AR Stelvio 2.0 Turbo 280KM Veloce 2021
Jeep Cherokee 2.0 MJD A9 LIMITED 2014
Giulietta 1,4TB MA Distinctive 2010
AR156 1.9 16v JTD M-jet 2004
AR156 1.6TS 2000
Wcześniej 7 włoskich aut F (126, 127, UNO DS, TIPO, PUNTO, BRAVA, MAREA)
Generalnie jeśli na wyższym biegu obroty silnika będą poniżej 2000rpm to na 100% zamiast obniżyć spalanie tylko je podwyższysz. Będziesz przeciążał silniczek. 1500-1600rpm dla TSa to za mało.
DolnySlask - Boleslawiec. Zgorzelec. Jelenia Gora
Chetnie Pomoge w zakresie:
AlfaDiag FiatEcuScan MultiEcuScan - diagnostyka
MPPS KWP2000 Galletto - zgrywanie map paliwa
STAG KME - instalacje LPG
Fajna dyskusjaMaciek-156, wydaje mi sie, ze podchodzisz do tematu troche zbyt ortodoksyjnie i z nadmierna dawka teorii.
Po pierwsze dane fabryczne dot. przebiegu momentu i jego max wartosci i przebiegu to jedno, a jego realny przebieg, wartosc beda inne w kazdym egzemplarzu silnika w zaleznosci od stanu, zuzycia, ulozenia silnika, paliwa, rodzaju czesci eksploatacyjnych, etc.
Dwa: jazda z obrotami max momentu rzeczywiscie jest najzdrowsza, ale nie oznacza, ze auto pali NAJMNIEJ. Raczej jest to najlepszy kompromis miedzy trwaloscia silnika, spalaniem a predkoscia przemieszczania sie. Przeciez, jesli np u mnie mam max moment 430 Nm przy 2860 rpm, to nie oznacza, ze jadac 100 km/h na czwórce spale najmniej. Mniej spale jadac na piatce, a jeszcze mniej na szostce przy tej samej predkosci. Mimo, ze bede mial wtedy ok 300 Nm.
Trzy: moze nie dotyczy to 1.6 TS, ale mocniejszy JTD, czy 2.0 TS ma na tyle duze rezerwy mocy i momentu, ze nie przeszkadza mu praca z mniejszymi predkosciami obrotowymi, o ile nie jest wtedy w pelni obciazany.
Cztery: to na jakim przelozeniu jedziemy, zalezy silnie od warunkow na drodze. Jesli kolega jedzie pod gore, lub chce przyspieszyc lub jedzie w sniegu/blocie posniegowym, koleinach z woda, powinien robic to na II. Ale jesli toczy sie na 1/3 gazu po plaskim lub lekko z gorki spokojnie moze to robic na III biegu.
Pięc: przebieg momentu to nie peak, przeciez w dobrym silniku 1000 obr wiecej i mniej w stosunku do obr max momentu mamy przynajmniej 80% max momentu, co nie jest zlym wynikiem.
Ostatnio edytowane przez Krajcok ; 22-11-2009 o 12:54
Krajcok
GT JTD Q2 Rosso Scuderia 205 PS (historia)
XKR 4.0 V8 kompressor
Jeżdżę teraz JTD (moment obrotowy 380Nm) i niezależnie od sytuacji drogowej staram się utrzymywać obroty przy jeździe ze stałą prędkością w granicach obrotów maksymalnego momentu +-25% co w JTD daje zakres optymalnych obrotów 1500-2500. Akurat 1500obr/min na czwartym biegu w moim samochodzie daje równo 51km/h, więc zanim zaczniesz kolego głosić jakies teorie zapoznaj się lepiej z przełożeniami skrzyni biegów w poszczególnych modelach. Dla porównania w 2.0TS maksymalny moment jest przy 3500obr/min więc zakres optymalnych obrotów to 2650 do 4375. Nieszcżęściem rozmawiamy tu o silniku 1,6TS który maksymalny moment (mizerny bo wynoszący tylko 141Nm) ma bardzo wysoko bo (w zależności od oprogramowania) przy 4200 lub 4500 - ten silnik najzwyczajniej przy niższych obrotach nie ma momentu który przezwycięży opory toczenia.
AR Stelvio 2.0 Turbo 280KM Veloce 2021
Jeep Cherokee 2.0 MJD A9 LIMITED 2014
Giulietta 1,4TB MA Distinctive 2010
AR156 1.9 16v JTD M-jet 2004
AR156 1.6TS 2000
Wcześniej 7 włoskich aut F (126, 127, UNO DS, TIPO, PUNTO, BRAVA, MAREA)
4ty bieg opłaca się zapinać dopiero powyżej 50-60km/h z tego co pamiętamJak ktoś ma komputer to niech sprawdzi kiedy mniej pali... 5ty - 70-80km/h...
Jak ktoś znajdzie wykresy do alfy podobne to tych z tej strony, to będzie można rozwiać wątpliwości: http://www.wartburgkielce.piwko.pl/wkrs.htm ( te wykresy są do wartburga dlatego nie odzwierciedlają w pełni alfowskiej charakterystyki )
DolnySlask - Boleslawiec. Zgorzelec. Jelenia Gora
Chetnie Pomoge w zakresie:
AlfaDiag FiatEcuScan MultiEcuScan - diagnostyka
MPPS KWP2000 Galletto - zgrywanie map paliwa
STAG KME - instalacje LPG
[QUOTE=Krajcok;247180]Fajna dyskusjaMaciek-156, wydaje mi sie, ze podchodzisz do tematu troche zbyt ortodoksyjnie i z nadmierna dawka teorii.
Dwa: jazda z obrotami max momentu rzeczywiscie jest najzdrowsza, ale nie oznacza, ze auto pali NAJMNIEJ. Raczej jest to najlepszy kompromis miedzy trwaloscia silnika, spalaniem a predkoscia przemieszczania sie. Przeciez, jesli np u mnie mam max moment 430 Nm przy 2860 rpm, to nie oznacza, ze jadac 100 km/h na czwórce spale najmniej. Mniej spale jadac na piatce, a jeszcze mniej na szostce przy tej samej predkosci. Mimo, ze bede mial wtedy ok 300 Nm.
To tylko Twoje subiektywne odczucia. Może na siódemce można wyczesać jeszcze mniej...?![]()
a może gdyby na to popatrzeć z innej strony
silnik na jakichś obrotach generuje najwięcej mocy i momentu, a więc i ten największy moment/moc musi wtedy przenieść skrzynia, sprzęgło itd, reszta układu napędowego![]()
![]()
i elementy silnika - jak wał itd
Po za tym, jeżeli silnik generuje max moc np przy 8000tyś obr/min (np civic type R) to czy ja wiem czy to takie zdrowe... wystarczy pomyśleć o tarciu, przy 4000obr/min w ciągu jednej minuty, np szklanka w tym silniku wykona o połowę krótszą drogę tarcia po wałku rozrządu niż przy 8000obr/min, tłok w cylindrze w ciągu minuty również, pokona o połowę mniejszą drogę. Co spowoduje również mniejszą temperaturę, nie wspominając już o tym że nawet producent hondy nie zaleca utrzymywania zbyt długo aż takich obrotów
Ostatnio edytowane przez RogerIZ28 ; 22-11-2009 o 13:56
Kolego w żadnym silniku obroty momentu maksymalnego nie równaja się obrotom mocy maksymalnej. Mało tego ich stosunek świadczy o elastycznosci silnika - im większy tym lepiej dlatego w JTD 4200/2000=2.1 a w 1,6TS 6300/4500=1.4 - widać jak na dłoni który napęd jest bardziej elastyczny. Powtórzę jeszcze raz, że optimum dla silnika pod względem żywotności i spalania (bo przy spalaniu trzeba jeszcze uwzględniać sprawność przełożenia) to obroty maksymalnego momentu obrotowego - oczywiście nie na sztywno tylko w przedziale +-25% - jak ktoś ma komputer pokładowy to niech sobie sprawdzi chwilowe spalanie.
Tu są wykresy:
http://www.cuoresportivo.pl/_mm/technik/wykresy.shtml
Jak ktos chce jeździć wysokoobrotowym silnikiem benzynowym tak jak dieslem to jego sprawa tylko niech potem nie narzeka na trwałość, pobór oleju,rwanie paska rozrządu, sprzęgło itp.
AR Stelvio 2.0 Turbo 280KM Veloce 2021
Jeep Cherokee 2.0 MJD A9 LIMITED 2014
Giulietta 1,4TB MA Distinctive 2010
AR156 1.9 16v JTD M-jet 2004
AR156 1.6TS 2000
Wcześniej 7 włoskich aut F (126, 127, UNO DS, TIPO, PUNTO, BRAVA, MAREA)
A teraz tak bez nerwów, widzę, że ile ludzi tyle teorii..
Wracając do pytania z pierwszego posta:
2000 obrotów to jest wystarczająca Vobr aby silniczek sobie spokojnie pracował, nie - nic mu się nie stanie. Nawet może się kręcić te 1500. I w ciągu dalszym mu to nie zaszkodzi JEŚLI nie będzie przy tej prędkości obrotowej obciążany. Jeśli natomiast będziesz miał 1500obr/min i wdepniesz pedał w podłogę to oczywiście prędzej czy później będziesz ciągnął reklamę za sobą na szelkach bo Alfa zawita w warsztacie.
Także jeśli będziesz przyspieszał, podjeżdżał pod wzniesienie itp, zredukuj bieg i nie męcz silnika od 1500obr/min, jeśli się toczysz tocz się, nie ma problemu. Biorąc pod uwagę że, reklama to będzie pewnie spore obciążenie wagowe jak i aerodynamiczne to ok 1,9-2tys. obr to będzie takie optymalne minimum
Nie czytałem od słowa do słowa całego tematu ale coś napiszę. Kolego Maćku, widzę, że kolega po trochu po fachusilnik w okolicy tych obrotów o których mówisz ma największą sprawność, która zresztą i tak jest już niska
co nie znaczy że najzdrowiej jest właśnie w ich okolicach ciągle się trzymać podczas poruszania się ze stałą prędkością, za to podczas przyspieszania jak najbardziej.
Komputer komputerem ja sprawdzałem na własnej skórze przez około 9 miesiecy i wyszło ze najekonomiczniej jest dynamicznie przyspieszać w okolicy obrotów momentu maksymalnego i zrzucać na np. 5 bieg i się toczyć ze stała prędkością. Oczywiście jeśli obroty nazbyt spadną to trzeba wrzucić 4![]()
Ostatnio edytowane przez jo_jacek ; 22-11-2009 o 16:47