Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 22

Temat: Opony Michelin Energy Saver - prawa/lewa?

  1. #1
    ZBANOWANY Rowerzysta
    Dołączył
    09 2017
    Auto
    AR Giulietta 150KM, Jeep Renegade
    Postów
    369

    Domyślnie Opony Michelin Energy Saver - prawa/lewa?

    Zmieniałem dzisiaj opony i oponiarz zapomniał zaznaczyć, która jest która. Wiem tylko, która para jest z przodu, a która z tyłu.
    Czy w tych oponach jest zaznaczony kierunek rotacji, czy nie ma on znaczenia (to są opony asymetryczne)? Ja nie znalazłem, ale jest tam bieżnik jakby trochę kierunkowy, taka mała jodełka, ale na wszystkich oponach taki sam, więc po przełożeniu opony na drugą stronę samochodu po zachowaniu strony zewnętrznej/wewnętrznej zaczyna poruszać się on w drugą stronę. Bez sensu, bo w takim razie ne powinno być tej jodełki. Ale nie jestem w stanie określić, która jest która (lewa/prawa). Już zgłupiałem.

  2. #2
    Użytkownik Fachowiec Avatar FXX
    Dołączył
    07 2012
    Auto
    Volvo S60 D5 R-design/ Peugeot 308 T9
    Postów
    2,554

    Domyślnie

    Jest na nich oznaczony kierunek rotacji czy strony Inside/outside?

    Wysłane z mojego SM-T555 przy użyciu Tapatalka

  3. #3
    ZBANOWANY Rowerzysta
    Dołączył
    09 2017
    Auto
    AR Giulietta 150KM, Jeep Renegade
    Postów
    369

    Domyślnie

    Inside/outside.

  4. #4
    Użytkownik Znawca Avatar SliwusBuu
    Dołączył
    10 2014
    Mieszka w
    Łódź
    Auto
    Mazda MX5 NBfl 1.8l, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm 2006r.; Alfa Romeo 156, 1.9 JTD 115KM - była
    Postów
    1,075

    Domyślnie

    To zakładasz stroną outside, jak sama nazwa wskazuje do zewnątrz i tyle. Opony asymetryczne nie są kierunkowe.

  5. #5
    ZBANOWANY Rowerzysta
    Dołączył
    09 2017
    Auto
    AR Giulietta 150KM, Jeep Renegade
    Postów
    369

    Domyślnie

    Przecież wiem co to znaczy inside/outside.
    Pytanie było jak poznać lewa/prawa, ale z tego wynika że się nie da, jeśli nie są kierunkowe.

  6. #6
    Użytkownik Znawca Avatar SliwusBuu
    Dołączył
    10 2014
    Mieszka w
    Łódź
    Auto
    Mazda MX5 NBfl 1.8l, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm 2006r.; Alfa Romeo 156, 1.9 JTD 115KM - była
    Postów
    1,075

    Domyślnie

    Sorry, różni ludzie się tu udzielają, niektórych nawet język polski przerasta, więc napisałem to co może się wydawać oczywiste.
    Nie spotkałem opon asymetrycznych i kierunkowych jednocześnie, chyba, że w sporcie. Co za tym idzie sugerujemy się jedynie napisami inside / outside.
    Ostatnio edytowane przez SliwusBuu ; 23-11-2017 o 10:21

  7. #7
    ZBANOWANY Rowerzysta
    Dołączył
    09 2017
    Auto
    AR Giulietta 150KM, Jeep Renegade
    Postów
    369

    Domyślnie

    Czyli nie określę, która prawa, a która lewa. No ale najważniejsze, że wiem które były z tyłu.
    W ogóle to zaciekawiło mnie to i gdzieś wyczytałem, że ta jodełka jest po to, żeby w oponach założonych z lewej strony samochodu woda nie chlapała spod samochodu, tylko podobno zbiera się wtedy pod samochodem.
    Tylko ile w tym prawdy to nie wiem, bo Anglii traci to sens, a chyba nie robią innych opon na tamtejszy rynek.

  8. #8
    Użytkownik Znawca Avatar SliwusBuu
    Dołączył
    10 2014
    Mieszka w
    Łódź
    Auto
    Mazda MX5 NBfl 1.8l, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm 2006r.; Alfa Romeo 156, 1.9 JTD 115KM - była
    Postów
    1,075

    Domyślnie

    Raczej chodzi o to, by wewnętrzna strona opony odebrała jak najwięcej wody spod opony, a strona zewnętrzna zapewniła jak najwięcej przyczepności, ponieważ podczas jazdy w zakręcie to właśnie strona zewnętrzna jest najmocniej dociskana do podłoża.

  9. #9
    ZBANOWANY Rowerzysta
    Dołączył
    09 2017
    Auto
    AR Giulietta 150KM, Jeep Renegade
    Postów
    369

    Domyślnie

    Nie o to chodzi.
    W oponie zamontowanej po lewej stronie samochodu jodełka jest tak: \/
    A po prawej tak: /\

  10. #10
    Użytkownik Maniak resoraków
    Dołączył
    01 2014
    Mieszka w
    Kraków
    Auto
    Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair / Mito 1.4 TB
    Postów
    514

    Domyślnie

    Taki urok opon asymetrycznych, że tzw. "jodełka" jest raz tak raz tak (mam tak samo w Uniroyal Rainsport 3).
    Gdyby producent oferował opony asymetryczne kierunkowe, trzeba by było kupować osobno 2 lewe i 2 prawe.
    Gdzieś czytałem, że podobno opony kierunkowe mają lepszy "ciąg" (przeciążenia wzdłużne - szczególnie ważne w zimówkach), za to asymetryczne lepiej trzymają na zakrętach (przeciążenia boczne) o czym pisał kolega powyżej, ale ile w tym prawdy trudno powiedzieć.

Podobne wątki

  1. Michelin Energy 185/65/R15
    Utworzone przez skipas w dziale Pozostałe
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post / autor: 10-03-2014, 13:22

Tagi dla tego tematu

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
Amortyzatory