Na tym polega ten komunikat.
Na tym polega ten komunikat.
a z tyłu??![]()
Kto powiedział, że można jeździć tylko na pozycyjnych? Światła obrysowe, to światła pozycyjne. Komputer ma w rzyci polskie przepisy na temat obowiązkowej jazdy na światłach. Kiedy spali Ci się żarówka mijania, to na pewno to zauważysz. Na pozycyjne nie zwrócisz uwagi, po to jest ten komunikat. Wybierz się za południową granicę (Słowacja, Czechy). Przy kontroli pokaż, że nie posiadasz zapasowej żarówki.... ojjjj będzie się działo.![]()
Swiatla pozycyjne...
Swiatla obrysowe najczesciej spotykamy w ciezarowkach,przyczepach,badz pojazdach z USA.Montowane na bokach pojazdu.
Funkcja Marker Side
- Światła obrysowe boczne zapewniają dodatkową iluminację w nocy i w czasach słabej widoczności na pomoc dla innych kierowców i pieszych zobaczyć pojazd. Światła obrysowe boczne są standardowym wyposażeniem autobusów, przyczep, samochodów, ciężarówek i niektórych prac i użytkowych pojazdów.
Początki
- W Stanach Zjednoczonych, światła obrysowe boczne stały wymóg od 1 stycznia 1968 r., dla pojazdów, które przekraczają 80 cm długości, w tym dużych autobusów i samochodów ciężarowych. Wymóg ten został przedłużony w styczniu 1,1969, dla wszystkich innych pojazdów, w tym przyczep, wielofunkcyjnych pojazdów, motocykli, samochodów osobowych i ciężarowych małych.
boober jest z Czech...pewnie wie jak tam jest![]()
Ja osobiście wiem co to są światła obrysowe, ale jak dobrze zauważyłeś są to realia hamerykańskie. Jako ciekawostkę, można przytoczyć fakt, że jeżeli policjant nie będzie w humorze... to może zatrzymać dowód rejestracyjny za świecenie non-stop kierunkowskazów (polskie przepisy nie przewidują takiego oświetlenia). Także w naszym "bagienku" można przyjąć, że obrysowe są pozycyjnymi.![]()
Buratino, jak sprawa wygląda w Niemczech? Żadne światła w dzień wciąż nie są wymagane?
Od siebie dorzucę listę obowiązkowych świateł w Polsce
Pozycyjne to nie obrysowe
§ 12. 1. Pojazd, z zastrzeżeniem ust. 2, wyposaża się w następujące światła zewnętrzne:
1) drogowe - pojazd samochodowy, którego konstrukcja umożliwia rozwijanie prędkości przekraczającej 40 km/h;
2) mijania - pojazd samochodowy;
3) kierunkowskazów - pojazd samochodowy i przyczepa; nie stosuje się do motocykla jednośladowego zarejestrowanego po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1986 r.;
4) hamowania "stop" - pojazd samochodowy i przyczepa;
5) oświetlające tylną tablicę rejestracyjną - pojazd samochodowy i przyczepa;
6) pozycyjne przednie - pojazd samochodowy oraz przyczepa o szerokości 1,6 m lub więcej;
7) pozycyjne tylne - pojazd samochodowy i przyczepa;
8) odblaskowe tylne inne niż trójkątne - pojazd samochodowy;
9) odblaskowe tylne trójkątne - przyczepa;
10) odblaskowe przednie - przyczepa;
11) odblaskowe boczne - pojazd samochodowy o długości przekraczającej 6,0 m, ciągnik siodłowy i przyczepa;
12) awaryjne - pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla, i przyczepa;
13) przeciwmgłowe tylne - pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla, i przyczepa;
14) (64) cofania - pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla, i przyczepa o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 750 kg; dotyczy przyczepy zarejestrowanej po raz pierwszy po dniu 1 sierpnia 2009 r.;
15) obrysowe przednie i tylne - pojazd samochodowy i przyczepa, których szerokość przekracza 2,1 m; nie stosuje się do podwozia samochodu ciężarowego z kabiną w zakresie świateł obrysowych tylnych;
16) pozycyjne boczne - pojazd samochodowy i przyczepa, których długość przekracza 6 m (długość przyczepy powinna być liczona razem z dyszlem).
17) (65) oznakowanie odblaskowe konturowe:
Możesz, tak bliżej napisać o tych non-stop kierunkowskazach??
W hamerykańcach , światła kierunkowskazów są traktowane jako pozycyjne i po prostu świecą. Żarówki są dwuwłóknowe i przy włączonym kierunku "mrugają" bardziej. A podstawa to światła, my mamy asymetryczne... w US są symetryczne. Kiedyś był wielki problem z trzecim światłem stop, które w US jest obowiązkowe. Tutaj ludzie montowali sobie prywatnie, co kolidowało z kodeksem. Także za jakiś czas może przejmiemy całkowicie przepisy.![]()
Teraz Cię zrozumiałem i się zgadzam. W USA jest większa liberalizacja prawa, z tyłu, np. stopy za kierunki robią.
Jednak nie liczyłbym, że to się akurat u nas -na ich styl - zmieni, raczej w drógą stronę, tzn. kierunek ma być zółty (nieważne jak osiągnięty).
A trzecie światło stopu na szczęście jest legalne![]()