Alfa Romeo Giulia Business 200 KM 2021
Peugeot 308 SW 1.2 130 KM 2019
Były: Renault Clio I 1.2, Peugeot 307 SW 1.6 110 KM, AR 147 1.6 TS 105 KM, Giulietta 1.4 MA 170 KM, Giulietta 1.4 MA 150 KM, Alfa Romeo 75 2.0 TS
wyższośc jednego oleju nad drugim jest tak samo istotna jak częstoliwośc jego wymian a i można by dyskutować czy nawet nie bardziej - bo przecież dla silnika lepiej wlać co rok/co 10kkm lepszy olej niż gorszy - dla kiepskiego oleju nawet ten interwał może się okazać za duży. Z tego wątku wynika że jednak warto zainwestować w lepszy olej co potwierdziło już wiele osób wiec coś w tym jednak musi być. Natomiast nie pamiętam aby ktokolwiek tutaj pisał że na rekomendowanym przez producenta oleju do Julki było lepiej niż na innym alternatywnym - tendencje są raczej w drugą stronę.
A propos zasyfiania EGRa diesela i trzonków zaworowych benzyniaka z bezpośrednim wtryskiem osadami oleju full saps w tej prezentacji Lubrizola to nie mam powodu aby im nie wierzyć, że olej low saps z ich nowymi dodatkami brudził mniej od nieznanej klasy jakości konwencjonalnego oleju full saps dopuszczonego przez producenta ale do innego silnika niż ten na którym testowali (deklarują porównanie z olejem klasy Euro3 testując go w silniku klasy emisji Euro4). Tak było w 2006 roku kiedy wprowadzali na rynek oleje z pakietem dodatków o niższym poziomie saps na EU i wyższej jakości ale nadal produkują pakiety dodatków do olejów full saps API SM-SN, A5/B5 i A3/B4 itp, które sprawdzają się nawet w zaturbionych benzyniakach z bezpośrednim wtryskiem i także dieselach DI (bez DPF). Normy obecne przewidują testy na poziomy depozytów i osadów (tzw. sludge) dla niskich i wysokich temp i są takie same dla np. C3 i A3/B4. Nie oznacza to oczywiście, że wszystkie oleje np. API SM-SN mają ten sam poziom depozytów (różnice także sięgają kilkuset %) ale na ogół i tak wielokrotnie niższy od starych formuł sprzed API SL z wysokimi poziomami cynku/fosforu/popiołów.
To co jest ważne w silnikach GDI od strony olejowej to nie dokładnie saps a jakość polimerowych modyfikatorów lepkości / indeksu lepkości i poziom odparowania (Noack) - dlatego głównie są zalecane oleje 5W-30 (kiedyś w Mitsu GDI nawet 10W-30) o niezbyt wysokim indeksie lepkości wykonane prawie jak monograde o jak najniższym odparowaniu.
W dieselu poziom emisji i syfu jest wprost proporcjonalny do poziomu odparowania oleju więc wg mnie warto patrzeć na Noacka a nie tylko na saps solo - zwłaszcza bez DPF. Oleje full saps A3/B4 są przecież stworzone m.in. dla diesela z bezpośrednim wtryskiem (bez DPF) a ACEA C3 itp są opisywane jedynie jako wydłużające żywotność DPF (mniej popiołów) i TWC (trochę mniej fosforu) w porównaniu do A3/B4.
Ciekawostką dla mnie tu jest slajd 21 o ciśnieniu zwrotnym w DPF ciężarówki gdzie widać, że olej o wyższym saps (ACEA E4 max. 2,0% ) do przebiegu 15tkm mniej zatyka DPFa niż ten nowoczesny olej o niższym poziomie saps (ACEA E6 max 1,0% - możliwe, że o wyższym odparowaniu) a dopiero po przebiegu 20t km można zauważyć jakieś 'korzyści' dla środowiska...
Przypadek z alfaowner, gdzie koledze padł moduł MA i musiał go wymienić (zalewał Selenię StAR P.E.):
"Oh yes, one last thing, looking at the state of the inside of the engine and the build up of oily deposits, I would highly recomend halving the oil change interval. 18'000 miles is clearly too long looking at the state of mine!"
Więc:
1. Moduł MA i tak może paść.
2. Nie wymieniamy co 30 tys. km (to już chyba każdy wie).
3. Selenia na pewno nie jest olejem idealnym.
Alfa Romeo Giulia Business 200 KM 2021
Peugeot 308 SW 1.2 130 KM 2019
Były: Renault Clio I 1.2, Peugeot 307 SW 1.6 110 KM, AR 147 1.6 TS 105 KM, Giulietta 1.4 MA 170 KM, Giulietta 1.4 MA 150 KM, Alfa Romeo 75 2.0 TS
Przy mini misce oleju 3,5L w zaturbionej benzynie to 10t km / rok to wg mnie max a jak ktoś się 'ściga' głównie na D to może i mniej bo szkoda syf w MA robić. Na 30t km / 2 lata w przypadku naszych Julek nie ma wg mnie oleju, który by dał radę nie zasyfiając silnika.
odkopie watek bo przegladalem allegro i cos takiego mi wpadlo w oko, to chyba ten sam i nie trzeba z Ebaya sciagac![]()
http://www.kolegaberlin.pl/product-p...t-0W30-1L.html
Tej Selenii 0W-30 C2 bym nie skreślał tak od razu - warto ceny porównać bo skład wygląda lepiej np. od 5W-40 KPE/Star PE i jednak ma domieszkę PAO w odróżnieniu od 5W-40.
Oprócz ww. Totala jest jeszcze Motul w tej klasie z dostępnych na rynku i w ASO Toyoty ich TGMO 0W-30 C2 by Mobil.
A co z rewelacyjnym amsoilem AZO 0W30 z dużą domieszką PAO o którym jeszcze niedawno było tyle na forum, zszedł na dalszy plan czy odpadł zupełnie z rankingu z jakichś powodów?
To inna liga ale dla tych Julek po gwarancji ;-) U mnie pracuje super.