To nie to samo....
Skład powietrza jest nastepujący:
78,09% azot
20,91% tlen
1% argon, neon, hel, metan, krypton, wodór i inne
Czy jeśli masz zimne powietrze, to czy zawartość tlenu wzrasta do np. 30% ??
To nie to samo....
Skład powietrza jest nastepujący:
78,09% azot
20,91% tlen
1% argon, neon, hel, metan, krypton, wodór i inne
Czy jeśli masz zimne powietrze, to czy zawartość tlenu wzrasta do np. 30% ??
Alfa Romeo Brera 3.2 V6 JTS Q4
Wcześniej:
Alfa Romeo 159 1.9 JTDm 8V 160KM
Alfa Romeo 156 Crosswagon Q4
Alfa Romeo 156 1.9 JTD 110CV
Alfa Romeo 147 2.0 16V Selespeed
Alfa Romeo Spider 916 1.8 16V
Alfa Romeo 166 3.0 V6
Alfa Romeo 147 1.9 8V JTD
Lancia Delta 1.8 8V
Alfa Romeo 156 SW 1.8 16V M1.5.5
Alfa Romeo 164 2.5 TD VM
Alfa Romeo 146 1.6 Boxer
Lancia Dedra Kombi 1996 1,6 MPI
Alfa Romeo 155 2.5 V6
Alfa Romeo 33 1.7 Boxer
Zawartosc tlenu nie wzrasta ale w tej samej jednostce czasu silnik jest wstanie pobrac wagowo wiecej zimnego powietrza niż ciepłego a co za tym idzie silnik dostaje wiecej tlenu
zeby nie było ..Napisał Majkel
w obliczeniach nie bierzemy pod uwage zmiennej gęstości gazów zawartych w powietrzu ale to i tak niewiele by zmienilo![]()
wezmy pod uwage 1 m^3 powietrza o temperaturze 25 st C ważącego 1.168 kg
0,7809 m^3 - azot o wadze - 0,9120912 kg
0,2091 m^3 - tlen o wadze - 0,2442288 kg
0,01 m^3 - reszta o wadze - 0,01168 kg
gdy schłodzimy powietrze do powiedzmy 0 st C zwiekszy się jego gęstość i tym samym 1 m^3 będzie ważył 1.293 kg czyli:
0,7809 m^3 - azot o wadze - 1,0097037 kg
0,2091 m^3 - tlen o wadze - 0,2703663 kg
0,01 m^3 - reszta o wadze - 0,01293 kg
przy redukcji temperatury z 25 stopni do 0 w 1 m^3 powietrza tlenu jest o 0,0261375 kg więcej
można by się bawić w masy molowe, liczby Avogadra ale - masa w kg mówi sama za siebie ..
a więc - w zimniejszym powietrzu jest WIĘCEJ TLENUi malymariusz ma racje
![]()
Jurajski Klub Alfa Romeo
www.jkar.org
Warsztat samochodów włoskich
www.flar-ital.pl
Dorabianie części, elementów itp na zamówienie - kontakt PW
To z tą mocą sie przyda, jak bym miał taką fizyke w szkole to bym bynajmniej na niej nie spał.
http://fiergloo.blogspot.com lub http://fiergloo.pl/ - moje spojrzenie na motoryzację
2007-2008: Alfa Romeo 164 3.0 V6 12v
2008-2018: Alfa Romeo 164 3.0 V6 12v Automat
2014-....: Alfa Romeo 166 2.5 V6 24v FL
2018-2021: Lancia Kappa 2.4 JTD 10v
2021-....: Alfa Romeo 159 1750TBi
Reasumując... Jednostka objętości (w niskiej temperaturze) mieści w sobie wiecej powietrza z racji zmieniejszenia gęstości. Jeśli powietrza w danej jednostce objętości jest więcej to automatycznie każdego składnika w tej jednostce objętości też jest więcej(oczywiście masowo).
Z bardzo dokładnych wyliczeń ( dzięki fr33 - matematyka dużo wyjaśnia) wynika, że przy różnicy temperatur rzędu 25 stopni , w jednostce objętości, zyskujemy 30mg tlenu więcej.
Z dodatkowych obliczeń wynika, że przy obniżeniu temperatury powietrza o 25 stopni(nie wiem jak to zrobić) zyskamy maksymalnie, na wyrost, 5KM.
Przy tej samej różnicy temperatur zwiększy się współczynnik napełnienia cylindra o ok. 0.03.
Średnie ciśnienie użyteczne(przy paliwie 100 oktanowym) wzrośnie o maks. 3 kG/cm2
Zyskamy więc na tym od 3-5KM... - przy założeniu optymalnych warunków.
Rozmowa jest dość ciekawa, wiec po drodze, może wyrzucę zbędne posty.
Alfa Romeo Brera 3.2 V6 JTS Q4
Wcześniej:
Alfa Romeo 159 1.9 JTDm 8V 160KM
Alfa Romeo 156 Crosswagon Q4
Alfa Romeo 156 1.9 JTD 110CV
Alfa Romeo 147 2.0 16V Selespeed
Alfa Romeo Spider 916 1.8 16V
Alfa Romeo 166 3.0 V6
Alfa Romeo 147 1.9 8V JTD
Lancia Delta 1.8 8V
Alfa Romeo 156 SW 1.8 16V M1.5.5
Alfa Romeo 164 2.5 TD VM
Alfa Romeo 146 1.6 Boxer
Lancia Dedra Kombi 1996 1,6 MPI
Alfa Romeo 155 2.5 V6
Alfa Romeo 33 1.7 Boxer
Jednostka objętości (w niskiej temperaturze) mieści w sobie wiecej powietrza z racji zwiększenia gęstości.Napisał Majkel
Zależność miedzy temperaturą, cisnieniem i objętością opisuje równanie Clapeyrona mówiące o gazie doskonałym ale spokojnie możemy przyjąc, że opisuje gaz rzeczywisty(jest dość dokładnym odwzorowaniem)
p*V = n*R*T
p - ciśnienie
V - objętość
n - liczba moli gazu, czyli miara liczby cząsteczek naszego gazu
T - temperatura bezwzględna, T [K] = t [°C] + 273,15
R - uniwersalna stała gazowa; R=8,314 J/(mol*K)
R=Na*k
Na - stała Avogadra (liczba atomów, cząsteczek lub innych cząstek materii w jednym molu substancji złożonej z tychże atomów lub cząsteczek); Na =~ 6,02214179 * 10^23 mol^-1
k - stała Boltzmanna.
wszystko w tym temacie chyba
ps. naj-fizyczno-matematyczny temat na tym forum![]()
Jurajski Klub Alfa Romeo
www.jkar.org
Warsztat samochodów włoskich
www.flar-ital.pl
Dorabianie części, elementów itp na zamówienie - kontakt PW
...Zwiększenia gęstości...... Pomyślałem dobrze, napisałem źle![]()
Alfa Romeo Brera 3.2 V6 JTS Q4
Wcześniej:
Alfa Romeo 159 1.9 JTDm 8V 160KM
Alfa Romeo 156 Crosswagon Q4
Alfa Romeo 156 1.9 JTD 110CV
Alfa Romeo 147 2.0 16V Selespeed
Alfa Romeo Spider 916 1.8 16V
Alfa Romeo 166 3.0 V6
Alfa Romeo 147 1.9 8V JTD
Lancia Delta 1.8 8V
Alfa Romeo 156 SW 1.8 16V M1.5.5
Alfa Romeo 164 2.5 TD VM
Alfa Romeo 146 1.6 Boxer
Lancia Dedra Kombi 1996 1,6 MPI
Alfa Romeo 155 2.5 V6
Alfa Romeo 33 1.7 Boxer
malymariusz, wachasz się miedzy 2.0 TB a 3.0 V6, Mam rozumieć, że chcesz go tuningowac? .. jeśli tak to więcej mocy uzyskasz z 3.0 V62.0 TB jest juz dość wyśrubowaną jednostką .. do 3.0 mozesz wrzucic kompresor i miec sporo wiecej mocy
![]()
Jurajski Klub Alfa Romeo
www.jkar.org
Warsztat samochodów włoskich
www.flar-ital.pl
Dorabianie części, elementów itp na zamówienie - kontakt PW
Tlumikami przelotowymi, stożkami, chwytakami powietrza nie uzyskasz wielkich różnic.
Zastosowanie kompresora da jakieś wymierne korzyści...
Alfa Romeo Brera 3.2 V6 JTS Q4
Wcześniej:
Alfa Romeo 159 1.9 JTDm 8V 160KM
Alfa Romeo 156 Crosswagon Q4
Alfa Romeo 156 1.9 JTD 110CV
Alfa Romeo 147 2.0 16V Selespeed
Alfa Romeo Spider 916 1.8 16V
Alfa Romeo 166 3.0 V6
Alfa Romeo 147 1.9 8V JTD
Lancia Delta 1.8 8V
Alfa Romeo 156 SW 1.8 16V M1.5.5
Alfa Romeo 164 2.5 TD VM
Alfa Romeo 146 1.6 Boxer
Lancia Dedra Kombi 1996 1,6 MPI
Alfa Romeo 155 2.5 V6
Alfa Romeo 33 1.7 Boxer
No tak, możesz np włożyć bi-turbo do 3.0 V6. Nie wiem ile mocy zyskasz ale zapewne wiele. Ciekawy jestem czy skrzynia poradzi sobie z taką mocą nie mówiąc już o półosiach....