Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 20

Temat: dopuszczalna róznica w wielkości opon

  1. #1
    Użytkownik Rowerzysta Avatar RobertWroc
    Dołączył
    04 2010
    Mieszka w
    Wrocław
    Auto
    Alfa Romeo 159 2.2JTS
    Postów
    354

    Domyślnie dopuszczalna róznica w wielkości opon

    Witam, jako że zima w pełni, chętnych do kupna opon letnich za dużo nie ma więc i ceny poszły w dół.
    Więc mam zamiar kupić dwie sztuki, bo akurat tyle potrzebuję.
    I z ta pytanie.
    Na przodzie zostają 205/55/16, czyli 112,75 mm
    na tył chcę dać 215 lub 225.
    I teraz pytanie , najrozsądniejsze wydaje się wybranie szerokości 215
    profil 40 (215x40%= 86mm) jest niższy
    profil 50 (215x50%=107,5mm) prawie pasuje
    profil 55 (215x55%=118,25) większy

    ale jak szaleć to już szaleć tym bardziej że cena w zasadzie taka sama i wsadzić 225/??/16
    i tu juz jest mniej ciekawie.

    Profil 40 (225x40%=90mm) to juz zdecydowanie za mało.
    profil 50(225x50%=112,5) niemal ideał - ale ciężko kupić teraz
    profil 55 (225x55%=123,75mm) znów za dużo

    Czy 225/50/16 nie jest za szeroka? Jeżeli nie to właśnie w taką będę celował. Ale nie ma ich zbyt wiele więc być może będą musiał zdecydować się na inną.
    jaka różnica w wysokości opon jest bezpieczna, i czy to w ogóle ma znaczenie?
    Ostatnio edytowane przez RobertWroc ; 15-12-2010 o 15:35

  2. #2
    Kabar
    Gość

    Domyślnie

    Nie wiem jaka jest bezpieczna, ale wyczytałem kiedyś że zalecana jest do 2% różnicy względem fabrycznego rozmiaru.

  3. #3
    Użytkownik Maniak resoraków
    Dołączył
    01 2010
    Mieszka w
    Ełk
    Auto
    Alfa 147 1.9jtd 85kw 2002r.
    Postów
    38

    Domyślnie

    Moim zdaniem z oponami to jest tak,ze jak sie zmienia rozmiar felgi na wiekszy to automatycznie trzeba zmienic rozmiar(wysokosc)opony na nizszy tak zeby obwod calego kola nie zmienil sie zbytnio bo bedzie oszukiwac na liczniku,Tak wiec jak mamy 185/65/15 to mozemy zmienic np.na 195/55/16 lub 195/45/17.Szerokosc opony czyli ta pierwsza pozycja nie ma wiekszego znaczenia.Mozemy nawet wlozyc 245 i wiecej o ile tylko nam sie zmiesci.Najwazniejsza jest wysokosc czyli drugi numerek.Mozna tez zastosowac male widelka np.50 zamiast 55 lub 45 bo roznica w obwodzie bedzie niewielka.Przynajmniej tak to rozumiem i tak zawsze robilem.

  4. #4
    Użytkownik Świeżak
    Dołączył
    12 2010
    Mieszka w
    Kraków
    Auto
    AR 147 1.9 JTDm 150km, Brera 2,4jtdm
    Postów
    36

    Domyślnie

    najlepiej sobie użyj przelicznika, dobierz odpowiedni rozmiar tak by były minimalne odstępstwa od orginału, tu masz linka :
    http://www.polkasteam.pl/przydaski/p...znik_opon.html

    ---------- Post dodany o godzinie 18:23 ---------- Poprzedzający go post został napisany o godzinie 18:20 ----------

    weż jeszcze pod uwagę to że jeśli będziesz miał zbyt duże róznice będzie Ci licznik przekłamywał, a dodatkowo gdy różnice między przednią a tylną osią bedą zbyt duże może Ci ABS i ASR itp nie działać, albo non stop się włączać.

  5. #5
    Użytkownik Pasjonat
    Dołączył
    03 2008
    Mieszka w
    Lublin
    Auto
    BMW E61 545i żony, E61 530xD do orania pola :)
    Postów
    3,191

    Domyślnie

    Robert nie obraź się ale kto Cię tak średnice kół liczyć i porównywać nauczył???
    10.2008-16.11.2012r. 156 3,0 V6 24V Q2 278KM@312Nm - pozostały piękne wspomnienia

    Porting głowic, budowa silników do motorsportu, budowa układów wydechowych, kolektorów ssących ITB, indywidualnych części do motorsportu

    Zapraszam => https://www.facebook.com/Ku%C5%9Bmie...37265/?fref=ts

  6. #6
    Użytkownik Romeo Avatar bikermarek
    Dołączył
    03 2007
    Mieszka w
    Kampinos
    Auto
    Alfa Romeo 155 2,0 Twin Spark 16V 1995
    Postów
    716

    Domyślnie

    Moim zdaniem przy tylnej oponie to nie ma znaczenia. Aby się zmieściło i nie obcierało to będzie OK.
    Prędkość podawana jest dla przednich kół i tam zmiana rozmiaru może mieć wpływ na wskazania prędkościomierza.

    Co do przeliczania... Ja błędu nie widzę.
    Przecież profil opony jest to procentowy stosunek wysokości do szerokości. Więc przez proste działanie otrzymujemy wysokość opony.
    Nie mylić ze średnicą
    Pozdrawiam
    bikermarek

    Alfa Romeo 155 1,8 Twin Spark 16V 1997: 13.05.2007 - 02.07.2011
    Fiat Seicento 1,1 SPI 1999: 24.02.2012 - 09.03.2013
    Alfa Romeo 155 2,0 Twin Spark 16V 1995: 31.07.2011 - ?
    sigpic154_7.gif

  7. #7
    Użytkownik Pasjonat
    Dołączył
    03 2008
    Mieszka w
    Lublin
    Auto
    BMW E61 545i żony, E61 530xD do orania pola :)
    Postów
    3,191

    Domyślnie

    Mi nie chodzi o błąd w obliczeniach tylko mało czytelny sposób przedstawienia wyników, dużo bardziej obrazowo wygląda przeliczanie przez średnicę, i porównywanie wtedy odchyłki. Generalnie trzeba uważać, żeby potem ABS itp. nie głupiał, bo co innego mieć średnicę inną niż fabryczna na całym aucie, wtedy ABS widzi równą prędkość wszystkich kół, a co innego mięć przód seryjny rozmiar a tył większy.
    10.2008-16.11.2012r. 156 3,0 V6 24V Q2 278KM@312Nm - pozostały piękne wspomnienia

    Porting głowic, budowa silników do motorsportu, budowa układów wydechowych, kolektorów ssących ITB, indywidualnych części do motorsportu

    Zapraszam => https://www.facebook.com/Ku%C5%9Bmie...37265/?fref=ts

  8. #8
    Użytkownik Quadrifoglio Verde Avatar Belfer
    Dołączył
    01 2007
    Mieszka w
    Gorlice
    Auto
    Chwilowo: 156 GTA Q2, 159 TBI, Lancia Phedra FL, 147 2.0 3D, RAV4 04' i GT JTD
    Postów
    7,540

    Domyślnie

    Cytat Napisał RobertWroc Zobacz post
    Witam, jako że zima w pełni, chętnych do kupna opon letnich za dużo nie ma więc i ceny poszły w dół.
    Więc mam zamiar kupić dwie sztuki, bo akurat tyle potrzebuję.
    I z ta pytanie.
    Na przodzie zostają 205/55/16, czyli 112,75 mm
    na tył chcę dać 215 lub 225.
    I teraz pytanie , najrozsądniejsze wydaje się wybranie szerokości 215
    profil 40 (215x40%= 86mm) jest niższy
    profil 50 (215x50%=107,5mm) prawie pasuje
    profil 55 (215x55%=118,25) większy

    ale jak szaleć to już szaleć tym bardziej że cena w zasadzie taka sama i wsadzić 225/??/16
    i tu juz jest mniej ciekawie.

    Profil 40 (225x40%=90mm) to juz zdecydowanie za mało.
    profil 50(225x50%=112,5) niemal ideał - ale ciężko kupić teraz
    profil 55 (225x55%=123,75mm) znów za dużo

    Czy 225/50/16 nie jest za szeroka? Jeżeli nie to właśnie w taką będę celował. Ale nie ma ich zbyt wiele więc być może będą musiał zdecydować się na inną.
    jaka różnica w wysokości opon jest bezpieczna, i czy to w ogóle ma znaczenie?
    225 przy 16 calach to ewidentnie za dużo chyba że masz felgę wyjątkowo szeroką. Opona będzie Ci za bardzo "pracowała" na boki i auto będzie się źle prowadziło. Tutaj masz stronę z obliczaniem rozmiaru opon i błędu licznika, który wówczas powstaje. http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

    Moim zdaniem najlepiej sprawdza się przy 16 calach opona 205/55. Nie za wąska, ma dobry nacisk na cm/kw odporna na aquaplaning, mniej szumi (choć to zależy od bieżnika) i też mniej waży (mniejsze masy nieresorowane, lepsze przyspieszenie itd). Jeszcze jeden argument za tym rozmiarem przemawia i jest nim cena. To jest najbardziej typowa 16tka i można je kupić w naprawdę tanio.

  9. #9
    Użytkownik Romeo Avatar bikermarek
    Dołączył
    03 2007
    Mieszka w
    Kampinos
    Auto
    Alfa Romeo 155 2,0 Twin Spark 16V 1995
    Postów
    716

    Domyślnie

    Cytat Napisał GrzesiekK. Zobacz post
    Generalnie trzeba uważać, żeby potem ABS itp. nie głupiał, bo co innego mieć średnicę inną niż fabryczna na całym aucie, wtedy ABS widzi równą prędkość wszystkich kół, a co innego mięć przód seryjny rozmiar a tył większy.
    Jeśli auto jest z ABS to pewnie z podanych przez Ciebie powodów warto mieć wszystkie opony jednakowe. Choć może jest jakaś tolerancja (1-2%)?
    Pozdrawiam
    bikermarek

    Alfa Romeo 155 1,8 Twin Spark 16V 1997: 13.05.2007 - 02.07.2011
    Fiat Seicento 1,1 SPI 1999: 24.02.2012 - 09.03.2013
    Alfa Romeo 155 2,0 Twin Spark 16V 1995: 31.07.2011 - ?
    sigpic154_7.gif

  10. #10
    Użytkownik Alfa i Omega
    Dołączył
    12 2009
    Mieszka w
    near zamość
    Auto
    156 1,8 ts 98
    Postów
    372

    Domyślnie

    na letnich miałem przód 215/45 i tył 225/45 R17 i było w miare git, chociaż jak sie wpada w koleiny, wcale nie jest tak ciekawe zwłaszcza jeśli pada spory deszcz

Podobne wątki

  1. [159] Dopuszczalna masa przyczepy holowanej z hamulcem i bez hamulca
    Utworzone przez Artek123 w dziale 159/Brera/Brera Spider
    Odpowiedzi: 10
    Ostatni post / autor: 24-12-2018, 13:51
  2. Czy dopuszczalna jest zamiana stopy korbowodu ? 2.0 TS
    Utworzone przez albert51 w dziale 156
    Odpowiedzi: 6
    Ostatni post / autor: 29-04-2013, 16:34
  3. Róznica miedzy deska przed a po FL 156
    Utworzone przez Piotras w dziale 156
    Odpowiedzi: 3
    Ostatni post / autor: 04-02-2012, 12:42
  4. [146] róznica układu ham i podzespołów w 146
    Utworzone przez kulik w dziale 145/146/155
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post / autor: 29-01-2012, 21:14
  5. róznica w JTD 105 a 115 KM
    Utworzone przez dudek_rz w dziale 156
    Odpowiedzi: 9
    Ostatni post / autor: 31-10-2008, 10:40

Tagi dla tego tematu

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
Amortyzatory