Temat: Auta elektryczne i ogólnie powszechna elektryfikacja

  1. #3671
    Użytkownik Fachowiec Avatar Tomtrz
    Dołączył
    01 2015
    Mieszka w
    Warszawa
    Auto
    były alfy, jest Jaguar
    Postów
    2,290

    Domyślnie

    Cytat Napisał IRC Zobacz post
    Równie dobrze mógłbyś wyjaśnić w ten sposób np. komunizm - przecież ludzie tak żyli. Z własnej woli (kto chciał - mógł sobie uciec).
    Bardziej hardkorowo to w Ukrainie rosjanie gwałcą dzieci - też z własnej woli.
    co ty bredzisz?

    Cytat Napisał IRC Zobacz post
    Arbitralne decyzje urzędników w UE to nie żaden wolny wybór.
    To jest dokładnie to samo, co wszystkie po kolei normy Euro, katalizatory, i tak dalej. Nikt wtedy nie stękał, że im ktos zabiera wybór jezdzenia autem z gaźnikiem. Autem na avgas tez jezdzic nie mozesz, od bardzo dawna. Albo na benzyne ołowiową. Zbudowałeś sobie śmieszny ołtarzyk wokół smrodu z rury wydechowej, tak samo jak by był śmieszny ołtarzyk ludków płaczących po autach na gaz drzewny. Kwestia perspektywy.

    Cytat Napisał IRC Zobacz post
    Kiedyś urzędnicy z UE promowali diesle
    skad sie w ogóle to wzięło? Bo słyszałem to od was wiele razy, ale pierwsze słysze. Tak promowali wszyscy diesle, ze je od wielu lat juz wyrzucają z miast

    Cytat Napisał IRC Zobacz post
    To, że część klientow wybiera elektryki to żaden dowód - jak lubią, to nie ma kłopotu.
    a jak by ktoś chciał jezdzic na etylinie, i cie truc ołowiem, bo taki ma kaprys, to co, ich wolnego wyboru będziesz bronił? Albo bez katalizatora

    Cytat Napisał IRC Zobacz post
    Ciągle ignorujesz rzeczywiste kłopoty - a np. na potencjalną ofiarą polityki (nie rynku ) już wygląda Volkswagen - mają kłopoty ze swoimi produktami elektrycznymi - nie schodzą tak jak by chcieli (to oczywiście ich problem - jak się dali wkręcić i się zagalopowali).
    jakiej polityki? Rynku. Jakos tesla nie narzeka, bo po prostu maja lepszy produkt.
    Jaguar S-type 4.2 V8
    Alfa Romeo 166 FL - Distinctive - Nero Metallico - 2.4 JTD 20V 175KM - była
    Alfa Romeo 166 - Bieda Edition - 2.0 TS - była
    Citroen Xantia Activa II V6 - była
    Citroen Xantia II 2.0 16V - była
    Skoda Felicia 1.3 MPI - była

  2. #3672
    Użytkownik Świeżak Avatar piotruś1
    Dołączył
    06 2019
    Auto
    Giulietta Veloce / Hyundai I30N Performance / Ioniq 6
    Postów
    141

    Domyślnie

    Cytat Napisał IRC Zobacz post
    hehe - a Ty ciągle nie na temat. Powiedz mi raczej o czymś o czym nie wiem.
    Bardzo lubię te Twoje wytłumaczenia - nazwijmy to: 'evidence is a proof'

    Równie dobrze mógłbyś wyjaśnić w ten sposób np. komunizm - przecież ludzie tak żyli. Z własnej woli (kto chciał - mógł sobie uciec).
    Bardziej hardkorowo to w Ukrainie rosjanie gwałcą dzieci - też z własnej woli.

    Arbitralne decyzje urzędników w UE to nie żaden wolny wybór.
    Kiedyś urzędnicy z UE promowali diesle - też mógłbyś o nich w ten sposób napisać - generalnie podmieniając "elektryka" na "diesla". Bez sensu? No pewnie ...
    Ciągle, zdaje się, tego nie rozumiesz. UE walczy z dopłatami do firm, ale już dopłaty dla klientów końcowych nie są złe (to też zniekształca wolny wybór - mniej niż dofinansowanie producentów - ale ciągle tak). Tam gdzie są dopłaty tam nie ma wolnego rynku. To proste (argument, ze to klient decyduje jakiego elektryka kupi nie pomaga - bo interwencja wchodzi, po prostu, na poziom całej branży).

    Więc banialuki o wolnym wyborze w sytuacji dopłat i przywilejów to alogiczny bełkot. To, że część klientow wybiera elektryki to żaden dowód - jak lubią, to nie ma kłopotu.

    Mogę Ci napisać to samo o spalinowcach - w Twoim "stylu":
    "Samochód spalinowy jest lepszy od elektrycznego. To już się wydarzyło. Wyjdz na ulice. Ludzie (ciągle) kupują z własnej woli, jeżdzą, spalinowce parkuja w garazach podziemnych, i świat sie jeszcze nie skończył. Nafta też nie (a środowisko żyje - nie ma zapowiadanego kataklizmu) Mam ci sie tłumaczyć czemu rzeczywistość jest, jaka jest?"

    Coś udowodniłem w ten sposób?

    Ty ciągle nie rozumiesz i nie rozróżniasz jednej prostej rzeczy: kwestii elektryfikacji jako takiej (która, moim zdaniem, jest jak najbardziej OK jako kierunek koegzystujący z klasyczną motoryzacja) od sposobu jej implementacji w UE - Twoje argumenty są prawidłowe jeżeli chodzi o elektryfikację jako taką, ale są kompletnie bez sensu w kontekście jej implementacji w UE.

    Ciągle ignorujesz rzeczywiste kłopoty - a np. na potencjalną ofiarą polityki (nie rynku ) już wygląda Volkswagen - mają kłopoty ze swoimi produktami elektrycznymi - nie schodzą tak jak by chcieli (to oczywiście ich problem - jak się dali wkręcić i się zagalopowali).

    No i co to znaczy: "samochód elektryczny jest lepszy od spalinowego"??
    Wytłumacz mi, bo ja głupi jestem i nie mam pojęcia dlaczego jest lepszy.
    Opowiedz również dlaczego jeździsz elektrykiem zamiast spalinowcem z silnikiem o dużej pojemności ...

    Jeśli pozwolisz, ja odpowiem ;-)
    Silnik elektryczny ma ponad 90% sprawność, a spalinowy ok 40% (diesele trochę więcej). Bez względu jaką energię "włożysz" do silnika (węgiel, ON, benzyna, prąd, wodór) lepiej jest odzyskać jak najwięcej. Jeżeli jeden rodzaj silnika ma sprawność ponad dwukrotnie większą to jest to bardzo ważne. Pomysły na produkcję energii elektrycznej i jej magazynowanie ciągle powstają nowe i na razie nic nie wskazuje na to aby można było powiedzieć, że to już wszystko co ludzkość ma do powiedzenia w tej sprawie. Zanim skończy się lit, będziemy umieli w inny sposób magazynować energię. Może skuteczniej opanujemy i upowszechnimy silniki wodorowe, które przecież są doskonałą alternatywą. Natomiast na 100% jesteśmy pewni, że paliwa kopalne się kończą i nie ma możliwości aby w tej kwestii "coś wymyślić". Nie będzie i koniec ;-). Nie bójcie się tak przyszłości ;-)

  3. #3673
    Użytkownik Rowerzysta
    Dołączył
    12 2014
    Mieszka w
    Warszawa
    Auto
    JEST: Giulia Veloce Ti MY21, 166 FL 3.2, BYŁY: 166 2.0TS, 156 1.8TS
    Postów
    288

    Domyślnie

    Cytat Napisał Tomtrz Zobacz post
    Napisał IRC
    Równie dobrze mógłbyś wyjaśnić w ten sposób np. komunizm - przecież ludzie tak żyli. Z własnej woli (kto chciał - mógł sobie uciec).
    Bardziej hardkorowo to w Ukrainie rosjanie gwałcą dzieci - też z własnej woli.
    co ty bredzisz?
    No jak to "co bredzę"??

    Bredzę w Twoim stylu Bardzo fajnie i łatwo się tak bredzi - jak widzisz.

    - - - Updated - - -

    Cytat Napisał piotruś1 Zobacz post
    Jeśli pozwolisz, ja odpowiem ;-)
    Silnik elektryczny ma ponad 90% sprawność, a spalinowy ok 40% (diesele trochę więcej). Bez względu jaką energię "włożysz" do silnika (węgiel, ON, benzyna, prąd, wodór) lepiej jest odzyskać jak najwięcej. Jeżeli jeden rodzaj silnika ma sprawność ponad dwukrotnie większą to jest to bardzo ważne. Pomysły na produkcję energii elektrycznej i jej magazynowanie ciągle powstają nowe i na razie nic nie wskazuje na to aby można było powiedzieć, że to już wszystko co ludzkość ma do powiedzenia w tej sprawie. Zanim skończy się lit, będziemy umieli w inny sposób magazynować energię. Może skuteczniej opanujemy i upowszechnimy silniki wodorowe, które przecież są doskonałą alternatywą. Natomiast na 100% jesteśmy pewni, że paliwa kopalne się kończą i nie ma możliwości aby w tej kwestii "coś wymyślić". Nie będzie i koniec ;-). Nie bójcie się tak przyszłości ;-)
    Dzięki za odpowiedź.

    Natomiast, sprawność silników elektrycznych jest dla mnie jasna.
    Nie pytałem o 'lepszość' silników - tyle o 'lepszość' produktu końcowego jakim jest samochód elektryczny - wybacz, ale Twoje wyjaśnienie nie wyjaśnia tej kwestii - nawet na nią nie odpowiada.

    Natomiast, nieprawdziwym jest argument o kończących się paliwach kopalnych - takie teorie wyruszają na podboje już od lat 70-tych (a może i wcześniej) - i co? Ciągle są odkrywane nowe zasoby.

    Do przedstawionego argumentu odnośnie litu się nie odnoszę, bo nie posiadam wiedzy na ten temat - jasnym jest, ze technologie się zmieniają i zapewne znajdzie się coś innego - tylko tego typu stwierdzenie niczego nie wyjaśnia - bo ważnym jest jeszcze pytanie kiedy - np. w kontekście zakazu w 2035r.
    Przykro mi - ale tego typu odpowiedzi nie można traktować inaczej niż "jakoś to będzie". Zakładam, że sam rozumiesz, jaki jest jej odbiór ...

  4. #3674
    Użytkownik Fachowiec Avatar Tomtrz
    Dołączył
    01 2015
    Mieszka w
    Warszawa
    Auto
    były alfy, jest Jaguar
    Postów
    2,290

    Domyślnie

    Cytat Napisał piotruś1 Zobacz post
    Zanim skończy się lit, będziemy umieli w inny sposób magazynować energię.
    jeszcze chyba w tym roku ma być premiera auta z baterią sodową. Sód, Na. Ten sam sód, który jest składnikiem soli kuchennej
    Jaguar S-type 4.2 V8
    Alfa Romeo 166 FL - Distinctive - Nero Metallico - 2.4 JTD 20V 175KM - była
    Alfa Romeo 166 - Bieda Edition - 2.0 TS - była
    Citroen Xantia Activa II V6 - była
    Citroen Xantia II 2.0 16V - była
    Skoda Felicia 1.3 MPI - była

  5. #3675
    Użytkownik Rowerzysta
    Dołączył
    12 2014
    Mieszka w
    Warszawa
    Auto
    JEST: Giulia Veloce Ti MY21, 166 FL 3.2, BYŁY: 166 2.0TS, 156 1.8TS
    Postów
    288

    Domyślnie

    Ciągle, chętnie, usłyszę na czym polega "lepszość" elektryka w chwili obecnej z perspektywy użytkownika.

    W szczególności, bez wodolejstwa i religijności - jak ma sobie, OBECNIE, radzić użytkownik elektryka z poniższymi, dość znanymi, kłopotami związanymi posiadaniem elektryka i dlaczego "samochód elektryczny jest lepszy niż spalinowy" w tym kontekście.
    To, że w świecie idealnym mógłby być - to, pewnie, moglibyśmy się nawet jakoś zgodzić.

    Tak z brzegu:
    1. zajętość ładowarek - często wszystkie dostępne są zajęte
    2. moc ładowania - szybkie ładowarki to mocne ładowarki - ich dostępność wcale nie jest taka duża jak mówi marketing firm,
    3. położenie ładowarek - np. w jakichś dziwnych miejscach typu wybrane piętro parkingu, często nie na trasie przejazdu
    4. błędy w trakcie ładowania - czasami trzeba ręcznie wznawiać ładowanie (czyli trzeba pilnować tego procesu i czasami udać się ponownie do miejsca ładowania)
    5. spowolnione ładowanie - po podpięciu większej ilości pojazdów ładowanie się spowalnia (ze względu na dostępną moc), doładowanie do 100% też jest dużo wolniejsze (np. z 90% do 100% trwa dłużej niż np. z 10% do 20%. Oczywiście, można powiedzieć, że ładujemy do 80% i jedziemy dalej - ale to oznacza np. jedno więcej tankowanie.
    6. zdarzają się niesprawne ładowarki - i co wtedy, gdy nie ma innej w pobliżu?
    7. trudności z dostępem do ładowarek - często miejsca przeznaczone do ładowania są zastawione albo należą do sieci nieobsługiwanej przez “kartę”.
    8. Wyższy koszt szybkiego ładowania
    9. Zasięg samochodów elektrycznych - ciągle, praktycznie, słaby - szczególnie w przypadku innych warunkach niż miejskie i przy umiarkowanej pogodzie (szybkie trasy, bardzo zimo/bardzo gorąco)
    10. konieczność planowania dalszych tras - ze względu na dostępność ładowarek
    11. Komplikacje i koszt związany z instalacją własnych ładowarek w budynkach wielorodzinnych
    12. Jednak skomplikowany proces gaszenia elektryków, co oznacza dodatkowe ryzyko (mimo, że palą się rzadziej).
    13. statystycznie większa masa niż spalinowiec - czyli większy kloc - co czuć np. na ośnieżonych drogach, łatwo przekroczyć limit 2,5t (częsty zakaz np. na osiedlach)
    14. Wyższy koszt zakupu samochodu - nawet po dotacji (czyli sponsoringu przez innych obywateli - czasami nie posiadających samochodu)
    15. Słaba “naprawialność” elektryków - często usterka baterii powoduje, że nie opłaca się naprawiać takiego elektryka

    To tak na szybko - myślę, że da się tutaj jeszcze dodać lekko z 10 punktów.

    Tomtrz - masz szansę porzucić wodolejstwo.
    Dawaj.

  6. #3676
    Użytkownik Znawca
    Dołączył
    01 2020
    Auto
    Alfa 159 2.0 170 KM
    Postów
    1,120

    Domyślnie

    Cytat Napisał Tomtrz Zobacz post
    dz iałalnością człowieka. Możesz sobie zaklinać rzeczywistość - modele mówią, że gdyby nie człowiek, byłoby chłodniej.

    oczywiscie, ze się da, i to właśnie z tych obliczeń jest wzięta cała teza, z którą, jeszcze raz - zgadza się 98% naukowców zajmujących się klimatem.
    D
    Nie, nie da się.
    Ciekawe skąd bierzesz te 98 % naukowców?
    Ktos to liczy?
    Kto?
    Kto weryfikuje obliczenia?
    Jakich naukowców, z jakich branż, dziedzin, instytutów?
    Mam wymieniać dalej, żeby cię już całkowicie ośmieszyć?

    Nie wiem, który już raz podkreślasz swoimi "wypowiedziami", że nie masz pojęcia o nauce ani o zasadach, jakie rządzą badaniami i weryfikacją badań?
    NIE WIESZ O TYM NIC. Klepiesz za to, jak bezmyślny osioł kolejne linki. Takie mamy czasy, ze rozmaite półgłówki szperają po necie, rzucają linki i twardo "bronią poglądów". To jest komedia.

    Przy okazji, małe zadanie domowe, choć ono przekracza twój intelekt: oblicz i podaj źrodła oraz uwiarygodnij je (stosując metodologię naukową), ile wody zużywa się na produkcję auta elektrycznego a ile spalinowego. Tylko nie opędzaj tego jakimś z d... wziętym linkiem.

    - - - Updated - - -

    Cytat Napisał IRC Zobacz post
    C
    To tak na szybko - myślę, że da się tutaj jeszcze dodać lekko z 10 punktów.
    Tomtrz - masz szansę porzucić wodolejstwo.
    Dawaj.
    Diostaniesz pakiet uśmieszków, kilka ironicznych docinków i trzy linki, wzięte z d....Powtarzam bez końca: on się żywi tymi dyskusjami, onanizuje się, nakręca. To jest aberracja psychiczna. On MUSI.
    Ostatnio edytowane przez Teddy Bear ; 17-07-2023 o 17:47

  7. #3677
    Użytkownik Fachowiec Avatar Tomtrz
    Dołączył
    01 2015
    Mieszka w
    Warszawa
    Auto
    były alfy, jest Jaguar
    Postów
    2,290

    Domyślnie

    Cytat Napisał IRC Zobacz post
    Tak z brzegu:
    1. zajętość ładowarek - często wszystkie dostępne są zajęte
    2. moc ładowania - szybkie ładowarki to mocne ładowarki - ich dostępność wcale nie jest taka duża jak mówi marketing firm,
    3. położenie ładowarek - np. w jakichś dziwnych miejscach typu wybrane piętro parkingu, często nie na trasie przejazdu
    4. błędy w trakcie ładowania - czasami trzeba ręcznie wznawiać ładowanie (czyli trzeba pilnować tego procesu i czasami udać się ponownie do miejsca ładowania)
    5. spowolnione ładowanie - po podpięciu większej ilości pojazdów ładowanie się spowalnia (ze względu na dostępną moc), doładowanie do 100% też jest dużo wolniejsze (np. z 90% do 100% trwa dłużej niż np. z 10% do 20%. Oczywiście, można powiedzieć, że ładujemy do 80% i jedziemy dalej - ale to oznacza np. jedno więcej tankowanie.
    6. zdarzają się niesprawne ładowarki - i co wtedy, gdy nie ma innej w pobliżu?
    7. trudności z dostępem do ładowarek - często miejsca przeznaczone do ładowania są zastawione albo należą do sieci nieobsługiwanej przez “kartę”.
    kwestia rozudowy infrastruktury, na zachodzie jakos sobie z tym radzą. Nikt cie dzisiaj nie zmusza do kupowania elektryka.

    Cytat Napisał IRC Zobacz post
    8. Wyższy koszt szybkiego ładowania
    no i co z tego? a paliwo do samochód jest drogie niezaleznie jak je tankujesz, czy przez słomke czy z wiadra

    Cytat Napisał IRC Zobacz post
    9. Zasięg samochodów elektrycznych - ciągle, praktycznie, słaby - szczególnie w przypadku innych warunkach niż miejskie i przy umiarkowanej pogodzie (szybkie trasy, bardzo zimo/bardzo gorąco)
    na rynek zaraz wchodza auta z zasiegiem ponad 1000km. Mało? Wiekszosc potencjalnych uzytkowników mówi, ze 400km im wystarczy.

    Cytat Napisał IRC Zobacz post
    10. konieczność planowania dalszych tras - ze względu na dostępność ładowarek
    jak w pierwszej odpowiedzi

    Cytat Napisał IRC Zobacz post
    11. Komplikacje i koszt związany z instalacją własnych ładowarek w budynkach wielorodzinnych
    jakie komplikacje? Jaki koszt? Wallbox kosztuje 1500zł, a nawet go nie potrzebujesz, wystarczy gniazdko z podlicznikiem. Sprawdz koszt ładowania w domu taryfą nocną, i zobacz jak szybko ten "problem" zacznie oszczedzac pieniadze. A jaki jest koszt i komplikacje własnej stacji do tankowania? no zapomniałem, ze sie nie da

    Cytat Napisał IRC Zobacz post
    12. Jednak skomplikowany proces gaszenia elektryków, co oznacza dodatkowe ryzyko (mimo, że palą się rzadziej).
    no tak, lanie wodą, albo zakrycie kocem, to bardzo skomplikowany proces

    Cytat Napisał IRC Zobacz post
    13. statystycznie większa masa niż spalinowiec - czyli większy kloc - co czuć np. na ośnieżonych drogach, łatwo przekroczyć limit 2,5t (częsty zakaz np. na osiedlach)
    patrzac na dynamikę wzrostu gęstości ogniw - żebys sie zaraz nie zdziwił, jak elektryki będą lżejsze

    Cytat Napisał IRC Zobacz post
    14. Wyższy koszt zakupu samochodu - nawet po dotacji (czyli sponsoringu przez innych obywateli - czasami nie posiadających samochodu)
    eksperci zgodnie twierdza, ze elektryki docelowo beda tansze od spalinowych. Bez wzgledu na kary dla jednych, i dopłaty dla drugich. Chodzi o fundamentalne kwestie wydajnosci produkcji.

    Cytat Napisał IRC Zobacz post
    15. Słaba “naprawialność” elektryków - często usterka baterii powoduje, że nie opłaca się naprawiać takiego elektryka
    a bzdura. Akumulatory sie naprawa, a i za wielką wodą już mają na przykład tansze zamienniki na rynku.
    Jaguar S-type 4.2 V8
    Alfa Romeo 166 FL - Distinctive - Nero Metallico - 2.4 JTD 20V 175KM - była
    Alfa Romeo 166 - Bieda Edition - 2.0 TS - była
    Citroen Xantia Activa II V6 - była
    Citroen Xantia II 2.0 16V - była
    Skoda Felicia 1.3 MPI - była

  8. #3678
    Użytkownik Znawca
    Dołączył
    01 2020
    Auto
    Alfa 159 2.0 170 KM
    Postów
    1,120

    Domyślnie

    Cytat Napisał piotruś1 Zobacz post
    JNatomiast na 100% jesteśmy pewni, że paliwa kopalne się kończą )
    Klasyczna kolejna bzdura. Punktowo kończy się węgiel, na przykład na Sląsku. Kończy w tym sensie, że pokłady są coraz głębsze, coraz bardziej uskokowo zdeformowane, co radykalnie zwiększa koszty wydobycia, czyniąc je nieopłacalnym. Natomiast zapasy ropy naftowej, gazu ziemnego, są ogromne, w dużej mierze w ogóle nienaruszone. Media klepią, politycy bełkoczą, pop kultura łyka te rozmaite kłamstwa i idiotyzmy.

    Jak rozumiem tez, zakładasz, że kilkaset milionów samochodów napędzisz prądem z fotowoltaiki czy wiatraków)))? Ludzie, jak wy łykacie wszystko,. jak indyki kluski.

  9. #3679
    Użytkownik Fachowiec Avatar Tomtrz
    Dołączył
    01 2015
    Mieszka w
    Warszawa
    Auto
    były alfy, jest Jaguar
    Postów
    2,290

    Domyślnie

    Cytat Napisał Teddy Bear Zobacz post
    Nie, nie da się.
    Ciekawe skąd bierzesz te 98 % naukowców?
    Ktos to liczy?
    Kto?
    Kto weryfikuje obliczenia?
    Jakich naukowców, z jakich branż, dziedzin, instytutów?
    naukowców zajmujacych się klimatem, publikujących. Wrzucałem już kiedyś źródła, widziałeś je, i jak zwykle amnezja, klepiesz to samo

    https://iopscience.iop.org/article/1...48-9326/ac2966
    Jaguar S-type 4.2 V8
    Alfa Romeo 166 FL - Distinctive - Nero Metallico - 2.4 JTD 20V 175KM - była
    Alfa Romeo 166 - Bieda Edition - 2.0 TS - była
    Citroen Xantia Activa II V6 - była
    Citroen Xantia II 2.0 16V - była
    Skoda Felicia 1.3 MPI - była

  10. #3680
    Użytkownik Znawca
    Dołączył
    01 2020
    Auto
    Alfa 159 2.0 170 KM
    Postów
    1,120

    Domyślnie

    Cytat Napisał Tomtrz Zobacz post
    k
    na rynek zaraz wchodza auta z zasiegiem ponad 1000km. Mało? Wiekszosc potencjalnych uzytkowników mówi, ze 400km im wystarczy.
    .
    Tak, tak, 1000 km. Dziś są już takie, co mają 500 i 600 km, tyle, że realnie to ZAWSZE JEST POŁOWA MNIEJ. Mam w domu przykłąd, pisałem o kuzynce z Holandii, dostała super elektryka, w papierach ma zasięg do 580 km, Realnie ma mniej jak 300, JADĄC SPOKOJNIE, czyli w sznureczku tirów.
    No i ta "Wiekszosc potencjalnych uzytkowników mówi, ze 400km im wystarczy".....)
    Jaka większość?
    Kto policzył?
    Jaka jest wiarygodność i sprawdzalność tych obliczeń?

    Tomtrz w swoim zywiole: "98 procent, większość, 1000 km, już wchodzą, już stosują, lit, a po co lit...." )))))))) Czujesz rozkosz? Lepiej niż z kobietą, Tomtrz?

Podobne wątki

  1. Pozdrowienia dla Trójmiasta i alfaholików ogólnie!
    Utworzone przez indianinMat w dziale Tu się witamy
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post / autor: 06-02-2018, 23:25
  2. Odpowiedzi: 6
    Ostatni post / autor: 22-04-2013, 21:10
  3. [147] Opinie, ogólnie klika pytań
    Utworzone przez scudettokrk w dziale Porady przy zakupie
    Odpowiedzi: 16
    Ostatni post / autor: 11-04-2009, 20:52
  4. Odpowiedzi: 23
    Ostatni post / autor: 11-01-2009, 21:22

Tagi dla tego tematu

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
Amortyzatory