Witam planuję zakup alfy Romeo brera 3.2 v6, poprzedni właściciel zalewał ją olejem 5w30 czy jest on odpowiedni do tego silnika czy lepiej inny stosować
Witam planuję zakup alfy Romeo brera 3.2 v6, poprzedni właściciel zalewał ją olejem 5w30 czy jest on odpowiedni do tego silnika czy lepiej inny stosować
Według oryginalnej instrukcji obsługi powinno być SAE 5W-40 (Kwalifikacja FIAT 9.55535-H2).
159 1.9 JTDm 16V '06 => 2.2 JTS '07 => 1750 TBi '09 => 3.2 JTS Q4 '06 => 159 2.2 JTS '08, Nuova Bravo 1.4 T-Jet '10
3.2JTS ma zalecany olej 5W40 i tak też dobrane elementy układu olejowego.
Zastosowanie oleju o niższej lepkości może spowodować obniżenie ciśnienia oleju przy temperaturze roboczej silnika, a to z kolei może wpływać np. na niewłaściwą pracę napinaczy łańcucha rozrządu, który wystepuje właśnie w JTSie. A niewłaściwą praca napinaczy powoduje przyspieszone zużycie łańcucha, ślizgów itd.
Wysłane z mojego M2007J3SY przy użyciu Tapatalka
To jest jedna prawda, a druga jest taka, że olej o niższej lepkości szybciej uzyskuje temperaturę roboczą, nie mówiąc o łatwiejszym/lżejszym rozruchu, w czasie którego łańcuch przenosi ogromne siły, a zatem, o tym, który z nich jest odpowiedniejszy może decydować to, czy jeździmy krótkie odcinki, czy trasy, albo w jakich warunkach atmosferycznych eksploatujemy samochód, a zatem, jednoznaczne stwierdzenie, przy nieznajomości tych zmiennych, jest opowiadaniem głupot, a już twierdzenie, że to specyfika Niemców, to jakaś kompletna aberracja.
Dawno temu, mieliśmy w firmie dwa, sprowadzone z rynku szwedzkiego, używane Volvo - 760 w wersji Ghia, czyli rzędowe 6 cylindrów w sedanie i 745 czyli rzędowe 4 cylindry w kombi - one w szwedzkich papierach miały zalecany olej 5W30, ale w jedynym wówczas w Warszawie ASO Volvo, u Czecha, na Płowieckiej, przy pierwszym przeglądzie, zmienili olej na 5W40, twierdząc, że na Europę, po za Skandynawią, jest taka jego specyfikacja i taki lali przy kolejnych przeglądach.
Ostatnio edytowane przez yaniq ; 10-08-2024 o 12:55
Zgadza się, ale dlatego producent określa zalecaną lepkość, bo to producent wie jakie podzespoły w układzie olejowym dobrał, jak ciasno są spasowane elementy silnika itd.
Bez znajomości tych zmiennych, zmiana lepkości jest nieco ryzykowna, zwłaszcza, że przy łańcuchu rozrządu najgorszym co może być, jest właśnie za niskie ciśnienie i praca przy niewłaściwie napiętym łańcuchu
Co do Niemców to trochę racji w tym jest, często leją właśnie 5W30 niezależnie od tego co jest w instrukcji, nie raz się z tym już spotkałem z samochodami z tamtego rynku.
Co do Volvo 760, to nie było tego samochodu w wersji Ghia, wersja z Dieslem R6 mogła mieć oznaczenie GLE.
Wysłane z mojego M2007J3SY przy użyciu Tapatalka