie ma co mówić śnieg Ci nie hamuje na śniegu nie uzyskasz czegokolwiek. Temat długi. I każdy kto zna zasady fizyki panujące podczas hamowania w śniegu wie o co chodzi.
    Są specjalne opony do jazdy po lodzie cienkie jak cholera ale pewnie to większości nie przekona.

    - - - Updated - - -

    I mi się przypomniało co szybciej wyhamuje na śniegu na prostej powierzchni narty czy sanki z cienkimi płozami.


  8. #28
    Użytkownik Fachowiec
    Dołączył
    04 2011
    Auto
    916 i 955
    Postów
    2,267

    Domyślnie

    Zimowe opony nie mają zadania przebijać się przez śnieg do asfaltu, bo nigdy nie złapałyby przyczepności. One mają się czepiać śniegu. Po to są na nich zygzakowate nacięcia. Tu decyduje łączna długość tych nacięć. Która opona ma ich więcej? No chyba nie wąska. I to się tyczy i startu, i zakrętów, i hamowania.
    Już mówiłem, że aquaplaning niwelowany jest przez kształt bieżnika. W identycznym modelu opon ten bieżnik, w różnych szerokościach nie jest tylko odpowiednio większy/mniejszy, ale odpowiednio zmieniony. Czas potrzebny to odprowadzenia wody/mazi jest podobny.

  9. #29
    Użytkownik Romeo Avatar Avari
    Dołączył
    03 2012
    Mieszka w
    Włodawa
    Auto
    AR 147 2003r 1,9JTD 115KM
    Postów
    610

    Domyślnie

    Inaczej bo każdy w pewnym sensie z nas ma rację ja mówię o swoich warunkach drogowych a Ty zapewne o swoich
    NA dowód ciekawy artykuł. http://eksploatacja-auta.wieszjak.pl...y-na-zime.html

    - - - Updated - - -

    I myślę że on pomoże w wyborze odpowiedniej i rozwieje wątpliwości


  10. #30
    Użytkownik Ogier Avatar DonARello
    Dołączył
    02 2012
    Mieszka w
    łódzkie
    Auto
    147 JTD 8v Rosso
    Postów
    190

    Domyślnie

    ...tak się jeszcze zastanawiam, jak np. średnica koła A jest o 2cm większa od koła B, to auto będzie wyżej stało o 2cm i przybliży się do nadkola o 2cm czy te wartości będą o połowę mniejsze?

Podobne wątki

  1. [146] Zamienniki świec do 146. 1,4 TS
    Utworzone przez Mietek i Basia w dziale 145/146/155
    Odpowiedzi: 16
    Ostatni post / autor: 26-09-2012, 15:04
  2. zamienniki
    Utworzone przez irek2009 w dziale 156
    Odpowiedzi: 7
    Ostatni post / autor: 21-03-2010, 15:39
  3. Zamienniki do 145/146
    Utworzone przez scudettokrk w dziale 145/146/155
    Odpowiedzi: 8
    Ostatni post / autor: 05-01-2008, 22:05
  4. zamienniki świec do 155 1.6 16v
    Utworzone przez marcin w dziale 145/146/155
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post / autor: 28-11-2007, 20:20
  5. Zamienniki
    Utworzone przez Szary w dziale Forum ogólne o Alfa Romeo
    Odpowiedzi: 8
    Ostatni post / autor: 14-10-2007, 10:48

Tagi dla tego tematu

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
Amortyzatory