Pokaż wyniki od 1 do 4 z 4

Temat: Skuteczność zawieszenia - przyleganie koła do powierzchni

  1. #1
    Bladositto
    Gość

    Domyślnie Skuteczność zawieszenia - przyleganie koła do powierzchni

    Witam,

    chciałem poruszyć ten temat, bo wszędzie w jego kontekście mówi się o amortyzatorach. Trochę poczytałem i myślę, że na to jak długo koło przylega do ziemii przy jeździe po nierównościach nie wpływa tylko amortyzator. Znaczenie ma też sprężyna zawieszenia i użyte opony (ich sprężystość, która zależy od wymiarów i twardości gumy). W układzie sprężyna, amortyzator - amortyzator jest tłumikiem (tłumi, hamuje drgania sprężyny), więc niekoniecznie w większości odpowiada za wspomnianą skuteczność.

    1. Czy dobrze rozumiem temat? Może niech się wypowie jakiś specjalista.
    2. Jak określić co powinno się wymienić przy niskiej skuteczności zawieszenia?

  2. #2
    Użytkownik Pirat drogowy
    Dołączył
    09 2011
    Mieszka w
    Gdynia
    Auto
    159 SW 2.4 JTDm
    Postów
    297

    Domyślnie

    Specjalistą od zawieszenia nie jestem - ale na moje, to jest jeszcze parę elementów - wahacze tak dla przykładu. Spore znaczenie dla całości ma też tzw. masa nie amortyzowana, czyli felgi, opony, hamulce, częściowo wahacze. Sprężystość opony czyli wypadkowa jej wysokości, ciśnienia jest o tyle ważna, że nie jest tłumiona przez amortyzator.
    Z moich doświadczeń rowerowych wynika, że nie chodzi o to, żeby np. sprężyny były max sztywne, amortyzator tłumił maksymalnie. Kluczem jest zestrojenie wszystkich elementów - czyli sprężyny na tyle mocne, żeby zapewnić dostateczny skok w obie strony, tłumienie ustawione na minimum, przy którym zawieszenie nie wystrzeliwuje pojazdu w górę.
    Przy maksymalnie twardym tłumieniu (braku amortyzacji) po najechaniu na jakąś wypukłość wystrzeli ci w górę cały pojazd, przy braku tłumienia na szczycie tej nierówności sprężyny wystrzelą cię w górę. Rozmawiając czysto teoretycznie - idealnego zawieszenia nie ma (nawet pomijając komfort) - inne zestrojenie będzie optymalne na autostradzie, inne na miejskich torach przełajowych żartobliwie zwanych ulicami.

  3. #3
    Bladositto
    Gość

    Domyślnie

    Czyli jak się nie ma doświadczenia, to określenie co trzeba wymienić jest trochę jak wróżenie z fusów.

  4. #4
    Bladositto
    Gość

    Domyślnie

    No i mam swoją odpowiedź. Wczoraj miałem pełny bagażnik i 5 osób w aucie Opona mi sie prawie w nadkolu chowała Sprężyny do wymiany.

Podobne wątki

  1. [159] Wypalanie serwisowe DPF i jego skuteczność
    Utworzone przez KissieL w dziale 159/Brera/Brera Spider
    Odpowiedzi: 40
    Ostatni post / autor: 31-08-2015, 06:13
  2. LuszcAcy sie lakier na małej powierzchni
    Utworzone przez jerry46 w dziale Kosmetyka
    Odpowiedzi: 8
    Ostatni post / autor: 08-10-2014, 17:17
  3. Odpowiedzi: 23
    Ostatni post / autor: 21-07-2014, 23:04
  4. Zerwanie zawieszenia tylnego lewego koła.
    Utworzone przez raczex w dziale 156
    Odpowiedzi: 34
    Ostatni post / autor: 18-02-2014, 19:09
  5. [146] skuteczność amortyzatorów
    Utworzone przez frynas w dziale 145/146/155
    Odpowiedzi: 9
    Ostatni post / autor: 10-09-2008, 18:15

Tagi dla tego tematu

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
Amortyzatory