Dziś ogarnełem temat klap wirowych w swojej Belli i popstrykałem parę fotek opisze mniej więcej co się z czym je, może komuś to pomoże
Więc pacjentem jest Alfa 159 1.9 JTDm z plastikowym kolektorem "lepszym".
Jak widać jest tutaj zamontowany kolektor plastikowy "pozmianowy" ale postępowanie przy całym aluminiowym jest bardzo podobne.
Przed rozpoczęciem proponuje o zdjęcie klemy minusowej.
Więc zaczynamy od zdemontowania klapki gaszącej, Egru i wtym kolektorze jeszcze jest jedna flansza
U mnie co się okazało Egr mial juz częsciową zaślepke
Następnie bierzemy sie za odkręcenie i wyjęcie czujnika ciśnienia doładowania.(przymocowany jest mniej wiecej na środku kolektora na jedną srubke)
po jego wyjęciu możemy juz ocenić stan zanieczyszczenia w wewnątrz cylindra.
Następnie obieramy kurs na elementy które znajdują się za kolektorem przed scianą grodziową, demontujemy przewody od "odmy" oraz tą puszkę która jest umieszczona z tyłu, do tego elementy układu paliwowego które są przymocowane do kolektora oraz blaszke która jest przymocowana dwoma śrubkami 10 i 13 ukrytą u dołu po lewej stronie patrząc od przodu.
Odsłania nam się teraz cały mechanizm sterowania klapkami, tutaj zintegrowane z kolektorem, w aluminiowym całym połączone cięgnem. tutaj trzyma się to na 3 śrubkach torx a jedna jest ukryta zaraz od strony głowicy w elemencie aluminiowym kolektora, demontujemy to wszystko.
Następnie dobieramy sie do pokrywy rozrządu ( dla świetego spokoju proponuje zdemontować wszystkie elementy układu dolotowego od przepływki po turbo)
Teraz interesuje nas koło zębate pompy CR, ustawiamy ją tak (kręcąc wałem korbowym) aby większe nie symetryczne otwory pasowały na gwint który jest za nim. Pastępnie blokujemy koło, ja zrobiłem to dwoma śrubkami na 10klucz plus kontry. Możemy odkręcić tą dużą centralną nakrętkę.
Następnie demontujemy wszystko z czym połączona jest pompa CR (dwa przewody plus wtyczka od regulatora)
Następnie odkręcamy pompe CR która trzyma się na 3 nakretkach na klucz 12
Po odkreceniu zakładamy taki o to sciągacz też na śruby na 10 klucz przykręconych do symetrycznych otworów z gwintem w kole.
Mamy uwolnioną pompe ale ona ani drgnie bo jest osadzona na stożku i na klinie więc zaczynamy dokręcać ściągacz idzie ciężko, coraz ciężej aż nagle Pyk i stożek pusćił
teraz delikatnie odciągamy pompe i możemy ją wyjąć, a klin zostaje na swoim miejscu dziei czemu nie musimy przy okazji robić całego rozrządu.
Następnym krokiem jest odkręcenie tej o to jednej szpilki gdyż uniemożliwi wyjęcie kolektora.
Następnie demontujemy pozostałe rurki z płynem chłodniczym i także możemy odłączyć świece żarowe dla większego manewru. Teraz mamy dostęp do wszystkich nakrętek kolektora. więc go demontujemy. Niech nie przerazi kogoś to że nagle zacznie sie lać płyn chłodniczy, gdyż w kolektorze jest kanał wodny po lewej stronie.
Po wyjęciu kolektora mamy go podzielonego na dwie części
Jedna plastikowa, która traktujemy od środka środkiem do mycia silników i karcherem
Teraz druga cześć aluminiowa, w niej znajdują się klapki. Jak widać u mnie zostały tylko dwie klapki, drugie dwie nie wiem gdzie się podziały.
Dla porównania kolektor aluminiowy rozpołowiony pierwszy raz od czasu produkcji (z usuniecia klapek u alfaholika Matysek_alf)
Wiec bierzemy tą część aluminiową i odkrecamy dekiel plastikowy. Pod nim znajduje się cały mechanizm klapek.
wyjmujemy z niego wszystkie klapki, cały mechanizm i wyrzucamy. Czyscimy wszystko najlepiej w jakiejś benzynie. Szczególnie interesują nas te otwory zaznaczone na zdjęciu poniżej
.
Musimy je zaślepić, najlepiej zaspawać, ja oddałem to fachowcowi który zrobił mi to za 50zł
Zalecam kupno nowej uszczelki pod kolektor i właściwie można wszystko składać. Cały mechanizm należy z powrotem przykręcić do kolektora, ale jedynie podpiąć wtyczkę by komputer nie miał zastrzeżeń i nie połączać części ruchomej, niech ono sobie tam robi co chce.
Wszystko teraz składamy w odwrotnej kolejności. Powoli i na pewno się uda.
Może ten opis nie jest idealny, ale dzięki temu każdy może ocenić czy da radę sam to wykonać.
Koszty to 50zł za spawanie aluminium, 50zł uszczelka pod kolektor i w sumie tyle
No i czas to około 5 do 6h z odwiedzeniem fachowca.
Pozdrawiam i mam nadzieje że komuś to okaże się pomocne
tutaj jeszcze plik z momentami jakie trzeba użyć przy dokręcaniu poszczególnych elementów od użytkownika jahu.