Ciekawe do jakiej temperatury dochodzi opona wystawiona na pełne słońce przy 30C powietrza.
Ciekawe do jakiej temperatury dochodzi opona wystawiona na pełne słońce przy 30C powietrza.
Własne: 147->146->156->159->159->Giulietta->Giulia Super->Giulia Veloce
Jaram się, że jeździłem147 GTA, 156 GTA, Brera Ti, 159 SW Ti, Mito Veloce, Giulietta Veloce, 4C
Jaram się, że siedziałem: Prototyp 8C
Nie mierzyłem nigdy temperatury opony drogowej ale mogę powiedzieć, że wyścigowy miękki slick trzeba było nagrzać do temperatury ok. 80 stopni, żeby trzymał. I to była temperatura jego pracy - mierzone na bieżniku. Pompowało się go mieszanką azotowo-tlenową (78-21, 1% argon i co2) do ciśnienia 1,3 bara. To w upale pow. 30 stopni. Jak było chłodno, to pompowało się 1,4 bara.
Oczywiście, nawet trochę poniżej optymalnego ciśnienia znacząco pogarszają się właściwości opony i zwiększa się jej zużycie.
"mieszanką azotowo-tlenową (78-21, 1% argon i co2)" czyli generalnie osuszonym powietrzem. No i po dogrzaniu opony (po pierwszym kółku) zazwyczaj sprawdza się ciśnienie i spuszcza trochę powietrza...
Giulia Veloce Misano Blue 2.0 TB
159 Sportwagon Q-Tronic '06 Nero Oceano była
btw Jak już rozmawiamy o oponach to warto wspomnieć o wyważeniu. Giulię odebrałem w grudniu więc poszły od razu zimówki. Potem założyłem letnie. Nowe. Pojeździłem ok 1tys km i powyżej 100km/h miałem masaż plecówPojechałem na wyważenie i okazało się, że na jednej z opon miałem nawet 30g różnicy!!!. Z nowymi oponami warto skontrolować po jakimś czasie czy się dobrze ułożyły. Od ponownego wyważenia zrobiłem już kilka tys i można monetę na desce postawić i będzie stała
![]()
Własne: 147->146->156->159->159->Giulietta->Giulia Super->Giulia Veloce
Jaram się, że jeździłem147 GTA, 156 GTA, Brera Ti, 159 SW Ti, Mito Veloce, Giulietta Veloce, 4C
Jaram się, że siedziałem: Prototyp 8C
Mam nadzieję, że odczytałeś moje intencje z tą "mieszanką"? I wcale nie była osuszona, podczas wyścigów sprężarka stała na pace serwisowego auta i zasysała to co było dookoła. Jak padał deszcz to powietrze było wilgotne, jak upał to pewnie bardziej suche. Ale tego nikt nie mierzył i nie ważył. W przeciwieństwie do dzisiejszych czasów, wtedy na pierwszym miejscu było zapier...anie, a potem ustawienia auta.
Po pierwszym kółku nic nie trzeba było spuszczać, bo dmuchaliśmy tyle, że już wiedzieliśmy ile będzie po pierwszym kółku. A w górskich było jeszcze weselej, bo nadmuchane np. 1,3 by po dwóch pierwszych zakrętach była właściwa temperatura i było ok. przez resztę podjazdu ale często zdarzało się, że kolejka do startu utknęła i wszystko ostygło. I cały misterny plan poszedł w p...u.
Teraz nawet w KJS-ach używa się kocy grzewczych. Idąc tym tropem i czytając niektóre wypowiedzi myślę, że niedługo niektórzy będą grzali gumy przed startem do pracy.
- - - Updated - - -
Ostatnio edytowane przez prezes-tk ; 27-06-2018 o 07:33
Ja specjalnie w garażu zrobiłem ogrzewanie podłogowe żeby opony były ciepłe już jak ruszam. Minus taki, że co godzinę muszę auto przekulać 1/4 obrotu koła w tył czy przód żeby opony się równo nagrzały ale za to już z osiedla wylatuję bokiem sto dwadzieścia.
Dzięki temu jestem w pracy średnio dziewiętnaście sekund wcześniej. W sumie szkoda w tej sytuacji, że pracuję z domu.
Mam nadzieję, że niedługo producenci opon zaczną zatapiać w oponie drut oporowy, wtedy będzie można podpiąć pod zapalniczkę i mieć cały czas ciepłe, bez przetaczania auta po garażu w nocy, bo trochę się nie wysypiam.
Giulia Veloce Misano Blue 2.0 TB
159 Sportwagon Q-Tronic '06 Nero Oceano była
Ja robię lepiej
W garażu mam 4 farelki włączane zdalnie. Napisałem do tego apkę i jak idę pod prysznic to opony mi się grzeją. Z garażu wyjeżdżam na gotowo i na takich ciepłych lakach wiadukt na trasie siekierkowskiej biorę min 120 bo inaczej się wychładzają
![]()
Własne: 147->146->156->159->159->Giulietta->Giulia Super->Giulia Veloce
Jaram się, że jeździłem147 GTA, 156 GTA, Brera Ti, 159 SW Ti, Mito Veloce, Giulietta Veloce, 4C
Jaram się, że siedziałem: Prototyp 8C
Ogladnaem filmik i teoria nawet mi sie sklada
ale teoria teoria a praktyka praktyką
sam zaczalem zastanawiac sie nad tym tematem po trackdayu
zimne opony przod 2,4 tyl 2,2
3 przejazdy po torze
przod 2,9 tyl 2,7
to jak to sie ma do teorii ?
W