Czy elektryczny hamulec ręczny w Giulii/Stelvio ma stałą siłę hamowania, czy może jest dostępnych więcej poziomów siły hamowania?
Printable View
Czy elektryczny hamulec ręczny w Giulii/Stelvio ma stałą siłę hamowania, czy może jest dostępnych więcej poziomów siły hamowania?
Z zasady działania takiego hamulca (przynajmniej w aucie popularnym) wynika, że siła hamowania nie może być regulowana.
To teraz napiszę, skąd się wzięło moje pytanie: Mojej Giulii Veloce właśnie mija 5 lat od zakupu i wczoraj musiałem zrobić badania techniczne na OSKP. Podczas sprawdzania tylnych hamulców diagnosta poprosił o zwolnienie pedału hamulca i zaciągnięcie hamulca ręcznego, więc pociągnąłem dźwignię przy fotelu, ale jemu to nie wystarczyło, poprosił, żebym pociągnął jeszcze kilka razy (już zaciągnięty hamulec) - wiedział, że hamulec jest elektryczny. Jak to wykonywałem, to zobaczyłem na ekranie diagnostycznym, jak stopniowo rośnie jeden ze słupków. Gdy tą samą procedurę wykonywaliśmy dla drugiego koła, to zamiast jednorazowego pociągnięcia dźwigni, przytrzymałem ją w górnym położeniu i słupek płynnie urósł do góry :eek:
Nigdzie nie znalazłem informacji, że samą dźwignią hamulca ręcznego można regulować siłę hamowania. Może to ktoś potwierdzić?
O ile się orientuję to na SKP nie ma takiej możliwości aby wjechać na ścieżkę diagnostyczną samemu. Wszystko wykonuje diagnosta. Dla mnie ciekawa historia
Też byłem zdziwiony, ale SKP do której jechałem była czynna w tym dniu tylko do 15.00 i podjechałem do sąsiedniej, a tam od początku do końca przejechałem całą ścieżkę sam za kierownicą (pierwszy raz odkąd mam własne auto).
- - - Updated - - -
Też tak mi się wydawało, ale słupki na wykresach pokazywały, że jednak jest jakaś zmiana :confused:
BTW. Takiej ilości dziur na drodze, co podczas tego badania, to ja nie zaliczyłem przez 5 lat użytkowania tego auta :(
Pewnie każde szarpnięcie dźwigienką wyzwala silniczek na określoną ilość obrotów i tyle bo wątpię żeby tam był jakiś krańcowy czujnik położenia. Zacisk ma pewnie jakieś zwiększone opory (uszkodzenie) i za pierwszym razem nie dojeżdża do końca a za następnymi podsuwa "się" kawałek dalej co odczuwasz jako coraz mocniejsze hamowanie.
Brzmi prawdopodobnie?
Ja w swojej SKP też jestem prawie cały czas za kółkiem, jedynie na podnośnik diagnosta sam wjeżdża. Co do hamulca to działa on jako awaryjny również w trakcie jazdy (a przynajmniej powinien, w Giulii tego nie sprawdzałem) i nie blokuje kół, więc ma regulowaną siłę hamowania.
Wy naprawdę nie wiecie jak działa hamulec postojowy elektryczny (ręczny) i hamulec awaryjny elektryczny (użycie hamulca postojowego podczas jazdy).
cyt: "Elektrycznym hamulcem postojowym steruje w całości moduł ABS. System ten wykorzystuje
wyłącznik umieszczony na tunelu środkowym oraz dwa siłowniki elektromechaniczne, każdy
zainstalowany na zacisku hamulców tylnych, w celu uruchamiania hamulca postojowego.
Ten rodzaj hamulca postojowego włączany jest i wyłączany za pomocą przycisku, przez co nie ma w
tym samochodzie tradycyjnego systemu zaciągania hamulca postojowego.
Oto kilka informacji szczegółowych:
•Gdy samochód jest w ruchu, aby móc włączyć z jakiegokolwiek powodu hamulec postojowy,
konieczne będzie pociągnięcie i przytrzymanie w pozycji górnej wspomnianego przycisku, a
system ten zacznie działać dzięki zwiększeniu ciśnienia hydraulicznego.
•Jeśli samochód stoi, aby włączyć hamulec postojowy, wystarczy pociągnąć ten przełącznik
jeden raz. Aby wyłączyć hamulec postojowy, konieczne będzie naciśnięcie na pedał hamulca i
na przycisk hamulca postojowego.
•Funkcja Drive Away Release przewiduje zwolnienie elektrycznego hamulca postojowego w
sposób automatyczny, jeśli zapięty jest pas bezpieczeństwa, włączony bieg i nastąpi
naciśnięcie pedału przyspieszenia, aby spowodować przemieszczenie się samochodu.
•Funkcja Safe Hold przewiduje, że wówczas, gdy prędkość samochodu jest niższa od około 5
km/h, ale nie w trybie Parking (w przypadku automatycznej skrzyni biegów) i algorytm
rozpoznania określi, że kierowca zamierza wysiąść z samochodu, EPB włączy hamulec
postojowy, aby zatrzymać w bezpieczny sposób samochód.
•Funkcja Auto Apply przewiduje, że wówczas, gdy prędkość samochodu jest niższa od około 3
km/h i automatyczna skrzynia biegów ustawiona jest w położeniu P, EPB automatycznie
włącza hamulec postojowy. W przypadku manualnej skrzyni biegów hamulec postojowy
włączy się automatycznie, gdy wyłącznik zapłonu zostanie ustawiony w położeniu OFF.
•Aby móc wykonać serwis klocków hamulców tylnych, które realizują funkcję EPB, należy
wykonać specjalną procedurę za pomocą przyrządu diagnostycznego. (na rynkach, gdzie
przewidziano, będzie to możliwe za pośrednictwem menu systemu informacyjno-telematycznego)."
Gdyby nie miał to by auto stawało dęba. Tutaj masz przykład, że hamowanie odbywa się płynnie aż do zatrzymania pojazdu: https://www.youtube.com/watch?v=Nrk5aj4rNAk
No właśnie- gość bardzo dobrze tłumaczy. Obejrzałeś? Działają wszystkie korektory i ABSy. A że zanim silniczki elektryczne hamulca elektrycznego przekręcą od jednej do drugiej skrajnej pozycji mija chwila - nie masz pisku opon i twarzy na przedniej szybie.
Ale mamy tu do czynienia z dwoma różnymi funkcjami ręcznego hamulca: pociągnięcie dźwigni hamulca ręcznego podczas jazdy (i o tym był ten filmik) oraz pociągnięcie (kilkukrotne) dźwigni hamulca ręcznego na postoju (lub jej dłuższe przytrzymanie w górnym położeniu). Ja pytałem o ten drugi przypadek, który może być istotny podczas parkowania na stromym podjeździe.
Jestem sobie w stanie wyobrazić, że każde kolejne pociągnięcie dźwigni hamulca ręcznego na postoju powoduje mocniejsze zaciśnięcie klocków na tarczy, ale nigdzie nie znalazłem opisu takiego działania w naszej Giulii, a diagnosta to sprawdzał i widziałem zmiany wykresu na ekranie diagnostycznym i to dla każdego tylnego koła osobno (tylne koła spoczywały na rolkach, dźwignia od biegów w pozycji Neutral). BTW. Przegląd zaliczony bez żadnych uwag ze strony diagnosty :)
Opis działania układu hamulcowego Giulii mogę wysłać na prive mail.
Potwierdzam.
Wczoraj miałem przegląd na stacji diagnostycznej i wspomniałem panu diagnoście jak to jest z tym ręczny.
Odpowiedział że tak, są auta które mają regulowana siłę zasisku z każdym pociągnięciem i Giulia to ma.
Widziałem na własne oczy jak po jednym pociągnięciu wartości wskazywały 0,40 kolejne pociągnięcie i 0,66 po trzecim 1,44.
4 razy mi to pokazywał i 4 razy podobnie się zachował.