Może najpierw pytania, potem opis sytuacji:
1.Jakiego rzędu powinna być rezystancja czujnika położenia pedału sprzęgła przy wciśnięciu/zwolnieniu pedału sprzęgła?
2.Czy na pinie nr 2 gniazda tegoż czujnika, po wypięciu samego czujnika powinienem się spodziewać jakiegoś napięcia przy włączonej stacyjce (np 12V czy 5V przez jakiś rezystor)?
3.Na który pin we wtyczce komputera podpięty jest ten czujnik (i którego komputera, tego głównego przy akumulatorze?)
4.Może ktoś ma schematy elektryczne instalacji do 159? Chęnie bym takie ściągnął.
Chcę sprawdzić obwód elektryczny, może uda mi się to samemu naprawić?
Poniżej trochę opisu sytuacji - może się przyda do pokazania obrazu całego problemu - sorry, wiem że jest przydługawe, ale mi ciężko przychodzi pisanie zwięźleProszę o cierpliwość.
Dotychczas przez 2 lata użytkowania wszystko działało OK, do czasu zanim 2 dni temu nie zostawiłem swojej alfki u mechanika - miał mi wymienić plastikowe elementy mocujące sprężynę pedału sprzęgła - bo coś tam cykało przy naciskaniu i denerwowało mnie od paru miesięcy. To naprawił, ale po wymianie okazało się, że nie może odpalić samochodu - wyszło że mimo wciśnięcia sprzęgła, zamiast kręcić rozrusznikiem po wciśnięciu Start, to gasną kontrolki. Wiem że tak się dzieje jak nie wciśnie się pedału sprzęgła lub hamulca, poradziłem mu telefonicznie zrobić próbę zapalenia z wciśniętym hamulcem - tak okazało się działa, ale ze sprzęgłem już nie. Gość podłączył komputer i mówi że program nie widzi zmiany położenia padełu sprzęgła. Gość sprawdzał sam czujnik - pokazuje pełne zwarcie gdy trzpień jest najbardziej wystawiony i pełne rozwarcie gdy jest wciśnięty(pedał wciśnięty/zwolniony odpwiednio). Gość twierdzi że przed problemami nawet nie wypinał z wtyczki czujnika podczas roboty i twierdzi że nic nie mógł tam uszkodzić. Po różnych próbach z wypinaniem czujnika, zwieraniem pinów we wtyczce itp się poddał.
Pojechałem po auto, zapaliłem przy wciśniętym hamulcu i pojechałem. Po ok 1km wyskoczył mi błąd Hill Holdera. wróciłem do gościa. Podpiął komputer, skasował błąd i zaś pojechałem. Znów, podobny dystans, błąd wrócił. Potem gdzieś na którymś forum znalazłem że jak są problemy z czujnikem sprzęgła to wyskakuje błąd hill holdera a i chyba mogą być problemy z tempomatem (dodane później, tempomat niby aktywny, ale nie da się zblokować prędkości, mam również wrażenie że kontrola trakcji nie działa - ale tego dobrze nie sprawdziłem jeszcze bo wiozłem za dużo wartościowych rzeczy w aucie i nie chciałem przeginać).
Postanowiłem sam rzucić okiem na problem. Sprawdziłem że we wtyczce są 2 piny, jeden idzie do masy (jest połączenie - pin nr 4) a drugi pewnie gdzieś do komputera (na tym nie ma żadnego napięcia w stosunku do masy ani do 12V - przy włączonej stacyjce oczywiście). Znalazłem w necie informacje że ten czujnik jest taki sam jak do paru innych fiatów - np stilo, doblo (wyskoczyła mi aukcja z niemieckiego ebay-a - zdjęcie i numer części się zgadzały). Szukając informacji na ten temat przez przypadek wygooglowałem manual zakładania tempomatu do Stilo gdzie widać było ten czujnik na schemacie elektrycznym. Sam element czujnika na tym schemacie jest narysowany tak że wewnątrz szeregowo z wyłącznikiem jest jeszcze rezystor (nie ma podanej wartości) a równolegle do tego wszystkiego jakiś kondensator(zaś bez wartości), a to wszystko podłączone pomiędzy piny 2 i 4. Pomijając kondensator który pewnie służy do eliminacji drgań styków(a może nie tylko? koś wie?), ten rezystor nie daje mi spokoju, bo u mnie multmetr pokazuje 0.2Ohma (tyle co same przewody multimetru po zwarciu).
Zna knoś może typową wartość rezystancji dla tego czujnika dla obu pozycji? Jeśli nie to może komuś chciałoby się sprawdzić? Wyjmuje się go bardzo prosto przekręcając o 90 stopni przeciwnie do wskazówek zegara i wysówając(najlepiej zdjąć sobie najpierw tą maskownicę pod kierownicą - łącznie minutka roboty). Byłbym wdzięczny, szczególnie jeśli komuś chciałoby się sprawdzić jakie jest napięcie do masy na pinie numer 2 przy wypiętym czujniku.
Ze swojej strony próbowałem podpinać 1kOhm potencjometr pomiędzy oba styki, zmieniałem rezystancję, wpinałem, wypinałem (symulacja wciskania sprzęgłą), ale zero rezultatu. Łatwiej byłoby gdybym wiedział jakie są prawidłowe wartości rezystancji - wiedziałbym przynajmniej czy mam tak czy siak zamawiać czujnik (70zł nowy) czy szykować się na większe wydatki (np mechanik coś próbował i uwalił wejscie albo przeprogramował mi coś w komputerze). Wiedząc do którego pinu komputera podłączony jest ten czujnik mógłbym też sprawdzić czy np nie uszkodził mi wiązki elektrycznej - może naciągnął ją za bardzo jak wyciągał/wkładał pedał?