Szukalem ale nie znalazlem dokladnej odpowiedzi.
Jesli ktos ma oryginalny i jeszcze nie wymieniany termostat w swojej 159 , najlepiej z silniekiem 2.4 czy moglby sprawdzic na kompie jaka ma temperature otwarcia termostatu ?
Dzieki
Printable View
Szukalem ale nie znalazlem dokladnej odpowiedzi.
Jesli ktos ma oryginalny i jeszcze nie wymieniany termostat w swojej 159 , najlepiej z silniekiem 2.4 czy moglby sprawdzic na kompie jaka ma temperature otwarcia termostatu ?
Dzieki
parę dni temu widziałem w którymś innym wątku (jest ostatnio kilka o wymianach termostatów, pewnie któryś z tych) listę dla chyba wszystkich silników, zapamiętałem że dla TBI było 88, ale dla diesli było mniej (84 czy coś takiego?). Wspomniane było też że chyba tolerancja dopuszczalna jest +-2stC. Poszukaj sobie.
2.4 JTDm ma 88 +/- 2 st C
JTS dla przykładu ma 82 st
Zalezy mi na odczycie po podlaczeniu do kompa z termostatu z pierszego montazu. Deklarowane temperatury zamiennikow znam.
Są identyczne. Sprawdzałem gdy wymieniałem termostat.
Nie wierzysz to zajrzyj np do eLearn.
Tak trochę zbaczając z tematu. W MES/FES jest osobny wiersz monitorujący temp otwarcia, czy to widać po przebiegu ogólnej temp. cieczy chłodzącej?
Ajj zwracam honor. Nie wiem dlaczego pomyślałem o 1.9...
Tu masz zrzut z eLearn.
Załącznik 188057
- - - Updated - - -
Jaką temperaturę max łapie Ci coolant?
Dzieki. Z ktorego roku ten elern?
Teraz dwie sprawy:
1 sprawdzam aukcje na allegro i termostaty do 2.4 maja temp otwarcia 88 stopni. Dlaczego?
2 wyzsza trmperatura pracy przez pozniejsze otwarcie zwieksza prawdopodobienstwo uszkodzenia glowicy. Wg mnie tak.
Czy sa na rynku zamienniki z temperatura otwarcia 80+-2 stopnie?
Czyli elearn daje stan na poczatek produkcji, dlatego pytalem bo moze pozniej cos zmienili. Ale wg mnie, z opisu widze ze pasuja do 1.9 te same termostaty i moze mylnie sprzedawcy sprzedaja je do 2.4, a potem mamy efekt.
Szukalem tez troche inforamcji na zachodnich portalach i tam twierdza, ze nie ma juz oryginalow. Sprawdze z ciekawosci w ASO i zapytam o te temperatury.
Panowie, nie chce specjalnie zakładać nowego tematu wiec ponawiam pytanie jak sprawdzic ile wynosi temp otwarcia w FESie. Jest osobny wiersz monitorujący tą wartosc? Szukałem ostatnio i nie widziałem. W ubiegłe wakacje wymieniałem w 2.4 termostat na behra i jestem ciekaw.
Sorry za mały OT.
Wysłane z mojego Nexus 4 przy użyciu Tapatalka
Nie popadajcie w paranoje. 80'C vs 88'C, to silnika macie ze szkła, że ma się coś stać przez te 8'C różnicy. No bez jaj.
zimny silnik najlepiej z rana pierwsze odpalenie po nocy. Podpinasz kabel wybierasz temperature silnika i zalaczasz podglad na wykres. Obserwujesz wzrost temperatury plynu chlodzacego. w pewnym momencie po osiagnieciu temperatury otwarcia temperatura powinna zaczac spadac.
- - - Updated - - -
nie popadam w paranoje. Chcialbym jednak uniknac przykrej niespodzianki i wymienic termostat na wlasciwy. Ponadto pamietaj ze 88 to temperatura plynu nie silnika, silnik ma wyzsza.
W 2,4 20v ludzie zakładali zamienniki o wyższej temp otwarcia niż zalecane fabrycznie i kończyło się często na zwichrowaniu głowicy. Ciekawostką jest, że w 2.0JtDM termostat otwiera się przy 93-94C, temp. spada do 85-86C, a potem utrzymuje równo 88C - rzeczywisty odczyt z komputera
Oj kolego teraz babola trzasnąłeś, że ja bym się ze wstydu schował.
Przykład z produkcji: przychodziły do fabryki wadliwe odlewy aluminiowej obudowy... pojechalismy na audyt do dostawcy i co sie okazalo? Ze barany wtryskiwali zbyt goracy material- zamiast 705 st.C bylo 714 st.C. Zauważ jak procentowo to jest mało (nieco ponad 1%).
W kwestii termostatow: 80 do 88 to jest aż 10 procent!
Ja tam się nie wstydzę, tylko całe te dywagacje opieracie na jakimś założeniu. A ja uważem, że jest błędne. Co z tego że termostat się otworzy przy 80'C.
To teraz sytuacja z życia. Byłem na urlopie w miejscu, gdzie temperatura w cieniu wynosiła 44'C. Auto w pełnym słońcu po jeździe. Włączenie po jakimś czasie zapłonu i temperatura płynu chłodzącego >100'C i co ... i nic. Auto jeździ. Bo nie miało prawa się nic wydażyć.
[edit]
Ja już kiedyś pisałem o przeprawadzonych badaniach na jednej z Politechnik związanych z temperaturą pracy układu chłodzenia i sprawnością silnka. Robiono to na silniku BMW. W każdym razie konkluja była taka, że jeśli układ chłodzenia jest sprawny, szczelny, to płyn może mieć nawet 120'C i nic się silnikowi nie wydarzy złego, ale niestety przy tej temperaturze ciśnienie jest już tak duże, że grozi to rozszczelnieniem układu. Zysk z pracy w wyższej temperaturze, to poprawa sprawności jednostki, czyli mniejsze spalanie.
No tak, ale silnik silnikowi nie równy. Montaż termostatu otwierającego przy 88 zamiast 80 to poprawianie fabryki, a jak wiadomo przeważnie nie wychodzi to na dobre. Zwłaszcza, że 2.4 są bardziej narażone na problemy z głowicą.
Tak wlasnie jest w wyzszej temperaturze silnik ma wyzsza sprawnosc, ale jest jedno ale. Jednostka nie wytrzyma tego dlugo i ulegnie przegrzaniu i awarii. Mechanicy na tym forum stwierdzali ze glowica jest dluga i scianki ma cienkie i te scianki wlasnie pekaja. To miejce ulega przegrzaniu i go trafia szlag.
Jesli bede mial o 8 stopni wczesniej otwarty termostat i plyn pojdzie wczesniej na chlodnice to ten plyn powinien miec nizsza temperature i lepiej odbierze cieplo z glowicy.
Zreszta chyba po to producent zastosowal termostaty na 80 stopni. Dlaczego wiec mam zakladac inny ?
Pytalem Geparda o to czy ma taki termostat i stwierdzil, ze ma tylko na 88 stopni.
Mi nie chodziło o zakładanie innego, niewlasciwego termostatu, tylko właśnie o te 8'C, a właściwie 88'C, które się pojawia tylko na początku, do momentu otwarcia dużego obiegu. No nie jest to aż tak drastycznie wysoka temperatura, żeby mogła doprowadzić do pękania głowicy, bo daleko jeszcze do temperatury wrzenia płynu. Zwłaszcza że podczas pracy silnika nawet przy otwartym termostatcie, płyn przecież może mieć i ponad 90'C jak ktoś będzie "mocno używał silnika". Wystarczy w gorące lato sobie sprawdzić jaką temperatuę ma płyn chłodzący podczas codziennej eksploatacji. A zobaczycie że ma nieraz np 93'C, a wskazówka będzie pokazywać 90'C, aby kierowca się nie stresował. Tak czy inaczej, chcialem tylko zwrócić uwagę, że termostat którym otwiera się przy 88'C jeśli nie jest właściwym dla silnika, to na pewno nie jest aż tak niebezpieczny, jakby się mogło wydawać.
PS
Ale tak czy inaczej, postaram się sprawdzic u sebie jaki mam.
Przede wszystkim nie znana jest jeszcze przyczyna dlaczego w niektorych autach ta glowica peka. Bo chyba nikt nie stwierdzi ze kazda glowica peknie, bez przesady.
Jesli mamy temperature otwarcia 80 stopni to sprawny uklad chlodzenia w normalnych warunkach pracy bez problemu utrzyma taka temperature plynu lub wyzsza ale uklad stara sie pracowac w 80 stopniach. Chlodnica odda nadmiar ciepla. Jesli termostat bedzie otwarty przy 88 stopniach to juz silnik pracuje o te 8 stopni wyzej i taka jest utrzymywana temperatura lub wyzsza ale zawsze powyzej tych 88 stopni.
Niby nie jest to wiele ale latwiej przeciez jest doprowadzic do wyzszej temperatury np do 100 stopni te 88 stopni niz 80, czyz nie?
Temperatura otwarcia orginalnego termostatu w 2.4 to 88 stopni. Sprawdzone kompem po założeniu nowego kupionego w ASO. Również na obudowie termostatu jest 88, zarówno starego jak i nowego. Maciek pisze bzdury że termostat w 2.0 JTDM ma inna temp otwarcia
a czemu elearn mowi innaczej ? http://www.forum.alfaholicy.org/159_...ml#post1750793
Katalog Intercars też. Trzebaby znaleźć orginalny termostat od 2.0 JTDM i odczytać temp z korpusu
jasio79 masz jeszcze stary termostat?
Skoro ASO sprzedaje termostaty 88 st to może jest to związane z jakąś zmianą w międzyczasie?
Nie, jak wymieniałem orginał z pierwszego montażu też miał na korpusie oznaczenie 88. Starego termostatu nie mam.
http://www.forum.alfaholicy.org/159_..._jtdm_20v.html
Tu masz zdjęcie orginału jaki zakładałem
masz 200 czy 210 KM ?
No to sprawdzilem. Mam termostat z pierwszego montazu i ... jest u mnie otwarcie przy 88'C
http://www.forum.alfaholicy.org/zala...-termostat.png
Załącznik 188180
Alfa z Q-Tronic tylko były z 200KM (to tak gwoli przypomnienia).
Tak jeszcze przegladam ten swoj dzisiejszy log i widze, ze termostat zamyka się przy 79'C. Jak widac u mnie dosc szybko sie silnik schladza podczas spokojnej jazdy. Otwarcie termostatu uzyskalem tylko dlatego ze "pociągnąłem" na prostej.
Wiec jesli histereza jest taka sama w termostacie, ktory otwiera sie przy 80'C, to troche kicha, bo zimą silnik z nim moze byc wiecznie niedogrzany.
http://www.forum.alfaholicy.org/zala...termostat2.jpg
PS
Trasa kilkunasto kilometrowa, start zimnego silnika po nocy.
Ja temat rozpoczalem bo u mnie wykres wyglada tak:
Załącznik 188305
Silnik zimny, samochod na postoju. Wylaczylem nawiew aby nie zabierac ciepla do kabiny i zwikeszylem obroty. Chyba zrobie to na trasie w takim razie.
Mam auto przywiezione z Włoch, ba! z okolic Neapolu. Termostat jak wyżej pisałem.
Poza tym, nie wiem dlaczego twierdzisz ze termostat który się otworzy przy mniej niż 88'C jesli lepszy. Wcześniejsze otwarcie, to późniejsze uzyskanie temperatury roboczej, mniejsza sprawnosc silnika w tym czasie, czyli wieksze spalanie. Latem to co prawda nie jest wielka roznica, ale zimą na pewno wyraźna.
@szaq, a może najprostsze rozwiązanie jest najlepsze - wymiana termostatu ;)
Wymiana to nie problem, problem w tym ze po elearn powinien sie otwierac przy 80. Jak mam juz to zrobic to nie chce miec odwrotnego efektu i wdepnac w wieksze koszty jak cos poleci (glowica)
Druga sprawa moj sie otwiera i nie jest zaciety, tylko otwiera sie przy nizszej temperaturze.
Wogole mi to nie przeszkadza. W srodku cieplo robi sie po kilku minutach (mam dodatkowa elektryczna nagrzewnice), spalanie normalne, robie trasy wiec takie same jak latem (w zimie jezdze troche wolniej).
Narazie nie wymieniam, sprawdze go podczas przejazdzki.
- - - Updated - - -
Pamietaj ze silnik ma inna temperature niz plyn chlodzacy, kilka stopni wyzej robi roznice przy odpornosci cieplnej podzespolow. Piszesz ze masz termostat z pierwszego montazu ale aktualnie w aucie, masz juz ten wymieniony nie oryginalny? Jesli tak to czy masz gdzies ten stary wymieniony ?
Skoro chcesz mieć termostat otwierający się przy 80'C, to cokolwiek naszę nie ma znaczenia.
PS
Ja zrobilem swoją 159 juz 50k km. Silnik bardziej wysilony, bo po wirusie. 2 razy latem bylem tą Alfą w Italii i się nie ugotowała, bo nie ma prawa. Ale rób jak uważasz. Bo mi już nie chce powtarzac ciagle tego samego.
PS2
Termostatu nie wymienialem.
A jest potrzeba wymiany jak sie otwiera? Z tego co tu wyczytalem i pytalem mechanikow, to awarie termostatu sa dwie albo jest stale otwarty albo sie nie otwiera. Nie slyszalem o awarii termostatu z otwarciem w nizszej temperaturze. Dlatego nie wiem czy to traktowac jako awarie. Jak juz wspomnialem nic zlego sie nie dzieje.
Moze mam tylko czujnik temperatury walniety ?
Zainwestuje w takim razie w termometr na podczerwien i sprawdze jaka pokazuje temperature bo innego wyjscia nie widze.
Dodatkowo rozmowa szla w kierunku sprawdzenia dlaczego elearn z 2006 podaje termostaty z otwarciem 80 stopni a w ASO montuja 88? Czy nastapila zmiana ?