definicja kultowości poszerzyła sie ostatnio tak dalece, ze dyskusja traci sens....![]()
definicja kultowości poszerzyła sie ostatnio tak dalece, ze dyskusja traci sens....![]()
Z fiatów 125 p też parę lat temu szydzono - zadbane egzemplarze zaczynają przybierać na wartości. Dziś śmiejemy się z AR 156 - wysypało się ich dziś na drogach mnóstwo - na chwilę obecną na pewno nie są kultowe ani klasykami ale... z biegiem lat modele te zaczną się kruszyć... a zgodnie z prawem rynku jeśli czegoś n nim jest mało to cena tego artykułu zaczyna rosnąć. Sądzę, że za kilka(dziesiąt) lat znajdą się zapaleńcy gotowi dać dużo więcej niż realna wartość samochodu w danym czasie będzie wynosić. Mówie oczywiście o grupce zapaleńców - bo dla innych ludzi ( z poza grona) samochód będzie miał wartość złomu... Czy jakiś samochód stanie się kiedyś klasykiem, to na chwilę obecną wróżenie z fusów, nie wiadomo w jakim kierunku pójdzie motoryzacja. Ekonomiści i ekolodzy potrafią wszystko skutecznie popsuć, a wtedy za kilkadziesiąt lat nawet ta wyszydzana 156 z silnikiem TS ( takim niby nieudanym) może stać się perełką wśród klasyków...
Już dzisiaj w kolekcjonerskim stanie 125p czy Polonez, kosztuje kilkanaście tysi.
Dodaj jeszcze, że to typowo polski fenomen wynikający z kilku czynników. Pierwszy i chyba najbardziej znaczący to fakt, że w Polsce brak typowego rynku young- i oldtimerów. Co za tym idzie brak też typowego środowiska składającego się z posiadaczy specjalistów od renowacji itd - jeśli już jacyś są to są raczej pojedyncze wyjątki.
To sprawia że ceny tzw klasyków często wywołują uśmiech na twarzy. Niejednokrotnie zdarza się że ceniony na zachodzie model w dobrym stanie idzie za grosze podczas gdy polonez stoi na aukcji za cenę pozwalającą kupić bez większych problemów klasyka będącego klasykiem nie tylko w kraju ale i za granicą.
Na to nakłada się fakt, że ciągle jeszcze jesteśmy społeczeństwem biednym. A Polonez czy Mały/Duży Fiat dają się łatwo "odrestaurować" bo części ciągle jeszcze są dostępne. W dodatku często to całe "restaurowanie" sprowadza się do tego żeby założyć nowy wydechem, wspawać u znajomego nowe progi i to wszystko po taniości prysnąć za tysiąca. I już jest klasyk za 40 tyś na sprzedaż. I jest też jego miłośnik opowiadający o tym jak kocha klasyczną motoryzację.
Jak dla mnie wygląda to podobnie jak modny ostatnio trend na to żeby być smakoszem alkoholi. Wódki nie - bo to zbyt pospolite i takie plebejskie. Zamiast tego whisky - ale zalane Colą żeby dało się przełknąć. Naturalnie ta tania whisky bo lwia część smakoszy i tak nie czuje różnicy między szkocką i Jackiem Daniels'em.
"... I guess it's just the way I'm wired."
www.delta-HF.com
obstawiam 916
125/6p i Polonez to zaczątki polskie motoryzacji masowej. W większym stopniu niż Syrenka czy Warszawa. Więc nic dziwnego, że w Polsce są "kultowe". Zresztą za granicami 126p też zwraca na siebie uwagę i może osiągnąć spore ceny. Zwłaszcza za oceanem. To, że to są nasze auta i dość popularne, a za granicą zachodnią nie znane to jeszcze nic nie znaczy. Nasze i mało popularne na zachodzie niekoniecznie znaczy gorsze. Żeby zostać przy porównaniach alkoholowych - ile osób na zachodzie wie co to miód pitny? Albo widziało kiedykolwiek na oczy Starkę?
Poza tym jak ktoś w Polsce chce konserwować Alfę to raczej w Polsce będzie ją sprzedawał. Trzeba brać poprawkę na rynek na jakim się inwestuje.
P.S. Też nie widzę różnicy między szkocką i JD.
Alfa Romeo Giulia Business 200 KM 2021
Peugeot 308 SW 1.2 130 KM 2019
Były: Renault Clio I 1.2, Peugeot 307 SW 1.6 110 KM, AR 147 1.6 TS 105 KM, Giulietta 1.4 MA 170 KM, Giulietta 1.4 MA 150 KM, Alfa Romeo 75 2.0 TS
W Holandii jest klub zrzeszający miłośników 126p więc nie wszędzie jest uważany za shit.
Ale nie widzę tu ani słowa o modelu Alfy 164. - zasługuje już powoli na miano klasyka.
http://www.forum.alfaholicy.org/nasz...er_mariot.html
http://www.forum.alfaholicy.org/nasz...er_manual.html
http://www.forum.alfaholicy.org/nasz...103_000km.html
http://www.forum.alfaholicy.org/nasz...spelniaja.html
http://www.forum.alfaholicy.org/33_1...pewnej_q4.html
http://www.forum.alfaholicy.org/nasz...129-busso.html
http://www.forum.alfaholicy.org/nasz..._q4_busso.html
http://www.forum.alfaholicy.org/nasz...yla_kolo_.html
https://www.forum.alfaholicy.org/nas..._alisija_.html
https://www.forum.alfaholicy.org/nas...ml#post2222278