Kol, epsonix co to jest ten elektroniczny dyferencjał - jak to się w praktyce odczuwa - bo reklamowy "bełkot" cytowany przez Ciebie dwa posty niżej niewiele mówi? Czy to działa tylko w autach czteronapędowych? A może elektronicznie przerabia auta dwu na czteronapędowe - to byłby hit stulecia!
Co prawda mam przedlifta ale zawsze dobrze wiedzieć co jeszcze mógłbym w Alfie mieć.
Pozdrawiam,
[MENTION=52833]Pingwin[/MENTION]... Q2 to samoblokujacy mechanizm różnicowy (szpera) dla napędu na jedną oś.
Q4 jest dla awd.
Jak to działa? Prosto. Koło, które traci przyczepność zostaje przyhamowane - aby zminimalizować poślizg. Wówczas moment obrotowy jest przenoszony na drugie koło. Czy to marketingowy bełkot? Chyba nie.
Ostatnio edytowane przez mateuszszar ; 27-08-2016 o 18:20
To modyfikacja systemu kontroli trakcji, która ma za zadanie odpowiednio przyhamować odciążone koła znajdujące się po wewnętrznej zakrętu, aby skrócić łuk.
W starszych Alfach tą rolę pełnił specjalny dyferencjał, w nowszych (Giulietta, 159) Q2 jest realizowane elektronicznie.
159 1.9 JTDm 16V '06 => 2.2 JTS '07 => 1750 TBi '09 => 3.2 JTS Q4 '06 => 159 2.2 JTS '08, Nuova Bravo 1.4 T-Jet '10
Kol: mateuszszar i magil dziękuję za wyjaśnienia - jeśli to jest tak jak piszecie to ma to sens.
mateuszszar - czy ta funkcja o której piszesz nie jest już "zaszyta" również w przedliftowym ESP/VDG jako wspomaganie ruszania na śliskim?
magil - czy w normalnej jeździe można to wyczuć - czy tylko na torze? Bo czasami jak ostrzej "potraktuję" zakręt to wchodzi mi VDC a mam przedlifta - jak w takiej sytuacji zachowałby się polift?
Ostatnio edytowane przez Pingwin ; 27-08-2016 o 20:02
To co działa podczas ruszania, to ASR. Działa podobnie, ale ASR tylko podczas ruszania, i jeszcze przypuszczam że q2 zdecydowanie precyzyjniej (chociaż sam tego nie mam, więc swoją opinię wyrobiłem sobie czytając o tym systemie).
Pewnie tak to powstało - jako dopracowany ASR - i zamiast pakować torsen, za kilka tysi, wymyślili symulację tego systemu tworząc odpowiedni system.
Wobec powyższego aby rozwiać wątpliwości co do skuteczności "elektronicznego dyferencjału" nasza forumowa stajnia powinna się rozszerzyć co najmniej o trzy poliftowe 159-tki. Czego sobie i kolegom piszącym powyżej serdecznie życzę!
ja zmieniłem i nie jestem w stanie ocenić, przedliftowa byla sedan diesel na mniejszych kołach, teraz tbi po chipie na 18" i buda sw. zeby porownac to trzebaby raczej bardzo podobne 2 auta i w tych samych warunkach przejechac sie oboma jeden po drugim. zgaduje, ze q2 to takie trochę ulepszenie dorzucone do softu sterownika vdc.
W takim razie elektroniczne q2 raczej dużo nie zmienia, po założeniu mechanicznej szpery różnicę było czuć od razu.
Poza tym działając przez hamulce przy ostrzejszej jeździe musiałoby nieźle je grzać, więc obstawiam, że działa tyko przy niższych prędkościach.
Są: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q4 TI, Alfa Romeo Spider 2.0 TS, Alfa Romeo Spider 2.0 JTS
Były: Alfa Romeo Brera 2.4 JTDm, Alfa Romeo 159 2.4 JTDm SW, Lancia Lybra SW 2.4 JTD x2