AkuratNapisał Łukasz K.
AkuratNapisał Łukasz K.
![]()
Alfa Romeo 75 Turbo 1987
alfa Romeo 75 Turbo America 1990
Alfa Romeo Giulietta 1.6 1983
Alfa Romeo 145 1.4 boxer 1997
Alfa Romeo 155 V6 1996
Alfa Romeo 155 V6 1993 3.0 12V przekładka do 1.8 8v 1995
Akurat - tak czy akurat nie ?Akurat
czym się różnią te czynniki chłodzące i dlaczego ich ilości powinny być różne (jeśli nie przynudzam dociekliwością) ?powinno byc 700g plus olej 240 ml r 134 jezeli to r12 to powinno byc 950 plus 135 ml
i jeszcze jedno - co to za zawory (numer 3 i 7) na schemacie ?
http://www.spangerum.com:7080/navi?E...OD=1&DRW_NUM=3
PRESOSTAT to nr 3 a 7 wydaje mi sie ze to zawor zwrotny i chyba jest zabezpieczeniem wrazie pekniecia tego gumowego weza
Freony (CFCl) - jest to grupa chloro i fluoropochodnych węglowodorów alifatycznych, znanych pod handlową nazwą "Freon" i używanych m.in. jako ciecz chłodząca w chłodziarkach oraz jako czynnik napędowy w aerozolach. Słowo Freon jest zarejestrowanym znakiem handlowym należącym do koncernu DuPont. Freony uznano powszechnie w latach '90 XX wieku za szkodliwe dla środowiska. Uważa się, że ich emisja do środowiska jest jedną z głównych przyczyn zanikania warstwy ozonowej w atmosferze ziemskiej. Przed tym odkryciem freony były masowo stosowane jako ciecze robocze w chłodziarkach, gaz nośny w aerozolowych kosmetykach, oraz do produkcji spienionych polimerów.
W latach '90 opublikowano badania dowodzące, że emisja freonów do atmosfery powoduje niszczenie warstwy ozonowej. Obserwacje zmniejszonego poziomu ozonu nie budziły dyskusji. Wątpliwości skupiły się na powiązaniu freonów z tym zjawiskiem. Niektórzy naukowcy twierdzili, że niszczenie ozonu mogą powodować ogólne zmiany zachodzące w klimacie Ziemi. W tym samym czasie wygasły patenty koncernów produkujących freony, a chemicy z kilku koncernów opracowali skuteczne zamienniki freonów, które zostały opatentowane. Wywołało to komentarze medialne, sugerujące powiązania naukowców oskarżających freony z koncernami chemicznymi usiłującymi sprzedać swoje nowe produkty.
Mimo pewnych wątpliwości większość krajów przystąpiła do Konwencji Wiedeńskiej oraz Protokołu Montrealskiego, gdyż dowody na szkodliwe działanie freonów były dobrze udokumentowane. Największe gospodarki świata zgodziły się na zamrożenie produkcji freonów na poziomie z roku 1986. Aktualnie istnieje szereg badań, prowadzonych przez niezależne ośrodki naukowe potwierdzające szkodliwość działania freonów i wskazujące na ich kumulację w atmosferze, ze względu na ich trwałość.
Wynalazcą freonu był Thomas Midgley. Najpopularniejszym freonem stał się R-12 czyli dichlorodifluorometan. Jego wzór sumaryczny to CCl2F2. Freony są nietoksyczne i niepalne. W temperaturze pokojowej i ciśnieniu atmosferycznym są gazami. W instalacjach chłodniczych freony są cieczami na skutek ich sprężenia. Freony łatwo ulatniają się do atmosfery z nieszczelnych instalacji, bez pozostawiania widocznych śladów wycieku, co powoduje, że nieszczelności takie trudno jest wykryć. [poprawka: z nieszczelności, w 80% przypadków, ucieka również olej krążący w układach, który jest pierwszą oznaką nieszczelności]
Obecnie głównym następcą freonu R 12 jako cieczy chłodniczej jest R 134a (nazwy handlowe Suva 134a; Solkane 134a; Genetron 134a). Podczas kiedy freony to związki fluoru, chloru i węgla, R 134a jest fluorowanym węglowodorem zawierającym niepodstawione atomy wodoru (nie zawiera chloru). Jej wzór sumaryczny to CH2FCF3. Nazwa chemiczna to 1,1,1,2-tetrafluoroetan.
Oznaczenia Nazwa angielska Nazwa polska
R-11 CFC-11 Trichlorofluoromethane trichlorofluorometan
R-12 CFC-12 Dichlorodifluoromethane dichlorodifluorometan
R-13 CFC-13 Chlorotrifluoromethane chlorotrifluorometan
R-22 HCFC-22 Chlorodifluoromethane chlorodiflurometan
R-23 HFC-23 Trifluoromethane trifluorometan
R-113 CFC-113 Trichlorotrifluoroethane trichlorotrifluoroetan
R-114 CFC-114 1,2-Dichloro-1,1,2,2-Tetrafluoroethane 1,2-dichloro-1,1,2,2-tetrafluoroetan
R-115 CFC-115 1-Chloro-1,1,2,2,2-Pentafluoroethane 1-chloro-1,1,2,2,2-pentafluoroetan
R-116 CFC-116 Hexafluoroethane heksafluoroetan
R-134a HFC-134a 1,1,1,2-Tetrafluoroethane 1,1,1,2-tetrafluoroetan
R-227ea HFC-227ea 1,1,1,2,3,3,3-Heptafluoropropane 1,1,1,2,3,3,3-heptafluoropropan
Tabela 1: Nazwy najpopularniejszych freonów i innych związków chłodniczych.
podaje to za wikipedia
Kto chce szuka sposobu,
kto nie chce szuka powodu.
155 V6 LPG-163 KM-była
156 V6 LPG-190 KM-była
147 2.0TS 150 KM Selespeed LPG.-była
166 2.0 V6 TB -215 KM- LPG-była
Giulietta 1.4 TB -207KM -LPG -jest
Lancia Delta 1.8 TBI 283KM -jest
Myślałem że presostat to nr. 3 na poniższym diagramie -
http://www.spangerum.com:7080/navi?E...OD=1&DRW_NUM=4
piotriix dzięki za wytłumaczenie
Już wiem że u mnie występuje R134 i jest go tyle ile powinno (poprzednio było 500gr) , zastanawiam się czy układ klimatyzacji posiada jakiś zawór bezpieczeństwa który upuszcza sprężony czynnik jeśli zostaną przekroczone normy ciśnienia ?
Tak wygląda presostat w realu : http://allegro.pl/item401050800_czuj...cia_1993_.html
Właśnie wróciłem do domu po serii testów drogowych i cóż ... klima w temp zewnętrznej oscylującej w okolicy 14 - 18 C pracuje idealnie ! Zarówno przy prędkości 40 jak i 2zerozero pęd powietrza wyłącza 2 bieg wentylatora . Dopiero postój dłuższą chwilę z zapalonym silnikiem powoduje wydłużenie czasu pracy wentylatora na wyższych obrotach (może nawet powoduje jego niewyłączanie) . W ten sposób udowodniłem (zgodnie z sugestiami pewnych osób) bezpośredni wpływ temp zewnętrznej na działanie układu .
Wnioski ? Pomóżcie ... czy niewydolność klimy w wysokich temp zew czy też jak najbardziej prawidłowa jej praca - a ja się po prostu czepiam ?
Dodatkowo obrotami wentylatora steruje rezystor który znajduje się przy chłodnicy.Napisał piotriix
U mnie po wymianie wszystko działa na cacy.
jezeli jest do 27 st na zewnatrz to temperatura w srokowej kratce powinnna byc w granicach 4 do 11 st przy temp do 38 st powinno byc 4 do 17 st obroty powinny byc 1000 a chlodzenie na max.jezeli wentylator sie wylacza wczesie jazdy to jest wszystko ok a to ze pracuje non stop przy tych upalch to raczej nie powinno byc czyms dziwnym aha termometr na zewnatrz powinien byc sprawny i pokazywac prawdziwa temperature.
Kto chce szuka sposobu,
kto nie chce szuka powodu.
155 V6 LPG-163 KM-była
156 V6 LPG-190 KM-była
147 2.0TS 150 KM Selespeed LPG.-była
166 2.0 V6 TB -215 KM- LPG-była
Giulietta 1.4 TB -207KM -LPG -jest
Lancia Delta 1.8 TBI 283KM -jest
Tłumaczyłem że to normalka ale uparli się reperować sprawną klimę jeśli jest niewydajna to znaczy że jest nieszczelna i tyleNapisał piotriix
![]()
Alfa Romeo 75 Turbo 1987
alfa Romeo 75 Turbo America 1990
Alfa Romeo Giulietta 1.6 1983
Alfa Romeo 145 1.4 boxer 1997
Alfa Romeo 155 V6 1996
Alfa Romeo 155 V6 1993 3.0 12V przekładka do 1.8 8v 1995
Zgodzę się z szanownymi przedmówcami ze wszystkim co napisali oprócz tego że ciągła praca 2 biegu wentylatora podczas jazdy samochodem z prędkością 60 - 200 jest rzeczą normalną .
Moje obawy są związane z tym iż silnik takiego wentylatora jest przeciążany i może ulec szybszemu zużyciu (czego nie chciałbym doświadczyć podczas wakacyjnych wojaży ;// )