Pokaż wyniki od 1 do 10 z 10

Temat: optymalny poziom oleju w silniku na zimę

  1. #1
    Użytkownik Rowerzysta Avatar minusbb
    Dołączył
    09 2012
    Mieszka w
    Bielsko
    Auto
    AR 155 1.8 TS 16V Sport 1996
    Postów
    254

    Question optymalny poziom oleju w silniku na zimę

    Witam wszystkich. Mam pytanie dotyczące stanu oleju (wiem, wiem - temat był już wałkowany miliard razy ) ale chyba nie w tym kontekście. Otóż mam do wymiany oleju ok 4000 kilometrów a na bagnecie na wskaźniku ok. 2/3 stanu. Oczywiście przy moim silniku (1.8ts 16V) zaleca się utrzymywanie poziomu oleju na max - w teorii. Przy okazji wymiany opornika w dmuchawie rozmawiałem o tym z mechanikiem a ten powiedział, że na okres zimowy dobrze jest mieć mniej oleju w silniku (nie na max, tylko właśnie ok 3/4) ponieważ im więcej oleju tym większe jego ciśnienie a przez to i większe opory w silniku, co w zimie nie zapewnia dobrego smarowania przy uruchamianiu (domyślam się, ze chodzi o gęstość zimnego oleju). W lecie natomiast max jest absolutnie wskazany chociażby ze względu na chłodzenie silnika (i panewki ). A moje pytanie jest proste - ile dolewki mnie czeka waszym zdaniem i co sądzicie o tej teorii?

  2. #2
    Użytkownik Dwusuwowiec Avatar Czesław
    Dołączył
    03 2013
    Mieszka w
    Oświęcim
    Auto
    155 2.0 16V TS
    Postów
    101

    Domyślnie

    Co do tego czy taka ilość oleju (3/4 nominalnej objętości) jest sensowna w zimie to powiem, że wpływa to na szybkość nagrzewania się oleju bo jest jego mniej. Dzięki temu szybciej robi się rzadszy. Chodzi o to żeby pompa olejowa była cały czas zalana czyli żeby smok porządnie ciągnął z misy olej. Czy przy takiej objętości oleju tak będzie tego nie wiem. W zamian zaproponowałbym maksymalny stan oleju i olej o parametrach zimowych np. 5W40, ale to na srogie zimy. Ja mam zalany 15W40 i do -20 stopni mam spokój. Olej nie może być za rzadki, ani zbyt gęsty, aby zachować film olejowy na łożyskach i swobodny przepływ w kanałach olejowych. Także trzeba jego lepkość wypośrodkować.

    A co do tego jaką dolewkę między wymianami będziesz miał to zakładając, że wlewasz nowy olej co 10000km i na bagnecie jest od minimum do maximum 1 litr to z tego co piszesz to będzie około 0,55 litra. Także wyśmienicie jak na przejechane 200000km.

  3. #3
    Użytkownik Rowerzysta Avatar minusbb
    Dołączył
    09 2012
    Mieszka w
    Bielsko
    Auto
    AR 155 1.8 TS 16V Sport 1996
    Postów
    254

    Domyślnie

    Cytat Napisał Czesław Zobacz post
    Co do tego czy taka ilość oleju (3/4 nominalnej objętości)... .
    dopiszę tylko, że facet mówił o 3/4 stanu na bagnecie, (może być i mniej wg niego) - co może nie wynika jasno z mojej wypowiedzi

    a zużycie oleju też mnie zaskoczyło pozytywnie

  4. #4
    Użytkownik Fachowiec Avatar Rzmudzior
    Dołączył
    09 2009
    Mieszka w
    wschód
    Auto
    145 1.4 TS '00, Fiat Croma 1.8 '07
    Postów
    2,192

    Domyślnie

    Dajcie spokój, w taką zimę jak ta się przejmować...
    Ja specjalnie w Seacie dziewczyny zmieniłem olej na 5W40, bo silnik słynny z zamarzania oleju i odmy (1.4 MPI AKK) i... jak na razie to raczej nic mu nie grozi
    Ale co kolega wyżej napisał - mniej oleju = szybsze nagrzewanie samego oleju i silnika, co generalnie jest dla niego zdrowsze. Z drugiej strony, różnica między min a max to 1 litr, i np w TSie te 250 ml na pewno zrobi w czasie nagrzewania taaaaaaaaką różnicę - pełny układ ma 5,5 litra, więc to nie jest nawet 5%
    Z Alfą jak z kobietą... Żyć trudno, a zabić szkoda

    Alfa Romeo 145, Toyota Yaris, Fiat Croma
    https://makramomaniak.pl/

  5. #5
    Użytkownik Znawca Avatar Wujek
    Dołączył
    06 2008
    Mieszka w
    Olsztyn
    Auto
    Alfa Romeo 156 2.0 16V TS
    Postów
    1,303

    Domyślnie

    W TS 2.0 16V pełen układ ma 4,4 l a nie żadne 5,5 l.
    Alfa Romeo rządzi i wymiata na ulicach świata. Gniecie diesle i auta D.
    Alfa Romeo 155 2.0 16V TS '97 - była
    Alfa Romeo 156 2.0 16V TS '98 - była
    Renault Laguna III 2.0 T '08 - była
    Dodge Caliber 2.0 CVT '07 - był
    Renault Laguna 2.0 dCi '12 - jest
    Lancia Delta 1.4 TB '09 - była
    Alfa Romeo GT 2.0 JTS '04 - jest

  6. #6
    Użytkownik Fachowiec Avatar Rzmudzior
    Dołączył
    09 2009
    Mieszka w
    wschód
    Auto
    145 1.4 TS '00, Fiat Croma 1.8 '07
    Postów
    2,192

    Domyślnie

    Z tego co pamiętam 4,5 l to była ilość wymianowa a nie całkowita, a ta była 5 albo 5,5l. Ale mogłem się pomylić.
    Swoją drogą 250 ml z 4,4 l to nadal dość mało.
    Z Alfą jak z kobietą... Żyć trudno, a zabić szkoda

    Alfa Romeo 145, Toyota Yaris, Fiat Croma
    https://makramomaniak.pl/

  7. #7
    Użytkownik Quadrifoglio Verde Avatar kasztelan
    Dołączył
    12 2009
    Mieszka w
    stolicy
    Auto
    logiczne że alfa
    Postów
    5,319

    Domyślnie

    IMO ważne byle było ponad 1/4 poziomu na bagnecie. Smok pompy jest umieszczony tak nisko że trzeba się mocno postarać aby pompa powietrza złapała, pokuszę się nawet o stwierdzenie że w zimie to niemożliwe bo jest zbyt ślisko, wystarczy więc żeby poziom był w zakresie wskaźnika.
    Czesław, a nie boisz się większych mrozów?? Przecież u nas -30 jest praktycznie co rok, w czerwonej miałem 10W40 z temperaturą krzepnięcia bodaj -30*C i słyszałem jak przy -25*C rozrusznik ciężko kręcił a po odpaleniu silnik pracował jak sieczkarnia przez pierwszą minutę, chcę tego uniknąć po raz kolejny i zamierzam przesiąść się na 5W50 - lepszy na lato i na zimę.

  8. #8
    Użytkownik Dwusuwowiec Avatar Czesław
    Dołączył
    03 2013
    Mieszka w
    Oświęcim
    Auto
    155 2.0 16V TS
    Postów
    101

    Domyślnie

    Cytat Napisał kasztelan Zobacz post
    Czesław, a nie boisz się większych mrozów??
    No boję się, ale dopiero 2000 km mam przejechane na tym oleju. Alfka stoi i tak większość czasu w garażu, bo na co dzień zasuwam Peugeotem 106. Także po prostu liczę na to, że nie będę jej musiał odpalać w takie mrozy, ale z drugiej strony w taką pogodę przydałby się przepał. No i 5W50 byłby dobry na następną wymianę (lato - zima). Także trochę 15W50 na zimę -30*C nie za bardzo. Pozostaje mi liczyć tylko na to, że zima będzie lekka. ;D
    Ostatnio edytowane przez Czesław ; 10-01-2014 o 07:34

  9. #9
    Użytkownik Romeo Avatar czosnek1802
    Dołączył
    08 2013
    Mieszka w
    Zgorzelec
    Auto
    Alfa Romeo 146 1.9TD Alfa Romeo 147 1.9jtdm 16v
    Postów
    1,252

    Domyślnie

    Z tego mi powiedzial mechanik w dieslu (nie wiem czy tak samo dziala to w bajurce) to na zime dobrze jest miec mniej niz max poziom oleju, bo przy uruchamianiu silnika jest mniejszy opor wiec lepiej odpala i szybciej sie nagrzeje hehe. :p

  10. #10
    Użytkownik Quadrifoglio Verde Avatar kasztelan
    Dołączył
    12 2009
    Mieszka w
    stolicy
    Auto
    logiczne że alfa
    Postów
    5,319

    Domyślnie

    Co on, delikatnie mówiąc, pieprzy?? Nie wiem skąd wziął pomysł na to że od ilości oleju zależy opór silnika, on w ogóle rozebrał jakiś silnik w życiu??

Podobne wątki

  1. Odpowiedzi: 4
    Ostatni post / autor: 24-01-2015, 14:33
  2. [MiTo] Twinair 105 - Kontrolka oleju i silnika i poziom oleju na bagnecie.
    Utworzone przez PanPe w dziale MiTo/Giulietta
    Odpowiedzi: 6
    Ostatni post / autor: 13-08-2014, 01:44
  3. Poziom oleju w silniku JTD 8v
    Utworzone przez kobe83 w dziale 156
    Odpowiedzi: 3
    Ostatni post / autor: 29-01-2010, 09:15
  4. poziom oleju w silniku?
    Utworzone przez mnosal w dziale 156
    Odpowiedzi: 7
    Ostatni post / autor: 27-03-2009, 09:13
  5. [147] Poziom oleju w silniku
    Utworzone przez adihash w dziale 147
    Odpowiedzi: 7
    Ostatni post / autor: 12-01-2009, 13:31

Tagi dla tego tematu

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
Amortyzatory