Motul
Vavoline
Castrol
PENRITE
MILLERS OILS
Selenia
Yacco Lube
Texaco
Total
Mobil
RAVENOL
Shell
Fuchs
Midland
Eurol
Liqui Moly
Koledzy, wybaczcie pytanie laika, który ma w swoim aucie chyba kiepski olej (gdyby przyjrzeć się wszelkim parametrom jak odparowywanie, depozyty, praca w czasie, lepkość w poszczególnych temperaturach itd), ale muszę je zadać, bo nie daje mi spokoju.
Generalnie moją ambicją było to, żeby mieć olej zbliżony do zaleceń producenta (jak się doedukuję do czasu następnej wymiany, to moje ambicje pewnie wzrosną - dużą zasługę będzie miało przebrnięcie przez ponad 550 stron tego wątku).
W oparciu o moją (stosunkowo niską póki co) ambicję (i wiedzę) chciałem zalać do AR159 1.9JTDm 8v '09 DPF olej Motul X-Clean+ 5w30 C3. Niestety przez pomyłkę został zalany Motul Eco-Clean + 5w30 C1. No i zaczął się ból głowy jak przy bólu zęba, który ciągle nie dawał spokoju.
Od samego początku dręczyły myśli, że silnik nie dotrwa kolejnej wymiany w zbyt dobrej formie i że może lepiej zmienić ten olej choćby w ciągu najbliższego tygodnia. Potem nastąpiło stopniowe oswajanie się z tematem oraz dotarcie do opinii, że C1 jest w sumie bardzo zbliżony do C2 akceptowanego w instrukcji. Oswajaniu się towarzyszyło buszowanie po internetach, by się w zdaniu na temat podobieństw C1 i C2 utwierdzić lub je podważyć (w buszowaniu znaczny udział miało zwiedzanie for wszelakich, również włoskich - znajomość języka włoskiego bardzo pomogła). Generalnie z wielu wątków, zwłaszcza z włoskich for dochodziły mnie słuchy, że C1 to w sumie to samo co C2 tylko mniej popiołów ma, że oba mają podobny parametr HTHS (w okolicach 2.9mPa.S), który jest kluczowy dla silnika itd. Z drugiej strony pojawiały się głosy (zwłaszcza na polskich forach AR, Fiata i Opla), że 2.9 mPa.S to za mało, bo minimum dla silników 1.9jtd/jtdm/cdti to 3.5 mPa.S, więc musem jest C3 a nie żadne tam C2 i tym bardziej C1. No i to burzyło spokój ducha. Rodzący się w ten sposób niepokój koiłem z kolei przypominaniem sobie zaleceń z instrukcji, że C2 w sumie wystarczy. Oraz przekonaniem, że C1 jest w sumie lepszy od C2.
Mimo wszystko zabrakło mi jednak precyzji i rzetelności w opiniach, które przyswoiłem, więc postanowiłem podrążyć temat dalej i pokusiłem się o sprawdzenie specyfikacji olejów wstrętnego (gorszego od innych marek...) Motula w klasie C2, C1 oraz C3.
W związku ze sprawdzeniem tych specyfikacji narodziły się następujące kwestie:
1. Czy dobrze czytam ze specyfikacji, że omawiany Motul C1 jest lepszy od także tu omawianego Motula C2? Chociażby dlatego, że ma wyższy HTHS (3.2 mPa.S !!) przy mniejszej ilości popiołów i zbliżonych wartościach pozostałych parametrów? Dla porównania pod koniec posta wklejam linki do specyfikacji.
2. Jak to jest w końcu z C2 (i C1, jeżeli okazuje się lepszy niż C2) oraz C3? C3 ma w sumie lepsze parametry ochronne, więc dlaczego nie znalazł się w zalecaniach w instrukcji? Widzę dwie opcje - albo C2 w zupełności wystarcza i C3 jest tylko wyłącznie pewną formą pedantyzmu użytkownika, albo producent zaznaczył absolutne minimum poniżej którego nie powinno się schodzić, co nie oznacza, że stosowanie olejów o wyższych normach jest bezcelowe. Czy w przypadku drugiej opcji minimum podane przez producenta wystarczy do zwykłej codziennej niewyczynowej jazdy - czy obędzie się w tym przypadku bez większej szkody dla silnika?
Jeżeli ktoś mógłby podzielić się swoją opinią, będę wdzięczny.
Poniżej wspomniane linki do specyfikacji.
Motul Eco-Clean + 5w30 C2 (czyli zgodny z normą C2 akceptowaną w instrukcji, dodatkowo spełniający normę FIAT FIAT 9.55535-S1):
https://www.motul.com/system/product_descriptions/technical_data_sheets/46/8100%20Eco-clean%205W-30%20%28GB%29.pdf?1329497525
Motul Eco-Clean + 5w30 C1 (omyłkowo zalany - czy dobrze czytam, że jest lepszy od powyższego spełniającego normę Fiata?):
https://www.motul.com/system/product...pdf?1405081263
Pozdrawiam,
Arek
Ostatnio edytowane przez ArcoMancino ; 04-08-2014 o 23:15
hmm,
Co prawda nie ma signature w serii 5w40 ale te co sa daja rade:
benzyniaki i ropniaki bez dpf, full saps
http://www.zmienolej.pl/oferta/oleje...-0-946l-detail
benzyniaki i ropniaki z dpf (albo i bez![]()
http://www.zmienolej.pl/oferta/oleje...-0-946l-detail
no i bardzo dobry olej do ropniaków only z dpf
http://www.zmienolej.pl/oferta/oleje...-0-946l-detail
poza tym teraz penrite 5w40 jest na fali co go wlyszkow wynalazł![]()
Jedni wolą jabłka inni gruszki...
Te oleje są inne - w C1 dla ochrony DPF skrajnie ograniczono poziom fosforu i cynku (głównych trucicieli DPFów), które nadal dla większości producentów są jednak podstawowymi składnikami dodatków ochronnych/przeciwzużyciowych/przeciwzatarciowych. Piszę 'skrajnie' nie po to aby Ciebie straszyć ale dlatego, że limit 500ppm fosforu to poziom graniczny dla niektórych silników, które nie zostały wykonane w technologii pozwalającej na zastosowanie tak niskiego poziomu fosforu (konstrukcyjnie ale także i materiałowo). Wyższy poziom HTHS prawdopodobnie jest tutaj konieczny aby choć trochę zrekompensować braki ww. dodatków i spełnić wymogi ACEA. Olej C2 ma ok. 40% więcej ZDDP od C1.
Inną kwestią wartą pokazania jest ograniczony TBN do 4,8 w oleju C1 a C2 mają TBN w granicach 7-8 (znowu 40% więcej..). Też spora różnica aczkolwiek TBN jest liczony w oparciu także o poziom ZDDP - jeśli poziom ZDDP jest zredukowany to i TBN może być zredukowany ale to zadziała tylko pod warunkiem stosowania absolutnie bezsiarkowego paliwa aby kwasy powstałe po spalaniu paliwa nie zachwiały tej proporcji ZDDP/TBN przewidzianej jako odpowiednia/bezpieczna przez producenta oleju.
p.s. ciężarówka Iveco z silnikiem Cursor 13 w 2008r. przejechał 150 tys km bez problemu na syntetyku 0W-20 PAO/ester o HTHS 2,9 ale to był olej o SAPS 1,9% i TBN 16 - miał więc potężny poziom ZDDP i TBN. Tendencja ta wydaje się być odwrotna patrząc na potrzeby nowoczesnego diesela i chyba nie ma sensu kastrować oleju z dodatków jeśli producent nie zmusza do tego groźbą utraty gwarancji.
Wg mnie jest kilka opcji:
1. Jeździć dalej jeśli spokojnie, bez wielkich obciążeń i upalania = aby mało palił - wtedy TBN nie padnie szybciej a podwyższone zużycie silnika może nie mieć miejsca.
2. Jeździć ale wymienić olej wcześniej ze względu na niski TBN i możliwe wyższe zużycie a pewnego poziomu metali zużytego silnika w oleju przekraczać nie należy bo wtedy on niszczy a nie smaruje. Stosowanie dodatku do ON może obniżyć negatywny wpływ spalania ewentualnie mniej bezsiarkowego ON na TBN - niestety nie uzupełni jednak dodatków ochronnych.
3. Uzupełnić dodatki przeciwzużyciowe/przeciwzatarciowe (na bazie boru i bezpieczne dla DPF) oraz TBN (+3,5) dodatkiem do oleju Archoil AR9100 i jeździć do kolejnej planowanej wymiany jak byś miał olej racing spec diesel z DPF ;-)
Dodano po 2 minutes:
hehe - gdybym wynalazł to bym już miał 4C w garażu ;-)
Ostatnio edytowane przez wlyszkow ; 05-08-2014 o 09:20 Powód: Dodano
Dzięki za wyczerpujaca odpowiedź! To w takim razie sklaniam sie do opcji numer 3 i użycia dodatku Archoil AR9100. Jeszcze raz dzięki!
Sent from my Lumia 925 using Tapatalk
Ktoś się orientuje, czy można Penrite gdzieś w Poznaniu kupić?
Alfa Romeo Giulia Business 200 KM 2021
Peugeot 308 SW 1.2 130 KM 2019
Były: Renault Clio I 1.2, Peugeot 307 SW 1.6 110 KM, AR 147 1.6 TS 105 KM, Giulietta 1.4 MA 170 KM, Giulietta 1.4 MA 150 KM, Alfa Romeo 75 2.0 TS
Takiej promo jak tu na ten 5W-40 z AR9100 żaden diler Penrite'a Tobie nie zrobi bo to sklep dystrybutora Archoil na PL:
http://najlepszysyntetyk.pl/shop/pen...viro-5w-40-c3/
Jeśli chcesz tańszą wersję z beki to też bez obaw - znam sklep, kupuję tam od lat i jest uczciwie.
...ale ja chcę HPR 10![]()
Ostatnio edytowane przez radosuaf ; 05-08-2014 o 13:22
Alfa Romeo Giulia Business 200 KM 2021
Peugeot 308 SW 1.2 130 KM 2019
Były: Renault Clio I 1.2, Peugeot 307 SW 1.6 110 KM, AR 147 1.6 TS 105 KM, Giulietta 1.4 MA 170 KM, Giulietta 1.4 MA 150 KM, Alfa Romeo 75 2.0 TS
Nalezy rozumiec o co chodzi w oznaczeniu oleju i sprawa jest banalna.
10W40 - 10w to temperatura dolna zastosowania i o ile dobrze pamietam to jest -25 stopni celcjusza i ten parameter w polskich warunkach jest wystarczajacy, czesto producenci zalecaja 5W. Nie bedzie to mialo zbyt wiekszego znaczenia , chyba ze przy pewnych technologiach , gdzie silnik jest ciasno spasowany do ktorych silniki alfy nie naleza i dlatego nie wskazane jest wprowadzanie ich w wysokie obroty dopoki nie osiagna odpowiedniej temperatury!
40 - Drugi parameter, w tym przypadku 40 oznacza temperature maksymalna otoczenia czyli 40 stopni celcjusza w ktorej olej powinien zapewnic wlasciwa ochrone silnika. I tu jest prosta zasada, im wyzsza ta cyfra (np.50, 60) tym lepsza ochrona silnika w wyzszych temperaturach!!! i przy sportowej jezdzie. i NAPEWNO LEPIEJ OCHRONI SILNIK GDYBY NAM SIE ZAGOTOWALA WODA W CHLODNICY. Dobrze jest stosowac 10w60 w silnikach z duzym przebiegiem , powyzej 150tys.km i bardziej wyeksploatowanych, - zmniejszy sie zuzycie oleju i nastapi wyciszenie silnika. Jedyny minusem takich olej jest fakt, ze powoduja troszke wyzsze zuzycie paliwa, ale znacznie wydluzaja zywotnosc silnika! Taki olej dba o nasz silnik w takich warunkach jak np. stanie w korkach w letnie upaly , gdzie jeszcze temperature oleju jest podnoszona przez katalizatory umieszczone w poblizu miski olejowej jak to ma miejsce w TS-ach. Nie daj boze stojac jakis czas w korku w upale nagle podiac ostra sportowa jazde, to dlatego lubia one ukrecic panewke.
Jeszcze jedno, wszyscy uciekaja do markowych olei typu Castrol, shell, mobil ostatnio popularny Valvoline, a wystarczy przeczytac specyfikacje olei i porownac - czesto sie okazuje, ze polskie oleje lotosa , czy orlenu przewyzszaja te markowe i raczej nie sa podrabiane!!!!
Na koniec podpowiem , ze ta sama zasada dotyczy olejow do skrzyni biegow. Zamiast 75w80, czy 75w90 proponuje 75w140. Kupilem alfe 166 2.0 z wyeksploatowana skrzynia i przy troche ostrej jezdzie po przejechaniu kilkunastu kilometrow ciezko wchodzily mi biegi i juz mialem ja rozbierac, ale po zmianie oleju na 75w140 sytuacja sie diametralnie zmienila. Przejechalem 50tys i jest ok.
Mam nadzieje, ze troszke rozjasnilem poczatkujacym mechanikom kwestie olejow.
pozdrawiam wszystkich alfistow.
Wszyscy tutaj o lepkości, zawartości środków myjących etc. a Ty tutaj o tym co to jest 5W czy -40? O tym, żeby zalewać 10W60 to silników z dużym przebiegiemI zmienić olej w skrzyni na inny niż zalecany przez projektantów?
No, ekstra.
Ja mam inne pytanie. Próbował ktoś kiedyś olejów North Sea?