Pytanie, czy przy normalnej eksploatacji, mogą zaistnieć takie warunki, a jeśli tak, to w jak ekstremalnych sytuacjach, skoro temperatury silnika pilnuje termostat i wentylator z dwoma biegami, a łącznik między kierownicą a pedałami wie do czego służy wskaźnik temperatury, zarówno cieczy chłodzącej, jak i, w JTS, oleju, bo równie dobrze możemy rozpatrywać sytuację, w której za kierownicą siedzi pacan, który nawet nie wie, że w silniku powinien być olej, w dodatku określona jego ilość.
Zdanie, pod względem interpunkcji, jest zbudowane wzorowo, ale gdyby nawet zastosować, zaproponowane przez Ciebie zmiany, to i tak sens, pozostałby niezmieniony![]()
Ostatnio edytowane przez yaniq ; 28-08-2024 o 07:56
Termostat, o którym piszesz pilnuje ale temperatury płynu chłodzącego w małym obiegu, a nie "silnika" ani oleju. To wszystko działa jedynie pośrednio, nie miejscowo. Masz 2 wskaźniki w JTS, czy one pokazują jednakowe wartości?
Oczywiście, że mogą zaistnieć takie warunki i to wcale nie muszą być jakieś ekstremalne sytuacje. Olej w misce przy zwykłej spokojnej jeździe autostradowej w miarę stałe 130-140kmph licznikowe z tempomatem u mnie w TBi ma 105-115C w lato (uprzedzę potencjalne pytania - tak, mam czujnik temperatury oleju w TBi). W takim razie ile może mieć olej w newralgicznych miejscach jeśli na wejściu do pompy ma te nawet tylko 105C? A ile dodatkowo może mieć w tych miejscach jeśli ktoś jeździ tylko nieco szybciej, pełnym autem z bagażem, przyczepką albo w górach? Albo wszystko wymienione jednocześnie? Wymiennik ciepła płyn/olej niestety nie reguluje temperatury oleju na tyle wydajnie, żeby trzymać te ok. 90C jak na otwarcie termostatu płynu chłodzącego.
Ale rozumiem, że się zgadzamy co do kwestii że xW30 szybciej zetnie film? To dość kluczowe zwłaszcza jak się nie kupiło taczki do toczenia tylko 3.2.
Jeśli chodzi o świadomego kierowcę, to sama temperatura oleju mu niewiele pewnie da zwłaszcza z taką "bezwładnością" jak mają te zegary. Przydało by się widzieć ciśnienie.
Ostatnio edytowane przez master_tychy ; 28-08-2024 o 19:32
Czyli, jakie, konkretnie zdanie ma termostat i z czego bierze się temperatura cieczy chłodzącej i oleju?
Cyt.:
"Optymalna temperatura pracy oleju to 95-105 ⁰C. Próby jego sprawności wykonuje się przy równych 100 ⁰ C. Jeśli auto podróżuje przez długi czas z dużymi prędkościami to temperatura rzędu 110-115⁰ C nie jest czymś niepokojącym."
Teoretycznie tak, tyle, że my nie prowadzimy akademickiej dyskusji, tylko dyskutujemy o praktyce, to tak, jakbyś zapytał, czy na rowerze, można osiągnąć prędkość 335 km/h - można, ale wyłącznie w określonych warunkach, a nie przy normalnej jego eksploatacji, a więc nie ma na Twoje pytanie odpowiedzi "tak" lub "nie", bo o tym decydują konkretne uwarunkowania zewnętrzne - jeśli będziesz jechał w 40 stopniowym mrozie, to nie ma mowy o takiej temperaturze, dlatego dodałeś, że jest to temperatura uzyskana w czasie lata.
Gdyby konstruktor samochodu uznał, że taka wartość jest potrzebna kierowcy, w normalnej eksploatacji samochodu, to zapewne by taki wskaźnik umieścił, ale skoro uznał, że wystarczy czujnik, wskazujący ciśnienie niebezpieczne dla silnika, to chyba wiedział co robi.
To był cytat, stąd cudzysłów, ale akurat ta informacja była najmniej istotna, tylko nie chciałem ciąć cytatu, możesz wpisać tę frazę w wyszukiwarkę i sprawdzić, jeżeli uznajesz tę informację za istotną, bo ja nie.
Wiem, że to był cytat, sprawdziłem skąd pochodzi i niestety nie ma tam ani słowa więcej o tych próbach sprawności stąd moje pytanie.
Co więcej w tym krótkim artykule jest odnośnik do innego artykułu na tym portalu, wg którego zakres optymalnych temperatur dla oleju jest nieco inny:
Optymalna temperatura oleju silnikowego kształtuje się na poziomie 90-130° C. Przy dynamicznej jeździe jego temperatura może jednak dojść nawet do 150° C.
Właściwie to nie wiem kto Tobie głupot naopowiadał w wielu różnych kwestiach. Wiesz na jakiej zasadzie jest łożyskowany wał korbowy? Jakie ciśnienie powoduje zapalenie czujnika? Sprawdź zdziwisz się jak małe.
Z resztą... Nie istotne. Postaram się niektóre rzeczy ignorować dla lepszego zdrowia psychicznego wszystkich forumowiczów.
Fakty są takie, że żaden 5W30 nie jest przeznaczony do tego silnika i nie spełnia normy 9.55535-H2, która zakłada wysoką lepkość w wysokich temperaturach.
Dodatkowo wspólnie doszliśmy do wniosku, że jednak film olejowy 5w30 zetnie szybciej niż 5w40.
To powinno już rozwiać wszystkie wątpliwości.
EOT.
Wysłane z mojego Pixel 8 Pro przy użyciu Tapatalka