Instrukcja Fiat CODE z seicento:
Procedura zapamiętywania kodów transponderów kluczyków Zapamiętywanie kodów transponderów kluczy- ków (N) wykonuje się: - w nowym samochodzie w procesie produk- cyjnym przed rozpoczęciem jego eksploatacji, - po wymianie centralki FIAT CODE, - w przypadku konieczności zapamiętania kodu nowych (dodatkowych) kluczyków. Aby zapamiętać kody kluczyków (N), należy: • włożyć kluczyk (M) do wyłącznika zapłonu i przekręcić go w położenie „MAR"; • po krótkim zaświeceniu się diody lampki kontrolnej FIAT CODE kluczyk (M) należy prze- kręcić do położenia „STOP", a następnie wyjąć go z wyłącznika zapłonu; • w czasie nie dłuższym niż 10 sekund włożyć jeden z kluczyków (N), którego kod chcemy za- pamiętać, do wyłącznika zapłonu i przekręcić go w położenie „MAR"; • po krótkim zaświeceniu się diody lampki kontrolnej FIAT CODE kluczyk (N) należy prze- kręcić w położenie „STOP" i wyjąć z wyłącznika zapłonu; powyższe dwie czynności należy po- wtórzyć dla następnych kluczyków; • po wykonaniu czynności dla wszystkich za- pamiętywanych kluczyków, należy ponownie włożyć do wyłącznika zapłonu kluczyk (M) i przekręcić go w położenie „MAR";
• po krótkim zaświeceniu się lampki FIAT CODE kluczyk (M) należy przekręcić w położe- nie „STOP" i wyjąć z wyłącznika zapłonu. Ostatnie włożenie i wyjęcie kluczyka (M) kończy procedurę zapamiętywania kodów kluczyków (N) w elektronicznej blokadzie silnika FIAT CODE. Przerwanie procedury zapamiętywania kodów kluczyków nastąpi wówczas, gdy kluczyk bor- dowy (M) zostanie włożony do wyłącznika za- płonu i przytrzymany w położeniu „STOP" dłu- żej niż 10 sekund. Zapamiętywanie kodu w elektronicznym urzą- dzeniu sterującym następuje samoczynnie po przekręceniu jednego z kluczyków (N) w poło- żenie „MAR" i przytrzymaniu go w tym położe- niu przez 3 sekundy. Zaświecenie diody lampki kontrolnej FIAT CO- DE podczas procedury zapamiętywania sygna- lizuje, że nie została ona wykonana prawidłowo i należy ją powtórzyć. Wykonanie wyżej opisanych czynności zapa- miętania kodów transponderów kluczyków gwarantuje, że centralka FIAT CODE oraz elek- troniczne urządzenie sterujące systemu wtry- skowo-zapłonowego mają zapamiętane kody kluczyków i tylko tymi kluczykami można bę- dzie uruchomić silnik. Każdy inny kluczyk dopa- sowany w zakresie mechanicznym (możliwość włożenia do wyłącznika zapłonu i przekręcenia w położenie „MAR" oraz „AW") nie spowoduje uruchomienia silnika. Po wymianie elektronicznego urządzenia steru- jącego systemu wtryskowo-zapłonowego po- nowne zapamiętywanie kodów kluczyków nie jest konieczne. Zapamiętanie kodów w elektro- nicznym urządzeniu sterującym systemu wtry- skowo-zapłonowego następuje samoczynnie po przekręceniu kluczyka wyłącznika zapłonu w położenie „MAR". Należy zwrócić uwagę, że wymiana elektronicz- nego urządzenia sterującego musi być koniecz- nie poprzedzona przeprowadzeniem kontroli, czy rzeczywiście wymienione urządzenie jest uszkodzone. Zamontowanie nowego elektro- nicznego urządzenia sterującego spowoduje, że przy pierwszej próbie uruchomienia silnika, tj. po przekręceniu kluczyka w położenie „MAR", nastąpi trwałe zapamiętanie kodu w no- wo zamontowanym urządzeniu. Jeżeli potem okaże się, że wymiana elektronicznego urzą- dzenia sterującego systemu wtryskowo-zapło- nowego jest niecelowa, urządzenie to zostanie bezpowrotnie zmarnowane. W normalnej eksploatacji samochodu, jeżeli kody transponderów zostały zapamiętane w systemie FIAT CODE, po włożeniu kluczyka i przekręceniu w położenie „MAR" zostaje roz- poznany przez system kod kluczyka i wówczas dioda lampki kontrolnej FIAT CODE krótkim bły- śnięciem potwierdzi fakt rozpoznania kodu klu- czyka, centralka włączy zablokowane funkcje sterowania silnikiem (wtrysk paliwa, zapłon) i silnik można będzie uruchomić po przekręce- niu kluczyka w położenie „AW". Jeżeli po włożeniu kluczyka i przekręceniu w położenie „MAR" dioda lampki kontrolnej FIAT CODE w zestawie wskaźników świeci się światłem ciągłym wraz z lampką kontrolną uszkodzenia systemu wtryskowo-zapłonowego, oznacza to, że kod kluczyka nie został rozpo- znany przez system FIAT CODE. W takim przy- padku należy obrócić kluczyk do położenia „STOP", ponownie przekręcić w położenie „MAR" i sprawdzić sygnalizację lampek w ze- stawie wskaźników. Jeśli lampki nie potwierdzą krótkim błyśnięciem rozpoznania kodów trans- ponderów kluczyka w systemie, należy wy- próbować inny kluczyk z kompletu dostarczo- nego z samochodem. Jeżeli kody kluczyków nie zostaną rozpoznane przez system, należy zwrócić się o pomoc do najbliższej autoryzowanej stacji obsługi. Sposób, w jaki należy uruchomić awaryjnie sa- mochód, aby dojechać do autoryzowanej stacji obsługi, zostanie opisany w dalszej części roz- działu. Może się zdarzyć, że w czasie jazdy przy pracu- jącym silniku dioda lampki kontrolnej FIAT CODE zaświeci się światłem ciągłym. Oznacza to, że system przeprowadza samodiagnozę spowodowaną np. spadkiem napięcia w insta- lacji elektrycznej. W takim przypadku należy za- trzymać samochód i przeprowadzić następują- cy test systemu FIAT CODE: - wyłączyć silnik przekręcając kluczyk w po- łożenie „STOP", - przekręcić ponownie kluczyk w położenie „MAR". Dioda lampki kontrolnej FIAT CODE powinna zaświecić się na ok. 1 s i zgasnąć. Świadczy to, że system FIAT CODE jest sprawny i można kontynuować jazdę. Jeżeli dioda lampki zaświeci się światłem cią- głym, należy przekręcić kluczyk w położenie „STOP" i przytrzymać go w tym położeniu nie krócej niż 30 s. Jeżeli po ponownym przekręceniu kluczyka w położenie „MAR" lampka świeci się nadal światłem ciągłym, należy zwrócić się do najbliż- szej autoryzowanej stacji obsługi. Może zaistnieć taka sytuacja, że dioda lampki kontrolnej FIAT CODE będzie świecić się świa- tłem pulsującym. Przypadek taki oznacza, że kody transponderów kluczyków nie zostały za- pamiętane. Jest to możliwe w samochodach nowych oraz w samochodach, w których wy- mieniono elementy systemu FIAT CODE. W ta-kim przypadku należy zwrócić się do autoryzo- wanej stacji obsługi lub przeprowadzić zapa- miętywanie kodów transponderów kluczyka w opisany wcześniej sposób.
Awaryjne uruchamianie silnika W przypadku nierozpoznania przez system ko- dów kluczyków, objawiającego się brakiem możliwości uruchomienia silnika przy równo- czesnym sygnalizowaniu tej sytuacji ciągłym świeceniem diody lampki kontrolnej FIAT CODE oraz lampki kontrolnej uszkodzenia systemu wtryskowo-zapłonowego, silnik można urucho- mić w następujący sposób: • z karty kodowej (1, rys. 1.11) odczytać pię- ciocyfrowy kod elektroniczny; wszystkie cyfry kodu należy zapamiętać lub kartę kodową poło- żyć w miejscu umożliwiającym odczyt; • włożyć kluczyk do wyłącznika zapłonu i obrócić go w położenie „MAR"; • wcisnąć do oporu pedał przyspieszenia i przytrzymać go w tym położeniu; po tej czyn- ności zaświeci się lampka kontrolna uszkodze- nia systemu wtryskowo-zapłonowego w zesta- wie wskaźników na ok. 8 s z jedną krótką prze- rwą ok.150 ms, a następnie zgaśnie; • po zgaśnięciu lampki zwolnić nacisk na pedał przyspieszenia; po zwolnieniu nacisku na pedał przyspieszenia nastąpi pulsacyjne świe- cenie lampki; należy wówczas policzyć liczbę błysków lampki; • gdy lampka wykona liczbę błysków równą pierwszej cyfrze odczytanej z karty kodowej, należy ponownie nacisnąć pedał przyspiesze- nia i przytrzymać go w tym położeniu; wówczas ponownie zaświeci się lampka kontrolna uszko- dzenia systemu wtryskowo-zapłonowego na ok. 4 s, a następnie zgaśnie; • po zgaśnięciu lampki zwolnić nacisk na pe- dał przyspieszenia; po zwolnieniu nacisku na pedał przyspieszenia nastąpi ponowne pulsa- cyjne świecenie lampki; należy policzyć liczbę błysków lampki; • gdy lampka wykona liczbę błysków równą drugiej cyfrze odczytanej z karty kodowej, nale- ży ponownie nacisnąć pedał przyspieszenia i przytrzymać go w tym położeniu; • następnie należy powtórzyć procedurę za- świecenia na ok. 4 s i gaśnięcia lampki kontrol- nej uszkodzenia systemu wtryskowo-zapłono- wego, zwalniania pedału przyspieszenia, odli- czania liczby błysków lampki dla trzeciej, czwar- tej i piątej cyfry odczytanej z karty kodowej; • po odliczeniu liczby błysków dla ostatniej piątej cyfry należy ponownie wcisnąć pedał przyspieszenia do oporu i przytrzymać go w tym położeniu; po tej czynności lampka kon- trolna uszkodzenia systemu wtryskowo-zapło- nowego zaświeci się po raz ostatni na 4 s i zga- śnie; • po tym ostatnim zgaśnięciu należy zwolnić nacisk na pedał przyspieszenia; • po ostatnim zwolnieniu pedału przyspiesze- nia lampka kontrolna uszkodzenia systemu wtryskowo-zapłonowego w zestawie wskaźni- ków będzie emitowała przez 4 s szybkie błyski, co stanowi potwierdzenie, że procedura przy- gotowania systemu FIAT CODE do awaryjnego uruchomienia silnika została wykonana prawi- dłowo; • po czterosekundowych błyskach lampki i jej zgaśnięciu należy przekręcić kluczyk z położe- nia „MAR" w położenie „AW", co spowoduje uruchomienie silnika. Opisane czynności awaryjnego uruchamiania silnika należy wykonać dokładnie według po- wyższego opisu. Jeżeli popełnimy jakikolwiek błąd lub niedo- kładność w realizacji procedury, lampka kon- trolna uszkodzenia systemu wtryskowo-zapło- nowego po skończeniu procedury, tj. po ostat- nim zwolnieniu pedału przyspieszenia, będzie świeciła się światłem ciągłym. Będzie to świad- czyło, że procedura przygotowania do awaryj- nego uruchomienia silnika wykonana została błędnie lub niedokładnie i należy ją powtórzyć. Aby powtórzyć procedurę, należy kluczyk wy- łącznika zapłonu przekręcić w położenie „STOP" i powtórzyć dokładnie wszystkie opisa- ne czynności. Na rysunku 1.14 przedstawiono na wykresie opisaną procedurę awaryjnego uruchamiania silnika dla kodu 21473.