Pieta dasz namiary na FAP? Napisze maila zobaczę jak się ustosunkuja.
Printable View
Pozwólcie że dołączę do tematu, przychodzi czas na kolejną wymianę oleju, autko po gwarancji więc myślę, że to dobry czas na to by skorzystać z oferty poza serwisowej tym bardziej że wymiana oleju w pobliskim ASO to koszt przeszło 400zł.
Przejrzałem parę ofert, i z tych spełniających normy dla silnika 2.0jtdm 170km, sae 5w30; acea c2; fiat 55535-S1, to nie mamy dużego wyboru bo tylko:
- Selenia WR PE 5w30
- Shell Helix Ultra Professional AP-L 5W-30
- Motul 8100 Eco-clean 5W30
- CASTROL MAGNATEC 5W-30 C2
Mobil1, Liqui Moly, Vavoline, Elf z tego co patrzyłem nie mają oleju spełniającego wszystkie normy...
Co byście polecili w wyżej wymienionych? A może znacie jakiś inny dobry olej spełniający normy, którego nie wymieniłem wyżej?
Z tych powyżej Shell. Ich GTL podobno robi robotę.
Tak tylko wrzucam.. Lazerway Statoil są na PAO ponoć, co prawda nie mają norm Fiata, ale stronka Statoil je wskazuje zarówno dla MA, jak i MJT.. Radosuaf albo wlyszkow może jakieś słówko o nich szepną..
Ja się nad nimi zastanawiam do Julki MA i do Bravo 1.6 MJT, chętnie bym od nich coś o tych olejach poczytał.
pzdr, tadzikpl
Raczej nie PAO, tylko HC:
http://www.msds.dk/statoil/Poland/Au..._5W-40_1.0.pdf
W klasie 5W-40 ciężko będzie znaleźć jakiś syntetyk, chociaż intryguje mnie oznaczenie Motula 8100 X-Clean 5W-40 jako "vollsynthetisch" w Niemczech...
Dodano po 3 minutes:
Tak, chodzi właśnie o technikę "gas to liquid". Wszystkie Heliksy Ultra składają się głównie z GTL w technologii Shella. Podobno najbliżej PAO jak się da.
Z całej tej dyskusji na 9 stron to dla mnie wynika taki mniej więcej zestaw przykazań:
- zmieniaj co maks 10 kkm / rok - co pierwsze,
- kupuj olej z pewnego źródła,
- jeśli nie wiesz, co kupić, kup to co zaleca producent.
Jeśli wiesz co zalać, to lej śmiało, pierwsze dwa przykazania minimalizuja ryzyko wystąpienia większych konsekwencji.
pzdr, tadzikpl
1) olej zmieniam co 10kkm, pierwszy w ogóle był zmieniony po 5kkm, jedni twierdzą że, w obecnych samochodach silnik się nie dociera, ale wolałem zmienić profilaktycznie:) lany był zawsze Selenia WR PE 5w30, według mnie olej bardzo dobry, po przejechaniu 5kkm olej był zazwyczaj jeszcze żółtawy, rura wydechowa nie okopcona, aż dziwne jak na diesla (niektóre benzyny mają więcej sadzy na końcu wydechu :P)
2) I tu pojawia się problem dostępności seleni (przynajmniej w Opolu) lał bym ją dalej bez wahania, ale cena za litr w ASO 55zł, a nie wiem czy 4 pojemniki wystarczą. Gdzie szukać pewnego źródła? Okoliczne hurtownie motoryzacyjne nie mają seleni w ofercie, z alledrogo mam obawy co do pewności źródła...
- Castrol ze względu na mnogość opinii musiał bym się naprawdę zastanowić i mając naprawdę pewne źródło może bym się zdecydował
- Z dostępnością Motula trzeba przyznać że jest trochę lepiej niż z selenią, ale równie łatwo o podróbkę, nie mając własnie pewnego źródła. Z kolei jednak wydaje mi się że, o podróbkę dużo trudniej niż w przypadku castrola, chyba że się mylę
- no i Helix, myślę że najpewniejsze źródło, chyba na firmowej stacji nie będą sprzedawać podrabianych produktów... no i z dostępnością najłatwiej, jeśli kartą charakterystyki i właściwościami nie odbiega zbytnio od seleni, byłbym najbardziej skłonny do produktu Shella.
Co Wy o tym myślicie? Z góry dzięki za wszystkie odpowiedzi
W sprawie Selenii uderz do użytkownika tanifiat na allegro.
Panowie może orientujecie się w czym rzecz?
w starszych instrukcjach dla benzyny MiTo był olej 5w40 C3 9.55535-S2 - SELENIA StAR P.E. F603.C07
w nowej instrukcji jest już 5w40 A3 9.55535-S2 SELENIA StAR P.E. F603.D08
dla Julki jest to odpowiednio C3 a w 2014 A3 inne normy identyczne - tylko sprawdzając oba oleje zarówno F603.C07 oraz F603.D08 - oba są 5w40 i C3 i 9.55535-S2 - brak jakiejkolwiek informacji na temat ACEA A3 (kody produktu selenia 1411 oraz 1413)
Czy norma A3 zawiera się w C3? Jeżeli tak - to w takim razie do tych starszych jak i nowszych stosować olej z ACEA A3?
Wg mnie to literówka i powinno być C3
Gdyby ktoś myślał o zmianie na Valvo SynPower Xtreme MST C3 5W-40, znalazłem ciekawą analizę świeżego oleju:
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=329584
TBN 6.3 zamiast deklarowanego 7.5, a cena oleju dość wysoka, więc lepiej się chyba trzymać z daleka.
Z drugiej strony, u braci Rosjan wychodzi 7.4:
http://www.oil-club.ru/forum/topic/9...5w-40-svezhee/
Co do zaś Motula X-clean 5W-40, to wypada on gorzej od Orlenu Platinum MaxExpert:
http://www.oil-club.ru/forum/topic/3...svezhee-maslo/
http://www.oil-club.ru/forum/topic/1...5w-40-svezhee/
Zna ktoś może stronkę: http://www.kolegaberlin.pl?
Znajomy strasznie zachwala że tylko tam kupuje, ale ja wole zapytać, może ktoś miał styczność?
Data produkcji mnie trochę zastanawia, zazwyczaj 2013/2014 bez konkretnych miesięcy podane...
Tylko pompowalność w -30*C tego Orlena 5W-40 C3 bardzo kiepska... użycie bazy o wyższej lepkości daje jednak szanse na niższe odparowanie wg Noacka jak w tym Orlenie.
Te wyniki i poziomy to jednak nie wszystko - jakości dodatków nie widać po poziomach a tanich źródeł na świecie sporo.
OT - w tym roku chyba bedzie mozna zimę na 10w60 i letnich oponach przejeździć :)
Abstrahując od konkretnego oleju, kiedy po raz pierwszy, względnie co ile km wymieniacie filtr turbo i filtr modułu MA, te "śrubki"? Czy te elementy są do kupienia poza ASO? Bo z tego co wiem to fachmani w ASO pomijają zupełnie tę kwestię.
Jest oddzielny wątek o tych filtrach. Poza ASO ich nie znajdziesz ale drogie nie są. Rewizję śruby turbo właściwie można zrobić bez wymiany jeśli dasz nowe podkładki - też z ASO ale robota ta sama a koszt śruby turbo koszmarny nie jest. Ten filterek jest nylonowy i nie ma prawa długo pożyć bo temp tam jest bardzo wysoka - pewnie ze dwa lata i kilkadziesiąt tys km to wszystko.
Filtr MA jest mocny i nie tak drobny jak ten nylonowy w śrubie turbo. U mnie był drożny i wymagał niewielkiego oczyszczenia po 90 tys km mocno zaniedbanego auta - był jednak już po zastosowaniu płukanki silnika i to mogło też rozpuścić brudy - wg mnie taki zabieg zupełnie wystarcza na filtr MA.
Płukanka jednak nie uratuje nylonowego sitka w śrubie turbo - może ją trochę udrażniać ale tam tworzy się lakier praktycznie na śrubie od spalonego oleju - przynajmniej po Selenii PE rzadko wymienianej.
Dziwi mnie fakt że ASO bagatelizuje śrubę turbo skoro inni pracownicy innego ASO twierdzą że od jej dysfunkcji padają łożyska turbiny...
oceniając swój własny przypadek to moje osobiste zdanie jest takie - filtr turbo wymienić po max 20 tyś bez wzgledu na jego stan (tym bardziej że jak kol. wyżej pisał to groszowa sprawa jest a filtr bardzo delikatny -zresztą dostęp do niego jest wymarzony ) a filtr MA przy tej okazji wykrecić przepłukać i założyć z powrotem - ten kosztuje dużo więcej ale myśle że nie ma sensu go wymieniać, no chyba że ktoś by miał tak zajechany że płukanie go nie ruszy. Myślę że starczy to zrobić co 2 wymianę oleju (ja wymieniam co 10 tyś) ale jeśli ktoś preferuje długie książkowe interwały (oby takich było jak najmniej ;) ) to chyba trzeba by te czyności podjąć podczas każdej wymiany
Przykleiłem temat na pierwszej stronie
Witam.
Stałem się szczęśliwym posiadaczem Alfy Mito 1,4 155 KM.
Po przeczytaniu całego wątku mam kilka pytań i proszę o podpowiedź lub sprostowanie.
Olej do mojego silnika (Multi Jet) to 5W40 tylko szukać żeby był w pełni syntetyczny i spełniał normę C3.
Filtr oleju to Wix lub Oem.
Przed wymianą chcę zrobić płukankę, wyczytałem że dobry jest AR 2820 (czy lepszy AR 6400)
Większość 90 % wątku kręciło się w obrębie silników z MA. Czy w moim silniku także jest odma i śruba z filtrem którą trzeba czyścić?
pozdrawiam
Gratulacje!
Śruby turbo się wymienia koniecznie z kompletem podkładek a nie czyści i zdecydowanie warto.
AR2820 jest do oleju a AR6400 do baku do benzyny.
Powodzenia i radości z jazdy ;-)
Wielkie dzięki za podpowiedź. Jak rozumiem jeśli w sklepie motoryzacyjnym powiem że chcę kupić śrubę z filtrem do turbo do silnika 155 KM to będą wiedzieli o co chodzi. Czy może ta śruba się jakoś inaczej-fachowo nazywa?
Jeszcze pytanie do wlyszkow-a, jaki dostępny olej na poslkim rynku polecił byś do mojej alfy? Wiem że padło już kilka nazw ale w wiekszosci było to rozmowa o silnikach MA a nie MJ.
Śruby turbo z filtrem (tej na zasilaniu łożyska turbiny olejem) i podkładek do niej szukaj tylko w ASO - pewnie na zamówienie ale koszt kompletu kilkadziesiąt złotych.
Jeśli ma być 5W-40 C3 to trudno trafić na prawdziwy syntetyk PAO/ester EU spec - chyba tylko Motorex Xperience, Redline EU ale oba dość drogie a Redline wg mnie ma zbyt wysoką lepkość / HTHS na taki 1.4
Z łatwiej dostępnej półki wg mnie Penrite 5W-40 Enviro+ daje radę - zwłaszcza w komplecie z AR9100.
Zastanawia mnie, dlaczego ten Motorex nie ma aprobaty MB 229.51. W tej lepkości ma go niższa seria Select, a z Xperience tylko 0W-30... Nie sądzę, żeby to wynikało z oszczędności :).
W Penrite jest >60% gr. III. Chyba szału nie ma :).
AR9100 to modyfikator / dodatek do oleju na cały okres jego wymiany.
Ale równowagę jakościową parametrów Noack, CCS, PPoint a także TBN ma chyba najlepszą w klasie C3 w tej cenie.
Dla porównania mój dawny #1 w tej klasie czyli AMSOIL AFL obecnie:
http://www.amsoil.com/lit/databulletins/g1990.pdf - praktycznie gorzej w każdej kategorii.
przed inwestycją w aprobaty (kosztem dobrych olejów bazowych) miał Noack 7,4% nawet, CCS rzędu 5300cP i płynął od -43*C...
http://www.syntheticlubricants.ca/CM...0Files/AFL.pdf (3 lata temu)
Tu jest karta Xperience z MB229.51:
http://www.se.motorex.com/File/se/Sw...FSX%205W40.pdf
Mercedes się nie zgadza - a aktualizacja listy była niecały tydzień temu:
http://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/229.51_en.html
Właśnie podczas ostatniej aktualizacji na listę wdarł się Motul X-clean 5W-40...
Więc pytanie czy w ogóle ten Xperience jeszcze jest oferowany skoro mało kto o niego pytał i dystrybutor PL nie sprowadzał ;-)
Na ogół firmy certyfikują te tańsze masowo sprzedawane oleje bo warsztaty / ASO nie wezmą pao/ester bo jak tu jeszcze 500% marży zmieścić ;-)
Wiesz co, skoro firmy typu Tedex S.A z Piaseczna stać na certyfikowanie produktów typu Tedex Synthetic Motor Oil, to chyba nie jest to aż takie drogie :).
Każda złotówka się liczy na poziomie produkcji jeśli sprzedajesz olej np. po 10zł netto/L a klient płaci kilka razy więcej kiedy już cała sieć dystrybucji się wykarmi a może nawet jakiś celebryta. Różne są strategie sprzedaży na różnych rynkach a dla takich marek jak: "real,- Quality" taka norma MB może być konieczna aby ktokolwiek na tę butelkę w ogóle spojrzał ;)
Wg Lubrizola wprowadzenie oleju spec C3 504/507 od zera kosztuje około 1,5 miliona dolarów a może urosnąć nawet do 5 milionów dolarów i zająć 5-6 lat robiąc całość absolutnie od podstaw.
Dlatego najczęściej firmy olejowe kupują gotowe pakiety dodatków dedykowane konkretnym aprobatom i receptury - najczęściej już oparte o przykładowe oleje bazowe konkretnych dostawców - w przypadku aprobat spec EU na ogół są to bazy HC bo taka jest masowa oferta.
Jeśli teraz masz taki nietypowy PAO/ester to pewnie się nie opłaca i lepiej wykazać jego jakość/wyższość w inny sposób niż kupowanie certyfikatów/aprobat.
+1 do moderatora, Rzadszy to jest 0w20 a może nawet 0w10 ;) Zresztą 5w40 od 0w30 az tak się nie rózni. Jak pytający chce olej od fiata to selenia digitek 0w30 ma bardzo fajne parametry w przeciwieństwie do tej klasycznej selenii 5w40 :P
Czyli co. Amsoil się popsul ? ;)
Dodano po 4 minutes:
+1 do Radzi, ile ten penrite wytrzyma realnie ? Ams słabszy ale baza syntetyczna w pełni będzie się wolniej degradować. Być może penrite dobrze wygląda na początku nawet dopalony tym magicznym modyfikatorem z kości dinozaura ale jakoś nie mam przekonania do takich farbowanyc lisow ;) Idąc dalej tym tropem to shell 5w40 na gtl+ też ladnie wygląda z karty charakterystyki a kosztuje 80 zl za 4 litry ;)
Na marce bym psów nie wieszał ale 5W-40 AFL C3 wg mnie tak: 80-100% GIII teraz jak większość w klasie 5W-40 C3. Generalnie chyba ciężko trafić na olej EU spec na dobrej bazie teraz - wyjątek niszowe Xperience, Redline itp potwierdza regułę niestety. Wg mnie wynika to jednak ze specyfiki tych olejów bo dodatki w większości są oferowane do masowej oferty GIII w tej specyfikacji - co innego full saps.
No właśnie, przy całej tej lipie skończę chyba na Motulu X-clean 5W-40, zważywszy na fakt, że autoryzowanego dystrybutora mam jakieś 150m od domu, to będzie najpewniejszy wybór.
Ja zastosowałem taki duet bo miałem mocno zasyfiony silnik - AR2300 to estry myjące. Z 5W-30 AEL akurat popełniłem błąd bo wersja którą zastosowałem była na PAO (ww. Penrite byłby lepszy) a do płukania AR2300 im słabsza baza tym lepiej i szybciej działa więc lepiej HC albo nawet półsyntetyk/minerał. Jeśli chcesz zrobić solidne mycie AR2300 i pojeździć z tym kilka tys km np. od wiosny do późnej jesieni (przed zimą bym to wylał jednak bo będzie już po kilku miesiącach sporo brudu pływać w układzie a lepiej mieć czysty filtr oleju na zimę) to zalej olej HC: 5W-30 C3 albo 5W-40 C3 i dodaj do tego AR2300.
Cos w tym jest odnośnie tej płukanki. Chcialem zalać z ciekawości a tu piszę jak wół ze w przypadku oleju w 100% syntetycznego czas płukania wydłuża się do 8k przebiegu ;)
Dodano po 2 minutes:
Z tego co pisze wlyszkow wynika że rzeczywiście motul xclean 5w40 jest lepszy od amsa 5w40 (jeden i drugi mid saps). Normalnie cuda na kiju ;)