Hej,
mam następujący problem ze swoją 159 1.9JTDm 8V 2006 i już powoli brakuje mi pomysłów gdzie szukać przyczyny.
Przy ruszaniu (szczególnie na zimnym silniku, na rozgrzanym dosłownie odrobinkę mniej odczuwalne) na początkowych obrotach czuć delikatne drżenie spowodowane przyduszającym się silnikiem (nie takie telepanie jak od dwumasy czy poduszek, tylko bardziej obciążenie silnika), trzeba się trochę wspomagać gazem na półsprzęgle bo potrafi przydusić, lub zrobić `żabkę` i gasnąć przy ruszaniu ze świateł jak się za gapię i ruszę szybciej. Ogólnie na początkowych obrotach jakby brakowało mocy. Z innych zauważonych dolegliwości: ciężko wchodzą biegi i czuć minimalne luzy na lewarku zmiany biegów (często zdarza mi się wrzucić 3 zamiast 5-linki/wysprzęglik?). W momencie gdy załącza się turbo jazda jest już normalna![]()
Co sprawdziłem?
- Brak błędów ECU,
- Korekty wtrysków: 0,44mm3/w, -1,61mm3/w, 0,93mm3/w, 0,22mm3/w
- EGR usunięty z mapy, zaślepiony,
- wyczyszczony kilka tygodni temu kompleksowo kolektor + czujnik w kolektorze.
- DPF wypala normalnie,
- po odłączeniu przepływki nie ma różnicy,
- był problem zimą z rozruchem, podniesienie kilkukrotne dawek startowych rozwiązało w miarę problem,
- wyczyściłem zawór overboost i wymieniłem wężyki z niego idące,
- sprawdzone węże od turbiny pod kątem nieszczelności - mechanik twierdzi, że nie ma przedmuchu nigdzie,
- auto jest po mapowaniu u Mirka, hamownia pokazuje 157-161km, 0 dymienia.
- sprawdzone poduszki silnika/skrzyni.
- spalanie 5,4-6,5 w trasie 100-140km/h
- zimą przy okazji problemu z odpalaniem zrobiłem wykres oczekiwanej dawki paliwa pod kątem uszkodzenia czujnika ciśnienia paliwa i pompy (załącznik).
Po zmianie 16" alu na 18" stało się to trochę bardziej odczuwalne. Miałem okazję przejechać się inną 159 na 19" i w niej bez problemu można operować samym sprzęgle, u mnie potrafi na 2 biegu się przydusić jeśli nie przeciągnę na półsprzęgle lub nie dodam minimalnie gazu ruszając.
Jakieś pomysły gdzie szukać przyczyny? Czy może problem leży po stronie sprzęgła/wysprzęglika? Ale to by chyba nie tłumaczyło tego braku mocy (odczuwalnego dużego obciążenia silnika przy ruszaniu).
Z góry dzięki za pomoc, pozdrawiam!
edit - dodaję wykresy:
Ok, przybywam z kompletem danych![]()
Na sam początek dźwięk jaki słychać podczas wciskania sprzęgła (metaliczne puknięcie), przy wyłączonym zapłonie ustaje:
Niżej dane na rozgrzanym silniku na postoju:
Załącznik 204455Załącznik 204456Załącznik 204457Załącznik 204458
Zastanawia mnie poziom EGR, gdy usunąłem go z mapy wskazywał chyba 5% i z tego co wiem jest to wartość odpowiadająca poprawnie wywalonemu EGR z mapy. Teraz natomiast jest to 3,998%...
Niżej kilka wykresów z jazdy.
Wykres z jazdy jak silnik się jeszcze nagrzewał:
obroty/zmierzona masa pow/oczekiwana masa pow
http://i.imgur.com/ouNoUMf.jpg
obroty/zmierzone cisnienie paliwa/oczekiwane cisnienie paliwa
http://i.imgur.com/fSVsHG6.jpg
Wykres z jazdy nagrzany silnik:
obroty/zmierzona masa pow/oczekiwana masa pow
http://i.imgur.com/Mug98Zc.jpg
obroty/zmierzone cisnienie paliwa/oczekiwane cisnienie paliwa
http://i.imgur.com/NPOgnnw.jpg
obroty/zmierzone cisnienie doladowania/oczekiwane cisnienie doladowania
http://i.imgur.com/JY8UEkq.jpg
Proszę wprawne oko o pomoc w interpretacji![]()
Natrafiłem jeszcze na taki wykres na którym odbiegają parametry od normy:
http://imgur.com/a/pQ3xn
Wykresy jakby ktoś chciał przeklikać w MES do pobrania tutaj:
https://www.dropbox.com/sh/a6kd3gwlp...1eJGoJI0a?dl=0