To nie ciekawostka jak to żartobliwie autor nazwał
We wszystkich znanych mi silnikach przy bardzo wysokich obrotach silnika ECU wyłącza sprężarkę. Dzieje się tak z dwóch powodów. Kiedy kręcisz tak wysoko silnik to znaczy że potrzebujesz maksimum mocy. A sprężarka jej dużo zabiera. Dlatego aby mieć dostępną maksymalną moc jest ona odłączana. Druga i ważniejsza sprawa to ochrona sprężarki. Jest to urządzenie którego prędkość obrotowa jest zależna od prędkości obrotowej silnika. Wymusza ona obieg czynnika o bardzo wysokim ciśnieniu. I jest dosyć skomplikowana (przeważnie łopatkowa). Jej charakterystyka wydajnościowa jest ściśle zależna od prędkości obrotowej. Dlatego tez jeżeli ma ona wydajność nominalną przy prędkości biegu jałowego to chyba oczywiste jest że dużo większą wydajność ma przy 3, 4 razy większej prędkości. To nie służy dobrze ani kompresorowi ani układowi. Można to z łatwością zaobserwować na urządzeniu do diagnostyki klimatyzacji.
Jeżeli chodzi o wrażenie zimniejszego powietrza przy wyższych prędkościach jest to objaw już zużytego kompresora. Po prostu nominalnie sprężarka już nie trzyma odpowiedniego ciśnienia do którego dobija dopiero przy wyższych prędkościach obrotowych. Z czasem może być tak ze na wolnych obrotach chłodzi gorzej a już po niewielkim dodaniu gazu jest dobrze. Póki takie zjawisko ma miejsce w wysokich zakresach to jeszcze nie ma tragedii (choć jest już wyeksploatowana). Jeżeli zaczniesz to odczuwać w dolnym zakresie obrotów to niestety zacznij szukać nowej.