Masz fajną i ciekawą rodzinkeAle przynajmniej macie smiesznie. Z ciekawosci rodzikna pomyka ładami lub innego tego typu wynalazkami w których oleju sie nie wymienia i też jakos jadą.
Zmień tego Mobila jest to bardzo przeciętny olej, posiada niski TBN, a to + 2,5 roku, nie wróży nic dobrego. Osobiści zmieniłbym już teraz ten olej, na jakiegoś Motula 6100 Synergie + 10W-40, Valvoline MaxLife 10W-40, są to obecnie jedne z najpopularniejszych olejów, zapewniają dobre smarowanie silnika. Od razu piszę odpuść sobie Castrola Magnateca oraz Mobila Super S. Jeżeli nie bierze oleju to zalałbym 5W-40 z wysokim TBN, Motul 8100 X-Cess 5W-40, Valvoline MaxLife 5W-40 (z tych najpopularniejszych obecnie). Możesz napisać do Pablo i zapytać się o Millersa, mus to wysoki TBN.
Pewny Motul:
http://allegro.pl/show_user.php?search=filtry_gdansk
czasem się zastanawiam, dlaczego samochody 'z zachodu' dłużej jeżdżą od krajowych i są w lepszym stanie, ale teraz mam to nawet na piśmie
koledzy się śmiali jak jeździłem Uno 1.4 z 96 roku i było zawsze czyste, wysprzątane, wszystkie płyny w normie i regularnie wymieniane, ale jak się dowiedzieli, że sprzedałem go drożej niż kupiłem i przy pierwszym oglądającym, to już im nie było tak wesoło
dzisiaj kupić auto od Polaka, to rosyjska ruletka
verdebiancorosso
1/ co to jest tbn?
2/ oleju to bierze 0,8l na 10tys km duzo? martwi mnie to
3/ mobil s 10w 40 to super olej? a wczejsniej naly byl lotos i orlen 10w 40 a one są o wiele tańsze
4/ a jaka jest pojemnosc plynu hamulcowego w 156? 0,5l nie starczy? 1l będe musial kupic + mówicie ze az 50pln wymiana? a w 30min to zrobią?
1. Liczba zasadowa TBN (Total Basic Number) - jest to jeden z najważniejszych parametrów. Charakteryzuje on zdolności myjąco - dyspergujące oleju. TBN jest miarą zawartości detergentów i dyspergatorów w oleju. Im większa, tym lepsze są właściwości myjące i neutralizujące kwaśne produkty spalania paliwa czy oleju. Im większa zawartość siarki w paliwie, tym większa powinna być liczba zasadowa oleju. Oleje do silników wysokoprężnych (diesel'i) powinny mieć wyższą TBN ze względu na cięższe warunki pracy.
W trakcie eksploatacji silnika jak już wcześniej wspomniano powstają szlamy. W początkowej fazie eksploatacji oleju cząsteczki powstających szlamów są tak małych rozmiarów, że filtr olejowy nie może ich wyłapać. Cyrkulują z olejem, powodując jedynie wzrost lepkości oleju. Później cząsteczki te zaczynają się aglomerować i osadzać na wszystkich częściach silnika. Następuje proces ich przekształcania w nagary, a następnie w laki. Nowoczesny olej silnikowy zawiera w swoim składzie specjalne dodatki myjąco-dyspergujące. Ciągłe wymywanie z powierzchni silnika osadzających się szlamów, nagarów i laków i tym samym utrzymywanie wewnętrznych powierzchni silnika w czystości, utrzymywanie szlamów oraz wymytych nagarów i laków w stanie zdyspergowanym (rozproszonym w oleju), aby umożliwić ich oddzielenie na filtrze olejowym. Miara obecności i ilości dodatków myjąco-dyspergujacych jest liczba zasadowa TBN. Im wyższa TBN oleju, tym lepsze jego własności myjące, a tym samym przez dłuższy czas silnik będzie utrzymywany w czystości, przez co wydłuży się jego sprawność i żywotność.
2. Nie miałem styczności z silnikami TS, jednak one podobno lubią brać olej, najlepiej jakby ktoś z TSem się wypowiedział, choć według mnie 0,8l/10tyś km to nie najgorszy wynik.
3. Mobil Super S 10W-40 to jeden ze słabszych olei, podobnie jak Castrol Magnatec 10W-40. Zalej Motula lub Valvoline i będzie Ok.
4. Niestety nie wiem dokładnie jaka jest pojemność układu hamulcowego.
tbn jest to temperaturowy wskaźnik lepkości - im wyższy, tym lepiej
0,8L/10'000km to bardzo mało, nawet nie ma 0,1 na tysiąc, a norma jest chyba do 0,4-0,5
mobil jest ok, ale właśnie ma niski tbn
nie wiem czy jakikolwiek producent podawał jaka jest pojemność układu, dla Gtv np wyczytałem 0,4kg, ale jak to się ma do pojemności?
verdebiancorosso
wiesz co??
zrób co chcesz, nie wymieniaj oleju, filtrów, itd...
pytasz o rzeczy oczywiste, nad którymi nikt sie nie zastanawia bo kupujac samochód trzeba sie liczyc z kosztami jego utrzymania,
pzd
Wskaźnik lepkości a TBN to zupełnie co innego. Wskaźnik lepkości oblicza się z lepkości w temp. 40 oraz 100 stopni C. Mankamentem Mobila, Castrola 10W-40 jest przede wszystkim niski TBN oraz niska temperatura zapłonu przez co powstaję nagar.
Wskaźnik lepkości wylicza się z lepkości oleju wyznaczonej w dwóch temperaturach: 40° C i 100o C. Wskaźnik lepkości jest jednostką bezwymiarowa. Im wyższy wskaźnik lepkości, tym zmiana lepkości wraz ze zmianą temperatury jest mniejsza. Uwzględniając bardzo dużą rozpiętość temperatur, w których musi pracować olej w silniku (od ujemnych temperatur w trakcie rozruchu silnika w okresie zimowym do temperatur rzędu 220-230o C), wskazanym jest, aby olej silnikowy posiadał jak najwyższy wskaźnik lepkości.
Ostatnio edytowane przez Qbaas ; 30-07-2011 o 17:18
Jak ktoś śmigając 5.000 km rocznie pomyka na LPG to...![]()
Alfa Romeo Giulia Business 200 KM 2021
Peugeot 308 SW 1.2 130 KM 2019
Były: Renault Clio I 1.2, Peugeot 307 SW 1.6 110 KM, AR 147 1.6 TS 105 KM, Giulietta 1.4 MA 170 KM, Giulietta 1.4 MA 150 KM, Alfa Romeo 75 2.0 TS