Strona 1 z 6 123456 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 56

Temat: 1.8 MPI termostat

  1. #1
    Użytkownik Świeżak
    Dołączył
    02 2023
    Auto
    AR 159 1.8 MPI 2008
    Postów
    28

    Domyślnie 1.8 MPI termostat

    Hejże,

    od jakiegoś czasu wariuje mi termostat w 1.8 MPI, raz że auto w okresie letnim osiąga optymalną temperaturę (90) po około 5-6km, dwa że spalanie trochę ma się na wyrost (12-13.5l na 7km dojazdach do pracy, może to zbyt krótki odcinek?), trzy że wskazówka temperatury cieczy potrafi spaść na sam dół po dłuższym postoju na odpalonym silniku (przy bezpostojowej lub krótkopostojowej jeździe trzyma 90C)
    Podłączony przez ELM327, w car scannerze ECU wypluwa P0597 - thermostat heater control system, open circuit.
    Czyli wychodzi na to że układ chodzi na pełnym obiegu z racji otwartego termostatu, który postanowił w takiej pozycji oddać żywota? Interesuje mnie też ta grzałka.
    Oglądam te termostaty i nie wiem który wybrać, myślałem nad GMowskim oryginałem, nr kat. 55577072 (nie ma grzałki co podobno nie pomoże w pozbyciu się ww. błędu?) lub Wahlerem, nr kat. 4431.105D (tu sam nie wiem czy ma grzałkę)
    Czy zwracać również uwagę na temperaturę pełnego otwarcia termostatu? Wahler i Oplowski GM przy 105C.
    Liczę na coś plug&play, będę również chyba bawił się w płukankę układu (historia auta wskazuje na to że w układzie znajduje się sporo zmieszanych ze sobą marek, nie mając pewności czy spełniają te same parametry).
    Polecacie przy okazji wymienić też obudowę tego ustrojstwa? Znając życie przy montażu/demontażu plastik się skruszy (taką ma podobno tendencję przy klępniętym termostacie)

    Liczę że wymiana rozwiąże problem ubywającego płynu ze zbiorniczka, po ok. 400km mniej więcej muszę dolewać 250-500ml, wycieku niestety nie widać.
    Ostatnio edytowane przez superbb ; 17-06-2023 o 00:59

  2. #2
    ZBANOWANY Znawca
    Dołączył
    10 2018
    Mieszka w
    Zamość
    Auto
    A.R 159 Ti 2.0 16V 2010r
    Postów
    1,046

    Domyślnie

    Wątpię żeby wymiana termostatu rozwiązała problem znikającego płynu. Ale mogę się mylić. Mi to wyglada na uszczelkę pod czapka.


    Wysłane z mojego SM-G970F przy użyciu Tapatalka

  3. #3
    Użytkownik Maniak resoraków Avatar yaniq
    Dołączył
    08 2021
    Auto
    Alfa Romeo 159 1,9 JTS
    Postów
    837

    Domyślnie

    W innym wątku, podałem bardzo prosty sposób na stwierdzenie tego, czy termostat działa - trwa to kilkanaście minut i wszystko będziesz wiedział - jeśli silnik szybko się nagrzewa, to nie może to być spowodowane uszkodzeniem termostatu w pozycji otwartej, bo gdyby tak było, to skutek byłby dokładnie odwrotny.

    W skrócie wygląda to tak:
    1. Odpalasz zimny silnik.
    2. Przy odpalonym silniku kontrolujesz ciepłotę przewodu za termostatem i przed nim.

    Zasada jest taka, że termostat powinien się otworzyć, przy rozgrzanym małym obiegu, zatem przewód za termostaten, powinien się zacząć nagrzewać, dopiero w momencie, w którym ten przed nim będzie bardzo gorący, jeśli nagrzewają się równomiernie, to znaczy, że termostat nie domyka, a jeśli przewód za, pomimo mocnego nagrzania przewodu przed, się nie nagrzewa, to znaczy, że termostat się nie otwiera - przypadek z opadającą wskazówką świadczyłby o problemie z czujnikem temperatury albo samym wskaźnikiem, ale na pewno nie z termostatem.

  4. #4
    Użytkownik Świeżak
    Dołączył
    02 2023
    Auto
    AR 159 1.8 MPI 2008
    Postów
    28

    Domyślnie

    W sprawie podejrzenia UPG z racji ubytków płynu była robiona jedna rzecz - test na obecność CO2 w zbiorniczku wyrównawczym, robiony dwukrotnie nic nie wykazał, ale czytałem tu któryś przypadek gdzie głowica była pęknięta w kilku miejscach a test do samego końca wychodził negatywny. Po za tym brak innych objawów takich jak białe bąki, osady na obu korkach itd. , węże po osiągnięciu temp 90 na wskaźniku były parzące (ciężko było utrzymać rękę na 2-3 sek) ale nie były twarde.
    Spróbuje twojego sposobu yaniq i dam znać jak to wygląda. Co do samego wskaźnika / czujnika podam jeszcze jeden dziwny przypadek, który mi się przydarzył przy powrocie od mechanika.
    Po odbiorze wsiadłem do klamota, odpaliłem i zostawiłem na kilka/kilkanaście minut (gadałem jeszcze z mechanikiem, auto w tym czasie nagrzewało się podejrzewam nie dłużej jak 15-20min)
    Po ruszeniu wskazówka płynu zaczęła opadać powolutku, po kilkunastu minutach jazdy na A4/ekspresówce wskazówka dała całkowicie glebę na dół (powolutku opadając), i tak sobie siedziała całą trasę powrotną (ok. 100km).
    Dopiero po zatrzymaniu na myjni, zgaszeniu auta, 5 minutowym umyciu, odpaleniu wskazówka wskoczyła z powrotem na 90, od strzała (tak mi się wydaje z tego co pamiętam)

    No nic, do tej pory byłem przekonany że wymiana termostatu rozwiąże te problemy, okazuje się że nie w tym kościele może dzwonić
    Ostatnio edytowane przez superbb ; 17-06-2023 o 09:54

  5. #5
    Użytkownik Maniak resoraków Avatar yaniq
    Dołączył
    08 2021
    Auto
    Alfa Romeo 159 1,9 JTS
    Postów
    837

    Domyślnie

    Nie ma takiego działania termostatu, które mogłoby spowodować opadnięcie wskazówki do zera - gdyby Ci się chciało, to po odpaleniu zimnego silnika, możesz sfilmować zachowanie wskazówki, piszę o sfilmowaniu, bo wpatrywanie się w nią przez ten czas, może być kłopotliwe - w pewnym momencie, wskazówka powininna minimalnie opaść - jest to znak, że termostat otworzył duży obieg, a więc temperatura cieczy chłodzącej spadła - to dokładnie ten moment, który powinieneś wyczuć sprawdzając temperaturę przewodów przed i za termostatem.

  6. #6
    Użytkownik Świeżak
    Dołączył
    02 2023
    Auto
    AR 159 1.8 MPI 2008
    Postów
    28

    Domyślnie

    Nagram Ci i udostępnię na yT cały proces nagrzewania. Fun fact po incydencie po powrocie od mechanika miałem inną trasę jakieś kilka tygodni później, 200km bezpostojowej jazdy (tzn. wsiadasz, odpalasz i jedziesz) w jedną i drugą stronę obleciała bez dziwnych wahań i opadania wskazówki. I w tym jest rzecz, wystarczą dwie / trzy minuty postoju na włączonym silniku żeby wskazówka zaczęła wariować.
    Jeszcze jedna rzecz której nie do końca rozumiem - wentylator chłodnicy wykazuje ciekawe zachowanie, potrafi się załączyć jakaś dmuchawa albo coś tego rodzaju (bo fizycznych obrotów wentylatora nie widzę) nawet na zimnym silniku, w krótkich 3-4 sekundowych interwałach. Co on w takim razie schładza jak płyn zimny?

  7. #7
    Użytkownik Świeżak
    Dołączył
    02 2023
    Auto
    AR 159 1.8 MPI 2008
    Postów
    28

    Domyślnie

    upewnijcie mnie czy działa link po waszej stronie - https://www.youtube.com/watch?v=ANt7...channel=xrealy

    Film mojego autorstwa, kilka uwag przed obejrzeniem:
    - nie zwracajcie uwagi na wskaźnik oleju, bo nie działa (miałem zamiar się tym zająć później ale to kosztowna sprawa)
    - zapomniałem pozbyć się zgrzewki wody z tylnej kanapy i stąd to wynika to piszczenie przy jeździe.
    - od 13:05 do 13:08 słychać zasysane powietrze przy przyspieszaniu, powiedźcie mi czy to normalne przy silniku bezturbinowym =D

    time lapsy:
    0:35 - 9:50 < czas od odpalenia samochodu do osiągnięcia optymalnej temperatury cieczy na wskaźniku (90 stopni), wskaźnik sobie po prostu powolutku rośnie, auto w takim razie potrzebowało ponad 9 minut postojowych na osiągnięcie optymalnej temp.
    11:20 - 19:20 < krótka przejażdżka 8kilometrowa w celu sprawdzenia zachowywania się wskaźnika
    19:20 do końca < szybki check węży widoczny na nagraniu po zrobiieniu ok 8km.


    Kilka osobistych wniosków po zrobionym filmie, bo na nim nic szczególnego się wcale nie dzieje:
    - tak jak zasugerowałeś yaneq, wymacałem te węże przed i za termostatem (załączone zdjęcie)
    - wąż przed termostatem (czerwona strzałka) idący do nagrzewnicy zaczął wyraźnie się nagrzewać od mniej więcej 5:50 minuty (~60/70 stopni), natomiast wąż za termostatem (żółta strzałka) był zimny do czasu osiągnięcia mniej więcej 80 stopni, później robił się tylko letniawy, z pewnością nie gorący.
    - od 19:20 sprawdzam węże przy termostacie po krótkiej przejażdzce, z obydwu stron parzące, możecie zobaczyć macanko na nagraniu.

    Po wyłączeniu kamery w drodze drodze powrotnej zahaczyłem po parę rzeczy (musiałem zgasić silnik), wskaźnik po odpaleniu i krótkiej jeździe opadł do około 80, później znowu się podniósł. Na postoju pod domem podłączyłem ECU i jeszcze raz wybrałem się na przejażdzkę (zapomniałem żeby to zrobić na filmie i pokazać wartości temp. cieczy w narzędziu diagnostycznym)
    i temperatury przedstawiały się następująco: na postoju w granicach 92-96 stopni, od momentu ruszenia temperatura powoli spadała do 86 stopni, później stałe 79-82. Po zgaszeniu, rozłączeniu i ponownym połączeniu ELM'a wartości wróciły na poziom 92.
    Załączone obrazy Załączone obrazy Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	termostat_weze.jpg
Wyświetleń:	216
Rozmiar:	89.3 KB
ID:	287262  
    Ostatnio edytowane przez superbb ; 17-06-2023 o 18:02

  8. #8
    Użytkownik Maniak resoraków Avatar yaniq
    Dołączył
    08 2021
    Auto
    Alfa Romeo 159 1,9 JTS
    Postów
    837

    Domyślnie

    Cytat Napisał superbb Zobacz post
    Co on w takim razie schładza jak płyn zimny?
    Wyłącz klimatyzację i powinien przestać

    Reszta, poza opadającą wskazówką, wygląna na normalne - termostat się otwiera i utrzymuje prawidłową temperaturę.

  9. #9
    Użytkownik Świeżak
    Dołączył
    02 2023
    Auto
    AR 159 1.8 MPI 2008
    Postów
    28

    Domyślnie

    Szkoda że nie udało mi się tego uchwycić, zawsze jak jest potrzeba to wszystko musi wyglądać w porządku =D
    Auto było u włoskiego speca niedawno i sam zalecił wymianę termostatu - gdzieś przy testowej jeździe zauważył opadający wskaźnik do 80. Po prostu nie ma tego na filmie, specjalnie stanąłem na 2 minutki po przejechaniu tych 10km żeby wymusić wahania wskazówki, przy okazji sprawdzając węże (jak na filmie).
    Na dojeździe do pracy przy staniu w korkach i światłach zdarza się to co raz częściej, będę zmuszony wyciągać telefon za każdym razem chyba =D

    Ale dobra, gdybym wymieniał termostat to w co lepiej lecieć - ten ww. Wahler czy Opel GM? Ktoś może polecić?

    A no i co do spalania, oświećcie mnie bo nie mam pojęcia czy takie wskazania są normą - jak auto sobie grzeje na postoju i ruszę, avg. fuel consump. pokazuje w granicach 20-25l i kończę zwykle trasę do pracy na wyniku 11-13.5 , to prawdopodobnie przez krótki odcinek?
    Btw. yaniq, słyszałeś to zasysanie tak jak tam wyżej napisałem w 13 minucie? Nie dziwne to?

    Niektóre pytania mogą dla was brzmieć jakbyście mieli do czynienia z totalnym laikiem - i będziecie mieli rację, ta włoszka jest ze mną od lutego tego roku i jest moim pierwszym samochodem w moim życiu. Czy to nie szaleństwo kupować ten model na swój pierwszy samochód? Oczywiście że tak, ale auto powolutku pozwala mnie zapoznawać z tematyką motoryzacji, z tego względu że zawsze jest co w niej dłubać =D Do roboty będzie mechanizm podnoszenia prawej szyby przód, czujnik oleju, omawiany tutaj termostat i prawdopodobnie wiele innych rzeczy po drodze. O i jeszcze szarpie mi bardzo budą przy cofaniu szczególnie jak dodam niewiele gazu. Poduszka? Świeżutkie sprzęgło źle zamontowane?

    Jest jeszcze parę zagwozdek i niepewności z mojej strony czy wszystko gra w tym aucie, ale pozwolę was tym nie męczyć tutaj.
    Ostatnio edytowane przez superbb ; 17-06-2023 o 19:02

  10. #10
    Użytkownik Rowerzysta
    Dołączył
    08 2013
    Mieszka w
    Tychy
    Auto
    AR159SW 1.75TBi, AR147 1.6ECO, BMW E21 M42B18
    Postów
    321

    Domyślnie

    Cytat Napisał superbb Zobacz post
    A no i co do spalania, oświećcie mnie bo nie mam pojęcia czy takie wskazania są normą - jak auto sobie grzeje na postoju i ruszę, avg. fuel consump. pokazuje w granicach 20-25l i kończę zwykle trasę do pracy na wyniku 11-13.5 , to prawdopodobnie przez krótki odcinek?
    Po co grzejesz auto na postoju? Przecież to z założenia będzie połykać abstrakcyjne ilości paliwa wtedy. Nie wiem ile MPI pali na wolnych (podczas rozgrzewania i rozgrzane) ale zakładając moje spalanie z TBi 0.8l/h rozgrzany do 2l/h na zimnym to robi się nieciekawie. 5m nagrzewania przy spalaniu 2l/h to ok. 170ml paliwa. To na Twoim odcinku 7km do pracy daje 2,4l/100km średniego spalania więcej... To "worst case scenario". Różnica będzie rzeczywiście trochę mniejsza ale dalej znacząca na wskaźniku średniego spalania.

Podobne wątki

  1. [Giulietta] termostat
    Utworzone przez maxit1 w dziale MiTo/Giulietta
    Odpowiedzi: 87
    Ostatni post / autor: 23-02-2025, 05:31
  2. [164] Termostat 3.0 12V
    Utworzone przez kolos75 w dziale 33/164
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post / autor: 07-02-2016, 21:54
  3. Termostat 3.2 v6
    Utworzone przez matezoma w dziale 166
    Odpowiedzi: 2
    Ostatni post / autor: 29-11-2015, 16:18
  4. Termostat
    Utworzone przez Maydrax w dziale 147
    Odpowiedzi: 20
    Ostatni post / autor: 25-10-2015, 20:42
  5. [156] Termostat
    Utworzone przez mar_1981 w dziale 156
    Odpowiedzi: 33
    Ostatni post / autor: 02-03-2011, 18:42

Tagi dla tego tematu

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
Amortyzatory