Temat: Jaki olej wlać do JTDm, filtr oleju ?

  1. #1731
    Użytkownik Fachowiec Avatar ris
    Dołączył
    02 2014
    Mieszka w
    KRK
    Auto
    Alfa Romeo 159 2.0
    Postów
    2,195

    Domyślnie

    Cytat Napisał Hesus88 Zobacz post
    1. czyli po prostu każdy silnik z turbo ?
    2. nie do końca rozumiem jak gęstość oleju w bardzo niskich temperaturach ma się do całościowego okresu użytkowania auta i do silników ciasno/luźno spasowanych
    1. Tak
    2. Oznaczenie przykładowe 5W40, gdzie liczba „5” oznacz lepkość zimową, a liczba „40” letnią. W przypadku gęstości zimowej, im cyfra niższa tym olej pozostaje bardziej płynny podczas rozruchu. Czyli olej z liczbą "0" ma najlepszy parametr płynności w niskich temperaturach natomiast olej mineralny np. "15" najgorszy. Przekładając to na jezyk prosty :
    0W - olej umożliwia odpalnie przy temp. -35 stopni C
    5W - olej umożliwia bezproblemowe odpalenie przy temp. -30 stopni C
    10W- olej gęstnieje przy przy temp. -25 stopni C
    co do oznaczenia po "W"
    W30 olej energooszczędny zmniejsza opory ale wytwarza cienki film ochronny dość łatwy do zerwania.
    W40 olej o zwiększonej lepkości letniej gwarantujący lepszą ochronę silnika przy wysokich temperaturach w lecie.
    W50 gęsty olej stosowany do silników wysłużonych bądź poddawanych bardzo ekstremalnym warunkom użytkowania.
    Reasumując; gęstość oleju w niskich temperaturach ma się tak, ze im mniejsza cyfra przed "W" tym silnik ma lepsze warunki rozruchu olej szybciej dociera kanałami olejowymi i szybciej zapewnia ochronę silnika po odpaleniu. Trzeba powiedzieć, ze około 80 % zużycia silnika następuje przy rozruchu bez względu na spasowanie ciasne czy luźne. Niektóre marki samochodów/silników mają jasne - obostrzone normy co do lepkości zimowej i letniej i należy się do tego bezwzględnie stosować.
    No i na koniec pozostaje jakość oleju łamane przez wytwórca / dodatki ulepszające / cenę. Można to porównać do deseru lodowego w cukierni. Patrzymy na desery umieszczone za szybą i znajdujemy najtańszy za 8,50 zł. który składa się galaretki przykrytej bitą śmietaną i posypanej czekoladą i najdroższy powiedźmy w cenie 25 zł. wypasiony gdzie prócz lodów mamy liczne owoce bitą śmietanę itd.
    W dzisiejszych czasach ciężko jest się wstrzelić w dobry olej, który będzie nas satysfakcjonował gdy często znane marki olejowe wypuszczają niezbyt dobry olej jakościowy oprawiony w ładne pudełko. Najprościej powiedzieć tak co tanie to drogie i zadać sobie pytanie dlaczego olej jednej firmy kosztuje 69 zł za bańkę 5L, a drugiej 195 zł. mimo że oznaczenie jest takie samo np. 5W40. Odpowiedź jest prosta patrz deser lodowy. Często użytkownicy ze zdumieniem odkrywają, ze jeździli na oleju "X" który bardzo szybko ubywał z miski olejowej a po zmianie na olej "Y" nic się takiego nie działo. Podobnie w przypadku kultury pracy silnika. I tu rada dla oszczędnych, jeśli cena oleju boli to znaczy, że ma boleć

  2. #1732
    Użytkownik Pasjonat Avatar Pablo.
    Dołączył
    05 2007
    Mieszka w
    pablogarage.pl
    Auto
    Kilka włoskich szrotów ;)
    Postów
    3,403

    Domyślnie

    Cytat Napisał ris Zobacz post
    Google Ci wyłączyli ?

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Układ_...ka_spalinowego

    Gdyby były ciasno spasowane to miały by zalecane oleje 0W ...
    dobra, nie ważne, nie znam się
    www.pablogarage.pl - Serwis, części, holowanie

    > PabloGarage Team < - kilka filmów na kanale - Z A P R A S Z A M Y

  3. #1733
    Użytkownik Fachowiec Avatar ris
    Dołączył
    02 2014
    Mieszka w
    KRK
    Auto
    Alfa Romeo 159 2.0
    Postów
    2,195

    Domyślnie

    Cytat Napisał Pablo. Zobacz post
    dobra, nie ważne, nie znam się
    I w taki właśnie sposób zachowałeś swoją "Boskość" niskim nakładem sił

    Pablo - nie każdy musi się na tym znać.

  4. #1734
    Użytkownik Znawca Avatar rybakmj
    Dołączył
    04 2010
    Mieszka w
    Grajewo,podlasie
    Auto
    Kia Sportage 1.6 PB 177km
    Postów
    1,706

    Domyślnie

    Cytat Napisał ris Zobacz post
    1. Tak
    2. Oznaczenie przykładowe 5W40, gdzie liczba „5” oznacz lepkość zimową, a liczba „40” letnią. W przypadku gęstości zimowej, im cyfra niższa tym olej pozostaje bardziej płynny podczas rozruchu. Czyli olej z liczbą "0" ma najlepszy parametr płynności w niskich temperaturach natomiast olej mineralny np. "15" najgorszy. Przekładając to na jezyk prosty :
    0W - olej umożliwia odpalnie przy temp. -35 stopni C
    5W - olej umożliwia bezproblemowe odpalenie przy temp. -30 stopni C
    10W- olej gęstnieje przy przy temp. -25 stopni C
    co do oznaczenia po "W"
    W30 olej energooszczędny zmniejsza opory ale wytwarza cienki film ochronny dość łatwy do zerwania.
    W40 olej o zwiększonej lepkości letniej gwarantujący lepszą ochronę silnika przy wysokich temperaturach w lecie.
    W50 gęsty olej stosowany do silników wysłużonych bądź poddawanych bardzo ekstremalnym warunkom użytkowania.
    Reasumując; gęstość oleju w niskich temperaturach ma się tak, ze im mniejsza cyfra przed "W" tym silnik ma lepsze warunki rozruchu olej szybciej dociera kanałami olejowymi i szybciej zapewnia ochronę silnika po odpaleniu. Trzeba powiedzieć, ze około 80 % zużycia silnika następuje przy rozruchu bez względu na spasowanie ciasne czy luźne. Niektóre marki samochodów/silników mają jasne - obostrzone normy co do lepkości zimowej i letniej i należy się do tego bezwzględnie stosować.
    No i na koniec pozostaje jakość oleju łamane przez wytwórca / dodatki ulepszające / cenę. Można to porównać do deseru lodowego w cukierni. Patrzymy na desery umieszczone za szybą i znajdujemy najtańszy za 8,50 zł. który składa się galaretki przykrytej bitą śmietaną i posypanej czekoladą i najdroższy powiedźmy w cenie 25 zł. wypasiony gdzie prócz lodów mamy liczne owoce bitą śmietanę itd.
    W dzisiejszych czasach ciężko jest się wstrzelić w dobry olej, który będzie nas satysfakcjonował gdy często znane marki olejowe wypuszczają niezbyt dobry olej jakościowy oprawiony w ładne pudełko. Najprościej powiedzieć tak co tanie to drogie i zadać sobie pytanie dlaczego olej jednej firmy kosztuje 69 zł za bańkę 5L, a drugiej 195 zł. mimo że oznaczenie jest takie samo np. 5W40. Odpowiedź jest prosta patrz deser lodowy. Często użytkownicy ze zdumieniem odkrywają, ze jeździli na oleju "X" który bardzo szybko ubywał z miski olejowej a po zmianie na olej "Y" nic się takiego nie działo. Podobnie w przypadku kultury pracy silnika. I tu rada dla oszczędnych, jeśli cena oleju boli to znaczy, że ma boleć

    Bardzo mądrze opisane własciwosci cyferek wartosci olejowych. Nie wiem jak dac pochwałę, ale dzieki serdeczne za ten post.

  5. #1735
    Użytkownik Maniak resoraków Avatar łuk4sz
    Dołączył
    04 2014
    Auto
    159 2.0 JTDm (2021 -) 159 1.9 JTDm 8V 2010 berlina (2014-2018)
    Postów
    919

    Domyślnie

    Cytat Napisał rybakmj Zobacz post
    (...) Nie wiem jak dac pochwałę, ale dzieki serdeczne za ten post.
    Gwiazdka "Add to this user's reputation" po lewej stronie na końcu postu między "cytuj zaznaczony tekst" a trójkątem "raportuj zły post" w belce z "odpowiedz" i "odpowiedz z cytatem" ;-)
    EOT

  6. #1736
    Moderator Znawca Avatar bobby
    Dołączył
    10 2014
    Auto
    Franny 159 2.4 JTDm 06'
    Postów
    1,228

    Domyślnie

    Mówienie o spasowaniu silników w kontekście 5W vs 0W jest bez sensu.

    Różnica będzie polegała na lepkości obu tych olejów w niskiej temperaturze, w temperaturze roboczej lepkość którą określają normy będzie podobna. Dodatkowo do określania parametrów oleju w wysokich temperaturach służą liczby po literce "w".

    Olej zakwalifikowany do konkretnej normy SAE musi spełniać jedynie odpowiednie kryterium lepkości - czyli maksymalną pompowalność i "maksymalną lepkość rozruchową"* w odpowiednio niskiej temperaturze (-40 *C dla 0W i -35 dla 5W)
    *nie jestem pewien czy po polsku używa się takiego właśnie terminu

    W warunkach roboczych oleje oba oleje np 0W i 5W muszą mieć minimalną lepkość kinematyczną równą 3,8 [mm2/s], [cSt], a więc taką samą



    Zaletą zastosowania np. 0W40 względem 5W40 będzie bezpieczniejszy rozruch w niskich temperaturach, bo olej 0W będzie wtedy mniej gęsty od 5W.

    - - - Updated - - -

    Wyboru oleju powinno dokonywać się biorąc pod uwagę nie tylko parametry norm SAE, lepiej to robić w oparciu o konkretne dane, bo jak widać z tabelki olej 5W30 o lepkości kinematycznej w 100*C równej 12,4 [cSt] nie musi być w warunkach roboczych silnika dużo gorszy niż 0W40 który w temperaturze 100*C ma lepkość kinematyczną 12,6 [cSt]


    Edit: żeby spiąć klamrą cały wywód: kwestia spasowania w kontekście SAE to prędzej wartość lepkości w wysokich temperaturach czyli parametr po literce "w" np 5W40 vs 5W50"

    A i jeszcze jedna ciekawostka na koniec: Selenia WR 5W40 zalecana przez producenta do diesli ma lepkość kinematyczną w temp. 100 *C równą 15 [cSt] - nie mało porównując do większości olejów 5W40 na rynku. (źródło: http://flcf.onion.it/commonfile/eng/...2_stec_ENG.pdf)
    Załączone obrazy Załączone obrazy Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	NEW SAE Viscosity Grades for Engine Oils - SAE J300 Dec 99 Specs.png
Wyświetleń:	295
Rozmiar:	36.3 KB
ID:	184420  
    Ostatnio edytowane przez bobby ; 28-11-2015 o 12:39

  7. #1737
    Użytkownik Fachowiec Avatar ris
    Dołączył
    02 2014
    Mieszka w
    KRK
    Auto
    Alfa Romeo 159 2.0
    Postów
    2,195

    Domyślnie

    Cytat Napisał bobby Zobacz post
    Mówienie o spasowaniu silników w kontekście 5W vs 0W jest bez sensu.
    Odniosę się tylko do tej wypowiedzi. Aby było jasne pewne marki określają, że ze względu na budowę silnika należy użyć oleju np. 0W...

  8. #1738
    Moderator Znawca Avatar bobby
    Dołączył
    10 2014
    Auto
    Franny 159 2.4 JTDm 06'
    Postów
    1,228

    Domyślnie

    Cytat Napisał ris Zobacz post
    Odniosę się tylko do tej wypowiedzi. Aby było jasne pewne marki określają, że ze względu na budowę silnika należy użyć oleju np. 0W...
    myślę, że prędzej podają konkretnie 0W30, 5W30 i td...
    Co nie zmienia faktu że pierwsza liczba SAE ma się nijak do "spasowania silnika"

  9. #1739
    Użytkownik Świeżak Avatar karamba
    Dołączył
    05 2009
    Auto
    AR 159 1,9 110 kW, DPF OFF, EGR OFF, klapki OFF, power by @sdero
    Postów
    200

    Domyślnie

    Witam,
    krótko, który lepszy do AR 1,9 16V:
    MOTUL SPECIFIC 504.00/507.00 5W30 5W-30
    OLEJ MOTUL 8100 X-CLEAN + 5W30


    Pozdrawiam.

  10. #1740
    Moderator Znawca Avatar bobby
    Dołączył
    10 2014
    Auto
    Franny 159 2.4 JTDm 06'
    Postów
    1,228

    Domyślnie

    Penrite ENVIRO+ 5W-40 (Full Synthetic)


    Dobry do aut z DPF (popiół siarczanowy = 0,8%),
    jak na taki ma wysokie TBN = 8,5,
    a jak na 5W niską lepkość w 40 *C = ok 80 cSt
    w 100*C lepkość = 13,4 cSt ( jest więc 5w40) - a zanim wprowadzono DPF do tych silników, fabryka zalecała właśnie 5W40

    Mój kandydat na następną wymianę.


    Ostatnio edytowane przez bobby ; 28-11-2015 o 13:54

Podobne wątki

  1. Jaki olej , filtr oleju, filtr powietrza alfa 156 2.5 v6
    Utworzone przez Xemik11 w dziale 156
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post / autor: 14-02-2016, 13:14
  2. Alfa 156. Jaki filtr oleju i olej??
    Utworzone przez maxxx222 w dziale 156
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post / autor: 13-12-2011, 23:15
  3. [156] JAKI WLAĆ OLEJ
    Utworzone przez xxx258 w dziale 156
    Odpowiedzi: 130
    Ostatni post / autor: 15-05-2011, 10:16
  4. [159] Jaki wlać olej gdy poprzedni właściciel lał castrol 10w40???
    Utworzone przez cyborgpl w dziale 159/Brera/Brera Spider
    Odpowiedzi: 24
    Ostatni post / autor: 18-03-2011, 09:39
  5. jaki olej najlepiej wlać do TS'a?
    Utworzone przez kapalek w dziale 156
    Odpowiedzi: 3
    Ostatni post / autor: 08-06-2009, 11:38

Tagi dla tego tematu

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
Amortyzatory