Strona 3 z 8 PierwszyPierwszy 12345678 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 21 do 30 z 71

Temat: Brera 3.2 v6

  1. #21
    Użytkownik Fachowiec Avatar FXX
    Dołączył
    07 2012
    Auto
    Peugeot 508 II / Peugeot 308 T9
    Postów
    2,645

    Domyślnie

    Cytat Napisał yaniq Zobacz post
    Podobną, a więc nie tę samą - prawda?
    Nawet oleje o tej samej klasie SAE 5W30 mają te parametry różne, w zależności od producenta, baz, dodatków itd., więc nie, nie ta samą - celowo napisałem podobną, bo nawet w tej samej klasie te wartości się różnią.

    Natomiast nie odpowiedziałeś na pytanie:

    Po jakim czasie jest smarowana góra silnika, a po jakim czasie oba oleje uzyskują temperaturę roboczą?

    Cytat Napisał yaniq Zobacz post
    Tłumaczę Ci, jak komu dobremu, że parametry oleju obliczane są również ze względu na warunki, w których będzie eksploatowany silnik - jak wlejesz olej o większej gęstości, to w Laponii go nie odpalisz, albo po którymś odpaleniu zarżniesz rozrusznik i akumulator, dlatego np. w Skandynawii, jak chyba nigdzie na Świecie, masz punkty na parkingach, gdzie możesz się podpiąć specjalnym, charakterystycznym złączem, montowanym przeważnie na przednim zderzaku i podgrzać olej, bo w misce olejowej są montowane specjalne grzałki, ale dotyczy to raczej północnych rejonów Skandynawii.
    Nie gęstości, a lepkości. Gęstość nie ma tutaj nic do rzeczy.
    Tak, masz rację, oleje są też dobierane do warunków o których mówisz - nigdzie nie neguje tego. Ale rozmawiamy o konkretnym silniku, więc wskaż proszę w instrukcji, manualu, dokumentach serwisowych etc. jakie oleje są obliczone przez producenta do silnika 3.2JTS w zależności od warunków i klimatu.
    Przejrzałem kilkanaście instrukcji do 159/Brera i każdy podaje to samo niezależnie od rynku.


    Cytat Napisał yaniq Zobacz post
    Do czego Ci ta sygnatura, pod każdym postem?
    Do niczego, a w czymś przeszkadza?

    Wysłane z mojego M2007J3SY przy użyciu Tapatalka

  2. #22
    Użytkownik Maniak resoraków Avatar yaniq
    Dołączył
    08 2021
    Auto
    Alfa Romeo 159 1,9 JTS
    Postów
    837

    Domyślnie

    Cytat Napisał FXX Zobacz post
    Nawet oleje o tej samej klasie SAE 5W30 mają te parametry różne, w zależności od producenta, baz, dodatków itd., więc nie, nie ta samą - celowo napisałem podobną, bo nawet w tej samej klasie te wartości się różnią.
    Skąd taki pomysł, badałeś to? - oleje, żeby zostały dopuszczone do obrotu, muszą spełniać określone, minimalne parametry i dokładnie te same parametry biorą pod uwagę Ci, którzy określają parametry oleju, dla konkretnego silnika, eksploatowanego w założonych warunkach zewnętrznych - być może założenia nie są idealne, zakładające jakiś przedział, ale minimalne wymagania muszą spełniać i to właśnie te minimalne wymagania są wyznacznikiem dobierania oleju, a nie jakieś, nazwijmy to, "bonusy" danego oleju, które często/gęsto są li tylko "chwytem marketingowym".

    Cytat Napisał FXX Zobacz post
    Natomiast nie odpowiedziałeś na pytanie:

    Po jakim czasie jest smarowana góra silnika, a po jakim czasie oba oleje uzyskują temperaturę roboczą?
    Nie mam bladego pojęcia, trzeba by dotrzeć do jakichś szczegółowych badań, no ale na tym, między innymi, polegają te różnice.

    Cytat Napisał FXX Zobacz post
    Nie gęstości, a lepkości. Gęstość nie ma tutaj nic do rzeczy.
    Racja, mój błąd.

    Cytat Napisał FXX Zobacz post
    Tak, masz rację, oleje są też dobierane do warunków o których mówisz - nigdzie nie neguje tego.
    Ani nie negowałeś, ani nie potwierdzałeś, po prostu tę informację olałeś, która w tej dyskusji jest bardzo istotna, powiedziałbym fundamentalna

    https://images.app.goo.gl/gkGk1473zwd8DeCJA

    Cytat Napisał FXX Zobacz post
    Ale rozmawiamy o konkretnym silniku, więc wskaż proszę w instrukcji, manualu, dokumentach serwisowych etc. jakie oleje są obliczone przez producenta do silnika 3.2JTS w zależności od warunków i klimatu.

    Przejrzałem kilkanaście instrukcji do 159/Brera i każdy podaje to samo niezależnie od rynku.
    Masz jakąś instrukcję, manuala, dla np. Laponii, Alaski, Syberii czy koła podbiegunowego?


    Cytat Napisał FXX Zobacz post
    Do niczego, a w czymś przeszkadza?
    Nie, po prostu wyobrażam sobie rozmowę face to face, w której, po każdej wypowiedzi mówisz "mówiłem przy użyciu mojego aparatu mowy"
    Ostatnio edytowane przez yaniq ; 11-08-2024 o 16:39

  3. #23
    Użytkownik Fachowiec Avatar FXX
    Dołączył
    07 2012
    Auto
    Peugeot 508 II / Peugeot 308 T9
    Postów
    2,645

    Domyślnie

    Cytat Napisał yaniq Zobacz post
    Skąd taki pomysł, badałeś to? - oleje, żeby zostały dopuszczone do obrotu, muszą spełniać określone, minimalne parametry i dokładnie te same parametry biorą pod uwagę Ci, którzy określają parametry oleju, dla konkretnego silnika, eksploatowanego w założonych warunkach zewnętrznych - być może założenia nie są idealne, zakładające jakiś przedział, ale minimalne wymagania muszą spełniać i to właśnie te minimalne wymagania są wyznacznikiem dobierania oleju, a nie jakieś, nazwijmy to, "bonusy" danego oleju, które często/gęsto są li tylko "chwytem marketingowym".
    Po co badać coś, co producent otwarcie podaje w kartach charakterystyki?
    Normy lepkościowe SAE czy jakościowe API określają graniczne parametry i różne oleje posiadają różne parametry w granicach tej samej normy. Dla olejów 5W niezależnie czy to będzie 5W30 czy 5W40, minimalne wymagania, które muszą spełniać oleje tej normy:
    - lepkość niskotemperaturowa przy -30: 6600mPas
    - pompowalność przy -35st.: 60000mPas.

    Dlatego przy rozruchu czas po jakim jeden i drugi olej dotrze do górnych partii silnika jest zbliżony.

    Cytat Napisał yaniq Zobacz post
    Nie mam bladego pojęcia, trzeba by dotrzeć do jakichś szczegółowych badań, no ale na tym, między innymi, polegają te różnice.
    To może chociaż wyjaśnisz związek między czasem osiągnięcia temperatury roboczej, a czasem zapewnienia smarowania góry silnika?
    Bo jeden się liczy w minutach, a drugi w sekundach.

    Cytat Napisał yaniq Zobacz post
    Ani nie negowałeś, ani nie potwierdzałeś, po prostu tę informację olałeś, która w tej dyskusji jest bardzo istotna, powiedziałbym fundamentalna

    https://images.app.goo.gl/gkGk1473zwd8DeCJA
    Olałem, bo "dolne" parametry jednego i drugiego oleju są zbliżone do siebie (a norma wymaga, żeby spełniały te same wartości), więc różnica przy zastosowaniu 5W30, a 5W40 na zimnym silniku jest pomijalna.

    Cytat Napisał yaniq Zobacz post
    Masz jakąś instrukcję, manuala, dla np. Laponii, Alaski, Syberii czy koła podbiegunowego?
    To AR sprzedawała te modele na Alasce, Syberii czy kole podbiegunowym?

    Cytat Napisał yaniq Zobacz post
    Nie, po prostu wyobrażam sobie rozmowę face to face, w której, po każdej wypowiedzi mówisz "mówiłem przy użyciu mojego aparatu mowy"
    Gratuluję wyobrażeń

  4. #24
    Użytkownik Maniak resoraków Avatar yaniq
    Dołączył
    08 2021
    Auto
    Alfa Romeo 159 1,9 JTS
    Postów
    837

    Domyślnie

    Cytat Napisał FXX Zobacz post
    Dlatego przy rozruchu czas po jakim jeden i drugi olej dotrze do górnych partii silnika jest zbliżony.
    Pamiętasz taką reklamę, w której padało stwierdzenie "prawie robi wielką różnicę" - tak, wiem użyłeś słowa "zbliżony", które jest synonimem słowa "prawie"


    Cytat Napisał FXX Zobacz post
    To może chociaż wyjaśnisz związek między czasem osiągnięcia temperatury roboczej, a czasem zapewnienia smarowania góry silnika?
    Bo jeden się liczy w minutach, a drugi w sekundach.
    A, co ma jedno do drugiego, w przedmiotowej dyskusji, skoro już ustaliliśmy to "prawie" w kwestii czasu rozpoczęcia smarowania góry, a ja w najmniejszym nawet stopniu nie negowałem, że W30 osiągnie wcześniej temperaturę roboczą, niż W40, ba, nawet to wyraźnie napisałem


    Cytat Napisał FXX Zobacz post
    Olałem, bo "dolne" parametry jednego i drugiego oleju są zbliżone do siebie (a norma wymaga, żeby spełniały te same wartości), więc różnica przy zastosowaniu 5W30, a 5W40 na zimnym silniku jest pomijalna."
    Patrz moja odpowiedź powyżej.


    Cytat Napisał FXX Zobacz post
    To AR sprzedawała te modele na Alasce, Syberii czy kole podbiegunowym?
    Dlaczego pominąłeś Finlandię, czyli Laponię - masz bardzo wybiórczy stosunek do moich pytań, jak zwykle zresztą, a więc faktycznie "był czas przywyknąć", po za tym, nie wiem, czy w tych miejscach sprzedawała, wiem, że mogła sprzedawać i to wystarczy, bo skoro mogła, to musiała brać pod uwagę panujące tam warunki atmosferyczne.


    Cytat Napisał FXX Zobacz post
    Gratuluję wyobrażeń
    Raczej wyobraźni, ale dziękuję

    P.S.
    Zadaję Ci, proste pytanie, oczekując na prostą odpowiedź, czy, gdyby przyjąć Twoje założenia, pomijając moje, zastosowanie oleju W30 zamiast W40, "sprawiłoby" problemy z łańcuchem, czy "mogłoby sprawić"?
    Ostatnio edytowane przez yaniq ; 12-08-2024 o 11:14

  5. #25
    Użytkownik Rowerzysta
    Dołączył
    11 2010
    Auto
    159 2,4 200 KM
    Postów
    397

    Domyślnie

    Cytat Napisał yaniq Zobacz post
    Równie zła jest praca przy braku smarowania góry silnika, która jest smarowana rozbryzgowo, a więc przy zimnym silniku, szybciej dojdzie do jego smarowania przy oleju o niższej lepkości.
    Jesteś w mylnym błędzie. Olej o niższej lepkości spłynie natychmiast do miski olejowej i będzie wymagał czasu, aż "dojdzie do smarowania góry silnika". Olej o wyższej lepkości będzie "w górze silnika" pewnie przez 2 tygodnie zanim spłynie do miski.
    Woda ma wartość lepkości wysokotemperaturowej HTHS w 150°C [cP] - 0,18 mPa
    Oleje o niskiej lepkości mają wartość lepkości wysokotemperaturowej HTHS w 150°C [cP] - pomiędzy 2,6 - 2,9 mPa
    Oleje o wysokiej lepkości mają wartość lepkości wysokotemperaturowej HTHS w 150°C [cP] - ≥ 3,5 mPa (to znaczy co najmniej, powyżej, nie mniej niż 3,5 mPa)

    A lepkość wysokotemperaturowa to te dwie cyferki po literze "W", (np. 5w30), które oznaczają klasyfikację „letnią”.
    W uproszczeniu: olej C2 (więc także olej 5w30 o niskiej wartości lepkości wysokotemperaturowej) podczas krytycznego obciążenia (wysoka temperatura pracy, wysokie obroty) nie będzie utrzymywał warstwy filmu olejowego.

    Czy to dosyć jasne jest? Dla ułatwienia podałem porównanie z wodą, żebyś zobaczył że im niższe HTHS, tym niższa lepkość w wysokich temperaturach (więc gorsze smarowanie silnika).
    Przecież nie wlejesz wody do silnika, prawda?

  6. #26
    Użytkownik Maniak resoraków Avatar yaniq
    Dołączył
    08 2021
    Auto
    Alfa Romeo 159 1,9 JTS
    Postów
    837

    Domyślnie

    Cytat Napisał jadzia Zobacz post
    Jesteś w mylnym błędzie. Olej o niższej lepkości spłynie natychmiast do miski olejowej i będzie wymagał czasu, aż "dojdzie do smarowania góry silnika". Olej o wyższej lepkości będzie "w górze silnika" pewnie przez 2 tygodnie zanim spłynie do miski.
    Hmm, jakby Ci to powiedzieć, olej, po zgaszeniu silnika, będący w tej samej temperaturze roboczej, spłynie w porównywalnym czasie, a różnica może być, minut, a nie tygodni, bo Ty zdaję się rozpatrujesz oleje w temperaturze otoczenia, a nie eksploatacyjnej silnika, czyli w granicach 80 - 90 stopni

    Dalsze dywagacje, na podstawie błędnego założenia, uważam, za równie błędne.

    Cytat Napisał jadzia Zobacz post
    W uproszczeniu: olej C2 (więc także olej 5w30 o niskiej wartości lepkości wysokotemperaturowej) podczas krytycznego obciążenia (wysoka temperatura pracy, wysokie obroty) nie będzie utrzymywał warstwy filmu olejowego.
    W jednym z wcześniejszych wpisów, przedstawiłem tabelę wpływu zewnętrznych warunków atmosferycznych, na dobór parametrów oleju.

    P. S.
    Taka ciekawostka, w "czasach słusznie minionych", JGU miały obowiązek, oprócz "Obsług technicznych" wynikających z przebiegu pojazdów, przeprowadzanie "Obsług sezonowych", polegajacych na wymienie oleju, odpowiednio, na zimowy i letni, czyli różniący się parametrami - oczywiście były to czasy Selectolu dla benzyn i Superolu, dla diesli
    Ostatnio edytowane przez yaniq ; 15-08-2024 o 16:44

  7. #27
    Moderator Quadrifoglio Verde Avatar magil
    Dołączył
    07 2012
    Mieszka w
    LHR
    Auto
    Nuova Bravo, 159
    Postów
    13,787

    Domyślnie

    Cytat Napisał yaniq Zobacz post

    Ja nie wiem jacy byli, i szczerze powiedziawszy, mnie nie interesują, bo rozmawiamy o konkretnym przypadku, a ja Ci napisałem, że w silnikach Volvo, na rynek Szwedzki, były zalecane inne parametry oleju niż na rynek europejski i nie zalecał tego "Zdzisiek z przydomowej zagrody", ale autoryzowany serwis Volvo, jakoś zupełnie pominąłeś ten aspekt, skupiając się na wersji silnika i wyposażenia.
    To jest forum Alfa Romeo i słabo mnie interesują dywagacje o starych silnikach Volvo.
    Temat dotyczy silnika 3.2 JTS.
    159 1.9 JTDm 16V '06 => 2.2 JTS '07 => 1750 TBi '09 => 3.2 JTS Q4 '06 => 159 2.2 JTS '08, Nuova Bravo 1.4 T-Jet '10

  8. #28
    Użytkownik Rowerzysta
    Dołączył
    08 2013
    Mieszka w
    Tychy
    Auto
    AR159SW 1.75TBi, AR147 1.6ECO, BMW E21 M42B18
    Postów
    321

    Domyślnie

    Cytat Napisał yaniq Zobacz post
    (...) jak wlejesz olej o większej gęstości, to w Laponii go nie odpalisz, albo po którymś odpaleniu zarżniesz rozrusznik i akumulator, (...)
    Muszę przyznać, że uśmiałem się . Dyskusja o 5W30 vs 5W40 czyli wartości LETNIE inne. A Kolega widzę, że nie rozumie i przykład daje do wartości zimowych... pomijam już słowo "gęstość".
    Swoją drogą zejście z 5Wxx na 0Wxx nic złego by nie zrobiło, a na Skandynawie nawet mogło by być dobre. I to by robiło robotę na odpalanie w niskich temperaturach, a nie zejście z xW40 na xW30, które uważam jednak za błąd ponieważ lepkość, tak jak ktoś już przytoczył, jest poniżej dopuszczalnej dla oleju xW40 - >=3,5, a xW30 >=2,9. Za to 0Wxx zamiast 5Wxx jest wszystko w porządku bo olej 0Wxx mieści się z lepkością w zakresie dla olejów 5Wxx (maksymalna lepkość 6600 @-30C dla 5Wxx i 6600 @-35C dla 0Wxx).
    Tak poza tematem sam teraz jeżdżę na "nieprawidłowym" oleju w TBi. Leje SAE 0W40 ale tak jak producent przykazał ACEA C3 no i z normą 9.55535-S2.

    Inna sprawa, że podejście do oleju jest dość dziwne generalnie wszędzie. Wszyscy tylko patrzą na klasyfikację SAE. Moim zdaniem to duży błąd. Trzeba niestety patrzeć łącznie na SAE, API i ACEA.
    Później wychodzą takie kwiatki, że ktoś leje 5W40 bo tak w instrukcji pisze ale zamiast wymaganego C3 (mid saps) leje sobie "stare, dobre, grube w dodatki" A3/B4 (full saps) z TBN o jakim się żadnemu olejowi z grupy C nie śniło...
    To samo tyczy się dodatków, które różnią się naprawdę znacząco dla różnych klasyfikacji np. dla API SN Plus/SP w porównaniu do starszych standardów. To są całkowicie różne oleje pomimo, że mogą dalej mieć taką samą klasyfikację SAE (np. 5W30).

    Czy mogło zaszkodzić używanie tego silnika na 5W30? No mogło... zwłaszcza, że żaden 5W30 nie ma normy FIAT 95535-H2. Ale czy zaszkodziło to nikt tego nie jest w stanie stwierdzić. Styl jazdy/katowanie - tak naprawdę temperatura oleju i potencjalne szybsze zerwanie filmu olejowego - moim zdaniem miało by największy wpływ na nadmierne zużycie silnika. Sama zbyt niska lepkość jak przedmówcy sugerowali - może by hydrauliczne elementy pracowały inaczej. Ale czy coś się stało? Tego nikt Ci nie powie.
    Ostatnio edytowane przez master_tychy ; 15-08-2024 o 21:37

  9. #29
    Użytkownik Znawca
    Dołączył
    10 2021
    Auto
    Były 159-ki
    Postów
    1,406

    Domyślnie

    Cytat Napisał master_tychy Zobacz post
    Czy mogło zaszkodzić używanie tego silnika na 5W30? No mogło... zwłaszcza, że żaden 5W30 nie ma normy FIAT 95535-H2. Ale czy zaszkodziło to nikt tego nie jest w stanie stwierdzić. Styl jazdy/katowanie - tak naprawdę temperatura oleju i potencjalne szybsze zerwanie filmu olejowego - moim zdaniem miało by największy wpływ na nadmierne zużycie silnika. Sama zbyt niska lepkość jak przedmówcy sugerowali - może by hydrauliczne elementy pracowały inaczej. Ale czy coś się stało? Tego nikt Ci nie powie.
    Jak masz za małe napięcie rozrządu na łańcuchu to również wycierasz zęby na kołach zębatych. Pamiętaj, że to nie czasy pancernych, wiecznych dwurzędowych łańcuchów i takich też kół. skrajny przypadek jest w Mercedesach z 1,8 benzyną, gdzie (podobno właśnie od własnych wydumek na temat oleju) potrafią się wycierać czy nawet łamać zęby na kołach przy przebiegach nawet nieco powyżej 100tys km. Mercedes ma te koła z takiego gównolitu, że na właściwym oleju też się wycierają, tylko przy ok. 2x większym przebiegu.
    Ostatnio edytowane przez Machaju ; 16-08-2024 o 07:37

  10. #30
    Użytkownik Maniak resoraków Avatar yaniq
    Dołączył
    08 2021
    Auto
    Alfa Romeo 159 1,9 JTS
    Postów
    837

    Domyślnie

    Cytat Napisał magil Zobacz post
    To jest forum Alfa Romeo i słabo mnie interesują dywagacje o starych silnikach Volvo.
    Temat dotyczy silnika 3.2 JTS.
    To nie są dywagacje na temat starych silników Volvo, tylko pokazanie wpływu warunków atmosferycznych, na dobór parametrów oleju, co również masz w podanej prze ze mnie tabeli, której chyba nikt nie chce zauważyć.

    Cytat Napisał master_tychy Zobacz post
    Muszę przyznać, że uśmiałem się .
    To bardzo dobrze, śmiech to zdrowie - czy w pobliżu był ser?


    Cytat Napisał master_tychy Zobacz post
    Dyskusja o 5W30 vs 5W40 czyli wartości LETNIE inne. A Kolega widzę, że nie rozumie i przykład daje do wartości zimowych... pomijam już słowo "gęstość".
    Jakie "wartości letnie inne", o czym piszesz - w obecnych silnikach nie ma zalecenia wymiany oleju na sezonowy, a zatem musi on spełniać parametry, zarówno dla warunków letnich, jak i zimowych - do pomyłki ze słowem "gęstość" się przyznałem, czego jeszcze oczekujesz, że wyślę Ci kwiaty?

    Cytat Napisał master_tychy Zobacz post
    Swoją drogą zejście z 5Wxx na 0Wxx nic złego by nie zrobiło, a na Skandynawie nawet mogło by być dobre. I to by robiło robotę na odpalanie w niskich temperaturach, a nie zejście z xW40 na xW30, które uważam jednak za błąd ponieważ lepkość, tak jak ktoś już przytoczył, jest poniżej dopuszczalnej dla oleju xW40 - >=3,5, a xW30 >=2,9. Za to 0Wxx zamiast 5Wxx jest wszystko w porządku bo olej 0Wxx mieści się z lepkością w zakresie dla olejów 5Wxx (maksymalna lepkość 6600 @-30C dla 5Wxx i 6600 @-35C dla 0Wxx).
    Podałem Ci przykład z serii "z życia wzięte", jeśli uważasz, że to było niepotrzebne lub złe, to kieruj swoje uwagi do Volvo.

    Cytat Napisał master_tychy Zobacz post
    Tak poza tematem sam teraz jeżdżę na "nieprawidłowym" oleju w TBi. Leje SAE 0W40 ale tak jak producent przykazał ACEA C3 no i z normą 9.55535-S2.
    No nie, to nie jest poza tematem, bo chwilę później piszesz, że normy Fiata czegoś nie przewidują, jak rozumiem, znasz je wszystkie, ale po co mają przewidywać, skoro Ty masz to "głęboko w poważaniu"?

    Cytat Napisał master_tychy Zobacz post
    bo tak w instrukcji pisze
    Co w tej instrukcji robi?

    Oczywiście, że do swojego silnika możesz lać, co Ci się żywnie podoba i nikomu nic do tego, a instrukcje są przecież dla cieniasów, bohaterowie mają na nie wywalone i przy oleju czepną się minimalnej zmiany, ale przy geometrii zawieszenia, stwierdzą, że sami sobie ustanowią wartości.

    Cytat Napisał master_tychy Zobacz post
    Czy mogło zaszkodzić używanie tego silnika na 5W30? No mogło... zwłaszcza, że żaden 5W30 nie ma normy FIAT 95535-H2. Ale czy zaszkodziło to nikt tego nie jest w stanie stwierdzić.
    Dlatego straszenie problemami, to jest straszenie "czarną wołgą", "nikt nie jest w stanie stwierdzić, ale na wszelki wypadek postraszymy."

Podobne wątki

  1. [Brera] Brera 2,4 jtdm - Warszawa (info jakby ktoś chciał oglądać)
    Utworzone przez lukaszsz w dziale Kupić - nie kupić? Auta z ogłoszeń
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post / autor: 28-12-2017, 19:16

Tagi dla tego tematu

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
Amortyzatory