Ponieważ z sytuacją, którą opisuję poniżej, spotkałem się już drugi raz - a wszystko wskazuje na to, że nie będzie to raz ostatni - garść informacji dla wszystkich "szczęściarzy", którzy mają swoje silniki 1.9 JTDm 16V wyposażone w kolektor taki jak na zdjęciach poniżej.
W kolektorach ssących tego typu (prod. Magneti Marelli, plastikowa obudowa, ok. 2 cm szerokości aluminiowa "stopa") dojść może do urwania klapy wirowej, a co za tym idzie - zassania jej do komory spalania i np. wprasowania w tłok lub podejścia pod zawór. Narusza to komorę spalania i auto traci kompresję na tym cylindrze, na którym doszło do urwania klapy. Objaw? Nierówna praca silnika na wolnych obrotach, bardzo wysokie korekty wtryskiwacza na tym cylindrze (wartość ponad +5 na wolnych obrotach). Uwaga - problem NIE DOTYCZY WYŁĄCZNIE 159-ek! Takie kolektory montowano też w Alfach GT i Alfach 147 z tym silnikiem.
Rozwiązanie proste i tanie - demontaż kolektora, usunięcie wszystkich klap i ponowny montaż kolektora. Rozwiązanie serwisowe - wymiana kolektora na nowy.
Zdjęcia uszkodzonego kolektora poniżej.
![]()