Fakt, z tym zwalnianiem to mi sie pomieszalo. Przelacza sie na okreslony bieg. Dokladnie. Ale tryb awaryjny sie wlancza co sam dodales.
Fakt, z tym zwalnianiem to mi sie pomieszalo. Przelacza sie na okreslony bieg. Dokladnie. Ale tryb awaryjny sie wlancza co sam dodales.
Ale piszesz tu o mechanicznym uszkodzeniu. A tryb awaryjny ma chronić przed przegrzaniem skrzyni w skutek czego może dojść do mechanicznej usterki. Krótko mówiąc nie uchroni przed przegrzaniem skrzyni która jest już "podjechana". Co jest zrozumiałe.
Aczkolwiek podtrzymuję że zakład przegrasz![]()
bzdura totalna - tryb awaryjny nie ma chronić przez zadnym przegrzaniem
kiedy olej w skrzyni osiągnie temperaturę krytyczną poprostu zwyczajnie w świecie zapala się kontrolka o tym informująca i nic więcej.
jak masz ochotę lub zwyczajnie nie zauważysz tej kontrolki auto jedzie normalnie możesz grzać do oporu.
tryb awaryjny włącza się kiedy np:
komputer sterujący straci łączność z centralą główną samochodu - częsta przyczyna przy zalaniu kompa skrzyni z cieknącej nagrzewnicy
skrzynia nie przełącza biegu mimo dużych obrotów silnika - przeciągnięcie skrzyni powoduje uruchomienie trybu awarii
czujnik temperatury lub prędkości obrotowej nie daje odzewu do centrali
i to w zasadzie wszystkie momenty kiedy tzw program awaryjni się uruchamia
no to przystąp do zakładu podaj stawkę i chętnie się pobawię, przecież pewien swego nie masz co się bać tylko możesz zyskać![]()
Dziwne jest to co piszesz dlatego wczytalem sie w instrukcje ponownie. Fakt ze musialy mi sie pomylic skrzynie w roznych autach bo w 166 to nie dziala tak. Dziwne ale prawdziwe. Napisane jest tylko ze program zabezpieczajacy przegrzaniu skrzyni zapobiega automatycznej zmianie biegow. Cokolwiek mialo by to znaczyc.
Ale przekonanie ze sprawna skrzynia test przejdzie podtrzymuje. Sila rzeczy zalozyc sie nie moge bo nie mam automatu (nad czym bardzo ubolewam i to nie ze wzglu na zaklad) a za stan czyjegos auta odpowiadac nie bede .
Kiedys jechalem automtem 3.0V6 (tez kilkunasto letnim) z pedalem w podlodze ~40km po autostradzie i jakos nawet sie nie zagrzal (lato). Wlasciciel do tej pory hula bez problemow i pewnie nie raz to powtarzal. I to oczywiscie nie jest jeszcze dowod ale 100km z predkoscia ~230km/h to niespelna 30 min jazdy autostrada. Te skrzynie (jak kazde inne) byly pewnie testowane na 10x wiecej. Pewnie ze w latach ktorych powstawaly i w lablatorium na probach wytrzymalosciowych ale dobrze utrzymana z pewnoscia przynajmniej kilkadziesiat % z tego powinny do dzisiaj zachowac.
Miales po prostu pecha. Bo gdybys tak kilka godzin jechal z max obciazeniem to bym sie nie dziwil. Ale kilkanascie, no kilkadziesiat minut? Nie powinno to zrobic wrazenia na sprawnej skrzyni.
pewnie że przejdzie pod warunkiem że będzie miała czystą chłodnicę ... zagrzeje się ale przejdzie test
ale zakład był o wytrzymałość silnika przy maksie ... także cały czas możesz się założyć :-)
tiaaa :-) szkrzynia 4HP20 to relikt przeszłości i jest rozwinięciem skrzyni 4HP18 która została zbudowana w 1986r a użyta seryjnie po raz pierwszy w 1987r we fiacie saabie a następnie trafiła do alfy 164.
kiedy okazało się, że jest zbyt delikatna wzmocniono trochę konstrukcję przekładniową i tak narodziła się 4HP20 ale jej wytrzymałość nie jest wcale większa 10 razy od mocy jaką dysponuje AR 166 3.0
Maksymalny moment obrotowy jaki potrafi przenieść to 330Nm a później poprostu się rozsypuje zwyczajnie ukręca się wał główny łączący konwerter z mechanizmami skrzyni. Widziałem kiedyś skrzynię 4HP20 wyjętą z citroena XM 3.0 do którego włąściciel postanowił dołożyć turbinę żeby podnieść moc ... Moc podniósł ale skrzynia padła po kilkunastu próbach maksymalnego przyspieszenia :-)
moment obrotowy alfy 3.0 to 275Nm tak więc sam widzisz jaka jest granica bezpieczeństwa
ten niski zapas bezpieczeństwa to również przyczyna braku występowania automatu 4HP20 w silnikach 3.2 - poprostu zwyczajnie długo by nie pojeździła.
dla ciekawości lista samochodów wykorzystujących automat 4HP20:
1995–2001 Peugeot 406 V6 3.0
1996– Mercedes-Benz Vito
1996– Mercedes-Benz V-Class
1997–2001 Citroën Xantia V6 3.0
1997–2001 Citroën XM V6 3.0
1997–1999 Peugeot 605 V6 3.0
1998–2002 Alfa Romeo 166 V6 2.5, V6 3.0
1998– Lancia Kappa, Phedra V6 3.0
1998– Renault Laguna 3.0
1998–2002 Renault Espace V6 3.0
1999–2000 Renault Safrane V6 3.0 24V
2001–2008 Citroën C5 V6 3.0
2004–2010 Peugeot 407 2.2i
---------- Post added at 13:52 ---------- Previous post was at 13:44 ----------
teraz dopiero przeczytałem ... wcześniej mi to zupełnie umknęło ...
układ chłodzenia skrzyni to OSOBNA CHŁODNICA podłączona tylko do skrzyni - krąży w tym układzie olej ze skrzyni
Wszystko sie zgadza poza jednym. Wspolczynnik bezpieczenstwa projektowanych urzadzen (przeze mnie losowo podany 10x) nie ma nic wspolnego z zapasem przenoszonego momentu. Skrzynia moze byc zaprojektowana na 300Nm i zrobic 300 000km a obciazona momentem 320Nm przelata tylko 3000km. Tak przykladowo. Czyli to ze w 166 skrzynia pracuje blisko granicznego momentu nie oznacza ze szybciej padnie albo nie zrobi 100km z maksymalna predkoscia. Historia skrzyni faktycznie sie zgadza ale i tak uchodzi za jedna z lepszych w swoich czasach. Podobnie sie ma sytuacja z pieciobiegowymi w 166FL jtd. ktore dzialaja niezawodnie dopoki nie podniesie sie mocy. Z reszta to sie chyba dotyczy wszystkich automatow. Jakby nowoczesne i niezawodne nie byly to nie toleruja podnoszenia mocy. Wyjatkiem sa te montowane z wyzszych, mocniejszych modeli.
blackalfa a z kąd jeśli można wiedzieć wziełeś info że skrzynia zf nie da rady większemu niż akurat 330 Nm momentowi skoro nigdy nie pracowała w samochodzie który choćby zbliżył się do takich wartości?
Czy może pomieszało ci się coś ze skrzynią aisina która właśnie w mulitjecie 2.4 w 166 przenosi właśnie taki,ograniczony w porównaniu do manuala getraga moment
Ostatnio edytowane przez jarek1986 ; 15-12-2011 o 00:13
330Nm to maksymalna wartość momentu jaką może przenieść skrzynia ZF4HP20 i owa wartość znajduje się w instrukcji serwisowej. Większy moment pewnie też przeniesie. Pytanie: jak długo?
http://www.peugeot605.eu/letoltes/vi...0_training.pdf
Powyżej instrukcja dla Peugeot, aczkolwiek skrzynia jest identyczna.
Ostatnio edytowane przez feecle ; 15-12-2011 o 07:56
Kazde urzadzenie (zwlaszcza stare gdy tego sie rygorystycznie trzymano) ma zaprojektowany tzw cykla zycia urzadzenia/maszyny. Robi sie obliczenia i doswiadczenia jaki jest stopien zuzycia w stosunku do obciazenia/przebiegu. Prawie zawsze jest tak ze ta krzywa ryzyka uszkodzenia/zuzycia rosnie wraz z czasem/obciazeniem. Ale po przekroczeniu granicznego obciazenia do jakiego bylo to projektowane wykres gwaltownie pikuje. Bez wzgledu na jakim etapie eksploatacji to nastapilo. Tzn ze dajmy na to taka skrzynia moze pracowac ciagle przy obciazeniu 300Nm ale momentem 350 moze byc obciazona jedynie chwilowo. Wynika to z obliczen wytrzymalosciowych i dotyczy wszystkich urzadzen. Dlatego przekroczenie granicznego momentu w tych skrzyniach konczy sie tragicznie. Tak jak blackalfa pisze. Kazda proba zwiekszenia mocy w 166 automat konczy sie awaria. I tez znam kilka takich przypadkow potwierdzajacych to.