Strona 2 z 4 PierwszyPierwszy 1234 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 11 do 20 z 35

Temat: Wentylatory w 2.4 JTDm

  1. #11
    Użytkownik Świeżak Avatar mroku
    Dołączył
    11 2013
    Mieszka w
    Kraków
    Auto
    159 Berlina 2.4jtd
    Postów
    134

    Domyślnie

    Moim skromnym zdaniem największe naprężenia w głowicy silnika występują w fazie nagrzewania kiedy to z jednej strony mamy całkowicie zimny płyn chłodniczy a po drugiej stronie w okolicach zaworów wydechowych przepływają spaliny o temperaturze kilkuset stopni. Wtedy oczywiście 2 bieg wentylatora jest nieaktywny. Ponadto z racji przepływu spalin przez kanały w głowicy nagrzewa ona się znacznie szybciej niż blok silnika co dodatkowo potęguje naprężenia. Problem z pękającą głowicą wynika z niedoróbki konstrukcyjnej silnika i przyjęcia za małych współczynników bezpieczeństwa przy jego projektowaniu lub jego za dużym jego wysileniu. Wątpię żeby dało się to naprawić zmianą jednego parametru w ECU.
    Ostatnio edytowane przez mroku ; 03-03-2015 o 21:28

  2. #12
    Użytkownik Fachowiec Avatar Tomek_KRK
    Dołączył
    05 2011
    Mieszka w
    Kraków
    Auto
    AR 159
    Postów
    2,706

    Domyślnie

    Cytat Napisał .Andrzej. Zobacz post
    a pytanie, czy ta temperatura (>100'C ) zanim włączy się 2 bieg jest widoczna na wskaźniku tempetaruty? czy też komputer sprytnie to maskuje. Bo ja do tej pory latem nie zauważyłem żeby wskazówka drgnęła powyżej 90'C.
    W praktyce wskaźnik w 159 pokazuje 90 stopni przy temperaturach od 85 do 110 stopni... Tak więc jego dokładność jest dyskusyjna.

    Dodano po 5 minutes:

    Cytat Napisał mroku Zobacz post
    Moim skromnym zdaniem największe naprężenia w głowicy silnika występują w fazie nagrzewania kiedy to z jednej strony mamy całkowicie zimny płyn chłodniczy a po drugiej stronie w okolicach zaworów wydechowych przepływają spaliny o temperaturze kilkuset stopni. Wtedy oczywiście 2 bieg wentylatora jest nieaktywny. Ponadto z racji przepływu spalin przez kanały w głowicy nagrzewa ona się znacznie szybciej niż blok silnika co dodatkowo potęguje naprężenia. Problem z pękającą głowicą wynika z niedoróbki konstrukcyjnej silnika i przyjęcia za małych współczynników bezpieczeństwa przy jego projektowaniu lub jego za dużym jego wysileniu. Wątpię żeby dało się to naprawić zmianą jednego parametru w ECU.
    Wiesz - tajemnicą nie jest, że płyn chłodniczy w temperaturze >100 stopni będzie już się gotował. Chodziło nam o to, żeby silnik nie osiągnął tej temperatury, a niestety latem na fabrycznych nastawach pracy wiatraków temperatura potrafi dojść do 102-103 stopni, nim schłodzony płyn trafi w obieg. W innych samochodach te temperatury nigdy nie osiągają takich poziomów. Z mojego doświadczenia z długimi głowicami aluminiowymi (np. z Nissana Patrola 2.8D) - nawet jednorazowe mocne przegrzanie takiego elementu powoduje pękanie głowicy, a w 159 mamy do czynienia z ustawiczną pracą na granicy przegrzania. I stąd pomysł, żeby trochę silnikowi pomóc...
    Ostatnio edytowane przez Tomek_KRK ; 04-03-2015 o 08:48 Powód: Dodano
    WWW.AUTKA.PL - kompleksowa obsługa samochodów

  3. #13
    Użytkownik Fachowiec Avatar AirAjti
    Dołączył
    06 2012
    Mieszka w
    Lubin
    Auto
    Była 159 Berlina 2.4JTDm '06... aktualnie Tipo 1.4T-Jet z fabrycznym nadtlenkiem gazu
    Postów
    2,439

    Domyślnie

    Tomek, a konkretnie... po ile takie coś?
    A może wolontariat i akcja społeczna "uratuj swoje 2.4"?
    Powyższy post został napisany przeze mnie i każde słowo dokładnie przemyślałem- jeśli czujesz się obrażony to znaczy, że albo nie rozumiesz co napisałem, albo osiągnąłem swój cel


    "We have to love Alfa, it's the law!" - Richard "Hamster" Hammond

  4. #14
    Użytkownik Romeo Avatar Jimmy
    Dołączył
    04 2009
    Mieszka w
    Trójmiasto
    Auto
    AR159 SW 2.4JTDm 20V TI
    Postów
    576

    Domyślnie

    Ile to jedno a drugie jak zmienić nastawę nie jadąc do Krakowa...

  5. #15
    Użytkownik Fachowiec Avatar maly_777
    Dołączył
    08 2009
    Mieszka w
    Warszawa
    Auto
    AR 156 FL SW 1.9 16V
    Postów
    2,524

    Domyślnie

    Każda osoba która modyfikuje softy to zrobi. Tzn taka która ma trochę oleju w głowie.

    KODOWANIE KLUCZY (Giulia Stelvio 159 inne)
    Konwersje USA->EU
    UPDATE MAP DO NAJNOWSZYCH 2023 (1,2,3 generacja), również z rynków USA
    KODOWANIE (używanych) RADARÓW ACC/DASM, BLISSów, zmiana radia i aktywacja AA/CP offline

  6. #16
    Użytkownik Maniak resoraków Avatar juhass
    Dołączył
    07 2012
    Mieszka w
    Gliwice
    Auto
    Giulietta MA 2011; Giulia 2021 USA
    Postów
    543

    Domyślnie

    Cytat Napisał Tomek_KRK Zobacz post
    Wiesz - tajemnicą nie jest, że płyn chłodniczy w temperaturze >100 stopni będzie już się gotował.
    Nie będzie się gotował. To jest układ ciśnieniowy i pracuje pod ciśnieniem większym niż atmosferyczne. W motocyklach np (podaje jako przykład bo takie układy znam) temperatury często dochodzą do 105-108 stopni w upalne dni a wentylator załącza się przy około 104 st (tak jest np w Hondzie VFR).
    Ale fakt faktem- chyba warto te nastawy nieco w 2.4 zbić, aby oszczędzać głowicę. Tym bardziej że od momentu załączenia wentylatora do spadku temperatury w głowicy mija jeszcze trochę czasu, w którym ta temperatura rośnie...

  7. #17
    Użytkownik Romeo Avatar .Andrzej.
    Dołączył
    10 2014
    Mieszka w
    Opole
    Auto
    wiele
    Postów
    678

    Domyślnie

    Ja myślę, że podwyższenie temperatury załączania drugiego biegu, nie jest wynikiem błędu projektantów, a celowym działaniem. A co więcej przymyślanym i pozytywnym.
    Wzrost temperatury płynu chłodzącego powoduje obniżenie jednostkowego zużycia paliwa, a ponieważ układ chłodzenia jest nadciśnieniowy, to temperatura wrzenia jest dużo wyższa niż te 104'C. Czyli zaprojektowano ten silnik w 159 tak, aby miał wyższą sprawność. Wzrost o każde 10'C temperatury silnika, pracującego w zakresie małego i średniego obciążenia powoduje obniżenie zużycia paliwa o ~1%. Teoretycznie możliwe byłoby zwiększenie temperatury pracy silnika do 140'C, co pozwoliłoby obniżyć zużycie paliwa nawet o 5%. Jednak problemem nie jest przegrzanie go w 104'C, tylko temperatura wrzenia cieczy chłodzącej.
    Więc jeśli już, to skupiłbym się nad lepszym płynem chłodzącym i szczelnością układu chłodzenia, a nie obniżaniu temperatury czynnika chłodzącego. Bo problemy z pękającymi głowicami mogły wystąpić (jeśli już to) z powodu nieszczelnego układu chłodznia i przez to do obniżenie temperatury wrzenia płynu chłodzącego w układzie. Czyli mając szczelny układ chłodzenia temperatura 104'C nie jest niczym groźnym dla silnika, a wręcz odwrotnie.

  8. #18
    Użytkownik Świeżak Avatar mroku
    Dołączył
    11 2013
    Mieszka w
    Kraków
    Auto
    159 Berlina 2.4jtd
    Postów
    134

    Domyślnie

    Co do wskaźnika temperatury to jego nieprecyzyjność jest celowa i wymagana na etapie produkcji jego oprogramowania. Takie są wymagania Fiata. I niestety wskaźnik ignoruje kilku(nasto) stopniowe wahania temperatury po to aby niepotrzebnie(?) nie niepokoić użytkownika samochodu.

    Jeśli chodzi o głowicę, to dużo łatwiej uwalić ją pałując silnik na zimno niż jeżdżąc ciągle przy nawet 110 stopniach. Co innego np awaria pompy wody i zagotowanie płynu w głowicy, wtedy temperatura jest punktowo znacznie przekraczana co może już spowodować pęknięcie. Szczerze wątpię aby zmiana nastaw wentylatora cokolwiek tu pomogła. Silnik jest projektowany na określoną temperaturę pracy, przy której występują najmniejsze straty i naprężenia, wszelkie pasowania w silniku osiągają odpowiednie wartości, smarowanie jest najlepsze, występuje najmniejsza emisja zanieczyszczeń itp.

  9. #19
    Użytkownik Fachowiec Avatar Tomek_KRK
    Dołączył
    05 2011
    Mieszka w
    Kraków
    Auto
    AR 159
    Postów
    2,706

    Domyślnie

    Cytat Napisał mroku Zobacz post
    Co do wskaźnika temperatury to jego nieprecyzyjność jest celowa i wymagana na etapie produkcji jego oprogramowania. Takie są wymagania Fiata. I niestety wskaźnik ignoruje kilku(nasto) stopniowe wahania temperatury po to aby niepotrzebnie(?) nie niepokoić użytkownika samochodu.
    I potem dochodzi do takich sytuacji - jedziesz sobie autem, temperatura piękne 90 na wskaźniku, a realnie woda Ci się gotuje bo np. termostat się nie otworzył. Wygotowuje się praktycznie do zera, wskaźnik nagle idzie na 130 stopni i wyświetla się alarm na desce. Właściciel myśląc, że właśnie się zaczęło auto przegrzewać - zjeżdża na najbliższą stację - wystarczy 2-3 km takiej jazdy, gasi silnik i ... i już go nie odpali. Po skurczeniu się schłodzonych tłoków kompresja na cylindrach jest ledwo mierzalna.
    W Alfie 159 wskaźnik temperatury jest rozwiązany bez sensu - nie wiem, kto wymyślił, że różnica rzędu 20 stopni ma być "niezauważalna" na wskaźniku temperatury, ale w niektórych przypadkach może doprowadzić do tego, co napisałem - i to nie jest żadna wymyślona bajka, tylko realny problem, z jakim miałem styczność.

    I jestem w stanie zignorować ten 1% wzrost spalania po obniżeniu temperatury pracy silnika o 4 stopnie, mając za to pewność, że nawet przy spadku ciśnienia w układzie chłodzenia nie dojdzie do gotowania czynnika chłodzącego. I już w ogóle na marginesie - nie wszystkie rozwiązania fabryczne są przemyślane...
    WWW.AUTKA.PL - kompleksowa obsługa samochodów

  10. #20
    Użytkownik Quadrifoglio Verde Avatar jaboleq
    Dołączył
    06 2010
    Mieszka w
    Tychy
    Auto
    AR 156 SW 1.9 16V powered by @sdero
    Postów
    7,325

    Domyślnie

    Dokładnie tak. Pomiar temperatury w termostacie jest bezsensu.
    ::::::: I am IN LOVE with trance! ::::::: Moja włoszka :::::::

Podobne wątki

  1. Wentylatory
    Utworzone przez Zymelka w dziale 156
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post / autor: 20-06-2014, 18:10
  2. Wentylatory
    Utworzone przez Kakawrc w dziale 156
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post / autor: 01-10-2011, 09:22
  3. [146] Wentylatory 146 1,4 boxer
    Utworzone przez dj2102 w dziale 145/146/155
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post / autor: 09-07-2011, 19:09
  4. Wentylatory
    Utworzone przez inobart w dziale 156
    Odpowiedzi: 3
    Ostatni post / autor: 08-02-2011, 13:38
  5. Wentylatory
    Utworzone przez Bartosz w dziale 156
    Odpowiedzi: 4
    Ostatni post / autor: 19-04-2010, 11:17

Tagi dla tego tematu

Uprawnienia

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
Amortyzatory