jeśli jakaś rolka Ci hałasuje przy pasku, to można się tym zająć w najbliższej przyszlości ale bez paniki od razu masakry nie będzie
jeśli jakaś rolka Ci hałasuje przy pasku, to można się tym zająć w najbliższej przyszlości ale bez paniki od razu masakry nie będzie
Dymienie nie ma nic wspólnego z zaciętą zmienną geometrią turbiny. Jest to raczej objaw agonii turbo.
Zmienna geometria ma za zadanie płynnie regulować ciśnienie doładowania. Zacięte łopatki powodują , ze turbina przeładowuje przy dużych obciążeniach.
Efekt jest taki , ze na wciśniętym gazie przy ok 3000 obr. zapala się "marchewa" i silnik zdycha.
Najfajniej jest jeśli akurat wyprzedza sie TIRa ....
Dzieje się tak dlatego, że czujnik doładowania rejestruje zbyt wysokie ciśnienie w kolektorze ssącym i ECU przechodzi w tryb awaryjny by nie rozwalić silnika. Po zdjęciu nogi z gazu silnik powinien po chwili wracać do normalnej pracy.
Turbina z zaciętą zmienną geometrią pracuje cały czas na max doładowaniu więc jest przeciążana. Efektem najczęściej jest upalanie końcówek łopatek wirnika po stronie wydechowej - wał turbiny do wymiany. Skrajnym efektem jest całkowite zgruzowanie turbiny które objawia sie ścianą dymu odktórej zacząłem.
Z tych powodów jeśli wystąpią wymienione symptomy nie należy zwlekać z regeneracją turbo.
Najbardziej podatne na zacięciezmiennej geometrii były pierwsze turbiny w których zastosowano ten system ( 2,4 JTD 136KM , 1,9 JTD 105KM). Zmienna geometria była sterowana nadciśnieniem ze strony ssącej - prosty system. W nowszych konstrukcjach sterowanie zmienną geometrią było bardziejwyrafinowane - podciśnienie i elektrozawór sterowany przez ECU -tam zacięcia były sporadyczne.
Ostatnio edytowane przez DamianS ; 16-12-2011 o 09:10
dobrze gada polac mu![]()
u mnie tez piszczalo gwiazdalo wymienilem pasek i nadal to samo przyczyna byla ukrecona szpilka od kolektora wydechowego, dalem do wymienienia szpilke oraz uszczelke pod kolektorem i swist znikl
Juz wiemAlternator i piszczy i gwiżdże łożysko się rozdupneło i ozwojenie juz pada
cale szczęście ze na razie nie turbina a ta marchewka to czujnik ciśnienia doładowania. można zamknąć pozdrawiam