Panowie, czy ktoś wymieniał juz olej w skrzyni ? Mam 57k km i zblizam sie do wymiany, robiliscie w ASO, czy gdzies zewnetrznie ? Macie jakieś opinie na temat wymiany oleju ?
Printable View
Panowie, czy ktoś wymieniał juz olej w skrzyni ? Mam 57k km i zblizam sie do wymiany, robiliscie w ASO, czy gdzies zewnetrznie ? Macie jakieś opinie na temat wymiany oleju ?
Teoretycznie tak, jednak z roznych opinii wynika ze w ZF jednak lepiej wymienian dynamicznie olej :) BTW, jaki masz przebieg ?
Jedyna słuszna wymiana to dynamiczna. W tej skrzyni jest tylko jeden dylemat: wymienić p prostu dynamicznie podłączając maszynę? Czy wymienić najpierw filtr (z pokrywą) - przy wymianie wyleci ok 45% oleju - dolać świeży i dopiero podłączać maszynę. U nas robimy to na co dzień ale w Oplach są skrzynie AISIN, w których filtr jest tak zabudowany wewnątrz skrzyni, że wymienia się go dopiero przy rozbiórce skrzyni. A w Giulii jest ZF z filtrem wymiennym razem z miską. Jeden z bardziej znanych serwisów automatów mówi, że do ZF tylko olej ZF. A jeżeli chcecie się trzymać wersji oficjalnej, która mówi, że "przez cały okres eksploatacji skrzyni automatycznej nie jest wymagana wymiana oleju" to niech mi powie ile to jest ten "cały okres eksploatacji". Bo z tego co widzę w serwisie, potrafi to być 120 tys. albo 250 tys. Ja po wymianie statycznej (dawno temu w AR 166 zrobiłem 3 (słownie trzy) km). Całość perypetii i walki ze skrzynią opisana jest w odpowiednim wątku na tym forum. Od tamtej pory mam swoje zdanie na ten temat i planuję się go trzymać.
Nawiasem mówiąc, ZF zaleca wymianę co chyba 60 lub 80 tys., ww. serwis mówi o 100 tys.
A instrukcja dla Giulii mówi o 120 tys. W mojej poprzedniej Alfie, ASO nie chciało wymieniać oleju w skrzyni ani przy 60 tys. ani przy 80 tys. skoro nie było żadnego powodu. Postanowiłem im zaufać i do dzisiaj moja skrzynia w 159-ce przejeździła 215 tys. bez wymiany oleju i nadal nie widać żadnych problemów. U tych, którzy po zakupie używanego auta zdecydowali się na wymianę, kończyło się wcześniej czy później, tak jak u Ciebie po 3 km od wymiany. Wybór należy do was :P
Cholera i wez tu człowieku bądź mądry, własnie tez chciałem zmieniac przy 60k tak jak to robia w BMW i innych samochodach z ZF..
Tak, zgadzam się. Po wymianie statycznej, podczas której spuszczasz mniej niż połowę stanu, reszta syfu zostaje i wlany świeży olej jest od razu brudny. Przy dynamicznej zużywasz na ok. 10 l nominalnie, jakieś 12-14 litrów. Czasem plus detergent. Robimy to kilka razy w tygodniu. Pozostaje dylemat filtra w Giulii, o czym pisałem. W naszych autach tego problemu po prostu nie ma.
ZF podaje 80-120kkm w zależności od stylu jazdy lub 8 lat.
- - - Updated - - -
Sama procedura wymiany od SF to zwyczajna wymiana, statyczna.
https://aftermarket.zf.com/go/en/aft...on-oil-change/
I właśnie przez to, że tutaj filtr jest łatwo i obowiązkowo wymienny, bym się tak bardzo w dynamiczną zmianę nie wkręcał. Jak filtr jest już zapchany, to wiadomo, że w resztkach oleju nadal pływa syf, ale jak się regularnie wymienia, to powinien pozostać względnie czysty.
a) w ASO AR chyba dynamicznie nie wymieniają
b) w ASO AR bałbym się dotykania automatu przez nich. prędzej z Giulią pojadę do serwisu BMW wymianiać olej, a najlepiej do jakiejś super specjalistycznej firmy która specjalizuje się tylko w automatach i najlepiej w ZFach.
czy tylko przebieg się liczy czy też wiek? jak modyfikować przebieg gdy jeździ się ostro+często krótsze odcinki/miasto?
UPDATE
coś jużkolega wyżej odpowiedział, resztę proszę o komentarze, temat dla mnie nie na najbliższe 3 lata, ale ciekawi mnie
I stary olej w konwerterze. To jest tak jakbyś wymienił sam filtr i uzupełnił olej. A w kanałach sterownika, za zaworkami wszystko stare. Oczywiście, powinno to wytrzymać te 200 tyś. ale znam przypadki trochę krótszego życia skrzyni. Ceny napraw też. Ale nie jest moim zadaniem nikogo przekonywać. W silniku też można wg. niektórych użytkowników nie wymieniać oleju raz w roku, a ostatnio słyszałem (od mechanika!), że jak auto mało jeżdżone to wymiana oleju owszem co rok ale filtr co dwa. :)
No i byś zapłacił absurdalne pieniądze za dobre samopoczucie :D Ja kiedyś zapłaciłem za zwykłą wymianę (alfa 166) w takim właśnie zakładzie chyba 600zł + olej, gdzie tam była kwestia odkręcenia korka i dolania, odjechałem w 20 minut. Następnym razem wymienił mi mój mechanik (pierwszy raz dotykał się do automatu), i sobie poradził, za stówę. Ten sam mechanik wymienił mi też później elektrozawory w sterowniku za jakieś grosze, podczas gdy warsztat od ASB policzył za samą usługę 1000zł (jak się okazało trochę ponad godzina roboty).
W jaguarze mam ZF z takim samym układem - plastikowa miska z filtrem, jakaś tam przelotka i olej też mi niezalezny warsztat od Jaguarów policzył prawie połowę tego, co midparts.
Podstawowy serwis, jak właśnie wymiana oleju, to nie jest żaden rocket science, a serwisy ASB doją strasznie.
- - - Updated - - -
Odnosisz się do oleju silnikowego, ale jednak olej przekładniowy pracuje w trochę innych warunkach i nie degraduje się tak mocno jak olej silnikowy, przecięz to jest zamknięty i dość sterylny układ. Co tam może się pojawić, to resztki okładzin ciernych i opiłki metalu, a od wyłapywania tego jest filtr. Jeszcze kiedyś dało się taki olej przegrzać, a teraz komputer już nawet na to nie pozwoli.
Pewnie, że lepiej by było wymienić cały olej, ale jakoś bardzo bym się z tym nie cisnął.
chodzi o to, że zwykły mechanik (albo gość z ASO AR, bo oni niestety nie czytają instrukcji eLearna z moich doświadczeń) moze zrobic jakiś podstawowy błąd przez który skrzynia rozleci się za chwilę albo będzie z czymś wiecznie problem. wolę żeby mi robił ktoś kto wie co robi a nie wydaje mu się że wie. może to być zwykły/niezależny mechanik tylko żeby wiedział co robi i zrobił wymianę dobrze - tylko skąd ja mam wiedziec który to potrafi/zna się? wiem że jak znajdę firmę która tylko robi w automatach to raczej będą wiedzieli co robią.
W Słupsku serwis AR akurat robi dynamiczną wymianę ale ja mam maszynę u siebie więc pewnie sam sobie zrobię. Dostęp do oleju ZF również mam. Co do oleju, potrafi się również nieźle zagrzać, dlatego stosuje się jego chłodnice. Potrafią ich nie posiadać "bliźniacze" auta z USA, bo tam programowo jeździ się wolno, poza tym ich automaty (te stare) to zupełnie inna bajka. A przegrzany olej był powodem pierwszych kłopotów z moją 166 (przy 122 tys). Od tego się zaczęło (i od zbagatelizowania kontrolki). Po wydaniu góry pieniędzy na naprawę miałem nie kupować nigdy już automatu ale jak zobaczyłem Giulię to w benzynie nie było innej możliwości (no, może poza Q ale to następny). Więc nie ma się co dziwić, że wolę dmuchać na zimne. Ale inni nie muszą iść za mną.
Czy ktoś z Was słyszał o adaptacji skrzyni ZFa? Ciekawi mnie czy jest taka możliwość, czy tylko ASO wgrywa upadte i na tym koniec?
Wątek na czasie, Sam się aktualnie przymierzam do wymiany, mam 68tkm i czuję delikatne "skubanie" skrzyni na rozgrzanym oleju, podobny objaw pamiętam z DSG, też przy 60 tkm , czyli wtedy kiedy była zalecana wymiana zaczynała pracować nerwowo, po wymianie nie to auto, także mnie teorie o wymianach po 100 tkm czy nawet więcej nie przekonują, i uważam że producent skrzyni najlepiej wie co opracował i jak to eksploatować, muszę tylko zdecydować gdzie tą wymianę robić.
Wrzucam jako ciekawostke , odpowiedź z helpdesk ZF:
Witam
Interwał wymiany oleju w skrzyniach automatycznych osobowych ZF wynosi 80-100 tyś lub max co 8 lat.
Przy autach bardziej eksploatowanych (mocne Suvy czy z mocniejszymi silnikami etc.) polecamy skrócić do 60 tyś.
Wymiana oleju tylko statyczna.
Pozdrawiam
To w kontekście moich odczuć , że skrzynia nie pracuje tak płynnie jak na początku, dziś mi pykło 70tkm, a wczoraj odebrałem auto z diagonostyki skrzyni która nie wywala żadnych błedów i wg wskazań komputera jest wszystko OK, dla mnie to tylko potwierdza że olej jest do wiadra i utylizacji.
Panowie, hicior, dziś się ze mną skontaktowało ASO w sprawie zadanego pytania o wymianę oleju w skrzyni, oczywiście TESEO twierdzi że olej jest forever i nie ma problemu, ale jak klient chce to można wymienić, i tadam !! filtr wymieniają z kompletem zaworów (nie pytajcie jakich, nie wiem) :D za jedyne 11 tyś pln :D :D no czad :D oczywiście zapisałem się na jutro na tą wymianę.
Oprócz Giulii mam tez BMW F30. Skrzynia ta sama co w Giulii. Wymieniałem olej przy 120 tkm. Warsztat w Legionowie specjalizujący się w BMW. Łatwo, przyjemnie, z materiałami za bodajże 1500 zł. Po wymianie skrzynia działa idealnie.
a kto z Was porównywał zachowanie się skrzyni po wykonianiu samej procedury adaptacji z MESa? są różnice czy to nic nie daje?
[MENTION=28334]chendo[/MENTION]
Podasz namiary na warsztat ?
W jaki sposob miałes wymieniany olej, statycznie ?
Statyczna wymiana 1400zł tylko bez adaptacji. Pytanie czy w skrzynie w Giuli trzeba adaptować? W jaki sposób?
nie wiem czy trzeba ale w MES jest adaptacja i trwa chwilkę
Skrzynia adaptuje sie sama do stylu jazdy kierowcy.
Tylko wymiana statyczna wraz z miska i filtrem.
Zadnego resetowania ustawien czy powortu do ustawien fabrycznych.
Wymiana co 70-100tkm.
Gdyby ktoś chciał trochę poczytać to tutaj gruby watek z forum BMW.
https://www.bmw-klub.pl/forum/viewto...9334&start=135
Jak w swoim F20 z zf8hp45 w ten weekend zabieram sie za wymiane. Gdyby ktoś miał jakieś pytania to walić smiało.
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Producent skrzyni (czyli ZF) wszędzie o tym informuje.
https://aftermarket.zf.com/sea/en/af...on-oil-change/
"Olej w skrzyni na całe życie auta" to zabieg stosowany przez prawie wszystkich producentów samochodów co jest co najmniej dziwne.
Producent wie że skrzynia powinna wytrzymać okres gwarancyjny, a po gwarancji ma się rozsypać, tak jest też w innych autach.
Wymiana oleju w skrzyni jest też ściśle połączona z sposobem eksploatacji, im szybsza jazda tym wyzsza temp oleju, tym krótszy jego i skrzyni żywot.
Załącznik 286044
Załącznik 286045Cytat:
Trwałość oleju ATF (odporność na utlenianie) jest gwarantowana do przebiegu 160 000 km, jeśli temperatura jego pracy jest stała i wynosi 80℃. Powyżej normalnej temperatury pracy – jazda miejska, w górach, ciągnięcie przyczepy, zabrudzona chłodnica ATF – szybkość utleniania podwaja się co 7℃.
Czy ktoś kto wymieniał sobie sam mógłby poświęcić się i napisać taki tutorial krok po kroku trochę łopatologicznie cały proces wymiany?
Są filmiki na yt ale brakuje mi wielu ważnych istotnych szczegółów.
Producent na swojej stronie zamieścił instrukcję wymiany oleju:
https://aftermarket.zf.com/us/afterm...assenger-cars/
Właściwie wszystko jest w instrukcjach i poradnikach na internecie, ale:
1. Polecam robić na zimnym silniku/skrzyni. Jeśli zrobisz to w upał i po jeździe to będziesz miał problem z uzyskaniem odpowiedniej (niskiej) temperatury olej w skrzyni przy uzupełnianiu.
2. Luzujesz śrubę wlewową oleju. Jeśli masz Q4 to bierzesz imbus 8mm i klucz oczkowy 8mm.
3. Luzujesz korek i spuszczasz olej.
4. Odkręcasz stara miskę, zlatuje jeszcze więcej oleju.
5. Czyścisz powierzchnie, przykręcasz nową miskę zgodnie ze schematem.
6. Odkręcasz śrubę wlewową oleju, wlewasz olej do oporu. Zaczynasz uzupełnianie oleju i sprawdzanie jego poziomu zgodnie z procedurą ZF. Wszystko to robisz na włączonym silniku, nawet ostatnie uzupełnienie.
Super dziękuję. Jeszcze dopytam.
Przed zlaniem mam zamiar przejechać rozgrzać, lepiej zleci a może i więcej. Zostawiam na 3-4h do ostygnięcia, skapania i dopiero zakręcam miskę.
Pierwsze zalanie do przelania, zakręcam wlew? Olej zimny, palę i idę od razu dolewać czy pomieszac D N R i czekać do rozgrzania? Do ilu st? Tam się ma coś otworzyć przy iluś st i dopiero zacznie olej wszędzie płynąć?
Czyli przy kupnie zestawu jest instrukcja ogólna czy pod konkretne auto?
W Q4 jest który model skrzyni? Bo w ogłoszeniach zestawów są widzę podane modele.
8HP45
8HP50
8HP70
8HP75
https://aftermarket.zf.com/app/contr...505690da53.pdf
Procedura wymiany wyżej. Nic nie rozgrzewaj. To nie olej w silniku tylko rzadki płyn hydrauliczny. Po pierwszym napełnieniu śrubkę otworu wlewowego dosłownie wkręcasz palcami.
Może coś pomoże
https://www.facebook.com/reel/1082980686340129