
Napisał
Tomek_KRK
W 159-ce jest kilka min, które mogą bardzo skutecznie wyczyścić portfel, a które raczej rzadko są wychwytywane podczas przeglądów czy też jazdy próbnej.
Pierwsza - 1.9 16V - urwana klapa w dolocie i stopniowe tracenie kompresji na którymś cylindrze. Póki kompresja pozwala na doprowadzenie do zapłonu mieszanki w cylindrze - to mamy problem tylko z rozjeżdżającą się korektą wtryskiwacza (co błędnie diagnozowane jest jako konieczność wymiany wtrysku). Później zostaje remont główny silnika, który w przypadku 1.9 16V JTD przekracza 5000 PLN.
Druga - turbosprężarka 1.9 16V - mega trudna w poprawnej regeneracji, większość firm zamiast te sprężarki naprawić, to je psuje. Efekt - totalny brak doładowania z dołu (do 2000 obrotów auto praktycznie nie chce się rozpędzać).
Trzecia - skrzynia M32 - o niej napisano już tutaj doktorat. Naprawa - okolice 2500-3000 PLN.
Czwarta - sprzęgło i dwumasa - w 1.9 16V wyliczone "na styk" i przy ostrym traktowania auta lub po mocnym chipie ich żywotność spada drastycznie (nawet po 15 tysiącach km nowe sprzęgło potrafi zacząć się ślizgać).
Piąta - w silnikach 2.0 JTD - nieszczęsna uszczelka ssaka oleju. Jeśli ktoś tego w porę nie wymieni to może dojść do nadmiernego zużycia panewek.
Szósta - JTS-y i napęd rozrządu - naciągajace się łańcuchy, uszkodzenia elektrozaworów sterujących pracą wariatorów...
Siódma - bardzo, ale to bardzo kiepska jakość obecnie występujacych na rynku zamienników zawieszenia przedniego. A naprawa go na oryginałach pochłania prawie 4000 PLN (4 wahacze)
Ósma - 2.4 JTDm i ich podatność na pękające głowice, co skutkuje gotowaniem płynu i koniecznością bardzo drogiego remontu jednostki napędowej.
I teraz jeśli ktoś wpakuje się na minę, pt. 1.9 16V z końcówką sprzęgła i dwumasy, regenerowaną turbiną, wyjącą na 5 i 6 biegu skrzynią (co raczej nie jest wychwytywane na przeglądach przedzakupowych) oraz uszkodzonym przednim zawieszeniem - to trzeba szykować c.a. 8 tysięcy na dokładkę.
2.4 JTDm źle kupiony może pochłonąć 15 tysięcy na doprowadzenie go do kultury.
Tak więc ogólnie rzecz biorąc - 159 jest solidniej zbudowana niż 156, ale na pewnym etapie eksploatacji może wygenerować poważne koszty serwisowe. I dlatego trzeba bardzo, bardzo dokładnie oglądać każdy egzemplarz głównie pod kątem w/w usterek.