Z racji tego, iż zarówno TS-y jak i niektóre V6-ki (2.0 TB) są obarczone wadą, polegającą na przedwczesnym zużyciu się i obróceniu panewek - polecam właścicielom samochodów z takimi silnikami zalewanie ich olejami 10W40 firmy Purple Royal. Dlaczego? Wykonano test na zrywalność filmu olejowego, któremu poddano oleje różnych producentów - Shell, Pennzoil, Fuchs, Mobil, Motul, Valvoline itp. oraz m.in. olej Purple Royal 10W40 z unikatową formułą Synerlec.
Test był banalnie prosty - obracający się stalowy pierścień był zanurzony w miseczce z określonym olejem. Do pierścienia dociskano Z OKREŚLONĄ, zmierzoną siłą, mały wałek (za pomocą dźwigni, na końcu której było obciążenie). Siła docisku była zwiększana aż do momentu wyraźnego utracenia filmu olejowego (wałek podlegał uszkodzeniu). Rozmiar uszkodzenia + siła nacisku, przy której doszło do całkowitej utraty smarowania, pozwala ocenić, jak szybko dany olej zrywa film olejowy.
Porównanie poszczególnych produktów jest zaskakujące. Przeliczyłem podane przez testujących parametry zerwania filmu (były w absurdalnych dla nas jednostkach psi) na kg/cm2 i wygląda to tak (po kolej - nazwa oleju oraz siła docisku kg/cm2, przy której został zerwany całkowicie film olejowy):
Helix 5W40 174 Gulf 5W50 136 Pennzoil 0W40 622 Fuchs Titan 5W30 227 Motul Turbolight 0W40 (4100) 104 Motul 0W40 (8100) 118 Elf Excellium 5W40 104 Mobil 1 0W40 104 Mobil Synth S 432 Penrite HPR-5 5W40 317 Red Line 5W40 432 Shell Helix Plus 5W50 197 Elf Competition 10W40 104 Castrol Formula 0W40 136 Valvoline Durablend 10W40 1613 Royal Purple 10W40 8884 Royal Purple Racing 51 19990 Penrite Synthetic 5W60 19990
Jak widać 4 oleje bardzo istotnie odstają od reszty - są to (3 z nich dostępne w Polsce) Valvoline Durablend, Royal Purple oraz Penrite 5W60 (zalecany m.in. do zastosowań wyczynowych).
Cały test można przeczytać tutaj:
http://www.innochem.pl/index.php?opt...id=4&Itemid=11
Bardzo ciekawe są obrazki, ukazujące uszkodzenia na wałku. Przy 4 ostatnich olejach praktycznie brak uszkodzeń powierzchni wałka.
Czarnym koniem przy porównaniu olejów okazał się tani Valvoline Durablend 10W40, który praktycznie zdeklasował produkty ze swojej półki cenowej.
Royala można kupić w Polsce. Cena - 57 PLN / litr za olej 10W40. Nie jest tanio, ALE biorąc pod uwagę podatność w/w samochodów na zużycie panewek (a co za tym idzie - kosztowny remont silnika) dołożenie ok. 100 PLN do kosztów wymiany oleju nie powinno zbytnio zrujnować portfela.