Pokaż wyniki od 1 do 8 z 8

Temat: Szarpanie 1.6 16V JTD, dziwny dźwięk

  1. #1
    Użytkownik Embrion
    Dołączył
    06 2012
    Mieszka w
    Poznan, Poland, Poland
    Auto
    Alfa Romeo 147 TI 1.9JTD 8V 120KM
    Postów
    10

    Domyślnie Szarpanie 1.6 16V JTD, dziwny dźwięk

    Podłączyłem sie kabelkiem kupionym do mojej 147 koledze który ma problemy z Fiatem Bravo '07 z silnikiem 1.6 JTD 16V.
    Problem objawia się szarpaniem przy przyśpieszaniu lub zwalnianiu i towarzyszącym mu dzwiękiem wydobywającym się z silnika. Dzieje się to zazwyczaj w okolicach 2000 - 2200 obr/min. Dźwięk ten opisał bym jako odgłos pracy jakiegoś siłownika. Tak jakby coś otwierało się i zamykało. Nie jest to metaliczne stukanie. W tym momencie falują obroty, silnik nie ma mocy.
    Niestety usterka pojawia się w sposób przypadkowy. Zdarza się tak, że wszytko jest OK, a czasem dosłownie nie da się jechać.
    Zamieściłem wykres z FES nagrany podczas przyśpieszania, akurat w tym momencie szarpanie nie wystąpiło.
    Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	przyspieszanie.jpg
Wyświetleń:	558
Rozmiar:	109.2 KB
ID:	84033













    http://img849.imageshack.us/img849/2...spieszanie.png

    Czy odchyłki między wartościami oczekiwanymi i zmierzonymi są prawidłowe?
    Podczas samego szarpania ciężko jest cokolwiek z wykresów odczytać. Częstotliwość zapisu parametrów wynosi około 1 sek, a samo szarpanie trwa różnie, ale zazwyczaj nie dłużej niż 2 sek.
    Jakie parametry warto by było obejrzeć?

    Próbowałem nagrać ten dźwięk telefonem, jednak nie słychać go zbyt dobrze. Postaram się nagrać jakimś innym urządzeniem.
    Ostatnio edytowane przez piotras256 ; 29-01-2013 o 08:22 Powód: dodanie linku do obrazka w wyższej rozdzielczosci

  2. #2
    Użytkownik Fachowiec
    Dołączył
    04 2011
    Auto
    916 i 955
    Postów
    2,267

    Domyślnie

    EGR czyszczony? sprawny?

  3. #3
    Użytkownik Embrion
    Dołączył
    06 2012
    Mieszka w
    Poznan, Poland, Poland
    Auto
    Alfa Romeo 147 TI 1.9JTD 8V 120KM
    Postów
    10

    Domyślnie

    EGR nie był czyszczony. Czy w przypadku gdy siłownik jest zacięty nie powinien pojawić się błąd?
    Wg. e-per wygląda on zupełnie inaczej niz w silnikach 1.9.
    Jednak zwróciłem uwagę na sam sygnał zmierzonej i oczekiwanej pozycji EGR.
    Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	egr.jpg
Wyświetleń:	508
Rozmiar:	101.2 KB
ID:	84059

    http://img12.imageshack.us/img12/1055/egrk.png

    Rozumiem m.in. na podstawie wykresu z 1 postu że pozycja 0 i mniej mm oznacza EGR zamkniety - brak recyrkulacji do komory spalania.
    Gdy pojazd przyśpiesza, EGR powinien byc zamkniety. Poprawcie mnie jeśli źle rozumuje.
    W zakresie sekund 74-86, podczas przyśpieszania (prawdopodobnie 1 i 2 bieg) omawiany tutaj problem występował. Brak płynności podczas przyśpieszania, dziwny dźwięk.
    Nie rozumiem dlaczego w sekundzie 77.3 pozycja oczekiwana EGR poszybowała na maxa, 2.75mm. Przecież silnik pracował pod obciążeniem. Na jakiej podstawie ECU wydaje komendę otwarcia EGR?

    Swoją drogą co to za wartość maksymalna dla otwarcia egr - 2,75 mm? Czy faktycznie zaworek pracuje w tak małym zakresie?

  4. #4
    Użytkownik Fachowiec
    Dołączył
    04 2011
    Auto
    916 i 955
    Postów
    2,267

    Domyślnie

    możemy tu sobie rozważać różne teorie,
    można też wyczyścić ten zawór, bo może to pomóc...

  5. #5
    Użytkownik Quadrifoglio Verde Avatar omen
    Dołączył
    05 2008
    Mieszka w
    Piekary Śląskie
    Auto
    GT
    Postów
    5,030

    Domyślnie

    zróbcie logi poprawnie bo to co tu jest to nic nie mówi.

  6. #6
    Użytkownik Embrion
    Dołączył
    06 2012
    Mieszka w
    Poznan, Poland, Poland
    Auto
    Alfa Romeo 147 TI 1.9JTD 8V 120KM
    Postów
    10

    Domyślnie

    co jest nie tak z logami? Jak kolega proponuje je zrobić?

  7. #7
    wojtekml
    Gość

    Domyślnie

    Prosty sposób na sprawdzenie czy zawór jest ok to nie robienie wykresów, logów, bo czasem nijak ma się położenie EGR do tego co jest faktycznie, spotkałem się już z przypadkami że komp dobrze pokazywał a zawór był cały czas uchylony, a wykonanie zaślepki całkowitej, może być "na chwilę" nawet z puszki po piwie.
    Należy włożyć ją między zawór a dolot i sprawdzić wtedy czy szarpie, jak przyspiesza. Błędem nie należy się przejmować, gdyż zawsze można zgasić autko i po odpaleniu jechać dalej.
    Jeśli będzie poprawa to mamy winowajcę.
    PS. Zazwyczaj pierwszymi objawami uszkodzenia EGR są szarpanie przy przyspieszaniu, czasami problem z odpaleniem autka, w fazie końcowej uszkodzenia zaworu nie można już w ogóle rozpędzić autka a za sobą zostawimy kłęby czarnego dymu.

  8. #8
    Użytkownik Embrion
    Dołączył
    06 2012
    Mieszka w
    Poznan, Poland, Poland
    Auto
    Alfa Romeo 147 TI 1.9JTD 8V 120KM
    Postów
    10

    Domyślnie

    Dzieki wszystkim za rady. Problem został rozwiązany.
    Winowajcą okazał się zacinający się zawór overboost (VTG). Po czyszczeniu samochodzik śmiga elegancko.
    Ciekawe, że na wykresach nie widzę problemów z ciśnieniem doładowania, nie pojawiały się również żadne błędy z nim związane.

Podobne wątki

  1. [159] Dziwny dźwięk
    Utworzone przez rozani w dziale 159/Brera/Brera Spider
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post / autor: 18-11-2014, 18:21
  2. [159] Dziwny dźwięk !
    Utworzone przez PrzemekZ81 w dziale 159/Brera/Brera Spider
    Odpowiedzi: 5
    Ostatni post / autor: 16-11-2014, 23:21
  3. Odpowiedzi: 5
    Ostatni post / autor: 03-05-2014, 13:18
  4. [145] Cóż to za dziwny dźwięk?
    Utworzone przez mirage w dziale 145/146/155
    Odpowiedzi: 6
    Ostatni post / autor: 11-03-2012, 23:04
  5. dziwny dźwięk
    Utworzone przez wojtekml w dziale 147
    Odpowiedzi: 5
    Ostatni post / autor: 29-03-2010, 17:39

Tagi dla tego tematu

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
Amortyzatory