Pokaż wyniki od 1 do 6 z 6

Temat: Sprawność amortyzatorów

  1. #1
    Moderator Quadrifoglio Verde Avatar magil
    Dołączył
    07 2012
    Mieszka w
    LHR
    Auto
    Nuova Bravo, 159
    Postów
    13,787

    Question Sprawność amortyzatorów

    Witajcie,

    Po dzisiejszym zajściu postanowiłem założyć ten temat.

    Do tej pory byłem na wielu stacjach diagnostycznych i wyniki pomiarów sprawności amortyzatorów były bardzo niejednoznaczne (jednoznaczne pod tym względem, że amortyzatory nadają się wciąż do użytku). Na początek przedstawię wyniki pomiarów, od momentu kiedy zakupiłem auto do chwili obecnej. Byłem kilka razy jeszcze na innych stacjach, ale tylko te pomiary mam udokumentowane. Zaznaczam, że amortyzatory nie były wymieniane. Są oryginalne, zakładam, że na nich moja Alfa wyjechała z fabryki. W chwili obecnej auto ma 153 tys. km przebiegu. Chciałbym, aby prawdziwy Ale nie znalazłem też potwierdzenia, że jest zmieniony.

    Lipiec 2012 - przód i tył około 60% (stacja to dawne ASO Fiat, sprzęt nie młody) - alufelgi 17" 215/50
    Styczeń 2013 - przód i tył około 55% (stacja przy ASO Mercedes, wizualnie sprzęt też nie porażał) - felgi stalowe 16" 205/60
    Styczeń 2014 - przód i tył 76% (stacja nowa, sprzęt sygnowany przez MAHA) - felgi stalowe 16"
    Maj 2014 - przód i tył po 77% (stacja przy serwisie DAF) - alufelgi 17" 225/50
    Sierpień 2014 - przód 60%, tył 40%! Stacja raczej podrzędna, podjechałem bo mi coś stukało z przodu i chciałem to wyjaśnić. Właściciel zdziwiony moim zdziwieniem zarzekał się, że sprzęt dobrej klasy, 3-letni - alufelgi 17" 225/50

    Na wszystkich pomiarach auto był nieobciążone (w środku żadnych bagaży, tylko kierowca).

    Wcześniej sądziłem, że taka kalibracja maszyny jest wynikiem chęci zaproszenia klienta na stanowisko serwisowe celem wymiany amortyzatorów (dwa pierwsze przypadki). Dwa kolejne to samodzielne stacje. Totalnie zdziwił mnie dzisiejszy pomiar, na również samodzielnej stacji.

    Autem jeździ się bardzo dobrze, nie buja, nie pływa. Każdy złom w zawieszeniu wymieniam od razu jak tylko stuknie.

    Domyślam się, że wynik pomiaru zależy też od tego, co aktualnie siedzi na piaście. Moja felga aluminiowa z oponą waży co najmniej 2x tyle co zimowa stalowa.
    Tyle że z zaprezentowanych wyników to nie jest oczywiste...

    Czy ktoś jest w stanie wyjaśnić w czym rzecz?

    Pozdrawiam,
    Maciek
    159 1.9 JTDm 16V '06 => 2.2 JTS '07 => 1750 TBi '09 => 3.2 JTS Q4 '06 => 159 2.2 JTS '08, Nuova Bravo 1.4 T-Jet '10

  2. #2
    Użytkownik Pirat drogowy Avatar m!ke
    Dołączył
    05 2011
    Mieszka w
    Jaworzno
    Auto
    AR159 2.4 Q4
    Postów
    273

    Domyślnie

    Ciężki temat. Przydałoby się kiedyś porównać test amorów na różnym ciśnieniu w kole. Jaki wpływ ma na wynik.

  3. #3
    Użytkownik Pasjonat Avatar danus77
    Dołączył
    09 2009
    Mieszka w
    Bełchatów
    Auto
    Alfa Romeo 166 2.4 jtd 20V Sportronic '04r
    Postów
    3,286

    Domyślnie

    Mogę co nieco odpowiedź w temacie. Jakiś miesiąc temu próbując ustalić przyczynę walenia z przodu pojechałem na SKP. Dzień wcześniej była konserwacja/kalibracja etc wszystkich urządzeń. Jakież było moje zdziwienie, gdy na badaniu amorków (wymienionych miesiąc wcześniej i mających 1,5kkm) wyszło 35% z przodu i 25% z tyłu. Po ciężkich bojach z obsługą kazałem im ustawić w maszynie rozmiary kół (średnica, profil itp). Pomiary polepszyły się o ok 7%. Dalej mi nie pasowało, więc zapytałem obsługę, czy ciśnienie 2,7atm w kołach ma wpływ. Twierdzili że nie ma to wpływu. Oczywiście postawiłem na swoim i z wulkanizacji obok przyniosłem manometr i upuściłem na 2,4atm. Miny obsługi bezcenne, kiedy na pomiarach wyszło ponad 70% na przodzie i tyle. Oczywiście przyczyny walenia nie znaleźli (zrobiłem to sam chwile później w domu w 5m). Po raz kolejny potwierdziło się, że jak sam nie drążysz tematu i nie masz wiedzy, to nikt Cię nie wyręczy .
    Ze względu na klauzulę sumienia mogę odmówić pomocy....
    były Fiat 126p; Honda Accord Mk4 FL 2.0 B+G; Opel Vectra 1.8 CD B+G ; Fiat Punto II 1.2 8V B+G
    jest Alfa 166 2.4 jtd '04...jak przystało na fana motoryzacji
    Opel Astra J B14NEL - pożeracz korków
    http://chomikuj.pl/danus77

  4. #4
    Moderator Quadrifoglio Verde Avatar magil
    Dołączył
    07 2012
    Mieszka w
    LHR
    Auto
    Nuova Bravo, 159
    Postów
    13,787

    Domyślnie

    A ja akurat przed wyjazdem na stację uzupełniłem ciśnienie w oponach na 2.6 bar. Z drugiej strony to jest też dziwne, bo zalecane ciśnienie w moich oponach 225/50R17 to 2.5 - 2.7 bar. Czyli przed wyjazdem na badanie w SKP najlepiej upuścić powietrze?

    Po ostatnim badaniu mógłbym założyć, że mam zużyte amortyzatory, ale skoro napisałeś:
    Cytat Napisał danus77 Zobacz post
    Jakież było moje zdziwienie, gdy na badaniu amorków (wymienionych miesiąc wcześniej i mających 1,5kkm) wyszło 35% z przodu i 25% z tyłu
    To teraz nie wiem kiedy mogę być pewien, że amortyzator kwalifikuje się do wymiany. Chyba aż zacznie tłuc.
    159 1.9 JTDm 16V '06 => 2.2 JTS '07 => 1750 TBi '09 => 3.2 JTS Q4 '06 => 159 2.2 JTS '08, Nuova Bravo 1.4 T-Jet '10

  5. #5
    Użytkownik Romeo Avatar murgal
    Dołączył
    10 2013
    Mieszka w
    Sandomierz/Wrocław
    Auto
    159 2.4 Berlina
    Postów
    1,071

    Domyślnie

    Im wyższe ciśnienie w oponach, tym zawieszenie jest sztywniejsze, test amortyzatorów polega na wprowadzeniu w wibracje zawieszenia, a następnie odłączenie mechanizmu wibracji i odliczanie czasu i wysokości wyhyleń zawieszenia (płyty na której stoi auto), im większe wyhylenia i im dłużej trwa praca zawieszenia od odłączenia mechanizmu wibrującego tym "gorszy stan amortyzatorów". To proste urządzenie i moim zdaniem nie sprawdza się przy współczesnych, sztywnych zawieszeniach.
    Moje wściekłe 2.4

    Budowa stron internetowych, sklepów itd. > Maniak Design Studio

  6. #6
    Użytkownik Pasjonat Avatar jahu
    Dołączył
    04 2008
    Mieszka w
    Wrocław
    Auto
    Giulia Veloce Q4, GT 1300 Junior (1.75)
    Postów
    3,428

    Domyślnie

    Cytat Napisał magil Zobacz post
    To teraz nie wiem kiedy mogę być pewien, że amortyzator kwalifikuje się do wymiany. Chyba aż zacznie tłuc.
    Ludzie najczęściej wymieniają jak zaczyna się wylewać z niego olej.
    Ja oddaję samochód do kierowcy testowego i on mi mówi, że tył już nie trzyma jak nowy i pora odkładać monety na nowe amortyzatory.
    Niestety te urządzenia na SKP działają jak chcą i w praktyce wykryć można na nich tylko dużą różnice pomiędzy lewym i prawym kołem. To oznacza, że jeden amortyzator już całkiem nie działa.

Podobne wątki

  1. Jaką macie sprawność tylnych amorów?
    Utworzone przez owczar w dziale 166
    Odpowiedzi: 12
    Ostatni post / autor: 06-03-2015, 16:48
  2. Wymiana amortyzatorów 2.4 JTD
    Utworzone przez chunky w dziale 156
    Odpowiedzi: 3
    Ostatni post / autor: 11-12-2014, 20:38
  3. Wymiana amortyzatorów
    Utworzone przez kak-tus w dziale 147
    Odpowiedzi: 8
    Ostatni post / autor: 10-05-2013, 18:58
  4. Wymiana amortyzatorów
    Utworzone przez belchatowianin w dziale 147
    Odpowiedzi: 7
    Ostatni post / autor: 18-04-2012, 23:02
  5. sprawność klimatyzacji
    Utworzone przez em.zet w dziale GT
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post / autor: 28-12-2011, 18:10

Tagi dla tego tematu

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
Amortyzatory