System zmiennych czasów otwarcia zaworów ssących. Jest to modyfikacja, mająca na celu uzyskanie lepszych osiągów: podniesienie wartości momentu obrotowego i mocy maksymalnej oraz poprawienie przebiegu krzywej momentu, przede wszystkim w zakresie niskich obrotów.
Mechanizm ten, potocznie nazywany wariatorem faz, umożliwia skokowe przełączanie między dwoma różnymi wartościami czasu otwarcia zaworów dolotowych, stosownie do warunków pracy silnika w danej chwili. System otrzymuje impulsy sterujące z komputera Bosch Motronic, czyli ze zintegrowanego, elektronicznego aparatu zapłonowo-wtryskowego i przy niskich obrotach skraca fazę przekrycia (czyli współotwarcia zaworów - inaczej mówiąc, skraca fazę nakładania się suwu wydechu poprzedniego cyklu i suwu ssania nowego cyklu, w której zarówno zawory dolotowe, jak i wydechowe są otwarte). Z kolei przy wysokich obrotach system wydłuża tę fazę. W ten sposób zapobiega nieregularnej pracy i niepełnemu spalaniu mieszanki w zakresie niskich obrotów, a gdy obroty wzrastają, gwarantuje optymalne napełnianie komór spalania mieszanką i osiągnięcie maksymalnej mocy przy jednoczesnej czystości pracy (wynikiem dokładnego spalania jest niski poziom emisji zanieczyszczeń).
Wariator faz wprawiany jest w ruch przez ciśnienie oleju i działa na oś wałka rozrządu sterującego zaworami ssącymi, modyfikując w pewnym zakresie jego prędkość obrotową, nadawaną przez łańcuch napędzający. Do pewnej prędkości obrotowej mechanizm nie włącza się i czasy zaworowe na lewym wałku czyli po stronie dolotu, są bardziej odpowiednie dla niskich obrotów niż w wypadku wersji bez wariatora. W pierwszej odmianie mechanizmu, w modelu Spider, powyżej prędkości granicznej zawór odśrodkowy otwiera dopływ oleju, który pracując pod ciśnieniem uruchamia system, powodując dłuższe przebywanie obracającego się wałka w określonym zakresie kątowym (wahania faz zachodzą w zakresie 32 stopni). W modelu Alfetta Quadrifoglio, wyposażonym w system elektronicznego wtrysku, elektromagnes sterujący wariatorem otrzymuje impuls z komputera i otwiera za pomocą sprężyny kanalik olejowy, a dalej analogicznie, wzrastające ciśnienie oleju uruchamia system.
Z czasem Alfa wprowadziła szereg odmian tego systemu, niemniej we wszystkich obowiązuje zasada opóźnienia zamknięcia zaworów ssących na wysokich obrotach, czego efektem jest zassanie większej ilości mieszanki do komory spalania. Przy zejściu poniżej określonej liczby obrotów system przywraca położenie standardowe. Działanie wariatora powoduje inną relację między ruchem zaworów ssących, a zaworów wydechowych - te pierwsze pozostają otwarte dłużej; zamykają się później, za to szybszym ruchem.
Jak wykazały testy, dzięki zastosowaniu wariatora udało się uzyskać przyrost momentu obrotowego do 20% i mocy do 10%. Zanotowano także znaczną oszczędność paliwa podczas jazdy miejskiej (9,8 zamiast 12,6 l/100km), niższy poziom obrotów biegu jałowego i łatwiejsze wchodzenie na wyższe obroty z niskiego zakresu.
Porównanie czasów otwarcia zaworów ssących i wydechowych w silniku 2.0 w modelu Alfetta Quadrifoglio z 1983 r. (pierwsze zastosowanie zmiennych faz rozrządu w Alfa Romeo) bez wariatora faz rozrządu i z tym urządzeniem.
Bez zmiennych faz rozrządu:
# otwarcie zaworu ssącego: 48° przed zwrotem odkorbowym [2]
# zamknięcie zaworu ssącego: 67° po zwrocie kukorbowym [3]
# otwarcie zaworu wydechowego: 60° 20' przed zwrotem kukorbowym
# zamknięcie zaworu wydechowego: 41° 20' po zwrocie odkorbowym
Ze zmiennymi fazami rozrządu:
# otwarcie zaworu ssącego: 28° 44' do 21° 44' przed zwrotem odkorbowym
# zamknięcie zaworu ssącego: 90° 28' do 97° 28' po zwrocie kukorbowym
# otwarcie zaworu wydechowego: 58° 12' przed zwrotem kukorbowym
# zamknięcie zaworu wydechowego: 33° 48' po zwrocie odkorbowym.