Pokaż wyniki od 1 do 5 z 5

Temat: Szum w instalacji elektrycznej po włączeniu zapłonu

  1. #1
    Użytkownik Świeżak
    Dołączył
    03 2009
    Mieszka w
    Stavanger (pochodzenie Słupsk)
    Auto
    75 2.0IE 166 2.4JTD Giulietta 2.0 159 2.0
    Postów
    51

    Domyślnie Szum w instalacji elektrycznej po włączeniu zapłonu

    Zamontowałem wzmacniacz i podłączyłem do wyjść RCA i pojawił się straszny szum, buczenie w głośnikach. Wcześniej nie występował przy głośnikach podłączonych bezpośrednio pod radio (Pioneer AVIC F980DAB). Po rozłączeniu RCA szum znika. Po przełączeniu wejścia wzmacniacza na BT jest czysty dźwięk bez zakłóceń. Zasilanie wzmacniacza (+ i -) poprawne. Na próbę podłączyłem radio bezpośrednio do akumulatora i szum zniknął. Po włączeniu zapłonu pojawił się ponownie mimo zasilania bezpośrednio z akumulatora (+ i -). Po włączeniu zapłonu i dalej przez ok. 30 sekund po wyłączeniu gdzieś w okolicach między silnikiem a podszybiem coś buczy/piszczy/wyje. Raczej dźwięk "elektryczny" niż mechaniczny. Zauważyłem że w momencie ustania tego dźwięku (po tym jak coś się rozłącza w układzie elektrycznym auta) szum w radiu ustaje natychmiast. Jestem niemal pewny że to coś w aucie produkuje szum który radio wychwytuje i podaje dalej na wzmacniacz. Jak już napisałem zasilanie radia i wzmacniacza wykonane prawidłowo i sprawdzane wielokrotnie.
    Jaki element powoduje ten dźwięk w okolicach silnika? Strasznie ciężko na słuch ustalić jego źródło bo wydaje się być wszędzie. Zdaje się że gdzieś w okolicy podszybia lub alternatora. Zamierzam to odłączyć i sprawdzić czy szum będzie występował nadal.
    Auto to Alfa 159 2.0 JTDm. Posiadam ją ok pół roku i ten dźwięk występował zawsze od kiedy mam auto ale nie zawracałem sobie tym głowy bo nie było innych objawów...

  2. #2
    Użytkownik Rowerzysta
    Dołączył
    05 2020
    Auto
    AR 159 SW, Honda Prelude 4gen
    Postów
    325

    Domyślnie

    Pierwsze pytanie - którędy położyłeś kable rca, jak idą koło prądowych wiązek to masz odpowiedź.
    Po wpięciu radia bezpośrednio do aku, zawsze będzie lepiej, nie ma wtedy pętli masy, bo masy układają się w gwiazdę. Masa do wzmaka z aku czy z bagażnika gdzieś?

    "Ważniejsza od celu podróży jest radość z podróżowania" - Soichiro Honda
    Ostatnio edytowane przez nervousman ; 13-03-2021 o 16:44

  3. #3
    Użytkownik Świeżak
    Dołączył
    03 2009
    Mieszka w
    Stavanger (pochodzenie Słupsk)
    Auto
    75 2.0IE 166 2.4JTD Giulietta 2.0 159 2.0
    Postów
    51

    Domyślnie

    Kable RCA idą środkiem a prądowe w progu. Poza tym na próbę podpiąłem inny kabel luzem przez fotele do bagażnika i efekt dokładnie taki sam. Masa do wzmaka w bagażniku ze śruby która jest punktem masy do czegoś jeszcze. Oczyszczona przed przykręceniem.
    Spędziłem cały dzień na szukaniu źródła zakłóceń przy silniku kolejno odpinając wszystkie wtyczki w okolicy kolektora ssącego, czyli tam skąd pochodzi buczący dżwięk. Okazało się że są 2 jego źródła. Główne to coś co jest zamontowane tuż nad rozrusznikiem. Nie mam pojęcia co to bo nie widać tego a jedynie da się namacać wtyczkę. Po ok 30 sek. od wyłączenia zapłonu to coś wykonuje ruch mechaniczny i wtedy przestaje buczeć. Akutuator klap wirowych może? W każdym razie nie wpływa to na zakłócenia w radiu. Kolejne źródło zdecydowanie słabszego buczenia jest gdzieś w okolicach akumulatora i puszki z bezpiecznikami ale darowałem sobie dalsze szukanie po kolejnej obserwacji. Otóż gdy zakłócenia nie występują (po jakimś czasie od wyłączenia zapłonu) wystarczy otwarcie drzwi przez co podświetla się środkowy wyświetlacz na zegarach i wtedy głośno zabuczy radio z wygasającą głośnością wraz ze ściemnianiem się wyświetlacza.
    Odpiąłem kabel masowy od akumulatora. Poprowadziłem masę bezpośrednio do wzmacniacza i zasilanie radia również bezpośrednio z akumulatora tak że reszta samochodu wypięta z obiegu. Przy głośnośći wzmacniacza ustawionej na max jest spory szum który znika momentalnie po wybraniu innego źródła wejścia na wzmacniaczu. Szumi więc radio. Gdy podpięte do samochodu znacznie mocniej ale jednak wina leży po stronie radia.
    Jest mnóstwo informacji na forach i filmików na YT gdzie podpięcie masy do masy RCA rozwiązuje problem. U mnie bez zmian. Ehh dziesiątki godzin pracy i taka niespodzianka na koniec. Nie wiem czy wysłanie radia do serwisu rozwiąże problem czy tylko wydam kasę na marne.

    A tak to wygląda:
    Załączone obrazy Załączone obrazy Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	20210309_182616.jpg
Wyświetleń:	66
Rozmiar:	78.3 KB
ID:	276737  
    Ostatnio edytowane przez klimekkk ; 13-03-2021 o 20:13

  4. #4
    Użytkownik Rowerzysta
    Dołączył
    05 2020
    Auto
    AR 159 SW, Honda Prelude 4gen
    Postów
    325

    Domyślnie

    W rca to się masę rozłącza żeby pętlę zlikwidować a nie doziemia dodatkowo. Ale u ciebie to chyba nie ten problem, miałem pisać o masie do wzmaka z aku, ale widzę, że to przerobiłeś więc kolejna rzecz odpada. Na seryjnym radiu też tak było? Masz możliwość sprawdzić jakiekolwiek inne radio, jakieś markowe, nawet jakiś tani Pioneer, żeby wykluczyć kolejna rzecz?
    Bo do chińczyków nie mam za grosz zaufania, non stop jakieś kwiatki, a to buczy, to kamera nie działa, bt, GPS, non stop coś ktoś pisze.
    "Ważniejsza od celu podróży jest radość z podróżowania" - Soichiro Honda

  5. #5
    Użytkownik Świeżak
    Dołączył
    03 2009
    Mieszka w
    Stavanger (pochodzenie Słupsk)
    Auto
    75 2.0IE 166 2.4JTD Giulietta 2.0 159 2.0
    Postów
    51

    Domyślnie

    Auto kupiłem już z tym radiem i podłączone do seryjnych głośników nie szumiało. Zresztą tylne drzwi są nadal do niego podpięte i gdy włączę tylny kanał to nic w nim nie szumi. Ewidentnie problem z RCA. Innego radia niestety nie mam. Chyba wszyscy których znam mają radia fabryczne i raczej na 100% nikt się nie zgodzi na wymontowanie. Zresztą często te nie mają wyjścia RCA. Żona jeździ Giuleittą ale tam nie ma wyjścia RCA. Wzmacniacz nie szumi gdy sygnał podany przez BT (nawet gdy RCA wciąż podpięte)

Podobne wątki

  1. [155] schemat instalacji elektrycznej
    Utworzone przez madzik3026 w dziale 145/146/155
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post / autor: 14-09-2013, 17:56
  2. [159] schemat instalacji elektrycznej
    Utworzone przez stanleyma w dziale 159/Brera/Brera Spider
    Odpowiedzi: 5
    Ostatni post / autor: 02-04-2013, 12:02
  3. 12V po włączeniu zapłonu
    Utworzone przez devon58 w dziale 156
    Odpowiedzi: 15
    Ostatni post / autor: 25-10-2010, 16:07
  4. schemat instalacji elektrycznej
    Utworzone przez Piotriix w dziale 147
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post / autor: 11-07-2010, 11:38
  5. schemat instalacji elektrycznej abs
    Utworzone przez Pyciu87 w dziale 156
    Odpowiedzi: 5
    Ostatni post / autor: 31-05-2010, 20:03

Tagi dla tego tematu

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
Amortyzatory