Pokaż wyniki od 1 do 10 z 10

Temat: Ząbkowanie opon - zauważyliście u siebie?

  1. #1
    Użytkownik Rowerzysta Avatar Kamilhex
    Dołączył
    04 2009
    Mieszka w
    Słubice/Poznań
    Auto
    Alfa 159 SW TI 2.4 Qtronic 200KM
    Postów
    64

    Domyślnie Ząbkowanie opon - zauważyliście u siebie?

    Od jakiegoś czasu zauważyłem buczenie na tylnej osi, byłem przekonany, że to łożysko, do momentu kiedy wymieniłem oponki - okazało się, że przy nowych oponach buczenie zniknęło. Poczytałem trochę na ten temat i znalazłem ciekawy artykuł na temat nierównomiernego zużywania się opon z tyłu: http://www.opony.com.pl/artykul/zabkowanie-opon/?id=116 - ponoć przy zawieszeniu wielowahaczowym efekt ten się pogłębia. Chyba warto przeczytać i stosować się do zasad podanych w artykule, aby wydłużyć żywotność naszych opon.

    Przy okazji - zamieniłem więc stare Pirelki na nowe, pojeździłem kilka dni i zobaczyłem nieznaczny spadek ciśnienia w jednym z kół. Dopompowałem i po jednej dobie znów ubyło około 0,5 bara. Pojechałem więc do wulkanizatora, który wykrył maleńką dziurkę na boku opony, od wewnątrz była ona niewidoczna jak by ktoś nakłuł szpilką, natomiast od zewnątrz delikatne draśnięcie tak jak by ktoś przeciął gumę paznokciem na 1cm. Wulkanizator zakleił i powiedział, że można jeździć. Na moje pytanie czy jest to bezpieczne odparł, że kord nie jest uszkodzony więc nie powinienem mieć obaw. Trochę mnie to ucieszyło, bo szkoda wyrzucać nowe opony premium do kosza. Czy może ktoś z Was miał do czynienia z tego typu uszkodzeniem? Jak to jest w praktyce? Kiedyś słyszałem, że opon uszkodzonych z boku się nie naprawia, ale może faktycznie są jakieś wyjątki od reguły?

  2. #2
    Użytkownik Alfista
    Dołączył
    07 2009
    Mieszka w
    Gorzyczki okolice Wodzisławia Śląskiego
    Auto
    Same ALFICE
    Postów
    4,443

    Domyślnie

    Nigdy tego u siebie nie doświadczyłem przez te wszystkie lata jakie mam 156 z wielowahaczem przód/tył - opony nigdy mi sie nie wyząbkowały.

    Natomiast miałem ostatnio przygode w nowym Bravo 2008r. w którym to wyząbkowały sie opony dwu letnie, ale chińskie tak, gdzies tam z krainy azjatów.... Może to też wpływa na zabkowanie - wiadomo cena odzwierciedla w praktyce jakośc.

  3. #3
    Użytkownik Pasjonat Avatar misiu7911
    Dołączył
    05 2010
    Mieszka w
    Jarocin
    Auto
    156 19 JTDm byla,159SW JTDm 2007 była:(,147 QV Bianco jest,Passat cc 2011byl. Jest Macan.C5.Berling
    Postów
    3,259

    Domyślnie

    Amortyzatory sa powodem zabkowania opon

  4. #4
    Użytkownik Znawca Avatar koskar
    Dołączył
    05 2011
    Mieszka w
    WL // GA
    Auto
    Alfa Romeo 156 Berlina 2.0 T.S. 1999r., Renault Clio III Ph2 1.2 2010r.
    Postów
    1,782

    Domyślnie

    Ząbkowanie opon dotyczy tylko tych symetrycznych.

  5. #5
    Bartek33
    Gość

    Domyślnie

    Tak jak napisane jest w tym artykule, jeśli ktoś prześledził dokładnie wiele czynników wpływa na ząbkowanie opon, jednym z nich którego nie odnalazłem w podanym artykule są nasze polskie dziurawe drogi, gdzie opona nie toczy sie jak po stole tylko podskakuje co za tym idzie musza byc sprawne amory zawieszenie, cisnienie w oponach itd, nie prawda jest, ze tylko opony symetryczne się ząbkują ( wszystkie sie ząbkuja z tym ze symetryczne szybciej, sam tego doswiadczylem w poprzednim aucie)

  6. #6
    Użytkownik Pasjonat Avatar Nazar
    Dołączył
    03 2011
    Mieszka w
    Bytom
    Auto
    Była 156 SW 2,4JTD by Cinsoft ---Jest 159 1,9JTDm 150KM Q-tronic'08 + Mito 1,6Jtdm Distinctive'08
    Postów
    3,984

    Domyślnie

    Cytat Napisał misiu7911 Zobacz post
    Amortyzatory sa powodem zabkowania opon
    A co ma amor do ząbkowania opon???? Po pierwsze na swoim przykładzie ( co prawda mam 156 ale też wielowahacz ) zbieżność , po drugie jak jest obniżone auto i robi się negatyw to też może ząbkować....Ja radze jechać sprawdzić pierw stan zawiasu ( czy nie ma luzów i czy zmiana zbieżności nie jest powodem luzu na wahaczach bądz tulejach ) i wkońcu jak się okaże ,że ok to samą zbieżność...Ja po wymianie zawiasu na nowy zdarłem zimówki , Po ustawieniu zbieżnosci na tyle problem zniknął....Teraz obserwuje jak mi oponki będą wyglądać (nowe ) po czasie na "przyglebionym" negatywie

    - - - Updated - - -

    No fakt - dochodzi jak Bartek 33 zauważył jeszcze sprawa prawidłowego ciśnienia .Tylko kwestia taka ,że na słabym opony zużywają sie po bokach ale raczej niema efektu ząbkowania -zdarcia jednej strony...Ja obstawiam zbieżność bo jak koła idą krzywo względem siebie to drą boki

    - - - Updated - - -

    Majster co do chińczyków to ci powiem ( kolega wulkanizator ) ,że teraz już niektóre robią ok...Wczesniej mi odradzał twierdząć ,że albo nie da się wyważyć bo krzywo nalane albo guma dupiata i się zużywa szybko i chuczy...Ale ostatnio stwierdził ,że miał ostatnio dużo do czynienia z takimi własnie "cudeńkami" i stwierdził ,że już są pożądne firmy które robią na licencji znanych marek i nadają się do jazdy...No ja chyba spróbuje na próbe bo jak oglądałem 18" gumy to zawał chyta a "made in china" już idzie kupić w sensownej cenie Relacje zdam bo mam zamiar zakupić 225/40/18 Rockstone na licencji Bridgestone..

  7. #7
    Użytkownik Pasjonat Avatar misiu7911
    Dołączył
    05 2010
    Mieszka w
    Jarocin
    Auto
    156 19 JTDm byla,159SW JTDm 2007 była:(,147 QV Bianco jest,Passat cc 2011byl. Jest Macan.C5.Berling
    Postów
    3,259

    Domyślnie

    Jesli amortyzator jest kiepski nie dociska opony do podloza,czyli opona podskakuje i stad efekt zabkowania

  8. #8
    Bartek33
    Gość

    Domyślnie

    i nie można mylic ząbkowania opon z scinaniem opon to zupelnie inne przypadki choc bardzo podobne i nieraz uszkodzone elementy zawieszenia w tym zbieznosc moga wplywac na oba te zjawiska

  9. #9
    Użytkownik Pirat drogowy
    Dołączył
    09 2011
    Mieszka w
    Gdynia
    Auto
    159 SW 2.4 JTDm
    Postów
    297

    Domyślnie

    Cytat Napisał misiu7911 Zobacz post
    Jesli amortyzator jest kiepski nie dociska opony do podloza,czyli opona podskakuje i stad efekt zabkowania
    Nie. Ząbkowanie opony powstaje na skutek działającego tylko w jedną stronę momentu. Czyli głównie na kołach nie napędzanych moment ma zawsze ten sam kierunek. Klocki się delikatnie przekrzywiają i ścierają pod kątem. Mniej gazu, mniej hamulca. Szybka jazda w zakrętach podobno wyrównuje ząbki (ścieranie w kierunku prostopadłym do opony). Jak masz padnięty amortyzator i koło 50% czasu w powietrzu, to co ma je zetrzeć.

  10. #10
    Użytkownik Rowerzysta Avatar Airen
    Dołączył
    01 2010
    Mieszka w
    Warszawa
    Auto
    Była: Alfa Romeo 159SW marrone luci di bosco/Jest: Alfa Romeo Stelvio
    Postów
    391

    Domyślnie

    Pewnie sobie już wygooglaliście, ale dam linka do fajnego artykułu:
    http://www.opony.com.pl/artykul/zabkowanie-opon/?id=116
    "For me the most important thing in a car is fun. It has to make you happy" Jeremy Clarkson

Podobne wątki

  1. [Giulietta] Opony ząbkowanie
    Utworzone przez julka w dziale MiTo/Giulietta
    Odpowiedzi: 10
    Ostatni post / autor: 21-01-2014, 19:38
  2. [156] Ma ktoś u siebie sprężyny -40 -50 -60mm itp???
    Utworzone przez RogerIZ28 w dziale Hamulce i zawieszenie
    Odpowiedzi: 30
    Ostatni post / autor: 15-04-2010, 23:04
  3. Przerabiał ktoś u siebie wahacze firmy GAP?
    Utworzone przez bodzio012 w dziale 156
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post / autor: 11-02-2009, 22:48
  4. Przerabiał ktoś u siebie wahacze firmy GAP?
    Utworzone przez bodzio012 w dziale 156
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post / autor: 11-02-2009, 22:19
  5. czy ktos ma u siebie amortyzatory bilstein??
    Utworzone przez Alfista w dziale 145/146/155
    Odpowiedzi: 9
    Ostatni post / autor: 14-04-2007, 19:17

Tagi dla tego tematu

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
Amortyzatory