Witam.
Do tej pory męczyłem w privach kolegę Szerszenia w temacie samochodów (za co mu serdecznie dziękuje w tym miejscu - był cierpliwy mimo kiepskiego początku z mojej strony) ale teraz jako że zbliżyłem sie dosyć do zakupu Alfy, chciałbym skierować pytanie do Was co sądzicie o tym samochodzie.
Jest to Brera w Niemczech, pierwszy właściciel.
2008r
2.4JTDM 200km
Q-Tronic
160k km przebiegu na liczniku, papiery wydają sie w porządku - serwisowany do konca przez pierwszego wlasciciela.
Dość fajne wyposażenie (w zasadzie b.dobre).
Poprosiłem o sprawdzenie tej Alfy i o to wnioski diagnosty z jej oględzin i podłączenia pod komputer:
1. Samochód w dobrym stanie (ogólnie - ale z problemem poniżej), zadbany, kilka rys w środku (głównie przy plastiku pod gałką skrzyni), kilka na lakierze. Oryginalny lakier wszędzie poza prawym tylnym błotnikiem (250um). Szyby oryginał i reszta też (sprawdzała osoba znająca się na tym, dobrym miernikiem). Ten plastik przy gałce zmiany biegów można prosto wymienić czy raczej trzeba się do tych rys przyzwyczaić?
2. Obicia siedzen ok choć fotel kierowcy nieco zmęczony i przetarty w dwóch miejscach (na rantach głównie, to kubełkowe fotele). Może udałoby mi się tę tapicerkę odrobinę poprawić u speca lub samemu ale wiadomo, 2008, nie szukam przecież igły fabrycznej. Zerknijcie proszę na foto, może z doświadczenia stwierdzicie że można to poprawić choć odrobinę.
3. Świeci sie "Check engine". Silnik na zimnym pracuje nierówno - komputer zwraca błąd P2455, problem z czujnikiem ciśnienia różnicowego DPF. Może to wina tego czujnika że auto pracuje nierówno na wolnych obrotach? Pisałem do Pablogarage jeszcze wcześniej czy po zakupie mógłbym u nich usunąć DPF (jeszcze nie wiedzialem o problemie w tej Alfie) ale odradził mi,wg niego lepiej wyczyścić filtr i zostawić bo przepisy się mają zmienić (DPF będzie sprawdzany - podobno). Ale w takim razie nie wiem co lepiej, zostawić filtr, wyczyścić i zmienić czujnik czy coś innego. Czy w ogóle nie kupować Alfy, która ma na dzien dobry problem "check engine" i opróżnię swoje konto wymieniając kolejne części w silniku?
4. Diagnostyka wykazała też szereg błędów ale wg. sprawdzajacego to wina tylko i wyłącznie słabego akumulatora i nie są one niczym poważnym. Błędy P0500, P0560, U0426, P0683, C1815, C1800 i przy "Wegfahrsperre (Steering lock TRW 2 (Elektronischer Schlüssel) - Diagnose -
MT/AT)": 9002, 9004, 9009, 9016 a przy pozycji "Airbag": B1002. I jeszcze kilka..
Pytanie dlaczego komis doprowadza do rozładowania aku i nie naprawia drobnych błędów by auto oddać w 100% sprawne?
5. Sprawdzający stwierdził "lekkie zapocenie na dolocie". Dla mnie to czarna magia, jeszcze nie uzyskałem od niego odp. co to może byc i jak poważna to moze być wada.
6. Diagnosta stwierdził że elektrycznie auto ok, skrzynia bez usterek. Opony Hankook prawie nowe, felgi też nieuszkodzone. W komplecie są zimówki.
Wklejam link do fotek i filmiku dokumentującego pracę silnika na zimno i przycisniecie gazu:
Zdjęcia:
http://postimg.org/gallery/3wrto64c/f24e8478/
Praca silnika:
https://www.youtube.com/watch?v=N3Hx0m21Suw
Cena około 40tys na nasze, plus akcyza i inne opłaty, wyjdzie mi 50 tysi. Warto kupić Brerę w tej cenie, która na dzien dobry ma w/w problemy (chodzi mi głównie o ten silnik, reszta to detale, nawet to siedzenie przełknę, to przecież 8 letni bolid).
Po zakupie od razu będę chciał usunąć klapy, załatwić sprawę EGR i usunąć lub wyczyścić DPF a także zmienić rozrząd i oleje. Co przecież też zje mi 2-3 tysiące złotych. Nie chcę kupić samochodu, którym nie dojadę do Polski i będzie trzeba dodatkowo remontować silnik za kolejnych kilka tys.
Wg diagnosty 3 najwazniejsze bledy, to czujnik predkosci (byc moze od tego silnik obrotami faluje), czujnik dpf i grzalka lub lub swiece zarowe.
Co o tym myślicie? Zdaję sobie sprawę że nikt nie jest jasnowidzem, chodzi mi tylko o wasze doświadczenie odnosnie w/w oznak problemów.
EDIT: Po sprawdzeniu auta na komputerze diagnostycznym (i wykryciu błędów silnika), wykryciu malowanego błotnika na tyle, sprzedający obniżył cenę o 780 euro. Czy ta obniżka warta jest przełknięcia takich błędów i wad samochodu? Czy naprawa nie wyniesie mnie więcej?
EDIT2: Na moje dopytywanie o skrzynię jak chodziła w różnych sytuacjach, kickdown, spokojnie, redukcje itd, diagnosta stwierdził że skrzynia działała ok i nie ma się co czepiać. Wg niego samochod jest zadbany, nie jest to "ulep ani trup", że wiadome jest też że coś do zrobienia będzie ale samochód wart rozważenia.
No i jestem w kropce Panowie. Czekam na wasze zdanie. Nikogo odpowiedzialnością obarczał nie będę, to moja kasa ale chciałbym sie dowiedzieć czy w/w negatywne objawy są do zaleczenia bez wymiany całego silnika i połowy samochodu.
EDIT3:
Spróbowałem zidentyfikować wszystkie błędy jakie wyrzucił komputer (część tłumaczyłem z niemieckiego translatorem):
P2455 czujnik ciśnienia różnicowego DPF
P0500 czujnik prędkości
P0560 czujnik napięcia (akumulator? regulator?)
U0426 elektryka?
P0683 konieczna wymiana świec?
C1800 napięcie do konsoli centralnej
C1815 czujnik prędkości kątowej
B1002 Problem z poduszką lub coś innego:
http://fiatklubpolska.pl/bravo-ii-46...g-b1002-26380/
Może też być coś z akumulatorem
Pozostałe błędy:
Immobilizer (Blokada kierownicy TRW 2 (klucz elektroniczny) - MT diagnostyczne / AT)
9002 - Zarządzanie energią - Sygnał błędu
9004 - Obecność klucz transponder immobilizer spójne - Sygnał błędu
9009 - Przycisk start silnika - Powyżej górnej granicy kontrolnej
9016 - No zwolnienie blokady kierownicy z komputer pokładowy- Sygnał brakuje
(konsola centralny - komputer pokładowy Marelli 4 - MT / AT)
9005 - Bateria - Sporadyczne - Zgodnie z dolnej granicy kontrolnej
9006 - Czujnik poziomu paliwa - Dostępny - Otwarty lub zwarcie do B +
9042 - Prędkość - Sporadyczne - Nieprawidłowa wycena NFR
(Central Body - drzwi pasażera G.E. Procond 4 (Drzwi kierowcy) - MT / AT)
B1023 - wyjście szyb Beif.seite - Sporadyczne - Brak objawów