Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 21

Temat: Błędy Ecu + pytanie o katalizator

  1. #1
    Użytkownik Ogier
    Dołączył
    05 2014
    Mieszka w
    Lublin Chmiel
    Auto
    Alfa Romeo 156 1.8 TS 140KM, sedan
    Postów
    165

    Question Błędy Ecu + pytanie o katalizator

    Witam. Wczoraj podłączyłem belle do komputera (fes w full wersji).
    Alfa Romeo 156 2.0 JTS 2002r.

    Pokazało kilka błędów :

    1: P0420 - Katalizator 1
    2: P0430 - Katalizator 2
    3: P0100 - Przeplywomierz
    4: U1706 - Sieć CAN ECU - ABS (NCM - NFR)
    5: P0500 - Sygnał prędkości pojazdu.

    Błędy 3,4 i 5 zniknęły po ich skasowaniu i do dziś nie pojawiły się ponownie. Wcześniej podczas naciskania pedału hamulca (kilkukrotnie, szybko) wywalało ikonkę ABS na liczniku. Gasła po ponownym zapaleniu samochodu.
    Po skasowaniu błędu wszystko działa, podobnie z błędem 3.

    Błędy 1 i 2 pojawiają się notorycznie i zapalają check-engine na desce.
    Czyżby katalizatory się kończyły ? Przebieg ~180kkm.
    Logi z sond lambda :

    ODCZYT PARAMETRÓW:
    Napięcie lambda 1 za kat.: 0,455 V
    Napięcie lambda 2 za kat.: 0,455 V

    Nie mam logów z sond przed katalizatorem, ale wartości były podobne.
    Testy robiłem na rozgrzanym silniku, na biegu jałowym.

    Do tego :
    1: 0E - Wyzwalacz poduszki bocznej (kierowca)

    Jakieś sugestie ?

  2. #2
    Użytkownik Ogier
    Dołączył
    05 2014
    Mieszka w
    Lublin Chmiel
    Auto
    Alfa Romeo 156 1.8 TS 140KM, sedan
    Postów
    165

    Domyślnie

    Czytając forum dowiedziałem się, że nie musi to być zapchany katalizator ale np. błąd sondy. Może ktoś powiedzieć, czy z napięcia sondy mogę wywnioskować jej prawidłowe działanie? Jak zdiagnozować zapchany katalizator? Wystarczy wyjąć go i spojrzeć pod światło? Ew. przedmuchać go mocnym kompresorem? Proszę o sugestie.

  3. #3
    Użytkownik Ogier
    Dołączył
    05 2014
    Mieszka w
    Lublin Chmiel
    Auto
    Alfa Romeo 156 1.8 TS 140KM, sedan
    Postów
    165

    Domyślnie

    Odpowie ktoś ?

  4. #4
    Użytkownik Znawca
    Dołączył
    06 2008
    Mieszka w
    Łódź
    Auto
    AR GT JTS 2004
    Postów
    1,607

    Domyślnie

    Jak robiłeś testy, to, gdzie są logi?

    Pytam, bo w moim JTS są i były inne napięcia na sondach lambda, na rozgrzanym silniku, na jałowym.

    Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	kat_1.JPG
Wyświetleń:	260
Rozmiar:	44.7 KB
ID:	160011
    Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	kat_2.JPG
Wyświetleń:	176
Rozmiar:	31.7 KB
ID:	160012
    Ostatnio edytowane przez Majka ; 13-03-2015 o 00:28

  5. #5
    Użytkownik Ogier
    Dołączył
    05 2014
    Mieszka w
    Lublin Chmiel
    Auto
    Alfa Romeo 156 1.8 TS 140KM, sedan
    Postów
    165

    Domyślnie

    Powiedz mi dokładnie ktore opcje wlaczyc w fesie to wstawię logi zrobione tak jak trzeba bo od nie dawna bawie sie.fesem i nie do konca wiedzialem.jak to zrobic. Dzieki
    Ja te bralem z folderu FESa (zapisane logi). Może włącze wszystkie sondy i zrobie zrzut z wykresu? Do tego czynnik FRA? Podpowiedz. I co zrobić, jeżeli sondy są dobre a katy zapchane? Troche drogie sa...
    Ostatnio edytowane przez marieczko ; 13-03-2015 o 09:54
    Jeśli 140 konna, z motorem 1.8 alfa dyma 150 konne e36 i e46, to pomyślcie co robi GTA... Wiem, niektórzy wiedzą, ja też chcę !

  6. #6
    Użytkownik Znawca
    Dołączył
    06 2008
    Mieszka w
    Łódź
    Auto
    AR GT JTS 2004
    Postów
    1,607

    Domyślnie

    Odpowiedziałam Ci do danych, które podałeś, że moje sondy dają inne napięcia. W sumie co napisałeś o samochodzie i warunkach powstawania błędów, jeździe? Wrzucisz co będziesz chciał. Zapisuje wszystko w katalogu MES. Ja i tak jestem megagapowata, więc… ale może ktoś inny, bardziej zorganizowany Ci odpowie. Jak mi nie będzie pasowało to nie odpowiem.
    - I chciałeś zobaczyć katalizatory, a niekoniecznie je rozłupać...
    - oryginalne są b. drogie, bo są z kolektorem i sygnaturą AR, ale wydechowiec, powinien dać radę może dobrać zamienniki.

    Mam Ci podać parametry dla zapchanego katalizatora. Ciężko, bo one będą zależały także od innych rzeczy, np.: od stanu silnika i stopnia zapchania katalizatora. I to chyba dotyczy wszystkich testów. A ja nie mam doświadczeń własnych z zapchanym katalizatorem w JTS. W Tsie pękł i mówiąc krótko zatkał rurkę i nie jechał w ogóle.
    - Kody błędów podaje się z warunkami ich powstania.
    - zaczynamy od pomiaru napięcia na aku względem masy aku, i masy silnika. To powinno się robić zawsze, a zwłaszcza, gdy mamy choinkę błędów modułów.

    Jak jest powtarzający się MCSF z błędami katalizatora lub sond lambda, to zawsze trzeba rozważać poważnie katalizator. Obwarowali system emisji spalin precyzyjnie.

    - normalnie ECU sprawdza stan sond przed i za katalizatorem. W wypadku niezgodności rozpoznanej ileś razy, w konkretnych warunkach wyrzuca błąd katalizatora.
    - Czasem wyrzuca błąd katalizatora jako błąd wtórny, albo kiedy nie wie co się dzieje.
    - możliwe, że może wyrzucić błąd w trybie natychmiastowym, podczas rozruchu lub w innych okolicznościach.
    Z sekwencji, którą podałeś – kat1, kat2, MAF – to błędy kata mogły nie dać MCSFu i powstać na 2000 rpm, MAF zawsze załącza kontrolkę.
    - MAF zalicza usterki zależne od p.a. i daje dość charakterystyczne zmiany FRA, może powodować błędy katalizatora.
    - Zaburzony przepływ powietrza może spowodować zły stosunek powietrze do paliwo i błędy katalizatora.

    Sekwencja odwrotna kat1 i kat2 na MCSF, a MCSF z MAF okazjonalnie to wg mnie katalizator zapchany może takie coś powodować.
    - katalizator sprawdzają sondy za katalizatorem, w zasadzie porównują to, co przed nim z tym co za nim. Powinno być zgodnie. Te sondy, od ich wskazań w tym silniku, nie zależą p.a. Jednak przy zapchanym katalizatorze ECU powinien wymuszać zwiększony przepływ, bo ciśniesz i nie jedzie, więc powinien wzbogacać w tej strategii silnika. Sądzę, że FRA się zmieni, ale nie powinno wyjść poza zakres.

    Ciśnienia się zmienią w silniku, bo będzie cofało spaliny. Powinno być dużo wyższe ciśnienie (ilość gazów) w cylindrze w fazie wydechu. Momenty otwarcia i zamknięcia zaworów wylotowych, powinny powodować powstanie b. niskiego ciśnienia w cylindrze, ale równego w obu punktach. Przepływ, paradoksalnie, może być wymuszony zwiększony == może większe obciążenie. W sumie fazy wydechu i ssania będą przesunięte w górę pod względem ciśnień. Możliwe, że ciśnienia w cylindrach i kolektorze ssącym nie będą zbieżne.

    Pewnie oczekiwałabym błędów katalizatora w czasie przyspieszania i objawów w postaci utraty mocy, nagle przestanie jechać, ale nie miałam nigdy problemów z katalizatorem, tak by wyrzucał z tego powodu MCSF. Jak były to siedziały w poczekalni i powstawały zawsze w warunkach kiedy ECU je monitoruje, czyli w stałej jeździe na 2000 rpm. Tam sobie zasiadają czasem z byle powodu.

    - Logi to ja badam zawsze b. dużo parametrów i we wszystkich możliwych strategiach silnika, bo patrzymy zwykle jak pracuje silnik. Test w jeździe musi być w warunkach powstawania błędów. Na katalizator, to na pewno to co pozwala monitorować ECU ciśnienia w silniku, na wlocie i wylocie, czyli sondy przed i za katalizatorem, parametry przepływu, czas wtrysku, temp. wody, temp. powietrza – odniesione zawsze do kąta otwarcia przepustnicy i obrotów silnika. We wszystkich strategiach silnika. Dla zapchanego katalizatora badałabym także obciążenie, powinno się zmienić w funkcji obrotów.
    --- ja badam parametry adaptacyjne screeningowo, podobnie jak parametry „paliwowe”, patrzę wszystko.
    --- jak koledzy nie raz pisali, logujemy po 8 parametrów, jeśli mamy zwykły kabel (38400).
    --- w testach powinno wyjść także, czy sondy pracują poprawnie.

    Uzupełniające testy:
    - można badać ciśnienie przed katalizatorem w kolektorze wydechowym poprzez otwór od lambda pre-cat, na jałowym i podczas gwałtownego dodawania gazu.
    - test spalin,
    - pomiar kompresji dynamicznej czujnikiem do pomiaru ciśnienia.
    - pomiar podciśnienia w kolektorze ssącym.

    Dysfunkcje w wydajności pracy katalizatora to inna bajka.

    Koledzy, pisali o tym już nie raz. A też kolega Takpoprostu wymienił zdaje się wydech i katalizatory, oraz kolega C-NOX.
    Ostatnio edytowane przez Majka ; 13-03-2015 o 22:23

  7. #7
    Użytkownik Ogier
    Dołączył
    05 2014
    Mieszka w
    Lublin Chmiel
    Auto
    Alfa Romeo 156 1.8 TS 140KM, sedan
    Postów
    165

    Domyślnie

    Wczoraj rozebrałem osłonę i dowiedziałem się, że jest inaczej niż w mojej 145, tzn. nie da się "spojrzeć" w katalizator bez jego mechanicznego otwarcia. Odkręciłem wszystkie sondy i szczotką drucianą (taką cienką) przeczyściłem gwinty w katalizatorach i na sondach. Może masę gubiły. Zrobię logi tak jak powiedziałaś tzn. będę szukał momentu powstania błędu. Dzięki za wyczerpującą odpowiedź pozdrawiam

  8. #8
    Użytkownik Znawca
    Dołączył
    06 2008
    Mieszka w
    Łódź
    Auto
    AR GT JTS 2004
    Postów
    1,607

    Domyślnie

    145. Co prawda nie wiem jak to tam wygląda, ale na pewno inaczej.

    ECU monitoruje obwody sond lambda, zarówno wyjściowe, jak i wejściowe.

    Sprawa 1 do oceny - grzanie.
    - Masą sond lambda steruje ECU. Obwód grzania. Po odłączeniu łączówki sondy, czyli po stosownym interwale czasowym od rozruchu pojawia się błąd grzania. Może się także pojawić taki błąd przy jakichkolwiek problemach z zasilaniem, ale chyba zaraz po rozruchu. Na rozgrzanym silniku jeśli coś się zadzieje, to pewnie wyrzuci jakiś błąd rezystancji grzałki, przy problemach z zasilaniem. Tak, czy owak, takie błędy.
    - MES ma test grzałki 1 i 2, pewnie jakiś przekaźników, dzięki którym ECU steruje czymś, masą, przełącza coś, może na plus jednak (a tego nie wiem do końca, nie sprawdziłam).
    - przy za wysokiej rezystancji, prąd na zasilaniu będzie mały, albo wcale go nie będzie (tego nie zbada MES).
    - przy poprawnej rezystancji powinien być i maleć wraz ze wzrostem temp. silnika (tego nie zbada MES).
    - a więc sonda, wiązka lub ECU.

    Sprawa 2 sygnał zwrotny do ECU:
    - Sondy przed katalizatorem są szerokopasmowe, co oznacza, że pracują w zakresie napięć 0 – 5V. Sondy za katalizatorem 0 – 1V, ale są diagnostyczne, więc dają minimalne oscylacje zależne od ilości tlenu za katalizatorem. Poprawność wyjścia sygnałowego sondy przed katalizatorem określają oscylacje prądowe (pompy prądowej), ale tego FES nie pokazuje. Scanxl – prądy + lambda. Prąd == 0 mA (lambda 1), poniżej == bogato, powyżej == ubogo. Trzeba zobaczyć jak wygląda wykres ich pracy, dla tych sond będzie to raczej zakres rpm ok. 3000 rpm.
    - dlatego to samo przed i za katalizatorem, nie oznacza takich samych napięć na sondach.
    - sygnały podawane przez tester to sygnały, które ECU odebrał. Ponieważ nie można wykluczyć, że nadawca nadał coś innego niż odebrał odbiorca, warto dla świętego spokoju zobaczyć sygnał na łączówce sondy, gdyby był inny, no to wiązka lub ECU (tego MES nie zrobi).
    - w tym wypadku, to chyba błędy niżej, wyżej zakresu oraz może integratora sondy lambda. Ten ostatni parametr można oceniać w MES.
    - dla mnie problemem są parametry samych pików sygnałowych, czy to w oscyloskopie, czy w testerze, który taki pomiar robi. To ma znaczenie, ale ja nie umiem tego interpretować.
    - brud, nagar na sondach plasuje się tu.
    - Sprawa 2 – sygnał lambda, zależy także od stanu zasilania wtryskiem paliwa, dolotu i wydechu. Dlatego diagnostyka sond lambda, to także diagnostyka silnika i jego osprzętu. Pełna. A nie ocenisz tego bez testów we wszystkich strategiach silnika.

    JTS na biegu jałowym pracuje na mieszance ubogiej, ma także wewnętrzny EGR == praca zaworów i takiej charakterystyki pracy sond – na sygnale – należy oczekiwać. Dlatego test sygnału sond (kontroli mieszanki) należy wykonać na jałowym i na ok. 3000 rpm, na rozgrzanym silniku, ale w pełnej procedurze rozgrzewania silnika – z logowaniem ECT i integratora sondy lambda dodatkowo (na rpm). ECU monitoruje sondy na 3000 rpm.
    - także jakie są przebiegi podczas przypieszania i opadania rpm.

    Parametry addytywne i multiplikatywne. JTS pokazuje odpowiednio DTV 1 i 2, oraz FRA 1 i 2. Nie pokazuje wartości zapamiętanych dla średnich obciążeń. DTV – siła usterki maleje ze wzrostem obrotów, FRA siła usterki rośnie z wzrostem obrotów silnika. Tak mniej niż więcej i b. ogólnie.

    W sumie szkoda, że nie chcesz wrzucić wyników swoich testów… Każda nowa korelacja – parametry-usterka, to nowe wiadomości, potwierdzenie użyteczności testów i świadoma naprawa w podobnych okolicznościach. Ale tak to już jest na forum. Przyzwyczaiłam się.

    Powodzenia.
    Ostatnio edytowane przez Majka ; 15-03-2015 o 01:17

  9. #9
    Użytkownik Ogier
    Dołączył
    05 2014
    Mieszka w
    Lublin Chmiel
    Auto
    Alfa Romeo 156 1.8 TS 140KM, sedan
    Postów
    165

    Domyślnie

    Ale ja wrzucę te testy nie ma problemu tylko nie wiedziałem jak je prawidłowo wykonać! jutro się za to zabiorę, zrobie testy we wszystkich kombinacjach tak jak pisałaś. Dzięki za takie zainteresowanie z twojej strony
    Jeśli 140 konna, z motorem 1.8 alfa dyma 150 konne e36 i e46, to pomyślcie co robi GTA... Wiem, niektórzy wiedzą, ja też chcę !

  10. #10
    Użytkownik Znawca
    Dołączył
    06 2008
    Mieszka w
    Łódź
    Auto
    AR GT JTS 2004
    Postów
    1,607

    Domyślnie

    Właściwie chyba wszystko zobaczysz w MES, tylko nie zróżnicujesz.
    Problematyczne mogą być zakresy wartości progowych sond, w których wyrzuca błąd. Wyrzuci jak je przekroczy.

Podobne wątki

  1. P0420 - Katalizator 1 - pytanie dot. powikłań.
    Utworzone przez takpoprostu w dziale 156
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post / autor: 16-01-2015, 09:17
  2. Odpowiedzi: 2
    Ostatni post / autor: 07-10-2013, 18:52
  3. Katalizator 2.0 TS
    Utworzone przez piotr1127p w dziale 156
    Odpowiedzi: 5
    Ostatni post / autor: 28-11-2011, 19:39
  4. [164] Katalizator...
    Utworzone przez Xofer w dziale 33/164
    Odpowiedzi: 2
    Ostatni post / autor: 24-08-2010, 08:00
  5. Pytanie o katalizator
    Utworzone przez michal100 w dziale 156
    Odpowiedzi: 7
    Ostatni post / autor: 21-03-2010, 14:27

Tagi dla tego tematu

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
Amortyzatory