10w60 valvo lub 15w50 motula (moze wtedy seria 300v competition) ps auto od Stefana116?
10w60 valvo lub 15w50 motula (moze wtedy seria 300v competition) ps auto od Stefana116?
ProMoto-Expert Sklep z częściami do aut 502709007 zapraszam
http://www.forum.alfaholicy.org/pozo...naukowego.html
Sprzedam AR 33, 1.7 92 MKIII kontakt priv
dziękuje za odpowiedzinie nie mozna powiedzieć ze zbudowałem je od podstaw
jeszcze zupełnie go nie skończyłem ale jak juz skończę to umieszcze na forum foty. jeszcze raz wielkie dzieki Panowie
![]()
do wszystkich moich v6 leje havolaine 10w40 i jak najbardziej sie sprawdza w silnikach o przebiegu powyzej 100000km. odpowiada wszystkim parametrom-tyle doswiadczenie i moja skromna wiedza![]()
http://www.forum.alfaholicy.org/nasz...er_mariot.html
http://www.forum.alfaholicy.org/nasz...er_manual.html
http://www.forum.alfaholicy.org/nasz...103_000km.html
http://www.forum.alfaholicy.org/nasz...spelniaja.html
http://www.forum.alfaholicy.org/33_1...pewnej_q4.html
http://www.forum.alfaholicy.org/nasz...129-busso.html
http://www.forum.alfaholicy.org/nasz..._q4_busso.html
http://www.forum.alfaholicy.org/nasz...yla_kolo_.html
https://www.forum.alfaholicy.org/nas..._alisija_.html
https://www.forum.alfaholicy.org/nas...ml#post2222278
![]()
Alfa Romeo 75 Turbo 1987
alfa Romeo 75 Turbo America 1990
Alfa Romeo Giulietta 1.6 1983
Alfa Romeo 145 1.4 boxer 1997
Alfa Romeo 155 V6 1996
Alfa Romeo 155 V6 1993 3.0 12V przekładka do 1.8 8v 1995
Trudno sie z Tobą nie zgodzić. Przegladajac karty ze specyfikacją olejów widać, że jest ogromna roznica miedzy 10w40 a 10w60, lepkosc 10W60 jest prawie dwukrotnie wyzsza od 10W40. Przy 40 stopniach C, np odpowiednio 90 i 160. Przy 100 stopniach C lepkosc 10W40 jest na poziomie 12-14 a 10W60 powyzej 22 mm2/s. Wysoka lepkosc 10w60 podczas rozruchu nie jest zbyt korzystna, ale chroni silnik przy wysokich temperaturach lepiej niz 10W40.
5W50 wydaje sie kompromisem, lepiej chroni silnik przy wysokich temperaturach niz 10W40 i ma nizsza od 10W60 lepkosc przy gdy silnik jest zimny.
Bez zagladania do charakterystyk nie mozna ślepo powielac mitow i zapierac sie, ze jakis olej sie nie nadaje tylko dlatego, ze specyfikacja zaczyna sie na 5W...
![]()
Alfa Romeo 75 Turbo 1987
alfa Romeo 75 Turbo America 1990
Alfa Romeo Giulietta 1.6 1983
Alfa Romeo 145 1.4 boxer 1997
Alfa Romeo 155 V6 1996
Alfa Romeo 155 V6 1993 3.0 12V przekładka do 1.8 8v 1995
Standardowe srednie wartosci dla specyfikacji 10w40 i 10w60:
10w40
lepkosc przy 40 st. C: ok. 90 mm2/s
lepkosc przy 100st. C: ok. 12 mm2/s
10w60
lepkosc przy 40 st. C: ok. 150-160 mm2/s
lepkosc przy 100 st. C: ok 22-25 mm2/s
5w50 (niech bedzie np. Valvoline VR1 5W50)
Lepkosc, mm2/s @ 40 ºC. 109
Lepkosc, mm2/s @ 100 ºC. 18,0
Jak widac 5W50 ma wyzsza lepkosc niz 10W40![]()
Gdzieś kiedyś czytałem, że na klasę "W" składa się nie tylko lepkość w 40st, ale i w dużej mierze lepkość w 100st i parę innych parametrów, więc nie przekłada się to bezpośrednio na żadną konkretną lepkość oleju na zimno. W przeciwieństwie do drugiej liczby, która głównie zależy od lepkości w 100st(i chyba HTHS?). Stąd olej 5W/50 może mieć znacznie większą lepkość na zimno, niż np. 5W/40. Jakby mógł ktoś bardziej kumaty w hydraulice olejowej obalić lub rozwinąć temat to będę wdzięczny.![]()
Dodam też, ze jest na rynku olej 0W50. Jego lepkosc jest bardziej zbliżona do 10w40 przy 40 st. C (104 cSt), przy 100 st. C 18 cSt, HTST to 4 wiec jest bardzo dobrze. Niestety cena jest dosyc wysoka.
Pewnym problemem jest to, ze takie syntetyki maja drobniejsze molekuły z tendencją do penetracji i rozpuszczania depozytów powstalych w wyniku stosowania olejow z baza minealna, moga tez ruszyć stare uszczelnienia w starych silnikach...
Na jakims forum kiedys tez czytałem, ze TS i Busso powinno sie zalewac półsyntetykami bo tworza grubszy film olejowy niz pełne syntetyki... tego nie wiem... wiem natomiast, ze półsyntetyki maja tendencje do utraty lepkości z czasem, tej wady nie maja pełne syntetyki.
Czy to nie jest tak, ze idealnie byłoby gdyby przy rozruchu olej miał lepkosc taka jak w temperaturze pracy? Podobno 90% zuzycia silnika nastepuje podczas rozruchu. Chyba, ze dochodzą tutaj inne czynniki ktore wymagaja bardziej lepkiego oleju przy rozruchu np, rozszerzalnosc temperaturowa? W kazdym razie jestem zdania, ze stosowanie oleju z klasyfikacji 10W60 ktory ma 150cSt przy 40 st. C do codziennego uzytkowania mija sie z celem i niszczy silnik bo nie zapewnia dobrego smarowania przy rozruchu, zimą to juz musi byc masakra.
W necie jest pełno róznych rozbieżnych opinii i mam wrazenie, ze masa ludzi zyje w błędnych przekonaniach dot. olejów silnikowych.
Fajnie gdyby jakis spec zabrał głos w tej sprawie...
Ostatnio edytowane przez ripson ; 17-08-2018 o 18:22
dalej piszesz to samo że 5W a tym bardziej 0W ma lepsze właściwości od 10 W czy 15W w zimie. Tak ma lepsze właściwości dla silników cisno pasowanych a dla 12 zaworówek ten olej jest gorszy a nie lepszy w zimę/lato a dlaczego? to chwilę pomyśl że taki olej który oceniasz jako duzo lepszy w zima/lato jest gorszy dla silników o których jest tu mowa w tytule tematu
Ostatnio edytowane przez 75andrew155 ; 17-08-2018 o 23:00
![]()
Alfa Romeo 75 Turbo 1987
alfa Romeo 75 Turbo America 1990
Alfa Romeo Giulietta 1.6 1983
Alfa Romeo 145 1.4 boxer 1997
Alfa Romeo 155 V6 1996
Alfa Romeo 155 V6 1993 3.0 12V przekładka do 1.8 8v 1995