Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 13

Temat: Jak zmieniał się Twin Spark?

  1. #1
    Użytkownik Rowerzysta Avatar Arek
    Dołączył
    12 2012
    Mieszka w
    Warszawie
    Auto
    155 155 155
    Postów
    343

    Domyślnie Jak zmieniał się Twin Spark?

    Ma ktoś jakieś dosyć szczegółowe informacje, albo linki do stron?

    I nie chodzi mi o zmiane z 8v na 16v tylko o dokładniejsze informacje.

    Np że w 16v w 2001 roku była inna głowica itp itd.

  2. #2
    Użytkownik Romeo Avatar Krusz
    Dołączył
    07 2011
    Mieszka w
    Warszawa / Lancaster UK
    Auto
    156 1.8TS '02
    Postów
    1,517

    Domyślnie

    Nie znam szczegółów, ale dorzucę cegiełkę.
    Zmiana z CF2 -> CF3, okolice 2001-2002 (napewno po lifcie wnętrza w 156 już jest ten nowszy)
    - Elektroniczna przepustnica
    - Cieńsza uszczelka pod głowicą (nie wiem czy to oznacza, ze blok albo głowca są inne?)
    - Pojawiły się 3 katalizatory i 3 lambdy
    - Na 90% inna przepływka
    - zupełnie inny komp

  3. #3
    Użytkownik Pirat drogowy Avatar Arkel
    Dołączył
    07 2012
    Mieszka w
    Wrocław
    Auto
    Alfa 147 1.6 TS 16V 105 KM 2001r
    Postów
    228

    Domyślnie

    - Pojawiły się 3 katalizatory i 3 lambdy
    od wersji 120CV.W silnika 105CV są 2 sondy

    Silnik TS 8v



    Silnik montowany w Alfie 164

    W latach 80-tych, Alfa Romeo poszukując jednostki napędowej do nowo konstruowanej Alfy 164 podjęła prace nad ulepszeniem wiekowego silnika konstrukcji Satty (Alfa DOHC, w stronach anglojęzycznych znany jako NORD). Podjęte prace były logicznym rozwojem bardzo udanej jednostki, która ze względu na upływ czasu przestawała jednak spełniać oczekiwania co do mocy oraz pojawiających się regulacji ekologicznych.

    Zmiany konstrukcyjne silnika objęły zmiany w bloku silnika (zastosowano w zasadzie płaskie tłoki, skrócone o 1 mm korbowody), zmianę miski olejowej na prostszą, mniej pojemną i zaprojektowanie zupełnie nowej głowicy.
    Były to zatem zmiany bardzo istotne - przecież, jak to ktoś kiedyś powiedział: moc rodzi się w głowicy, reszta silnika ma za zadanie się nie rozpaść.

    Nowa głowica, zastosowana w silniku TS 8v istotnie różniła się od tej zastosowanej w silniku DOHC. Przede wszystkim kanały dolotu i wydechu zostały ustawione pod zupełnie innym – znacznie mniejszym kątem (ok. 46 stopni w silniku TS względem 80 stopni późniejszych wersji silnika DOHC). Nadal stosowano półokrągłe komory spalania i oczywiście dwa wałki napędzane łańcuchem rozrządu. W tej sytuacji, wobec zastosowania dwóch zaworów o sporej wielkości (44 mm dolot i 38 mm wydech) niemożliwym stało się montowanie pojedynczej świecy w centrum komory spalania, jak dotychczas. Po prostu zabrakło tam miejsca na świecę.

    Większość producentów machnęłaby na to ręką i spokojnie pozwoliła na montowanie jednej świecy „z boku” komory spalania, ignorując nierówną charakterystykę spalania w komorze i nadmiernie wydłużoną ścieżkę płomienia.

    Alfa Romeo nie pozwalała sobie jednak na tego typu kompromisy i zastosowała dwie świece, zgodnie ze swoją najlepszą tradycją wyścigową, nie tylko dorównując konstrukcji dotychczasowej jednostki DOHC ale nawet ją ulepszając.

    Silnik TS 8v charakteryzuje się niezawodnością równą konstrukcjom DOHC Alfy i zachował jego podstawowe cechy konstrukcyjne – jest wykonany ze stopu aluminium, posiada dwa wałki rozrządu napędzane łańcuchami, półokrągłe (sferyczne) komory spalania, dwa zawory na każdy cylinder, mokre tuleje cylindrowe. Wał korbowy, panewki główne i korbowe, korbowody słyną z niezawodności i wielkiej trwałości.

    Dzięki poprawionej konstrukcji głowicy silniki TS 8v mają lepszą od dawniejszych jednostek charakterystykę mocy i zadowalają się skromniejszymi dawkami paliwa.
    Ponadto silniki te znacznie lepiej poddają się modyfikacji od DOHC. Zdolni tunerzy potrafią uzyskać moc ok. 220 koni mechanicznych z silnika 2.0 ts 8v - oczywiście bez doładowania (takie jednostki oferują np. Alfaholics - http://www.alfaholics.com/ - na stronie znajdziemy także sporo użytecznych przy tuningu części silnika TS 8v). Jeśli wydaje się wam, że to niewiele rozejrzyjcie się za obecną ofertą nie - doładowanych silników rzędowych o tej pojemności, które oferują zbliżoną moc...

    Silniki TS 8v stosowano w Alfie 75, 155, 164 w następujących konfiguracjach:
    • 1.7 L 1749 cc 84 kW (115 KM) @6000 rpm, 146 N•m @3500 rpm
    • 1.8 L 1773 cc 98 kW (129 KM) @6000 rpm, 165 N•m @5000 rpm
    • 2.0 L 1962 cc 109 kW (148 KM)@5800 rpm, 186 N•m @3000 rpm
    • 2.0 L 1995 cc 104 kW (143 KM) @6000 rpm, 187 N•m @5000 rpm (cat.)
    (źródło: http://en.wikipedia.org/wiki/Twin_spark)

    We wszystkich silnikach, oprócz najmniejszego 1.7 zastosowano system zmiennych faz rozrządu, w celu poprawy przebiegu charakterystyki mocy/momentu obrotowego. Co bardzo ciekawe, wariator zastosowany w silnikach TS 8v uchodzi za zupełnie niezawodny – jest bezobsługowy i nie podlega wymianie a jego usterki są rzadkością.

    Obecnie silniki TS 8v pozostają w naszym kraju mało znane i dostępne są w korzystnych cenach. Samochody z tym silnikiem łatwo rozpoznać po charakterystycznej, całkowicie metalowej płaskiej pokrywie zaworów (chociaż jej środkowa część to ozdobna płytka z napisem Alfa Romeo, kryjąca głęboko schowane świece i plątaninę 8 kabli zapłonowych).


    Komora silnika alfy 155 z charakterystyczną płaską pokrywą zaworów silnika TS 8v

    Silnik TS 8v produkowano do roku 1995; jeśli chodzi o Alfę 155 to zasadniczo były one montowane aż do face liftingu, który odbył się w tym roku, jednak stany magazynowe były jeszcze używane i TS 8v znajdziemy często we wczesnych wersjach poliftowych Alfy 155 z roku 1996.
    Silniki TS 8v były stosowane w sporcie (TS Formula 3) i po odpowiednich modyfikacjach nie rozpadną się w użyciu sportowym, jak to grozi ich młodszemu kuzynowi TS 16v.

    Silnik TS 16v

    Wszystko co dobre, kiedyś musi zostać ulepszone, pomyśleli pewnego dnia księgowi Fiata. Te wyszukane odlewy aluminium, kosztowne, pancerne wały korbowe, doskonałe pompy olejowe, przecież można to zastąpić czymś..tańszym.
    Silniki oznaczone jako Twin Spark 16V zostały opracowane przez Fiat Powertrain Technologies w oparciu o fiatowską konstrukcję silnika Fiat DOHC (silnik Lamprediego). Mimo, że genetycznie takie pochodzenia wydaje się nieskażone, jednak ojcowie założyciele projektu nowego silnika dla Alfy popełnili kilka istotnych błędów konstrukcyjnych, które rażąco rzutowały na jego trwałości, rzucając zły cień na konstrukcje zwane Twin Spark, a przede wszystkim na wizerunek Alfy Romeo.
    Silnik TS 16v wszedł do produkcji w 1995 r. pojawiając się w Alfie 155 w wersji 2.0 litra a później także w mniejszych odmianach.

    Silnik TS 16v posiada żeliwny blok, aluminiową głowicę. Zrezygnowano z mokrych (wymiennych) tulei cylindrowych, napędu wałków rozrządu łańcuchem.
    Jednym z ulepszeń w stosunku do silnika 8v było zastosowanie 4 zaworów na każdy cylinder.



    Mimo, iż dzięki zastosowaniu 4 zaworów, ponownie w komorze spalania znalazło się miejsce na jedną centralną świecę, konstruktorzy Fiat Powertrain Technologies zdecydowali się sięgnąć do dziedzictwa Alfy i zastosowali układ dwóch świec na cylinder - Twin Spark.

    W silnikach TS 16v zawodzi wariator, z uwagi na jego słabe smarowanie przy rozruchu. Stopniowo staje się to słyszalne, jako coraz dłużej trwający klekot po rozruchu. W ogóle słabe smarowanie jest poważną wadą silników TS 16v – w silniku 2.0 zdarzają się zatarcia wałków rozrządu.

    Częste przypadki zatarcia panewek prawdopodobnie również spowodowane są wadliwym smarowaniem. Usterka ta prowadzi wprost do naprawy głównej silnika – zwykle tańszym rozwiązaniem jest jednak wymiana silnika.

    Wał korbowy nie jest już tak mocny jak w konstrukcji Alfy Romeo i może zostać uznany za wystarczający jedynie w przypadku pozostania przy standardowej mocy danej jednostki.
    Silniki te stosowane były szeroko w Alfach 145, 146, 147, 155, 156, 166, GT, GTV, Spider (typ 916) w następujących konfiguracjach (oczywiście nie wszystkie w każdym z ww. modeli):
    • 1.4 L 1370 cc 76 kW (103 KM) 6300 rpm, 124 N•m @4600 rpm
    • 1.6 L 1598 cc 77-88 kW (105-120 KM) @5600-6200 rpm, 140-146 N•m @4200-4500 rpm
    • 1.8 L 1747 cc 103-106 kW (140-144 KM) @6500 rpm, 163-169 N•m @3500-3900 rpm
    • 2.0 L 1970 cc 110-114 kW (150-155 KM) @6400 rpm, 181-187 N•m @3500-3800 rpm
    (źródło: http://en.wikipedia.org/wiki/Twin_spark)

    Silnik TS 16v łatwo rozpoznać wizualnie po plastikowej pokrywie zaworów.


    W mojej ocenie mimo zwiększenia mocy wiele cech konstrukcyjnych silnika TS 16v można uznać za konstrukcyjny regres w stosunku do TS 8v. Silniki TS 16v, mimo że brzmią przyjemnie i dysponują sporą mocą wymagają szczególnej troski od swoich użytkowników; za bardziej udane uznaje się konstrukcje 1.8 i 1.6 (zwłaszcza bez wariatora).
    Kariera silnika TS 16v skończyła się szybko. Już od roku 2002 silnik zastępowany był przez konstrukcję JTS (rozpoczęto od wymiany silników 2.0 TS).
    Z uwagi na dużą ilość wyprodukowanych egzemplarzy silnik TS 16v zdążył jednak wywołać niekorzystne skojarzenie, o którym pisałem na początku.
    Artykuł pochodzi z alfapomorze.pl
    Alfa Romeo 147 105km 1.6 16V 2001r.
    http://www.forum.alfaholicy.org/nasz..._daffodil.html

  4. #4
    Użytkownik Rowerzysta Avatar Arek
    Dołączył
    12 2012
    Mieszka w
    Warszawie
    Auto
    155 155 155
    Postów
    343

    Domyślnie

    Ten artykuł z alfa pomorze widziałem. Ale to nie jest to czego szukam.

    To co Krusz napisał ciekawe. Właśnie takie szczegóły mnie interesują.
    W którym roku pokrywa zaworów zmienila sie z alu na plastik itp.

  5. #5
    Użytkownik Fachowiec
    Dołączył
    10 2011
    Mieszka w
    lubelszczyzna
    Auto
    155 1.8 16v T.Spark 103 kW 1996r.
    Postów
    2,685

    Domyślnie

    W 147 montany dłużej. Pierwsze teesy 16V miały pokrywę zaworów z alu.
    O różnicach w 16V jest cały temat...
    Ostatnio edytowane przez omron8 ; 26-02-2013 o 22:00

  6. #6
    Użytkownik Rowerzysta Avatar Arek
    Dołączył
    12 2012
    Mieszka w
    Warszawie
    Auto
    155 155 155
    Postów
    343

    Domyślnie

    Cytat Napisał omron8 Zobacz post
    O różnicach w 16V jest cały temat...
    To pokaż miszczu to o co zapytałem w 1 poście.

    To że pierwsze miały pokrywe z alu wiem, ale w którym roku się zmieniła?

    Czy głowice były przez cały okres produkcji takie same, czy się zmieniały. Tak samo jak koła zębate rozrządu itp itd..

  7. #7
    Użytkownik Fachowiec
    Dołączył
    10 2011
    Mieszka w
    lubelszczyzna
    Auto
    155 1.8 16v T.Spark 103 kW 1996r.
    Postów
    2,685

    Domyślnie

    A użyłeś miszczu szukajki?

    - - - Updated - - -

    Tu coś było http://www.forum.alfaholicy.org/145_...win_spark.html

  8. #8
    Użytkownik Rowerzysta Avatar Arek
    Dołączył
    12 2012
    Mieszka w
    Warszawie
    Auto
    155 155 155
    Postów
    343

    Domyślnie

    Cytat Napisał omron8 Zobacz post
    A użyłeś miszczu szukajki?
    Użyłem, alfa155.org też przejżałem i inne zagraniczne strony. I za dużo info nie było.

    Jedynie że ktoś coś słyszał gdzieś itp..

    Podobno TS 16v różniły się szerokościami panewek i dostawcami tych panewek zależnie od roku produkcji. Słyszał coś ktoś o tym?

    Temat który podesłałeś ciekawy, ale to nie to niestety..

  9. #9
    Użytkownik Fachowiec
    Dołączył
    10 2011
    Mieszka w
    lubelszczyzna
    Auto
    155 1.8 16v T.Spark 103 kW 1996r.
    Postów
    2,685

    Domyślnie

    A przeczytałeś cały czy tylko tytuł?
    Jeśli chodzi Ci o panewki w 8V to Rzmudzior jest na czasie. Jeśli o 16V to można sprawdzić w eperze. Nie słyszałem żeby panewki się różniły, natomiast z tego co pamiętam cf3 ma inne pierścienie.

    - - - Updated - - -

    Ktoś coś kiedyś pisał że podobno stosowali róże panewki ale to chyba plotka.

  10. #10
    Użytkownik Romeo Avatar mattom
    Dołączył
    12 2009
    Mieszka w
    dolnoslaskie DZL-> PO
    Auto
    Fiat CROMA 1.9 150ps
    Postów
    2,727

    Domyślnie

    nie wiem gdzie - ale na bank tutaj ktoś wstawial panewki od JTSa - wiec nie wydaje mi sie zeby sie rózniło az tak
    147 powodów do zadowolenia

Podobne wątki

  1. [145] 145 twin spark 8v?
    Utworzone przez gonzo w dziale 145/146/155
    Odpowiedzi: 17
    Ostatni post / autor: 10-03-2015, 13:26
  2. [155] Twin Spark 2.0 8v
    Utworzone przez pawlo12 w dziale 145/146/155
    Odpowiedzi: 11
    Ostatni post / autor: 25-03-2013, 22:14
  3. [145] 1.6 16V Twin spark
    Utworzone przez Konrad K_2 w dziale 145/146/155
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post / autor: 07-03-2012, 12:02
  4. 2.5 V6 czy 2.0 twin spark?
    Utworzone przez Andrzej w dziale 145/146/155
    Odpowiedzi: 15
    Ostatni post / autor: 24-06-2006, 13:20

Tagi dla tego tematu

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
Amortyzatory