Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 28

Temat: Alfa Romeo i Mac Pherson ??

  1. #1
    Użytkownik Znawca Avatar Mongoose
    Dołączył
    04 2013
    Auto
    156 Sportwagon 2.0 JTS
    Postów
    1,321

    Domyślnie Alfa Romeo i Mac Pherson ??

    Małe pytanko, przeglądając sobie manuale itd często widziałem oto takie coś



    Teraz kłótnia z tym, co mówi podręcznik: Kolumna MacPherson, jest nią tylko wtedy, gdy:

    - składa się z amortyzatora, zwrotnicy i sprężyny jako CAŁOŚĆ.
    - jest to zawieszenie PRZEDNIE
    - kolumna jest SKRĘTNA
    - za prowadzenie odpowiada JEDEN WAHACZ

    Ktoś mi to racjonalnie wytłumaczy ?
    Załączone obrazy Załączone obrazy Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	wtf.jpg
Wyświetleń:	300
Rozmiar:	262.0 KB
ID:	175772  
    Ostatnio edytowane przez Mongoose ; 18-08-2015 o 20:16

  2. #2
    Użytkownik Znawca Avatar KHOT
    Dołączył
    11 2012
    Mieszka w
    Poznań
    Auto
    Panzergrau
    Postów
    1,309

    Domyślnie

    Wiki mówi:
    Kolumna MacPhersona to rodzaj zawieszenia samochodu, w którym amortyzator pełni jednocześnie rolę elementu tłumiącego i prowadzącego.
    Czyli zwrotnica jest tylko dodatkiem: powszechnym, ale nieobowiązkowym.
    "Aby zrozumieć „paradoks" konia ciągnącego wóz,
    najlepiej wyobrazić sobie co się będzie działo, jeśli koniowi założymy wrotki."

    "Nie masz talentu? Zawsze możesz pokazać cycki."


  3. #3
    Użytkownik Znawca Avatar Mongoose
    Dołączył
    04 2013
    Auto
    156 Sportwagon 2.0 JTS
    Postów
    1,321

    Domyślnie

    No tak, ale ta nazwa wzięła się od konstruktora, który wymyślił dany typ zawieszenia tzn. kolumnę z kilku elementów(zwrotnica, amortyzator, spreżyna), która jest cała skrętna w raz z kołami, odwrotnie jak w wielowahaczu, gdzie zwrotnica jest elementem stałym, odseparowanym od amortyzatora. Jest trzymana na wahaczu dolnym i stabilizującym - górnym.

    O ile się nie mylę, to ten sam konstruktor coś majstrował dla zawieszenia z tyłu dla Forda, ale żeby to wykorzystać trzeba byłoby płacić im licencje i zostało to w Fordzie.

    Wiec co za tym idzie, MacPherson nie może byc nazywanym zawieszeniem tylnym, bo bezpośrednio nim nie jest. I chciałbym własnie sobie to jakos wytlumaczyc dlaczego w Alfie, w manualu jest napisane tak, a nie inaczej.

    Moze celowo nienazywa się to mAc Pherson, tylko MC Pherson, jak czarny raper zza ocenu, Mc "emsi", nie Mac, dla zmyłki a tak serio z tyłu jest normlany wielowahacz, a marketing i dobra nazwa robi swoje... No nie wiem
    Ostatnio edytowane przez Mongoose ; 18-08-2015 o 21:27

  4. #4
    Użytkownik Quadrifoglio Verde Avatar jaboleq
    Dołączył
    06 2010
    Mieszka w
    Tychy
    Auto
    AR 156 SW 1.9 16V powered by @sdero
    Postów
    7,325

    Domyślnie

    W 156 tył jest skrętny (regulacja zbieżności), amortyzator i sprężyna i zwrotnica jako całość i wahacz wleczony.

    Jest to zmodyfikowane zawieszenie typu McPherson by nie płacić licencji.

    http://zssplus.pl/publikacje/publikacje07.htm

    Wysłane z mojego GT-I9300 przy użyciu Tapatalka
    Ostatnio edytowane przez jaboleq ; 18-08-2015 o 22:48
    ::::::: I am IN LOVE with trance! ::::::: Moja włoszka :::::::

  5. #5
    Użytkownik Znawca Avatar Mongoose
    Dołączył
    04 2013
    Auto
    156 Sportwagon 2.0 JTS
    Postów
    1,321

    Domyślnie

    Czyli z MacPhersonem nie ma to nic wspólnego, poza konstrukcja "całości" nie ma to nic wspólnego z warunkami spełnienia kolumny MacPhersona, a tym bardziej z jego wynalazcą i trafnie jest to nazwane MC Pherson, nie MacPherson, tak jak Chinole zmieniają "Addidas" na "Adidas"...

    Tzn. Nie jest ona na jednym wahaczu, nie jest ona z przodu, nie jest skrętna, 3 warunki klomuny w pizdziec, jedynie jest spełniony warunek "całości", który nie może spełniać ani trochę ideei kolumny i jego wynalazcy. Dobrze mogliśmy to sobie nazwac Mc Mongoose i nikt by nawet sie nie kapnał, ze ma to cos wspolnego z PHersonem, ale nazwa robi swoje

    Czyli jest to tzw. Chinszczyzna wśród samochodów.
    Ostatnio edytowane przez Mongoose ; 18-08-2015 o 23:11

  6. #6
    Użytkownik Romeo Avatar Krusz
    Dołączył
    07 2011
    Mieszka w
    Warszawa / Lancaster UK
    Auto
    156 1.8TS '02
    Postów
    1,517

    Domyślnie

    Nie wiem dlaczego ktokolwiek, kiedykolwiek chciałby używać MacPhersona jako przykrwkę dla wielowahacza, skoro to drugie jest miliard razy lepsze?
    Nie wiem też skąd wyciągnąłeś tą swoją definicyjkę, ale nie musi być to zawieszenie przednie, wystarczy że drążek który w przednim zawiasie byłby od skrętu przymocujemy na stałe do nadwozia...
    W Alfie z tyłu nie masz klasycznego MacPhersona ale nie ma też górnego wachacza a cała geometria zależy właśnie od mocowania amorka, więc podstawowe założenie masz spełnione.

    No i proponuję się z tymi txtami ogarnąć, bo MacPherson to praktycznie najgorsze co możesz dostać w aucie jeśli chodzi o prowadzenie, no może poza sztywnymi osiami i resorami piórowymi...
    Ostatnio edytowane przez Krusz ; 18-08-2015 o 23:14

    Twin Spark Compressore - Na pohybel hejterom - Szalone 0.5bara
    Mazda mx5 - bokiem, na glebie i z kierownicą po złej stronie.
    "Nothing is "good" for daily driving that's not OEM. So by that logic don't turbo your car. Don't make it faster. Don't do anything. Go buy a bus pass."

  7. #7
    Użytkownik Znawca Avatar Mongoose
    Dołączył
    04 2013
    Auto
    156 Sportwagon 2.0 JTS
    Postów
    1,321

    Domyślnie

    I tu mylisz. Wielowahacz jest lepszy od MacPhersona, ale tylko na drodze prostej (prosta nawierzchnia) pod względem przyczepności. Wielowahacz ma niski zakres skoku przez co łatwo dobija i jest nietrwały, tutaj sryliard razy milion przegrywa z MacPhersonem pod względem awaryjności i komfortu.

    Moja "definicyjkę" to oparcie o samo założenie konstruktora, który wynalazł coś na tyle genialnego, że jest ona stosowana w 3/4 samochodach na świecie od już dziesiątek lat. Definicyjkę to też poznają ludzie na studiach, tak samo jak nie istnieje takie coś jak PCV, tylko PVC i PCW.
    Definicyjka ta mowi, ze wykreślenie chocby jednego założenia kolumny wyklucza ją z określenia "MacPherson"

  8. #8
    Użytkownik Romeo Avatar Krusz
    Dołączył
    07 2011
    Mieszka w
    Warszawa / Lancaster UK
    Auto
    156 1.8TS '02
    Postów
    1,517

    Domyślnie

    Cytat Napisał Mongoose Zobacz post
    I tu mylisz. Wielowahacz jest lepszy od MacPhersona, ale tylko na drodze prostej (prosta nawierzchnia) pod względem przyczepności. Wielowahacz ma niski zakres skoku przez co łatwo dobija i jest nietrwały, tutaj sryliard razy milion przegrywa z MacPhersonem pod względem awaryjności i komfortu.

    Mwaaaahaha
    Na tychże właśnie studiach robiłem projekt o zawieszeniach, i to co tu piszesz to trochę masakra. MacPhersony są tanie i kompaktowe - łatwiej upchać ze skrzynią biegów etc, i taniej więc więcej hajsu zostaje w portfelach producentów. Dlatego 3/4 fur jeździ na tym właśnie zawiasie.
    Komfort z założenia jest lepszy w wielowachaczach, bo przenosisz mniej drgań na karoserię, awaryjność to kwestia konkretnego projektu/zawiasu a nie generalnego konceptu. Częsty błąd...

    To jaki skok ma zawieszenie zalezy od projektanta, np. Trophy Trucki mają wielowachacz...

    Twin Spark Compressore - Na pohybel hejterom - Szalone 0.5bara
    Mazda mx5 - bokiem, na glebie i z kierownicą po złej stronie.
    "Nothing is "good" for daily driving that's not OEM. So by that logic don't turbo your car. Don't make it faster. Don't do anything. Go buy a bus pass."

  9. #9
    Użytkownik Znawca Avatar Mongoose
    Dołączył
    04 2013
    Auto
    156 Sportwagon 2.0 JTS
    Postów
    1,321

    Domyślnie

    Mówimy tutaj o samochodach osobowych, do użytku codziennego, to nie wyskakujesz mi z Trophy Truckiem, który ma miejsce, aby zamontować większy skok, a same wahacze pewnie są wartości kilku tyś $... A przeznaczenie takiego samochodu to jak najlepsza trakcja, tłumienie i zadupianie hspeedem po pustyni....

    Nie staram się tutaj udowodnić, ze MacPherson jest lepszy od wielowahaczu, bo w teorii i praktykce tak nie jest i nawet to czujemy jako właściciele Alf.... Interesowało mnie co to jest McPherson z tyłu, pamiętając założenia, które wymyślił konstruktor spod tego nazwiska...

    Samo moje pytanie dotyczyło samego w sobie MacPhersona z tyłu, jak i samej Alfy Romeo... Nawet wpisałem losowo w neta to hasełko i proszę bardzo, potwierdzają się moje zakute definicyjki.

    Pan Witkowski

    W tym celu ukończyłem studia na wydziale Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej z tytułem magistra, a następnie zdobyłem dyplom Master of Science na Uniwersytecie w Cranfield, na kierunku Advanced Lightweight Structures and Impact. Długa droga przez edukację została mi wynagrodzona zatrudnieniem w głównej placówce rozwojowej Jaguar Land Rover w Gaydon na stanowisku Lead Engineer, w dziale Chassis, gdzie zarządzam powstawaniem, rozwojem i wdrażaniem do produkcji poszczególnych komponentów podwozia.

    sumowując, kolumna MacPhersona jest nią wtedy, gdy spełnione są wszystkie następujące założenia:

    • jest to zawieszenie przednie,


    • amortyzator, sprężyna i zwrotnica tworzą po zamocowaniu w aucie jeden element,


    • za prowadzenie odpowiada jeden wahacz poprzeczny, mocowany do dolnej części zwrotnicy,


    • amortyzator obraca się względem swojej osi gdy obracamy kierownicą.

    Jeżeli jakiekolwiek zawieszenie nie spełnia wszystkich powyższych założeń jednocześnie, to nie jest już kolumna MacPhersona. A zatem, nie jest nią na pewno zawieszenie tylne jakiegokolwiek samochodu. Nie jest nią też zawieszenie składające się z więcej niż jednego wahacza na koło. Nie jest kolumną również rozwiązanie Opla HiPerStrut, ponieważ amortyzator nie obraca się podczas skręcania – tu zastosowano oddzieloną zwrotnicę.
    http://autokult.pl/25725,co-to-jest-kolumna-macphersona


    Więc czym jest zawieszenie tylne w 147 ? ADidasem. Jaboleq juz odpowiedział na moje pytanie i nie trzeba drążyć tematu. Dziękuje.
    Ostatnio edytowane przez Mongoose ; 18-08-2015 o 23:52

  10. #10
    Użytkownik Romeo Avatar Krusz
    Dołączył
    07 2011
    Mieszka w
    Warszawa / Lancaster UK
    Auto
    156 1.8TS '02
    Postów
    1,517

    Domyślnie

    Jeśli chcesz wyłączyć z równiania oszczęności firmy itp. to trzeba patrzeć na zastosowania w stylu motosportu. Samochody do użytku codziennego mają być tanie, a Heniek ma je być w stanie naprawić młotkiem. Pierdolenie, że MacPherson jest lepszy od wielowachacza to tylko... pierdolenie. Nigdy nie był, nie jest i nie będzie lepszym ZAWIESZENIEM. Jest po prostu kompromisem.

    Z linku Jaboleq
    Reasumując powyższe nazwa „pseudo” wynika z uwarunkowań finansowych i licencyjnych, a nie technicznych.
    Dużo polskich studiów uwielbia zabawę z nazewnictwem jak 'silnik o zapłonie iskrowym', serio, silnik benzynowy i każdy wie o co chodzi. Tak samo jest i tu, pan MacPherson w patencie napisał zawieszenie przednie, a czym się różni amortyzowanie przedniego koła od tylniego?

    Twin Spark Compressore - Na pohybel hejterom - Szalone 0.5bara
    Mazda mx5 - bokiem, na glebie i z kierownicą po złej stronie.
    "Nothing is "good" for daily driving that's not OEM. So by that logic don't turbo your car. Don't make it faster. Don't do anything. Go buy a bus pass."

Podobne wątki

  1. Mc Pherson 156
    Utworzone przez Aster156 w dziale 156
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post / autor: 07-02-2013, 23:51
  2. 166 mocowanie mc pherson przód - pytanie
    Utworzone przez tuner w dziale 166
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post / autor: 12-11-2011, 07:18

Tagi dla tego tematu

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
Amortyzatory